Wat doe je als je paard van je wegloopt in de wei?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Wat doe je als je paard van je wegloopt in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 21:03

Chriss kun je normaal makkelijk pakken in de wei, of ik blijf staan en zij komt richting mij of zij blijft staan en ik ga richting haar, of we doen allebei een paar stappen in de richting van elkaar.

De laatste dagen staat ze in een nieuwe wei en heeft nog niet altijd zin om er uit te gaan, ze staat dan ergens in het midden.
Ze blijft daar staan en is niet van plan om naar jou toe te komen, dus ik ga maar richting haar.
Bijna bij haar bedenkt ze zich ( baasje) en gaat een eindje verderop staan.

Vandaag bleef ze weer stil staan en toen ik bijna bij haar was, liep (lees liep , niet rende) ze weer weg.

Ik riep op een luide (beetje sjagarijnige) toen ho en halt.
Voila , daar stond ze stil, ik liep naar haar toe en kon haar zo pakken.
Toen snel naar stal.

Had ik dat maar eerder geweten , ho en halt en ze blijft staan en ik kan haar pakken.
Alleen jammer dat ik haast wel zeker weet dat ze het morgen niet weer doet Extreme duivel .

Ho en halt, een toverwoord Haha! .

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:50

hihi oke dat is een optie Haha!

wat bij mij altijd wel werkt, is wanneer het paard van je wef loopt gewoon met de rug naar hem/haar toe blijven staan, of andere dingen in de wei gaan doen, rondlopen, paarden aaien, zolang je maar geen aandacht voor haar hebt.

Op een gegeven moment worden ze toch nieuwsgierig en komen ze naar je toe, dan kies ik altijd, of ik jaag haar weg, en ga verder met het "geen" wat ik aan het doen was, en wacht op een volgende keer dat ze komt of ik pak haar.

werkt niet altijd, wel vaak Lachen en kost wrs meer tijd dan het jouwe

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:47

is per paard verschillend denk ik, maar ik zal even uitleggen hoe ik het doe bij mijn pony.
normaal kan ik hem goed pakken, hij komt ook (bijna) altijd uitzichzelf naar me toe.
maar soms, bv als hij een trap van me heeft gekregen(wel terecht hoor) dan is hij ff bang en laat hij zich niet meer goed pakken.
of eerst was hij in een super dolle bui, ik kreeg hem niet te pakken, hij had meer zin om te rennen
dan loop ik gewoon naar hem toe en zich ik idd 'halt' en 'ho' en dan krijg ik hem meestal wel.
alleen moet ik wel snel en niet voorzichtig lopen. op deze manier blijft hij meestal wel een keer stilstaan.
vooral doordat hij weet dat 'halt' stilstaan is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:54

Als paddy zich niet laat vangen laat ik haar buiten staan en ga ik naar huis. Met een beetje geluk haalt iemand haar heel, heel laat uit de wei omdat ze zielig staat te hinniken. Eigen schuld dikke bult.

De hond is de betere mens

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:32

En als je dan nu wilt rijden ??

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:35

deed die van mij ook zo vaak dit helpt :

gewoon een appeltje brengen en weer weggaan , de volgende dag doe je het zelfde ,dat hou je een tijdjevol en op een gegeven moment gaat ze denken : hey daar heb je haar weer , ze heeft vast weer wat lekkers voor me , dan komt ze wel naar je toe hoor Haha! tminste... die van mij wel Haha!:D

en jah als je wilt rijden ... :S ....

Nobody is perfect , my name is nobody Haha! *LOL* * hehe *

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:16

Nou bij mijn paard kun je het vergeten... als ie er geen zin in heeft bekijk je het maar mooi! Hij weet precies wanneer hij moet werken en wanneer hij naar binnen moet (hoe vaak ik tussen door ook de wei in loop en hem alleen op haal om te poetsen enz) Soms laar ie zich wel pakken maar verzet zich simpelweg om mee te lopen (doen doen we het met z'n 2en 1 erachter 1 neemt hem dan aan het halster mee) tegenwoordig loopt ie ook van me weg soms rent ie inderdaad ook hard weg. Wat ik dan doe is de kleine shetlander uit het zicht halen (wil vaak helpen) als ie dan nog voor me weg blijft lopen blijf ik hem achter na lopen zodat hij niet rustig kan gaan staan grazen, dan wordt hij het op een gegeven moment wel zat (en geloof me dat kan heeeeeeeeeel lang duren) "ho" en "halt" werken totaal niet (al werkt het wel als hij voor de kar staat)

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:31

Ynse kwam meestal meteen naar me toe, maar een heel enkele keer had hij geen zin om te komen.
Als dat gebeurde, ging ik heel uitgebreid staan kroelen met een weidemaatje, snoepjes geven en lieve woordjes fluisteren.
Binnen no-time was Yns bij me om te zien wat ik allemaal aan het doen was! Haha!

