Wel of geen paard kopen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Wel of geen paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 11:14

Ik rij al heel lang op een paard van een ander Lovers . Dat heeft zo z'n voor- en nadelen. Ik denk erover om een eigen paard te kopen, maar ik weet niet of ik uitkom met mijn tijd. Als ik eraan begin wil ik zeker weten dat het kan.

Ik ben benieuwd hoeveel tijd jullie aan je paard besteden. Waar je je paard hebt staan en wat je eraan moet doen. Wie weet hebben jullie nog tips waar ik aan moet denken?


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:40

MIjn 2 paarden staat achter huis, en ik ben er dagelijks toch minstens 3 uren mee bezig, en dan heb ik nog niet eens gereden!

Ik had ooit 1 paard op zo'n kale stalling...box gehuurd, rest zelf vezorgen (smorgens werd er voor me gevoerd)...ook toen was ik zo twee uren bezig met de verzorging.

Later een paard in volpension gehad, en als je dan dagelijks langs gaat kan het heel kort..aaitje over de neus en weer naar huis, maar daar heb ik dan geen paard voor, dus ook toen was ik elke dag wel een dik uur kwijt.

Ik vind, voor je eigen paard moet je er zijn. Elke dag.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:50

het is wel handig dat je een paard voor een ander rijd dan weet je een beetje wat het inhoud. je moet er wel rekening mee houden dat je in principe elke dag moet gaan. ik weet niet hoevaak je nou gaat? als je wilt rijden ben je toch minstens 2 uur per dag kwijt en meestal meer.
en het ligt er natuurlijk aan of hij voor je gevoerd word of dat je dat zelf moet doen. en ik de vakantie zul je ook iemand moeten hebben die paard wil voeren/ rijden.
en een eigen paard kost natuurlijk veel geld!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:03

ik heb mijn paard redelijk ver van mijn huis staan, maar wel op een plek waar ze 's morgens in de wei wordt gezet. Beweging heeft ze dus altijd. Verder kom ik twee dagen in de week niet, dan doet een ander mij stal. Zij komt ook twee dagen in de week niet, dan doe ik haar stal. Het kost me gemiddeld 2 - 3 uur per keer dat ik ga.
Ik ga vaak uit het werk, dan eten we wat later, maar heb je toch groot deel van de avond vrij. En inderdaad het kost tijd, maar ik heb er tot nog toe geen spijt van. Belangrijk blijft dat je mensen hebt die je een keer kunnen vervangen als je echt niet kunt.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:11

Die lange staat 2 minuten van mijn huis vandaan. Toen ik nog reed (ben nu zwanger en rijdt niet meer) was ik per dag minimaal 3 uur kwijt, een 'vluggertje' was 1,5 uur. Nu ben ik er iedere dag 1,5 uur aan kwijt. Een beetje extra aandacht voor het paard omdat ik niet rijdt....

Mesten wordt tegenwoordig voor mij gedaan. Maar ik voel me schuldig als ik niet kom of maar heel even.

germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:16

hou je ook nog rekening met de kosten?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 12:20

Ik heb me al wel verdiept in de kosten, dat moet lukken. Ik heb nu ook al kosten aan Lucien. Lesgeld, hoefsmid, spullen e.d. komt dan nog stalling en veearts bij. Dan heb ik het grootste deel qua kosten geloof ik wel op een rijtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:05

TOen ik voor de beslissing stond om mijn paard wel of niet te kopen, dacht ik ook nog dat ik er geen tijd voor zou hebben. De grap is dat ik me nu niet meer kan herinneren waar ik toen zo nodig zoveel tijd aan moest besteden Haha!. Heel misschien deed ik wat meer aan het huishouden en ik kwam wat meer bij familie en vrienden over de vloer, maar verder Verward. Voor mij is het iedere minuut en iedere cent dubbel en dwars waard.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:22

Ik heb precies hetzelfde gehad als Lovely, en toen ik er nog een paard bij kocht (vorige paard terugkocht) vroeg ik me weer af hoe ik dat toch met mijn tijd ging doen.

Gaat allemaal vanzelf.

Ik heb weinig tijd voor andere hobby's of sporten, maar ik taal er ook niet naar, ben heel gelukkig zo.

