longeren met Lammert Haanstra vraagje !!!(reageer dan toch l

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 19:55

hallo ,
ik heb vanmiddag einbdelijk het boekje longeren met haamstra gevonden en vond het allemaal echt fantastisch in een ruk doorgelezen !!!! maar er is me iets niet duidelijkten eerste eerst praten ze over enkel longe werk en daarna aan de dubbellonge volgenms mij lijkt dat dubbellonge werk erg prettig gewoonal omdat je dan een mooier contact op kunt bouwen maar ik en [***] longernen niet zoveel maar nu door dit boekje is mijn idee erover wel verandert !! ik ga ook zo touwtjes maken bij [***] en is proberen maar heeft er iemadn al tips voor mij ivm met deze techniek ??,

alel tips welkom maarwat ik fantasticch vo,nd was dat hij helemaal niet zo tevreden was over de pessoa en het liever bij zijn eigen touwtjes hield haha ยต


groetjes
pj

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pieterjan op 2001-02-27 13:29 ]</font>


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 11:26

waarom komt er nu geen reactie van heike ofzo die ervaring hbben mlet longeren???????

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 12:44

Ik longeer wel heel veel, of heb het veel gedaan, maar heb geen ervaring met het boek van Haanstra.
(En geen ervaring met pessoa ed.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 12:47

haha goedzo jantina haha neen ben gewoon benieuwd naar de mensen die volgens haamstra longeren snappie ...

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 13:33

Ik longeer mijn 4-jarige vaak met de touwtjes (ken de Pessoa teugel niet) en dat bevalt uitstekend. Hij loopt beter in zijn aanleuning dan op andere teugels en laat zijn bovenlijn mooi los. Ik begin met de touwtjes vrij lang, met de uiteinden bevestigd aan de singel net onder het zweetblad. Even los draven en dan de touwtjes wat strakker (letterlijk en figuurlijk). Ik heb ook de gogue en chambon gebruikt en ze bevallen op zich allemaal goed. Ik wissel ze af, en kijk ook naar wat bij dat paard het beste werkt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-02-27 16:32 ]</font>

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 13:36

Nu longeer ik natuurlijk veel minder. Ik heb wel eens longeerlessen gehad. Errug leerzaam. ik ken Lammert wel maar het boek heb ik niet gelezen.

Verder heb ik jaren longelessen gegeven aan kleine kids. Ik heb vooral geleerd erg met je lichaam te werken. ik longeer Barley nu ook los. maar ja ze is pas 2,5. over een tijdje wil ik haar wat gaan bijzetten etc. Inderdaad met touwtjes omdat dat gewoon heel fijn werkt. heb ik met julius ook altijd zo gedaan.

De passoa heb ik ook mijn vraagtekens bij. het is nu een beetje mode he?

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 14:16

ja in het boekje staaat bij de pessoteugel :het pessoa tuig ziet er wat ingewikkeld uit maar eenmaal goed afgesteld is het redelijk eenvoudig te gebruiken .Het is geschikt om iets verder doorgereden paarden mee te longeren .Als het paard zich sterk wil maken aan de voorkant, voelt ie de broek tegn zijn bilspier drukken waardoor het achterbeen gestimuleerd om verder onder te treden.Het paard gaat hierdoor meer gedragen en verzameld lopen .Het effect van de pessoa is te vergelijken met het longeren aan de dubbellonge , waarbij het paard ook druk druk tegen de bilspier voelt aan de longe die aan de buitenkant achterlangs het paard wordt gehaald. AAlleen is dit het pessoatuig voor de gemiidelde longeur veel gemakkelijk te gebruiken .Voor het effect van de pessoa maakt het veel uit hoe je ermee longeert.Doel is de balans van het paard die moet worden bevordert . Het juiste tempo en de juiste mate van inwerken moet niet worden onderschat. Er zijn verschillende manieren om het pessoa tuig te bevestigen naargelang de africhtingsgraad van het paard .


zo dit staat er in maar voor mij is ie wat duur als je het effect ook bekomt met de touwtjes .

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 14:53

Ik ken die manier wel, maar heb er zelf geen ervaring mee. Ik zweer bij de Gogue. Alle paarden worden daar los van en gaan met hun neus over de grond lopen, zelfs paarden die graag opgericht of opgekropt willen lopen. Tenminste, dat is mijn ervaring.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 15:36

Ik longeer met touwtjes! werkt super!
Net zoals Lammert ja!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 16:06

Deed ik vroeger ook, dus daar heb ik wel ervaring mee. Maar ik vind de Gogue nog fijner werken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 16:08

HOe werkt die precies?
en wat vind je fijner?

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 16:38

Een gogue loopt van de singel tussen zijn benen naar een extra kopstuk met twee ringen (dus achter zijn oren), naar zijn bit en terug naar de singel tussen zijn benen.
Een chambon loopt van de singel tussen zijn benen naar een extra kopstuk met twee ringen (dus achter zijn oren), naar zijn bit.
Ze werken beide met druk achter hun oren als tegen de hand komen. De gogue loopt rond en is daarmee volgens sommigen wat vriendelijker. Haanstra beschrijft deze teugels ook in zijn boek. Ik vind het van het paard afhankelijk welke teugel het bste werkt. Voordeel van de touwtjes is dat je ze wat hoger kunt instellen, prettig bij een wat verder doorgewerkt paard.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 18:34

Lammert Haanstra heb ik laatst tijdens een of ander paardenprogramma op tv gezien. Hij heeft zijn touwtjes, maar je ook gewoon longeerlijnen gebruiken. Het is hetzelfde principe.

Ik longeer zelf vrij veel en eigenlijk altijd met de dubbele longe. Dit zijn gewoon twee longeerlijnen die ik aan elkaar knoop. En dan zijn er verschillende mogelijkheden. Via de ringen van de longeersingel rechtstreeks naar het bit. Of door de bitringen naar boven (schofthoogte) of juist naar onderen (onder de buik). Maar net wat ik wil oefenen.

Je bent dan ook heel flexibel. Je kan het paard van hand laten veranderen met bijv. een rechtsomkeert als je linksom longeert. Je hoeft dan niets te veranderen. Of je gaat erachter lopen (lijnen rechtstreeks naar het bit) en oefent de zijwaartse gangen.

Op de volte loopt de buitenste lijn achter het paard langs. En dan kan je bijv. het binnen- of buitenachterbeen extra meenemen met de lijn.

Kortom mogelijkheden genoeg, waardoor het voor je paard ook leuk blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 18:42

Mijn paard stel ik altijd diep en rond in en tijdens het longeren gebruik ik een slof [in 2 delen] die ik van tussen zijn benen door het bit haal terug naar de zijkant van de longeersingel. Je kunt de slof ook hoger bevestigen aan de zijkant maar dan loopt je paard meer opgericht.
Mijn man kan goed longeren met dubbele longe maar ik vind het een gepruts. Bij mijn huidige paard werkt het ook niet want die schiet helemaal in de stress als hij de longeerlijn te strak tegen zijn billen aanvoelt. Dan gaat hij helemaal op zijn kont zitten en schiet er vervolgens als een haas vandoor. gevolg is dan wel dat de buitenste longeerlijn onder zijn staart kruipt en hij nog meer stress heeft, arm dier Verward.
Ipv een pessoa kun je ook een dubbelgeslagen binnenband van een fiets gebruiken om de achterhand te stimuleren. Dat is vooral fijn om een jong paard te laten wennen aan dat ding tegen zijn billen.
En nog een tipje, als je touwtjes koopt, koop dan zo dik mogelijk super zacht touw uit de campingwinkel bijv. want dat touw kan lelijk gaan schuren in zijn oksel!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 18:51

Hoi Jippie. Dat de lijn omhoog kruipt heb ik maar 1 keer meegemaakt. Lamanda ging toen vliegen, omdat een ander paard in de wei ernaast raar deed. Ik nam haar toen op beide teugels terug. Maar normaliter neem ik op de buitenlijn maar heel licht contact. En de binnenlijn is enkel voor stelling, zit die goed dan blijf ik ook daar vanaf. Zeker als je de lijn onderlangs vastmaakt (net zoals bij een slof), moet je niet teveel druk op de lijnen nemen. Ik let er altijd op dat de neus niet achter de loodlijn komt.

Maar het is inderdaad een handigheidje. Ik heb de eerste keren ook ontzettend zitten hannessen met al dat touw (de lijnen). Gelukkig is Lamanda geduldig. Maar goed ook, de eerste keer dat mijn vriend haar een halster om deed is hij een kwartier bezig geweest! Laat staan de eerste keer het hoofdstel in Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 19:07

hoi miurjam maar je gebruikt dus de dubbellonge maar dan zonder die touwtjes ofwat ?denk dat ik morgen gewoon de touwtjestechniek ga uitprobern met een longe !! is al meoilijk genoeg denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 19:10

Hoi Mirjam, mijn paard is dus alles behalve geduldig maar wel supersnel en kan overdreven snel in paniek raken.
Mijn vorige paard was een stuk nuchterder en die longeerde ik ook atijd met een dubbele longe. Mijn man kon dat zo goed dat hij zo ook wel eens wat lange lijnen werk heeft gedaan zoals 8-tjes maken en zelfs wijken aan de lange lijnen. Ik vond dat altijd heel spectaculair!
Met dit paard zal dat niet zo snel lukken maar ach ze zijn allebei heel speciaal op hun eigen manier.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 21:46

Ik krijg longeer kriebels! Heb een paar dagen geleden een nieuwe longeersingel besteld (heb `m nog niet binnen) omdat mijn huidige singel te groot is. Waar kun je dat boek bestellen? groetjes

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 22:15

ik werk regelmatig met een pessoateugel en ik moet zeggen dat het wel werkt.
je kunt de teugel op verschilende manieren vastzetten hoog, middel, laag enz.
zet em meestal laag vast, komt ie goed over de rug.
ik longeer dagelijks gemiddeld 3 a 4 paarden waarvan ook een aantal die net zadelmak zijn.
die longeer ik met een elastiek of met slofteugel(ligt aan het paard).
de goed doorgetrainde paarden doe ik met pessoa of met slofteugel.
ik heb een longeercursus gehad met een heleboel manieren om te longeren maar ik gebruik ze eigenlijk nooit.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 22:48

Mijn paard is ook gewend aan het longeren met dubbele longe. Het is eigenlijk ook een voorbereiding op het mennen. Het handige is dat je inderdaad je paard allerlei dingen kunt laten doen, en niet op een volte hoeft blijven zitten. Ook wijken etc. gaat makkelijk. Je hebt geen hulpteugels nodig, want je hebt rechtstreeks contact met de mond (net als een menner) dus als het goed is gaat je paard daar op nageven en aan de teugel lopen. Je kan ook de lijnen niet aan het bit vast maken, maar door de bitringen heen halen en aan de longeersingel vastmaken, dan loopt ie zeker weten aan de teugel.

Met slof longeer ik ook weleens, het handige is dat je paard daar iets hoger opgericht mee kan lopen. Ditzelfde geldt voor touwtjes.

Met de Gogue is het doel alleen om hem diep en laag in te stellen, voor meer ruggebruik. Het hangt dus af van wat je met het longeren wil bereiken, voor welke hulpteugel je kiest.

Ik vraag me trouwens af hoe paarden zo kalm blijven bij de pessoateugel. Ik vind het een mooie uitvinding, maar ik denk dat mijn paard volledig zou doordraaien.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 00:24

Hoi PieterJan. Als ik het goed gezien heb op tv worden de touwtjes van Lammert Haanstra uiteindelijk vastgemaakt aan de longeerlijnen (eerst aan de longeersingel). Je kan de longeerlijnen ook gewoon direct laten doorlopen. Dus van je hand door de longeersingel naar het bit. Of via het bit terug naar de longeersingel (buik of schofthoogte).
Mocht je voor het eerst de lijnen achter de achterbenen laten lopen, vraag er dan hulp bij. De meeste paarden vinden dit de eerste keer/keren erg eng en vliegen er vandoor! Als dat gebeurt laat ze dan eerst even rennen. Ze houden er vanzelf wel mee op, als ze erachter komen dat de druk van de lijn blijft, maar dat je daar niet dood van gaat Lachen Maar zet de bak wel goed af, zodat je wat controle houdt.

Daarnaast kan je zoals Jura al zegt veel meer. Erachter lopen voor wijken, schouder voor of appuyeren. Of het paard in verzamelde draf zetten (zelf wel iets grotere passen zetten, maar je kan gewoon blijven lopen). Het schijnt zelfs met galop te kunnen, maar dat kan Lamanda nog niet verzameld. En ja, dat voelt geweldig, dat je zoveel controle hebt terwijl je er maar nietig achterloopt.

Mijn instructeur vindt dat Lamanda haar achterhand meer moet ontwikkelen. En dit gaat erg snel als ze dingen gaat slepen. Dus dit gaan we haar leren. Ik denk dat je dit ook als voorbeiding op het mennen doet. Ik vind het wel reuze spannend. Maar het is wel handig, voor als de bak weer rechtgetrokken moet worden. En het voordeel is nu dat ze gewend is iemand achter haar te hebben. Ik laat nog wel weten hoe dat afgelopen is.

Succes met het longeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 09:00

ok bedankt !! wel raar eigenlijk dat ik daarvoor eigenlijk nooit longeerde tja .. als ik een beetje einig tijd haad dan rap is maar nu zag ik dat boekje staan en ik zag daar al bij gewoon een longe en die touwtjes wat je ermee kan bereiken haha vandaag ga ik hem longeren met de touwtjes en een longe totdat ie dit goed doet en dan met de dubbellonge maar dan ga ik wel hulp vragen alhoewel ik denk dat ie daarvoor niet zo moeilijk gaat doen haha alhoewel
...
groetjes

pieterjan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 09:42

HOi, ik longeer al jaren met het touwtje van Haanstra. Iemand waar ik veel van geleerd heb longeerde er 15 jaar geleden al mee. Aan het touwtje wat ik heb heb ik links en rechts ringetjes gemaakt die ik met een muskaton aan de longeersingel kan haken, voor de stelling.
Tegenwoordig longeer ik ook veel met 2 longes. Hierbij gebruik ik geen hulpteugels want dat is niet nodig.
In plaats van een pessoa zou ik de fietsband doen of iets anders.
Wees voorzichtig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 09:47

hallo lovely ,
ik ga het gewoon op veilig spelen en ik ga gewoon met de touwtjes longeren dat kent ie al van met de bijzet maar volgens mij zijn de touwtjes wat fijner en eerlijker !!
voorzichtig ben ik altijd soms te voorzichtig hahaha

groetjes

pj

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 10:59

Hoi, ik longeer met diverse "martelwerktuigen" (hihi), afhankelijk van een eventueel probleem bij mijn paard. Bij het ene paard werkt dit, bij het andere beter dat en aangezien ik aan mijn derde paard bezig ben (pfff), heb ik nogal wat van die werktuigen in huis.

Mijn eerste paard was nogal een duikboot (volbloed), met laag aangezette hals en een erg lang achterbeen. Voorwaarts neerwaarts lopen (onder het zadel) vond ze erg makkelijk en dit had ze ook nodig om te ontspannen. Dus dat hoefde ik niet aan de longe te trainen. Aangezien het nogal een driftkop kon wezen, longeerde ik haar af en toe gewoon met bijzetteugels zodat ze leerde dat er grenzen zijn waar ze niet doorheen kon. Verder longeerde ik haar zonder hulpteugels.

Mijn tweede paard was ook een beetje een duikboot, maar was ook nog erg kort in haar rug en erg zwaar op de hand en moeilijk met nageven. Een erg stug paard, lui en ook nog loeisterk. Die longeerde ik met pessoa (op verschillende standen) om meer activiteit in de achterhand te krijgen en lichter in de voorhand en dat werkte goed. Bijzetteugels werkten bij haar trouwens ook goed. Slofteugel (of touwtje) weer helemaal niet.

Toon, mijn huidige paard, heeft geen lichamelijke fouten, hij is correct gebouwd, misschien ietsjes week in zijn rug, alhoewel dat nu al veel beter is vergeleken bij toen ik hem net had. Omdat hij veel front heeft en zijn hals vrij hoog aangezet is, is voorwaarts neerwaarts lopen niet zo heel makkelijk voor hem. Met zijn neus op ongeveer borsthoogte is al heel laag voor hem, terwijl mijn eerste paard bij wijze van spreken moeiteloos met haar neus over de grond kon lopen. Je moet dus de bouw van je paard altijd betrekken bij hetgeen je tot doel stelt.
Toon longeer ik afwisselend met goque (moet hij wel voorwaarts neerwaarts), dit werkt bij hem erg goed, behalve in de galop. Dat gaat nog niet zo goed. Bijzetteugels gebruik ik ook, werken goed vooral in galop, alleen wil hij er nog wel eens achter kruipen.
Pessoa gebruik ik ook af en toe, maar ik heb altijd ruzie met dat ding, zit eeuwig gedraaid en in de knoop of er zijn weer schuifjes af (grrr, poedersuikerkwaliteit voor heel veel geld, systeem is trouwens wel heel goed). Met pessoa kan hij wel goed galopperen als ik hem tenminste niet in de laagste stand heb.
Met slof gaat het ook goed, vooral als ik over cavaletti longeer gebruikt hij dan zijn rug echt heel erg goed.
Dubbele longe pak ik ook wel eens, maar ben gehandicapt aan mijn linkerhand, dus dat valt dan niet mee en omdat Toon erg lui is moet ik wel met zweep longeren en dat wordt erg veel gewicht in mijn hand. Maar hij doet het wel goed.

Mijn ervaring met Pessoa is dat paarden er niet gauw van in paniek raken, ik ken een absolute stresskip die meteen de eerste keer met zo'n ding gelongeerd werd zonder te panieken. Kwestie van rustig voorbereiden en je paard wennen aan veel gedoe en lijnen aan en om zijn lijf. (Gewoon op stal veel dingen om hem heen doen, ook wennen aan het feit dat er iets om zijn been kan zitten, er gaat namelijk wel eens iets niet goed met longeren en dit kan dan paniek voorkomen)
Ik zou de pessoa zelf maken als ik jou was, gezien de geleverde kwaliteit en de prijs...

Groetjes en succes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BritHittepit, Rinkex en 35 bezoekers