Pablo koortsaanval *update* DA is geweest

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Pablo koortsaanval *update* DA is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:46

Gisteravond was Pablo verdacht braaf in de les. Ik dacht dat hij gewoon moe was van de wei en eens fijn rustig was (om een duistere reden is hij op maandagavond vaak erg fris) Frusty .
Maar vandaag toen ik hem van wei af ging halen dacht ik al dat er iets niet fijn was. Hij stond op rust bij het hek en reageerde helemaal niet zo druk als hij normaal doet. Hij liet zelfs Dalton voor bij het hek terwijl hij normaal best agressief doet als hij van wei wil.

Daarna ging ik hem poetsen en stond hij doodstil op rust. Het kopje hing naar beneden en hij was niet geintresseerd om wat te jennen met de buurvrouw .

Zijn staart voelde heel los aan en warm dus ik ging hem maar eens temperaturen. Mijn thermometer gaf 38,7 aan. Omdat ik zeker wilde weten of het niet aan mijn thermometer lag heb ik die van de manege geleend en die gaf 38,6 aan.
Daar werd ik niet vrolijk van want normaal heeft Pablo tussen de 37,3 en 37,6. En hij had niet net gewerk of druk gedaan.
Toch maar de DA gebeld wat ik moest doen. Die adviseerde de temperatuur in de gaten te houden en als het echt koorts zou worden moest ik bellen (vanaf 39,3). en het even aankijken hoe hij vanavond en morgen zou zijn.

Om 18.00uur had Pablo 39,2 en voelde hij zich echt ziek. Hij reageerde niet meer zo op de omgeving maar keek nog wel als er iemand met een emmer voorbij liep. Hij stond op rust en had zijn hoofd naar beneden en de ogen half dicht. Hij ging helemaal met zijn hoofd op mijn been leunen en dan zijn oogjes dicht. Alsof hij stond te slapen.
Ik besloot het nog een half uur aan te kijken en dan toch de DA weer te bellen.

Maar na dat half uur werd hij wakkerder en ging zijn temperatuur naar 39 graden.
Vervolgens bleef de temperatuur dalen en om 20.00uur was het alweer 38,4 en was meneer weer helemaal wakker. Hij staat nu weer ruzie te maken met zijn buurvrouw, actief restjes brokjes tussen zijn stro te zoeken. Gewoon weer helemaal wakker.
Om half 10 word hij weer getemperatuurd maar ik verwacht dat het dan ook nog wel laag is.

Ik vind het niks als hij dat zo krijgt. Een paar jaar geleden had hij het ook en toen steeg zijn temperatuur tot boven de 40 graden en later nog eens tot 41 graden. Toen is de DA er wel bij geweest uiteraard en die constateerde een virusje. Maar wat dan precies wist hij ook niet. Toen was Pablo hete enige zieke paard op stal.
Het zal nu ook wel weer een virusje zijn geweest maar ik vind dat altijd maar eng.
Nu maar duimen dat zijn temperatuur nog laag is. Anders ga ik toch een DA bellen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-02 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt


Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:12

dat is wel ff schrikken als die in 1x een hoge temeratuur heeft ik hoop voor je dat hij zich nu beter voelt en dat ie geen koorst meer heeft!
succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:59

Gelukkig ging net de telefoon: Pablo heeft nu een temperatuur van 38,2. Prima dus!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:00

jeetje wat schrikken joh!!! Fijn dat zn temperatuur nu weer prima is! Hopelijk blijft dat zo Lachen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:10

Maaike schreef:
jeetje wat schrikken joh!!! Fijn dat zn temperatuur nu weer prima is! Hopelijk blijft dat zo Lachen

Ik ga iig opgelucht slapen. Ik denk niet dat zijn temperatuur nu weer omhoog zal schieten. Morgenochtend ga ik wel eerst de temperatuur opnemen voor hij de wei weer op mag.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:38

jeetje das best eng idd dat ie dat zo ineens heeft
ik zal voor je duimen!
sterkte en geef hem een knuf

soms is het beter om te zwijgen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:42

Jeetje, sterkte met pieps hoor.. hoop dat zijn temperatuur goed blijft.
Dat lijkt me best schrikken.
Geef hem maar een knuf Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:44

Hoe gaat het nu met hem?
Ik hoop weer wat beter. Het is wel schrikken hoor! Maar gelukkig dat het niet helemaal doorzette.

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:13

Ik kom net terug van stal en hij had 37,8. Een beetje aan de hoge kant bij hem maar geen verhoging of koorts te noemen volgens mij.
Gisteren was zijn staartwortel echt heel gloeiend warm ennu gewoon warm. Hij was wakker en ik heb hem maar op wei gezet. Lekker wat frisse lucht happen lijkt me wel gezond.
Vanmiddag temperatuur ik hem weer. Ik hoop dat het hierbij blijft.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:50

Jeetje wat raar zeg. Als het een virus is, zullen de andere paarden binnenkort ook wel koorts krijgen neem ik aan? Vaag joh... gelukkig knapte hij snel weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 17:02

Vanmiddag liep de koorts toch weer op. het begon met 38,5 maar toen ik na een urtje nog eens controleerde schoot hij al naar 39,6 en met een andere thermometer naar 39,9.
De DA is gekomen en heeft hem een prik tegen de koorts en nog iets van anti-virus gegeven. Ook heeft hij bloed afgenomen om dat te controleren.
Nu gaat de koorts door de injecties weer naar beneden en hopelojk blijft hij dan laag. ALs hij weer oploopt vanavond of morgen dan moeten we weer bellen.
Arme Pablo, hij gedraagt zich nog behoorlijk wakker maar hij is helemaal warm en zijn tandvlees is heel bleek.
Niet leuk want ik weet niet wat het is. Hij is (tot nu toe) de enige zieke opstal, hij hoest niet, heeft geen snotneus en ook geen koliek.
Ik hoop maar dat hij snel weer beter is.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 17:11

Julius heeft ook eens zo'n aanval gehad. Hij bleek een infectie aan zijn voorste luchtwegen te hebben. Hij moest dus veel naar buiten. Dat hebben we ook gedaan en binnen een paar dagen was ie weer beter.