O, vergeet ik nog je vraag te beantwoorden: ik ben per week al snel zo'n 30 uur kwijt, maar ik heb dan ook 2 paarden en moet zelf uitmesten. Toen ik 1 paard in volpension had staan was ik per dag zo'n 2 uur kwijt als ik ging rijden.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:31

Mijn paard staat op zo'n 15 min. rijden met de auto van mijn huis af op een grote pensionstalling. Ik ben er gemiddeld iedere dag zo'n 3 a 4 uur aan kwijt. Ik rij bijna iedere dag en als ik een dag niet rij ga ik longeren of met hem wandelen. Hij staat op volpension maar er wordt "maar" 3x per week gemest en dat vind ik gewoon te weinig want ik wil dat mijn paard iedere dag een schoon stalletje heeft. Als hij iets mankeerd dan ben ik zelfs nog meer dan 3 a 4 uur per dag kwijt en soms ga ik 's ochtends om hem in de zomer in de wei te zetten en 's avonds om hem eruit te halen en te rijden en verzorgen. Ik heb een bijrijdster voor 2 dagen in de week maar heel vaak komt het voor dat ik er dan zelf ook gewoon ben omdat er iets voor mijn paard geregeld moet worden en dat doe ik zelf (hoefsmid ofzo). Ik vind ook dat je er moet zijn voor je paard..... ookal is het midden in de nacht .

Ik heb geen tijd meer voor andere hobbies (ook i.v.m. fulltime baan) en zelfs weinig tijd voor vrienden/vriendinnen maar als ik bij mijn paard ben en hij hinnekt blij naar me als ik aan kom lopen dan maakt dat alles weer goed.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:46

Ik heb Gammon nu anderhalve week (jaja de ervaringsdeskundige spreekt hier nu Knipoog ) en ik vroeg me in het begin ook af hoe ik dat moest doen met de tijd en hoe vaak rijden. Ik moet zeggen dat het heel soepeltjes verloopt. Het gaat natuurgetrouw dat ik, tot nu toe, elke dag naar hem toe ga. Hij staat in een paddock en elke dag tutten hoeft dus echt niet. Elke dag rijden doe ik ook niet. Heel vaak past het gewoon niet i.v.m. met mijn werk en de jeugd die hun uurtjes les hebben in de binnenbak. Er zijn geen lichten bij de buitenbak.
Ik vind het prima zo, en Gammon ook wel; die eet het liefste de hele dag.

Volgens mij moet je het daar ook vanaf hangen; wat wil je met je paardje?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 14:01

Pellie schreef:
Ik heb Gammon nu anderhalve week (jaja de ervaringsdeskundige spreekt hier nu Knipoog ) en ik vroeg me in het begin ook af hoe ik dat moest doen met de tijd en hoe vaak rijden. Ik moet zeggen dat het heel soepeltjes verloopt. Het gaat natuurgetrouw dat ik, tot nu toe, elke dag naar hem toe ga. Hij staat in een paddock en elke dag tutten hoeft dus echt niet. Elke dag rijden doe ik ook niet. Heel vaak past het gewoon niet i.v.m. met mijn werk en de jeugd die hun uurtjes les hebben in de binnenbak. Er zijn geen lichten bij de buitenbak.
Ik vind het prima zo, en Gammon ook wel; die eet het liefste de hele dag.

Volgens mij moet je het daar ook vanaf hangen; wat wil je met je paardje?


Het ligt ook aan het paard of je hem wel of niet dagen stil kan laten staan zonder te rijden. Mijn paard is daar het paard niet voor want hij wordt neurotisch en erg sjachrijnig als hij geen beweging in vorm van rijden of longeren krijgt. Hij wordt er ook stijf van. Hij is echt in topconditie en moet gewoon dagelijks zijn ei kwijt. Toen ik hem net had dacht ik ook dat ik niet iedere dag zou hoeven te rijden maar helaas... de tijd heeft me geleerd dat hij gewoon iedere dag gereden moet worden. Mijn paard staat trouwens in de zomerperiode (nu ook nog) overdag in de wei maar dat is niet voldoende beweging die hij nodig heeft.

duikpaardje

Berichten: 1472
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 14:47

voor wij besloten een paardje te gaan kopen heb ik eerst een langere tijd een "lease" paard gehad. dan kun je goed zien hoe het is om de verantwoording te hebben om een paard te verzorgen.
al snel bleek dat een full-time baan een man een huishouden en een paard eigenlijk te veel voor mij waren.
ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om minder te gaan werken (ik werk nu van 07.30 tot 14.00) zodat ik tijd genoeg heb voor mijn paardje maar ook nog voor andere dingen zoals sportschool, winkelen, het huishouden, gewoon lekker samen een avondje op de bank hangen enzovoort.
wij hebben het prima voor elkaar zo.

Tommy Magnum 22-5-1992 / 18-4-2019 forever in our ♡
Dexter18-4-2007
Fjord, het meest veelzijdige stukje vlees !

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:46

Net bokt-enquete ingevuld en daar uitgerekent dat ik per week toch zeker wel 20 uur op de manege ben Bloos
Als ik laat uit ben ben ik meestal 2 uur op de manege (Ik hoef dan ook niet te rijden). Op donderdag en vrijdag ben ik heel vroeg uit en dan ben ik meestal de hele dag (tot half 6 ofzo) op de manege. Dan doe ik wel meer dan alleen mijn paard, maar het is wel handig om gewoon de tijd te hebben om haar bv. los te gooien (als het regent s'ochtends worden ze niet in de wei gezet) of gewoon lekker uitgebreid poetsen, wandelen ofzo.
Ik weet niet wat je doet, werk je nog of zit je op school?
Als je werkt moet je er denk ik toch op rekenen dat je doordeweeks voornamelijk s'avonds naar je paard moet, dat kost wel een groot deel van de avond. Je moet zelf bedenken of je dat er voor over hebt.
Als je op school zit ligt het voornamelijk aan je huiswerk. Ik zit nu in 4 vwo en leer gelukkig gemakkelijk, maar ik zie zat mensen die buiten school niet zoveel doen en het toch maar net redden met huiswerk enzo.
Probeer anders idd eerst eens een tijdje een paard te leasen, dan merk je vanzelf of je het redt qua tijd.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 14:07

Dit heb ik me ook afgevraagd voordat ik Ivanka ging kopen... Maar ik wilde het zooo graag dat ik het gewoon heb geprobeerd, en tot nu toe lukt het nog perfect Lachen

Ik heb Ivanka bij mijn oom staan, zo'n 5 minuutjes fietsen, lekker dichtbij dus en dat is echt een groot voordeel! Elke dag ben ik pas laat thuis van school (tenminste ik vind 4 uur of 5 uur laat thuis zijn Knipoog) maar je moet er wel rekening mee houden dat je dan ook nog je paard hebt. Eerst kijk ik of ik veel huiswerk heb, heb ik veel, dan geef ik Ivanka iig een grondige poetsbeurt en kroel nog even met haar, dan voer ik haar, vul het water nog even bij en dan ga ik weer terug naar huis en dan ben ik ongeveer een uur kwijt. Als ik rijd, wordt dat 2 uur. In het weekend zit ik er op zaterdag de hele dag als het kan, soms ga ik wel eens op wedstrijd met iemand anders, maar dan zit ik er nog de halve dag Haha! En op zondag moet ik werken, want een paard kost natuurlijk ook geld! (denk ook aan het geld en niet alleen aan de tijd!).

Ik zit nu in 4Havo, 2eFase dus. Doordat ik vorig jaar ben blijven zitten is het nu een stuk makkelijker voor mij. 2 vakken had ik vorig jaar niet en daar doe ik dan wel iets voor, maar voor de vakken die ik vorig jaar ook had, doe ik bijna niets meer. Maar dat komt ook omdat ik best makkelijk leer (vorig jaar ben ik blijven zitten door een verkeerd profiel Knipoog).

Ik vind het idee van Steeffie heel slim; probeer eerst ergens een paard te leasen, dan merk je of je het redt qua tijd. Ondertussen kun je dan uitrekenen of je het redt qua geld, want dat doe ik de laatste tijd eigenlijk best veel. Komt ook omdat ik mijn ouders nog terug moet betalen voor Ivanka...

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 14:26

Ik heb er voor gekozen om nog geen eigen paard te kopen, ik ben elke dag (als ik de trein haal) pas om half 7 thuis. Dan nog huiswerk maken en als ik er een zou kopen zou ik ook een baan moeten zoeken voor zaterdags (de hele dag) en koopavond want ik wil niet dat mijn ouders alles voor 'mijn' paard zouden betalen. Dus ik heb er helemaal geen tijd meer over voor 'mijn' paard.......
Ik ben wel van plan om later, als ik een vaste baan heb, een paardje te kopen.......

