A.P.S. Arabische Paarden Stamboek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

A.P.S. Arabische Paarden Stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 20:50

Kan iemand mij vertellen wat er met het Arabische paarden stamboek (APS) is gebeurd Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:04

Het APS bestaat niet meer, sinds 1981 zijn er het AVS en het NRPS.

Waarschijnlijk weet je dat het APS alle (geregistreerde) paarden met Arabisch bloed onder zijn hoede had. Dus zowel volbloeden als paarden met minder dan 100% Arabisch bloed (halfbloeden, Anglo-Arabieren etc.). De paarden met een bepaald percentage Arabisch bloed-maar-geen-100% waren daar ingeschreven in het halfbloedenregister. Dat register is overgegaan naar het NRPS. Bij oudere NRPS-ers zie je nog aan een H achter de naam (i.p.v. ox) dat het een ex-halfbloedregisterpaard is.

In 1981 is het APS opgesplitst in het AVS (Arabisch Volbloed Stamboek) en het NRPS (Nederlands Rijpaarden en -pony Stamboek). Over de exacte reden durf ik geen uitspraken te doen, misschien zit er wel meer achter dan bekend is (en misschien staat het precieze verhaal op www.nrps.nl). Maar het APS bestaat dus niet meer.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 22:03

Bedankt Karin !
Onze Iwan was ingeschreven in het APS als halfbloed arabier.
Als ik je verhaal lees begrijp ik dat hij nu bij het NRPS geregistreerd staat.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:23

Dat is idd bijna 100% zeker. Je kunt het zo navragen bij het NRPS. Dan is jullie Iwan dus van voor 1981 als ik het goed begrijp?