Ik hoop dat Pablo ook vlug weer beter is. Je maakt je toch zorgen als je beessie ziek is he?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 17:54

Hè bah, rot is dat he? Ook omdat je niet weet waar het door komt.
Ik hoop dat het nu na het bezoekje van de DA weer beter gaat en dat ie er weer snel bovenop is!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 18:20

Arme Pablo! Verdrietig Hopelijk knapt die op van de spuiten, geef hem maar een beterschapsknuffel en houd ons op de hoogte!

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 18:53

He bah, wat vervelend voor Pablo (en ook voor jou natuurlijk!)
Ik ben benieuwd of de DA nog wat kan vinden.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 19:27

sjit toch weer teruggekomen!!! Ik hoop dat de DA wat kan vinden, zou wel fijn zijn. Dan weet je iig wat er aan de hand is met je beessie
knuffel voor Pablo en sterkte!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:07

Balen is dat he?
Ik hoop dat hij snel weer beter is.

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 21:43

Bedankt voor jullie reacties!

De koortsverlagende prik slaat wel goed aan: hij heeft nu nog maar 36,7.
Ik hoop dat de koorts morgen niet terug komt. Ik ben wel heel benieuwd of er wat uit het bloedonderzoek komt want eigenlijk zou hij toch heel gezond moeten zijn, zo ziet hij er ook uit: glimmende vacht, goed gewicht. En hij was weer fijn in training. Ach ja we zijn ook "alweer" vanaf april ofzo gezond geweest...
Het zal vast wel een virusje zijn waar Pablo toevallig gevoelig voor is maar ik me toch zorgen als hij opeens zo'n koorts heeft.
Ik heb hem lekker wat geknuffeld in zijn stal (met een zachte bortsel zijn nek en hoofd geaaid, vind hij heerlijk). Als het morgen fijn weer is zet ik hem even op de wei maar niet zo heel lang. Hij heeft zijn Rhino deken om dus hij heeft geen last van de wind maar het liefst zou ik hem nu in een dikke slaapzak stoppen en hem kopjes kippenbouillon voeren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:06

Vandaag is de koorts gelukkig niet meer teruggekomen. Vanochtend was hij nog heel rustig maar vanmiddag had hij alweer wat praats. Het gaat wel de goede kant op dus.
Op stal zijn er verder geen andere paarden ziek geworden.
Ik ben wel benieuwd of ze wat hebben gevonden met het bloedonderzoek. Ik verwacht het niet maar ik hoor het morgen wel.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 21:49

fijn zeg!!!sterkte met hem en een knuffel!

soms is het beter om te zwijgen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:10

Raar hoor. Koorts heeft trouwens wel een functie: het opruimen van ontstekingen bijv. Koortsonderdrukkers belemmeren hierdoor eigenlijk de genezing door het lichaam zelf, dus als nu de koorts weg is wil dat dus niet zeggen dat Pablo weer genezen is. Dat vind ik het linke van koortsremmers. Het voordeel is wel dat hij zich wat beter voelt.

Sterkte met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 09:58

Mieke schreef:
Raar hoor. Koorts heeft trouwens wel een functie: het opruimen van ontstekingen bijv. Koortsonderdrukkers belemmeren hierdoor eigenlijk de genezing door het lichaam zelf, dus als nu de koorts weg is wil dat dus niet zeggen dat Pablo weer genezen is. Dat vind ik het linke van koortsremmers.

Inderdaad, dat weet ik. Daarom hebben we hem niet meteen een koortsonderdrukker gegeven. Maar pas toen hij het weer kreeg en de temperatuur zo flink bleef stijgen. Hij krijgt ook geen quadrisol oid.
Vandaag gaat hij ook nog niet op wei. Straks ga ik wel weer wat met hem aan de hand grazen. En verder mag hij hooi eten in zijn stal en misschien wat scharrelen over het erf als hij dat wil.

Ik zou graag willen weten waarom Pablo die koorts heeft gekregen. En zou het dezelfde oorzaak zijn waardoor hij 3 jaar geleden toen ook die aanvallen kreeg?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 10:12

Ik ben heel benieuwd of er iets uit het bloedonderzoek komt. Hou je ons op de hoogte?

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:18

Guinness had het ook in het begin van de zomer, ineens knalde de temperatuur omhoog naar boven de 40 graden en stond ze net als Pablo met een hangend koppie in de stal, ook koortsverlagende inj. gehad en bloed o.z., bij haar kwam daar alleen te laag hemoglobine uit. Behandeld met Haemolytan en antibiotica voor de zekerheid. Ze knapte net zo snel weer op als dat het begon. Gek hoor !!! Het bloed o.z. zal begin van de week wel binnen zijn (of heb je vrijdag nog wat gehoord ?), hopelijk geen rare dingen.
Geef Pablo maar een dikke knuffel van me !!

Groetjes Siggy

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, _RobinA_, Afanaisa91, Celiien, ladynette_x, Larislaatje, Noukie123, nuevo_mien, Rainer, Slmt9, Vagabondo, veerledec, Wopkebrok en 138 bezoekers