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 08:58

Op dit moment werk ik en heb ik heel veel reistijd (2 uur enkele reis). Maar als het goed is heb ik binnenkort een andere baan en is dat over. Nu besteed ik mijn tijd aan heel veel dingen: opknappen huis, konijnen, Lucien, gymles geven, hondenclub. Ongeveer in deze volgorde. Het huis is straks af en de gymles daar stop ik mee, dus ik hoop dat ik dan genoeg heb voor een eigen paard.
Lucien wordt een dagje ouder en heeft een stofallergie, dus ik zal uit moeten zien naar een ander paardje. Naar een manege ga ik niet meer, dat is zeker. Maar het nadeel van een verzorgpaard is, dat het altijd een paard van een ander blijft. Wie weet kan ik een eigen paard samen doen met mijn vriendin. We doen nu ook al veel samen met de paarden en zij heeft ook geen eigen paard.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 13:13

Ik ben met rijden, uitmesten en verzorgen van mijn merrie en jaarling plus reistijd zo'n twee-en-een-half uur kwijt denk ik. Rijdt ik niet, dan gaat het veel vlugger. Dan heb ik het nog wel over het nog niet bij stal wonen. Ik weet wel zeker dat als ik zometeen bij stal woon, ik veel meer tijd aan de paarden besteed en de stal netjes ga houden.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 19:08

Ik ben zo'n 35 uur ind e week bezig maar dat komt omdat ik elke dag even naar mijn paard wil.
Soms rijd ik ook nog een paard of meerdere paarden van anderen erbij soms alleen die van mij.
Soms rijd ik niet maar dan gaan we nog even wandelen (als ze op stal staan) als ze 24/7 buietn lopen sla ik wel een dag over bedoel paard staat dan liever in de wei dandat ik met 'm ga wandelen.

In de winter wil ik naast dat hij de hele dag in de wei staat ook nog dat hij 's avonds uit z'n box komt gewoon een tik van mij.
Ik sta op een boerderij en het is all in maar ik help daar veel dus vandaar dat ik eigenlijk elke avond alles op stal zet en in het weekend veel afmest

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 06:32

Ik werk fulltime en heb ook nog een andere hobby ernaast.
Ik kom 2 avonden in de week niet, mijn pony staat in volpension en alles wordt keurig gedaan. Wel moet ik er een stukkie voor rijden, ongeveer een half uur rijden met de auto.

Ik ga er meestal ''s avonds heen en in het weekend de hele dag.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 23:31

Ik ben per dag een uur of twee aan hem kwijt, soms meer, soms minder. Ik hoef hem nog niet te rijden omdat hij nog niet ingereden is, dus dat scheelt wel weer tijd. Ik longeer hem, mest zijn stal en poets hem even. En als ik hem echt uitgebreid ga poetsen ben ik wel langer bezig. Z'n beurt krijgt hij twee á drie keer in de week. Maar bij mij gaat het mesten ook weer snel omdat hij behoorlijk vies is en je dus niet hoeft te gaan kijken wat schoon is en wat vies, je kan meteen álles eruit scheppen!

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:35

Ik heb mijn 2 paardjes achter het huis. Ik besteed aan verzorging min. per dag 1 - 3 uur. En dan moet ik nog rijden op Joris (Wanda word toch echt wel oud) Soms Wanda in het weekeend, maar ze is dus wat te oud. Met Joris rij ik gemiddeld een uur soms korter of langer.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 09:35

Iedereen bedankt voor de reakties. Ik weet nu waar ik ongeveer rekening mee moet houden. Met een beetje geluk kan ik in de buurt een stuk land vinden om te huren. Ik ben er al mee bezig "mijn contacten aan het aanwenden Haha! ".

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:23

Mijn paardje staat aan huis, ik rijd gemiddeld zo'n 2x per week en ben dan ongeveer 3 uur per keer met haar bezig (incl. poetsen en zadelen enzo) De andere dagen doe ik in elk geval dagelijks de stal, kost me ongeveer een kwartier tot een 1/2 uur en natuurlijk dagelijks voeren en in de wei zetten enzo. Soms nog eens een poetsbeurt of wat oefenen in de vrijheidsdressuur. Dus de dagen dat ik niet rijd besteed ik gemiddeld 1 uur per dag aan mijn paard. Oja, en natuurlijk al die losse minuutjes die je langs haar loopt en een aai geeft of een praatje maakt !! Knipoog

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:45

ik ben ongeveer 2,5 - 3 uur per dag op stal (in de zomer minder, omdat ze dan vakantie heeft), en Banjer staat op ongeer 20 - 25 minuten met de brommer (= 15 minuten met mijn moeder's scooter) van huis af...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Caoilfhinn, Geertema, Mark0919, NadjaNadja, sterregoud, tienus63, Vagabondo en 33 bezoekers