"Zorgen moet je doen...niet maken" Loesje

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:36

Aah haha, paardjes pakken in de wei }>
ik ken er die op je af stuiven met de oren in de nek, of die hard weg galoperen.
Bij mijn eigen paardje, heb ik steeds als ik haar van de wei ga halen dezelfde roep en steeds iets lekkers bij me.
Zorg er wel voor dat ze pas de beloning krijgen als het halstertouw al vast zit.
En als je gewoon zelfverzekerd op ze af stapt (nooit rennen) en je paardje roept, en deze doet een paar stappen achteruit, is het slim ff te blijven staan totdat het de nieuwschierigheid van je paard wekt, bv ff met je hand in je jas staan om het 'zakje'/'lekkers' te pakken. meestal komen ze dan wel hoor, Succes

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:50

Ik heb weleens het volgende ergens gelezen over het vangen van een paard.

Bij het vangen van een paard moet je eigenlijk in feite het gedrag van een paard in een kudde over nemen.

Kijk, als een merrie of hengst die zeg maar een beetje de leiding in een kudde heeft een paard wilt straffen, jaagd ze hem meestal uit de kudde. Dan heeft het weggestuurde paard doord at hij fout zat. En hij wil instinctief terug naar de kudde, want buiten de kudde is het niet veilig. Dus zal het paard proberen terug te komen. Waarschijnlijk stuurd de merrie of hengst die de baas is, hem net zo lang weg, tot dat dat paard vind dat het lang genoeg geduurd heeft. En dan laat hij/zij het gestrafte paard weer terug in de groep.

In feite kun je het bij je eigen paard ook proberen. Je paard laat zich niet vangen. Dus is hij stout. Dan zet je jezelf een beetje op en maak je een bze indruk, dus jaag je hem weg. Dan ga jebezig met andere dingen, zoals iemand eerder ook al zei, gewoon compleet negeren, gewoon geen aandacht aan schenken. Op een gegeven moment komt ie terug en dan gewoon weer wegsturen. Op een gegeven moment, als hij dan weer terug komt hem weer tot je laten. De volgende keer zal hij zich waarschijnlijk makkelijker laten vangen, omdat hij het niet leuk vind om door je weggestuurd te worden. Waarschijnlijk werkt dit na 1 keer nog niet, en misschien 2 keer ook niet, maar na het een aantal keer geprobeerd te hebben zal het waarschijnlijk toch effect gaan krijgen.

Ik zelf heb dit 1 keer uitgeprobeerd met een paard die ik uit de wei moest halen. Dat paard liet zich op zich wel pakken, maar begon dan zo hard te trekken dat ik hem wel los moest laten. Toen had ik hem dus kwaad weggestuurd, even later kwam hij beteuterd aanzetten en liet me hem wel terug naar zijn stal brengen....

Natuurlijk verschild elk paard, maar je kunt het altijd proberen toch Haha!

veel succes nog... groetjes

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:16

Dat is dna geen eten Haha!
Mijn paard komt naar mij, komt hij niet? Dan niet Haha!
meestal bedenkt Pinky zich heeeeel snel als ik zonder hem de weide weer uitloop }>

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:44

Grr, ik heb ook zo'n paard gehad en kan me er nog boos om maken. Wat een k*tbeest. Helaas had het ook geen zin om weg te lopen, omdat ze daar niets minder van werd, ze werd toch 's avonds met de hele groep binnen gehaald door de pensionhouder die dus ook voerde. Dus weglopen had weinig zin.
Een knisperend papiertje werkte wel een paar weken, maar had ze ook snel door.
De pensionhouder (een boer) heeft haar ook weleens met een touw en halster om in de wei gegooid omdat hij haar af en toe ook niet kon pakken. Dat vond ik ook niet zo'n goed idee (understatement).
Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven en ben maar 's avonds laat gaan rijden als ze al binnen stond. Na de winterstalling (heel de dag binnen) was ze het kunstje kennelijk vergeten en was het over. Vanaf toen kon ik haar meestal wel pakken.

זכור

thegirl
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:58

gewoon je pony wegjagen. doe ik bij mijn pony ook vaak...
jaag haar steeds weg en zo laten lopen dat ze niet meer kan grazen. op een gegeven moment gaat de pony met haar hoofd naar beneden lopen, een teken van opgeven en kun je haar zo pakken...

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 21:34

Het gaat er niet om dat ik haar niet te pakken krijg/kreeg, ze staat vaak al op mij te wachten bij het hek als ze mij hoort aankomen, of komt naar mij toe lopen of rennen.
Zoniet, dan loop ik naar haar toe en pak haar dan.
Als ze er nog maar kort in staat, tja, dan wil ze niet altijd gepakt worden, maar het lukt mij wel.

