als schrik reactie een bok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

als schrik reactie een bok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 22:25

Ik ben nu sinds een tijdje een merrie aan het bij rijden, waar normaal gesproken iedereen van af donderd .. Niet dat ik een uitzondering ben of zo, eh ook al 1001 keer het zand gezien.
Maar ik geef dus niet op.

Nu kom ik er steeds meer achter hoe het komt , de bok reactie dan.
Wanneer zij schrikt, niet als er iets aan de zijkant van de bak gebeurt, dan springt ze alleen op zij, maar wanneer ik bijvoorbeeld perongeluk met mijn voet tegen de bakrand kom of wanneer ik mijn stem te veel verhef, dan schrikt ze zich kapot met een bok ( mega) als reactie.
Gelukkig kan ik nu steeds meer *langer* blijven zitten, maar hoe kan ik dat oplossen....
Oke haar niet meer laten schrikken, of is het gewoon een kwestie van vertrouwen wat het paardje moet opbouwen.
Verder rest loopt ze echt lekker en netjes, Is op mijn aandringen door een Da nog na gekeken, kiezen rug alles... en was 100% in orde.

groetjes ;Lara

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 22:40

Laat haar er maar aan wennen dat ze kan schrikken, je kunt niet alles uit de kant halen zodat ze niet kan schrikken, gewoon brutaal voorwaarts rijden met je hand voor en weer vrolijk doorrijden.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 22:46

idd dat was mijn taktiek ookal, ze is echt mega snel op dat gebied.... ach ja hoop dat het een kwestie van tijd is, want wanneer het volgend jaar niet verbeterd is, moet ze naar de markt Boos!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: als schrik reactie een bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:28

wjerdo schreef:
Oke haar niet meer laten schrikken, of is het gewoon een kwestie van vertrouwen wat het paardje moet opbouwen.


Je geeft voor een groot deel het antwoord zelf al. Het is vooral vertrouwen, maar ook laten wennen aan rare geluiden. Dus ga maar eens op het paard zitten en 'nies' eens of kom met opzet met je voet tegen de bak. Op het moment dat ze bokt goed voorwaarts en eventueel een schop geven.

De merrie die ik rijd wil ook wel eens heel erg schrikken. In het begin reed ik dan gewoon door. Nu krijgt ze van mij een 'schop' en rijd heel brutaal verder. Sindsdien merk ik dat het schrikken veel minder wordt.

Verder haarheel erg bezig houden zodat ze niet de tijd heeft om te schrikken. Veel overgangen, wendingen ed. En verder het gevaar niet uit de weg gaan maar er (brutaal)juist op toerijden.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:31

ga wat basis oefeningen doen. zodat jij haar leider word. ik wil je wel wat oefeningen geven. moet je me ff pben.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 13:31

dat is bijna onmogelijk, ze bokt op het moment dat ze schrikt en niet een klein bokje nee een mega bokt,
Laast wa ik gelukkig op tijd en kon me vast houden via mijn handen om haar hals te slaan, zat ik terug, zei wat te hard, appelflap, en door lopen kreng, en toen was ik dus te laat, en weer een zandruiter Lachen

maar ik zal iig proberen wat brutaler te rijden

Thnx gr Lara

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:35

nee je hebt kans dat je haar zo overrompeld dat ze schrikt en het echt niet meer goed komt.
bijf wel voorzichtig. probeer rustig aan via trukjes de baas te worden. niet te confronterend.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:47

Ik weet niet hoe ze bokt, maar ik denk dat je vooral bij je jezelf moet gaan oefenen dat als ie een bok geeft dat je niet meteen uit balans bent. Probeer dus wat steviger in het zadel te zitten, hoe moeilijk dat ook kan zijn.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:53

ik zou juist dat brutaal rijden achter wegen laten ( niet dat ik daar veel verstand van heb ofzo) maar ik denk dat zo'n paardje juist met gevoel gereden moet worden. 'gewoon' goed de knieen aan het zadel en teugels niet te strak en goed bezig houden. dus dat ze bezig is met jou en niet met jou voet die toevallig tegen de bakrand aan komt..

ik ken ook een problemen paardje en die moet je dus ECHT niet met harde hand gaan rijden. dan ben je echt binnen een paar dagen 'dood'. die moet ook met gevoel gereden worden en dat gaat steeds beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:24

Brutaal is wat anders dan met een harde hand of lomp.

Met brutaal rijden geef jij als ruiter het signaal door dat het niet eng is, dat voelt het paard en zal daardoor minder heftig reageren.
En vertrouwen dat het wel goed zal zijn als je zo overtuigend overkomt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:38

Je kunt haar dmv grondwerk meer vertrouwen in jou geven als leider,
dat kan dan positief doorwerken in het zadel.
Brutaal doorrijden, je kunt een en ander aan voelen komen,
oefening inzetten. Wennen aan stem geluid boven zich is denk ik ook wel prettig.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 22:30

idd vandaag had ik dus het idee dat ik haar een paar keer voorwas.
gewoon wat gedurfder gereden, en opo haar orenspel gelet, denk dat me dat igg een zandhap partij heeft gescheeld Lachen

Steef: ze remt, en meteen der achter aan een huize hogen bok, mijn reactie is dus meteen handen om de hals, want door die plotselingen handrem en de bok er achteraan, zit je zowat al in der oren Knipoog

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:48

Mijn paardje heeft daar ook een handje van, ik vind het knap dat je zo vol houdt.
Netty bokt niet als ze schrikt, maar weer wel gewoon uit het niets.
In beide gevallen, schrikken en bokken, probeer ik er niks mee te doen, doe net of je gek bent.
Ik merk dat als ik er geen aandacht aan besteed, dat zij opeens die deken ook niet meer ziet, of dat takje. En het niet meer nodig vind om opeens stil te staan en een bok te geven of te steigeren. Dat ze druk en heet blijft, als het waait of iets dergelijks, tja daar doe ik niks aan, maar ik probeer er niet in mee te gaan, want daar jut ik haar weer mee op.
Aktie geeft reactie denk ik.
Soms gebruikt ik wel mijn stem, daar is ze erg gevoelig voor, maar ik las dat die van jou daar ook van schrikt.


Probeer het eens, misschien is jouw paardje net zo gevoelig voor jou racties en wel of niet reageren, als Netty voor de mijne.
Succes.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:50

Misschien moet je eens proberen die handen niet om de hals te slaan maar je hand naar voren te steken en dan em brutaal naar voren rijden. Wel meegaan met de beweging maar in die beweging niet niets doen maar er brutaal aanrijden.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 00:52

idd steef dat dacht ik dus ook, maar ze bokt echt zo hoog dat wanneer je niet ergens vast kunt grijpen je er gegarandeert vanaf vliegt. Ik kan het eerlijk gezegt niet beter uitleggen die manier van bokken, weet wel dat het binnen nog geen fractie van een seconde is gebeurt Lachen
Maar we gaan stug verder, van op staan en vallen wordt je hard Knipoog