Longeren met hulpteugels - probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Longeren met hulpteugels - probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 09:38

Razinda heeft een probleem met hulpteugels. Ik heb haar nu 2 keer gelongeerd met hulpmiddelen (in meer dan een jaar tijd dat ze onder het zadel is Bloos) maar het gaat niet goed. Ze wordt panisch zodra ze de druk voelt en voelt dat ze vast zit. In het begin werd ze al panisch als je haar gewoon bij haar bit vastpakte maar dat gaat nu wel goed. De eerste keer dat ik iets gebruikte bij het longeren is vorig jaar geweest. Toen heb ik er touwtjes omheen gedaan. Ze werd compleet hysterisch, liet zich 2x achterover vallen en uiteindelijk heb ik wel gewonnen door haar steeds naar voren te jagen. Zodra ze maar in beweging is gaat het, maar zodra ze terug moest naar stap begon ze weer. En dat steigert ze boven je uit.

Maar ja, dat was vorig jaar, inmiddels is ze al een stuk ouder en wijzer en ik dacht vorige week: we gaan het nog eens proberen. Dit keer met gogue, dat geeft misschien iets minder druk. Het vastmaken was al een probleem, ik had 1 kant vast en ze begon alweer te steigeren. Ze viel gelukkig niet achterover, maar ging heel raar staan, met haar voorbenen helemaal naar voren en toen kon ik snel de andere kant vastmaken. Toen snel naar voren en na nog een paar keer omhoog komen ging ze. Maar ze kwam erg in verzet en wilde niet ontspannen. Terwijl Jur met haar neus over de grond gaat lopen zodra ik iets gebruik met longeren (zonder eigenlijk ook al). Razinda ontspant zich meer zonder die gogue.

Maar moet ik me er nou gewoon bij neerleggen dat ze het gewoon niet accepteert en dan maar niet meer zo longeren (onder het zadel is ze dus wel supermakkelijk) of zou ik toch door moeten gaan totdat het beter gaat. Want het is toch wel raar, een paard dat je niet kunt bijzetten. Hoe denken jullie hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:46

Je zou eens kunnen proberen te longeren met dubbele longe, dan heb je verder geen hulpteugels nodig denk ik en kun je toch haar houding bepalen enzovoort.
Als je een touwtje of iets omdoet zorg dan dat het los zit en ga dan steeds een beetje verder, iedere keer dat je longeert een centimetertje korter. Ze blijkt al heel erg bang te zijn en het zal wel even duren voordat ze dat vergeten is.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:59

Ik dacht ook meteen aan de dubbele longe. Dan kan je heel fijn inwerken en je paard zit niet 'vast'.
Of, zoals al genoemd, een heel erg los touwtje(niet te los dat ze er in kan staan) en steeds een heel klein beetje strakker.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 10:01

Dubbele longe heb ik ook aan zitten denken, maar ze kan ontzettend bokken dus moeten die lijnen niet in de knoop raken ofzo. Haha!
Overigens deed ik de touwtjes/gogue al vrij los hoor. Maar misschien moet ik ze in het begin dan zó los doen dat ze helemaal geen druk geven.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:07

Misschien een hele vreemde oplossing: maar als je nu eens met een losse slofteugel gaat rijden? Daarna kun je proberen om die slof heel los vast te zetten met longeren.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:11

De eerste (paar) keer de dubbele longe niet achter haar kont maar over haar rug (longeersingel?) laten lopen?

Omar heeft ook zo'n probleem, hij is alleen niet bang, hij staakt Boos!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:27

Een elastiek is een onding vind ik, maar zou het niet iets zijn om haar te laten wennen? Dat geeft een beetje mee.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:39

Bijzetteugel? Maar dan heel los, dat ze haar neus (neusje in haar geval) gewoon omhoog kan doen? De bijzet gewoon een beetje aan het bit laten "bungelen".

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:41

Jura schreef:
Overigens deed ik de touwtjes/gogue al vrij los hoor. Maar misschien moet ik ze in het begin dan zó los doen dat ze helemaal geen druk geven.


Daar zou ik als eerste mee beginnen. Dus gewoon de gogue helemaal los doen zodat het in eerste instantie niet werkt. En dan heel langzaam aan verkorten.
Waarom wil je Razinda dan met hulpteugels longeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:49

Ooit een keer meegemaakt dat een arabier waar ik mee werkte volkomen uit zijn plaat ging als ik de gogue vast maakte, ik vond het toen vervelend dat ik de gogue niet in 1 beweging los kon maken op het moment dat het echt link werd. Als je het touwtje gebruikt en het op de juiste manier vastmaakt, dan kan dat dus wel. Het is handiger om dat punt te vermijden, maar sommige paarden kunnen soms echt raar reageren en dan is veiligheid ook weer belangrijk.

Nadeel van een te losse gogue vind ik het risico dat ze er in kunnen gaan staan als ze springerig gaan doen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 11:15

Dat wilde ik dus net zeggen, als ze dan uitzichzelf met haar neus over de grond gaat, hangt dat ding op de grond en kan ze er in gaan staan, dat vind ik dan ook weer eng.

Waarom ik Razinda met hulpteugels wil longeren? Omdat het misschien wat bijdraagt aan de training, maar toch afwisseling geeft. Op zich is het niet nodig maar ik longeer nu af en toe voor de afwisseling zonder iets en dat is dan eigenlijk meer beweging geven dan dat je er echt iets aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:19

Longeren kan een hele waardevolle aanvulling zijn op het werk onder het zadel. Bovendien zie je je paard dan ook eens aan het werk en dat kan ook weer leerzaam, verhelderend, bevestigend etc. zijn.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:21

Jura schreef:
Dat wilde ik dus net zeggen, als ze dan uitzichzelf met haar neus over de grond gaat, hangt dat ding op de grond en kan ze er in gaan staan, dat vind ik dan ook weer eng.

Waarom ik Razinda met hulpteugels wil longeren? Omdat het misschien wat bijdraagt aan de training, maar toch afwisseling geeft. Op zich is het niet nodig maar ik longeer nu af en toe voor de afwisseling zonder iets en dat is dan eigenlijk meer beweging geven dan dat je er echt iets aan hebt.


Het leek mij al wel logisch dat je de gogue ook weer niet zo los doet dat het paard erin kan gaan staan Knipoog .

De reden dat ik vraag waarom je met hulpteugels longeert, is dat ik me afvraag of dat bij Razinda echt nodig is. Je schrijft dat je eigenlijk meer alleen beweging geeft aan de longe dan echt gericht trainen. En dat is jammer, want je kan dus wel degelijk zonder hulpteugels een paard heel goed trainen aan de longe.
Maar goed, daar heb ik al een hele discussie over gehad met Pepeijn in een eerder topic; 'voorwaarts longeren' heette dat topic (2e pagina).
Lees dat maar eens, misschien begrijp je dan wat ik bedoel Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 11:46

Ik zal het eens lezen, maar als ik zonder hulpteugels longeer, werk ik veel aan overgangen en tempowisselingen, maar het is toch anders dan wanneer je dat met hulpteugels doet, lijkt mij. Haha!

Rijden met hulpteugels ben ik trouwens niet zo'n voorstander van (om even terug te komen op Fitzroy). Misschien is het wel een goed idee voor het wennen voor aan de longe, dat zou best kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:49

Als je aan het werk gaat aan de longe met hulpteugels of dubbele longe, dan zou ik wel iets nemen wat je los kunt laten of los kunt maken als de situatie uit de hand loopt. Met het werk aan de dubbele longe altijd beginnen met de buitenlijn over de rug. Sommige paarden vinden het eng om de lijn tegen hun buik te voelen, dit kun je oefenen door (met 1 longe) een keer schuin achter je paard te gaan lopen en de longe tegen de zij te laten vallen. Zo maak je de stappen naar het longeren met 2 lijnen steeds makkelijker, tot je op het punt bent dat de buiten lijn om je paard heen, achterlangs loopt.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:50

Jura schreef:
Ik zal het eens lezen, maar als ik zonder hulpteugels longeer, werk ik veel aan overgangen en tempowisselingen, maar het is toch anders dan wanneer je dat met hulpteugels doet, lijkt mij. Haha!


Nee hoor, het hoeft helemaal niet anders te zijn dan met hulpteugels. Maar goed, lees dat topic eerst maar. Ben benieuwd wat je dan zegt Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 12:44

Oke ik heb het gelezen! Mijn paarden lopen, als ik ze 'bloot' longeer allebei graag met hun neus over de grond. Het zijn zeker geen sterrekijkers, maar zo is hun bouw ook niet. Aan de longeerlijn luisteren ze goed naar de commando's en kunnen best lekker swingen, zoadat je de rugspieren op en neer ziet gaan. Maar... ik zie toch een verschil met het longeren met een hulpteugel. Voor mijn gevoel train je ze daar toch meer mee. Met hun neus over de grond is natuurlijk mooi, maar met een hulpteugel kan je ze meer opgericht laten lopen (en die spieren trainen) en daarbij, de energie die je er achter in laat komen (de impuls zeg maar) vliegt niet van voren zomaar weg zoals wanneer ze 'los', zonder hulpteugel lopen (net als bij het rijden). En daarom leek het mij wel nuttig om Razin ook eens op die manier te trainen. (Hoewel ik longeren helemaal niet leuk vind). Maar als jij een manier weet om ze zonder hulpteugels ook beter te trainen als hoe ik het nu doe, dan hou ik me aanbevolen en hoop ik dat je me dat eens kunt laten zien bij mijn paarden! Lachen

BTW, Jur is een tijdje getraind door iemand die mende, en die liet haar dan aan de lange lijnen lopen, zowel op de volte als zijgangen etc., en daar werd ze heel goed van. Ik weet niet of je dit soms bedoelt? Iig is dat lopen aan de lange lijnen niet zo aan mij besteed. Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 16:22

Wat je kunt proberen met een dubbele longe is dat je de longes aan het bit vastmaakt en dat je hem dan door een ringetje van je longeersingel haalt en em dan naar je toe laat lopen, dus niet achter de kont langs.