Daar gaat het dus ook niet om, het was gewoon zo'n apart gezicht.
Ze kwam niet naar mij toe, dus ik ging richting haar en ze sjokt weg.
Maar toen ik Ho en Halt zei, stond ze plotseling stil, heel abrupt.

Met longeren luistert ze ook naar mijn stem, net als met rijden en de rest van de omgang, maar als ze los is en ze moet harder of juist zachter gaan, tja, dan moet je erbij zijn, niet aan de kant zitten oid.
Ik vroeg niet om advies, maar vertelde een verhaal wat ik met jullie wou delen.
Weet hoe het is als jouw pony of paard zich niet makkelijk laat vangen (niet deze dus) en hoe je dat mogelijk zou kunnen oplossen, met voer oplossen vind ik zelf geen goeie, ja, voor een keer misschien, af en toe misschien, maar haar daarom laten komen omdat ik misschien wel wat bij me heb.....?

Ik vond het gewoon grappig hoe ze reageerde.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:02

je moet haar nieuwsgierg maken dus idd met de rug naar haar toe gaan staan en een beetje dingen doen waarvan zei gaat denken dat wil ik ook!! Je zult zien dat ze vanzelf naar je toekomt.
Beetje zoals de scene van de paardenfluisteraar waar die man in het weiland zit en eth paard vanzelf naar hem toe komt.

Want wees gerust ze houd je echt wel in de gaten

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:14

Ik jaag mijn paard dus ook weg, kom nou!! Dat pik ik dus niet van haar.
Dit heeft meestal wel effect want daarna komt ze toch naar me toe gewandelt.
Maar dit komt niet zo vaak voor want ze is zo nieuwsgierig dat ze toch
wel komt.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:25

Iedere keer als je je paard iets lekkers geeft even fluiten, als ze dat eenmaal kennen en je fluit als ze op het land staan moet je zien hoe snel ze komen. Die tip kreeg ik van een kennis en het werkt echt !


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:31

tja alle tips die ik ken zijn al gegeven hierboven

maar nu een nieuwe vraag:

wat doe je als je je paard wel kan vangen in de wei,maar als je vervolgens hem mee wilt nemen aan het touw,hij geen poot verzet?

soms is het beter om te zwijgen

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:52

Hoi allemaal, ik fluit dus altijd naar mijn Fjord en als hij dan komt krijgt hij wat lekkers. Dat helpt perfect en scheelt me een heel eind lopen Knipoog. Een kennis van me heeft inderdaad zo'n paard wat -eenmaal gevangen- niet meeloopt en past ook het principe van lopen = lekkers toe en dat werkt... Ze geeft het commando "stap" en zodra hij begint te lopen krijgt hij wat lekkers...

Mijn pony's zijn niet eigenwijs, ze doen alles op hun eigen wijze :)

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 16:29

sanderijn schreef:
tja alle tips die ik ken zijn al gegeven hierboven

maar nu een nieuwe vraag:

wat doe je als je je paard wel kan vangen in de wei,maar als je vervolgens hem mee wilt nemen aan het touw,hij geen poot verzet?


uhm als mijn paard dat zou doen, dan zou ik hem weer wegjagen. Want hij is dan nog niet 'onderdanig'genoeg. Maar wel eerst het touw losmaken anders krijg je gevaarlijke situatie's Haha! Ik heb alleen geen idee of het werkt en of het een goede manier is Scheve mond

Het is zo fijn om klein te zijn!!

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:50

ha ha de mijne is zo slim ,als ik met een halster of halstertouw (of iets in die geest )aan kom lopen dan smeert ie m .dus moet ik dat verstoppen en iets lekkers meenemen .Wegjagen helpt niet want dan is ie helemaal in paniek , en dat is niet zomaar over ,dat blijft een hele poos . Het beste gaat (bij hem dan) heel langzaam lopen ,als hij loopt stilstaan ,als hij stilstaat ik lopen en hem niet aankijken .Dan praat ik tegen hem en geef hem wat en dan is t goed ,dan kan ik alles met hem doen . De reden dat dit zo moet is dat we een ongeluk gehad hebben samen en als ik hem wil pakken dan denkt ie daar weer aan .Dat duurt lang zeg voordat ze dan weer normaal gaan doen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 12:27

hihi Piropo heeft daar nog wel eens last van, dan laat hij zich niet pakken, soms ook in de bak, ik ga hem dan echt wegjagen hoor, en binnen een minuutje ofzo komt hij naar me toegelopen, zijn hoofd omlaag doet hij niet, maar hij stopt en komt dan naar mij toe gelopen...
Tja hij loopt dus altijd mee wanneer ik het halstertouw aangeklikt heb, dus wat te doen wanneer ze stil gaan staan? ik heb er echt geen ervaringen mee...

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers