Fjordje loopt vreemd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Fjordje loopt vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 13:38

Vanmorge is de dierenarts bij mijn fjordje komen kijken.
Sinds een aantal weken loopt hij heel raar.
Het begon met kreupelen een soort vreemd steigeren onder het zadel in draf.
Alleen wanneer ik hem met hele lange teugel reed en goed voorwaards dan liep hij "normaal"
Nu ging ik gister met hem naar buiten en hij struikelde continu we hebben alleen maar gestapt en hij was echt zeik en zeik nat.
Toen ik op zo'n kwartier van stal af was struikelde hij weer alleen dit keer schoof zijn achterhand helemaal naar binnen en was het net op hij wilde gaan zitten.
(vertelde een vriendin waarmee ik buiten was)
Ik ben er gelijk afgesprongen en heb hem vooruit getrokken en ben lopend terug gegaagn.
Ook toen bleef hij stuikelen.
Hij zet ook echt muize stapjes met zijn voorbenen de dierenarts zei dat hij heel kort loopt.
Ze wist niet precies wat hij heeft:(
Wel heel hij pijnstillers gehad.
Toen ze zijn rug ging controleren en ze licht in zijn rug kneep trok hij helemaal samen met achter het zadel...

Heeft iemand hier ervaring mee??? OF kan iemand me vertellen wat het is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 20:31

Klinkt als een verwaarloosde spierbevangenheid oid, maar dat had je veearts ongetwijfeld herkend.
Wat heb je allemaal gehad om 'm te geven, en wat moet je wel en niet met 'm doen?

Beterschap, Sonja

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 12:53

Het vreemde is ik heb alleen pijnstillers van de da gehad en hij moet tot begin volgende week op rust..
IK weet zeker dat dat niks uithaald omdat hij deze week ook al de hele week op rust gestaan heeft..

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:20

Hoefbevangen misschien

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 15:24

Heey Liek,

De DA heeft toch ook gedacht aan hoefbevangen?

Hopelijk slaan de medicijnen aan..

Kus,

Tal..

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 18:10

Angelique18 schreef:
Het vreemde is ik heb alleen pijnstillers van de da gehad en hij moet tot begin volgende week op rust..
IK weet zeker dat dat niks uithaald omdat hij deze week ook al de hele week op rust gestaan heeft..


Nou gister ben je nog aan het rijden geweest: rust betekend in deze zin ook daadwerkelijk RUST, dus geen stapwerk, hooguit wat wandelen aan de hand.

Ik vindt het meer als een zenuwbeknelling klinken. Soort Hernia.
Zeker als hij zo gevoelig reageert op zijn rug.
Omdat hij dan in zn rug verkramt kan dit weer invloed hebben op zijn voorbenen en achterhand.

Hoefbevangen kan, maar das niet waar ik in eerste instantie aan denk.

Succes en doe voorzichtig met hem.
Viv

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 19:29

Hij heeft vorige week 8 dagen vol rust gehad en t maakte niks uit...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 07:48

Misschien was een week niet lang genoeg? Mensen met een hernia zijn ook maanden uit de running. Dus misschien heeft hij ook veel langer nodig.
Een fjord heeft nooit zo snel last van zn rug, dus als hier iets mee is zou ik er wel extra aandacht aan besteden en je zadel na laten kijken (hoe hij ligt op de rug).
Nogmaals sterkte en beterschap!
Viv

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:01

misscien je paard na laten kijken door een kraker? een fjord bij ons op stal liep ook kreupel op foto's was niets te zien.Heeft ruin twee weken stil gestaan en nu nog eens 6 weken,want dan pas is er weer een kraker in de buurt. Deze fjord heeft eerder kreupel gelopen nadat ze had gesprongen. Zelf denk ik dat dit wel DE oplossing zal zijn.

doe rustig aan en laat je goed informeren vooral omdat hij zo vel reageerd in de rug.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 12:30

Misschien kan je er een paarden-fysio bij halen. Als onze paarden last van hun rug hebben, tot kreupel lopen aan toe. Halen we altijd haar er eerst bij. Als de DA er bij ons niet uitkomt zegt hij ook altijd dat we haar er naar moeten laten kijken. Soms doen we het in combinatie met accupunctuur en zijn de paardjes er best wel snel weer bovenop.