Nieuwe manier van bijhouden nieuwe topics

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Nieuwe manier van bijhouden nieuwe topics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 00:13

Gisteren kregen we van onze provider de rekening gepresenteerd voor september. Van wat we zagen werden we echter niet blij, we hadden 2x meer verkeer gegenereerd dan we zelf verwacht hadden aan de hand van de statistieken. In september heeft www.bokt.nl ruim 80GB op en neer gestuurd naar Internet ipv de 45 die we verwacht hadden. Niet echt grappig aangezien een GB verkeer in Nederland zo'n 2 euro kost Scheve mond

Na een flinke zoektocht zijn we er vandaag achter gekomen waar al dat extra verkeer voornamelijk vandaan kwam. Een van de belangrijkste redenen voor die hoeveelheid verkeer zijn de cookies. Bokt verstuurd die namelijk nogal wat.

Grootste deel van de cookies wordt gebruikt voor het bijhouden welke topics je wel/niet gelezen hebt (welke forums en topics er dus rood zijn). Ik ben vanmiddag en vanavond dus bezig geweest met het maken van een methode om dat op een andere manier bij te houden. Die methode wordt sinds een minuut of 10 gebruikt op Bokt.

Er zitten echter nog (redelijk) wat onvolkomenheden in de huidige implementatie. Alles als gelezen markeren kan nog niet en er gebeuren soms nog wat vage dingen Haha! De basis is er echter. Het nieuwe systeem draait nu al om te kijken of dit daadwerkelijk een significant verschil maakt met de oude situatie. Als ik tijd heb klus ik hier morgen nog wat meer aan zodat o.a. ook dat 'markeer als gelezen' werkt.

Als je overigens nog wensen hebt over dat bijhouden van nieuwe topics (wanneer moet iets rood zijn en wanneer niet) dan hoor ik het graag!

Heftige problemen ook melden aub Haha!

BTW het is ook zo dat je oude gelezen berichten niet meegenomen zijn. Kan dus zijn dat er op het moment geen hout klopt van welke berichten gelezen zijn en welke niet.
BTW2 alleen de index, viewforum, viewtopic en posting zijn aangepast. De rest niet (vnl zoeken naar berichten).
Laatst bijgewerkt door BartVB op 09-10-02 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 15:43

Citaat:
BTW het is ook zo dat je oude gelezen berichten niet meegenomen zijn. Kan dus zijn dat er op het moment geen hout klopt van welke berichten gelezen zijn en welke niet.

Klopt, heel vervelend, zeker omdat je als moddie meteen kijkt naar welke berichten nieuw zijn. Komt hier in de toekomst nog verbetering in Knipoog , want mijn geheugen laat me weleens in de steek van wat ik al wel of nog niet gelezen heb

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 18:02

Yup, eerst zorgen dat index en viewforum goed werken, daarna de andere pagina's..

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 20:35

Het 'als gelezen markeren' werkt nu weer.

Ik zal nu wel ff kijken naar die active topics Haha!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:36

idd, thnx bart Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:52

waarom worden sommige van die rondjes nu groen??? Party!!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 20:00


Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 09:04

Is het misschien een idee om eens naar een andere provider op zoek te gaan? Bij De Heeg betalen we wel voor de ruimte, maar niet voor het dataverkeer.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 10:08

Maar dan heb je shared hosting, ik heb weer een mailtje gestuurd over de kosten/voorwaarden als we daar een server neer zetten.
Shared hosting heeft een aantal grote nadelen:
- Hebt alles niet meer in eigen beheer, dat is lastig met optimaliseren en inbouwen van nieuwe features (denk b.v. aan het optimaliseren van de database, Bokt zou veeeeeeel trager zijn als alles op standaard zou staan).
- Je bent helemaal afhankelijk van je provider voor je hardware, ook als er problemen zijn of als de machine te langzaam is geworden.
- Bij 98% van de shared hosting bedrijven kunnen andere klanten bij jouw gegevens, ik zit er niet op te wachten dat mensen zomaar in b.v. de PB's zouden kunnen kijken.

Overigens kost een pakket met 350MB iets van 460 euro per jaar bij De Heeg, Bokt zit dik over de anderhalve GB heen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:18

Zonder inhoudelijk verder ook maar een suggestie aan te kunnen dragen...

Bart, heeft jouw moeder je niet geleerd dat je van koekies dik wordt?

Financiele suggestie: open een rekeningnummer en zet een topic op bokt "Wat is het je waard?" en laat een ieder die er wat voor over heeft een bedrag wat diegene zelf bepaald over maken. Verbind er geen bedrag aan en geen verplichting. Gewoon, iemand betaald wel of iemand betaald niet, verder niets. Ook geen rugbaarheid geven aan wie er wel en wie er niet betaald....Gewoon afwachten...
Dat kon je namelijk nog wel eens gaan meevallen.....
en ik vind het niet meer dan logisch dat iets waar ik zo veel plezier aan beleef, elke dag weer, iets mag kosten....Ik zie dat niet als een schooi-post van jullie kant, integendeel...
Vraag me eigenlijk al tijden af hoe en waarom jullie al kosten betalen...

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:22

Ik sluit me aan bij Dees. Goed idee!!!
Bart, ik PB je trouwens even over de kosten van Benthe's site.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:28

Ik ook met Dees eens.
Als het verplicht wordt heb ik niet zo'n (lees geen) trek in, maar een vrijwillige donatie kan er wel af hoor.
Start zo'n topic en laat af en toe eens een tussenstand (qua) hoeveelheid. Denk dat het je aardig wat oplevert.