Ik ken wel meerdere paarden die doen wat jij omschrijft, je kunt proberen met een hele losse bijzet te longeren, maar zo los dat ie eigenlijk nog heel veel kan, en dat kun je heel langzaam uitbouwen tot iets strakker.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 16:30

Bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 16:35

Kawa is ook bang met de meeste bijzet dingen.
Touwtjes, dubbele longe, ook als die over de rug gaat, gogue, noem ze allemaal maar op.
helemaal in de stress, voorheen dus ook omhoog enz.
dat doet hij nu dan wel niet meer, maar hij loopt met zijn hoofd zover als hij kan omhoog, zijn mondhoeken er ongeveer helemaal uit te trekken, de rug helemaal weggeduwt enz.
Dus daar heb ik niks aan, want zonder komt hij wel naar beneden.

Nu gaf een kennis van mij de volgende tip.

Doe de ringetjes van de gogue aan je hoofdstel.
Doe hem een martingaal aan ( en knoop 1 ringetje weg, heb je niet nodig)
Pak nu 1 touw en doe die door de martingaal, naar de dat kopstuk en uiteindelijk naar het bit.

Dit dus uiteraard met beide zijdes.

Kawa loopt hier niet tegen in te trekken omdat dat touw met de beweging mee door de martingaal kan glijden.
Hierdoor krijgt hij minder druk op zijn mond en durft ontspannender te lopen.

Dit is tot nu toe de enige die ik heb gevonden die kawa pikt Lachen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 20:54

Umm persoonlijk zou ik er geen gebruiken, maar als ik het zou doen, zou ik achter de oorzaak van het verzet willen komen. Als je nu een lage neusriem neemt, en de bijzet aan de ringetjes maakt? Wie weet, geen druk in de mond, maar nageven moet ze toch?
En je kunt ook, ja ik weet de naam niet meer, iets van Linda Tellington Jones, gebruiken: 1 bandage om de hals binden, en dan 1tje om de achterhand laten lopen en bij de schouders aan de halsbandage vastbinden. Leren ze dr achterhand te gebruiken zonder druk in de mond. Eerst lopen ze wel even met hun hoofdje omhoog, maar dat is zo over.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:03

Gewoon even doorzetten,
de Mondriaan van mij was precies zo en die loopt nu zo fijn, ook op bijzet.
Bij hem heeft het ook zeker bijgedragen aan de rest van de training en id, longeren zonder bijzet heeft geen enkel nut, dan kan je ze net zo goed door de bak heen jagen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 08:15

Sjuimpje schreef:
longeren zonder bijzet heeft geen enkel nut, dan kan je ze net zo goed door de bak heen jagen.


Daar ben ik het dus totaal niet mee eens! Vooral een bijzet vind ik echt een onding. Je roept er erg veel spanning mee op, dan moet je vooral gaan doorzetten Lips are sealed en het dwingt m.i. een paard teveel in een houding. Het grootste nadeel van een bijzet vind ik dat hij niet los kan laten op het moment dat het paard nageeft. En dat is toch één van de belangrijkste dingen!
Een paard kan je dus wel degelijk trainen zonder allerlei hulpteugels, alleen weten veel mensen niet hoe.

Maar goed, waarschijnlijk krijg ik weer hier allerlei mensen over me heen, dat is mij in een eerder topic al opgevallen Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 09:42

Appie, als je met bijzets longeert, is het de bedoeling dat het paard zich er licht op maakt. Zodra hij nageeft wordt de druk al minder en het paard moet zelf zijn houding gaan handhaven en een lichte verbinding zoeken op de bijzet. Dat is de bedoeling volgens mij.
Je kunt je paard wel bewegen zonder hulpteugels, je moet dan alleen wel heel goed bedenken wat je precies aan het trainen bent.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 10:10

Appie schreef:
Daar ben ik het dus totaal niet mee eens! Vooral een bijzet vind ik echt een onding. Je roept er erg veel spanning mee op, dan moet je vooral gaan doorzetten Lips are sealed en het dwingt m.i. een paard teveel in een houding. Het grootste nadeel van een bijzet vind ik dat hij niet los kan laten op het moment dat het paard nageeft. En dat is toch één van de belangrijkste dingen!
Een paard kan je dus wel degelijk trainen zonder allerlei hulpteugels, alleen weten veel mensen niet hoe.

Maar goed, waarschijnlijk krijg ik weer hier allerlei mensen over me heen, dat is mij in een eerder topic al opgevallen Knipoog .


Hmm, volgens mij heb je niet echt begrepen hoe de bijzet werkt. Een bijzetteugel is de meest simpele hulpteugel en heeft het zelfde effect al de weerstandbiedende hand.