Eigen Paardenbedrijf opstarten, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-01 15:44

Hoi,
Ik zou tzt graag een eigen paardenbedrijf opstarten, het liefst een pensionstal met eventueel een klein manegegedeelte erbij. Echt ik zie het al helemaal voor me, het liefst hier in Almere, dat lijkt me echt fantastisch! Maar hoe moet je dat nou aanpakken? Zijn er hier mensen die een eigen paardenbedrijf hebben en mij daar wat over willen vertellen. Ik weet dat het heel ingewikkeld is met allerlei vergunningen en zo. En ik heb ook op de site van de kamervankoophandel gekeken, maar eerlijk gezegd kom ik daar nog steeds niet echt verder mee. Wie heeft daar tips over etc, ik hoop dat iemand me een stapje verder kan helpen!
Groetjes Danielle
P.s Een vraag waar ik ook mee zit is, heb je je Algemene Ondernemingsvaardigheden Diploma of andere diploma's nodig!

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 17:06

Jee, daar wil je wat.
Maar denk je daar niet een beetje erg makkelijk over? Ik werk ook een paar dagdelen in de paarden en mij leek het altijd zohoo leuk. Lekker op mijn gemakje rijden etc etc. Kwam ik dus lekker achter. Het is kei en kei hard werken.
Rijden doe je alleen als je echt goed bent. Ik werk bij elkaar 9 uur in de week daar en ik rijd er ongeveer 3 uur van. Dat is nog mazzel hebben. Voor de rest is het alleen maar de dingen erom heen.
Ik wil zeker verder in de paarden maar niet tot mijn 65ste. Hooguit tot mijn 30ste al vind ik dat nog errug lang.
Groetjes!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 17:42

Het is kei en keihard.
Ik heb een tijdje de opleiding Paardenhouderij gedaan. Die stage dagen waren verschrikkelijk. Ik dacht: als ik dit mn hele leven moet gaan doen! No way! Er komt veel bij kijken hoor. Het is echt niet allemaal leuk

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 17:46

ik werk zelf 20 uur in de week op een 'menstalletje'. het is echt keihard werken. het enigste wat ik eigenlijk doe is stallen afmesten, paarden poetsen en tuig poetsen. (vooral dat tuig, daar hebben ze errug veel van.) ze hebben maar drie paarden, maar toch. rijden mag ik niet eens, af en toe op de wagen mee is het enigste. dit blijf ik ook niet mijn hele leven doen.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 17:59

zo is het bij ons ook weer niet.
Ik moet veel doen (vegen, geen stallen schoonmaken, tuig schoonmaken, rijden, longeren ed.)
en idd, dat tuig Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 18:05

ik werk dus ook op een kleine dressuurstal (staan nu drie paarden) en ik moet zeggen dat ik t nog steeds erg leuk vind!! ik moet uitmesten, paarden poetsen enzo, hoofdstellen schoonmaken en vetten, stal netjes houden en soms mag ik een paard uitstappen en Gerald laat me regelmatig een van de paarden longeren. das erg leuk om te doen, ff ergens anders mee bezig. eerst mocht ik altijd celano longeren (3jarige) en nu mag ik Padro longeren (4jarige)
volgens mij ligt t er maar net aan of je genoeg met de paarden mag doen of t leuk blijft of niet

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 18:22

Ik denk dat de beste voorbereiding het volgen van een (HBO-)opleiding Paardenhouderij is (dus Deurne of Lelystad). Voor de "technische details" kun je je wenden tot de Kamer van Koophandel, waar je een "starterspakket" op kunt halen. Verder info inwinnen bij de Belastingdienst over de voor jou beste bedrijfsvorm, enne..... de financien regelen; dat zal de zwaarste dobber worden. Doorgaans gaan investeerders niet verder dan het financieren van 30% (!!!!!!!!!) van het totaalbedrag dat benodigd is voor het bedrijf, en dan nog alleen als je een verdomd goed ondernemingsplan hebt liggen.

Dus eh..... BEZINT EER GE BEGINT!!

Veel succes,

Sonja.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 18:23

het is ook niet erg om te doen hoor. integendeel. het is harstikke leuk. Maar zo hard werken!
Dat moet je gewoon weten.
Groetjes!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 18:28

ik heb hele slechte ervaringen in de paarden branche op 1 na.
Daar heb ik ook echt wat geleerd en profiteer daar nog steeds van.
Maar de overige daar kon ik alleen maar mesten en gezeik van andere aan horen.
Besef dat goed een pension klant heeft altijd wat te zeuren. Nou niet gelijk allemaal tegen spartelen want in 99% is dat gewoon zo.
Je moet hee sterk in je schoenen staan.
Als je echt denkt een stal op te willen starten waarom dan niet eens een tijdje mee draaien op een stal. De meeste paardendromen worden vaak nachtmerries.

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-01 18:35

Wow wat veel reacties al! Ik realiseer me ook absoluut dat het een zwaar beroep is. Maar wat ik nou zo leuk vind is niet eens het rijden en zo, maar het omgaan met de mensen, ze helpen, het lesgeven en ze ook zo gek maken van paarden en ook het ervoor zorgen dat mensen plezier aan hun paard beleven, zorgen dat het tiptop geregeld is daar waar hun paard staat, zodat ze hun paard met een gerust hart achter kunnen laten. etc. Ik heb namelijk veel maneges/stallen gezien waar dat niet zo is en dat is zo jammer. Misschien is het wel onrealistisch, maar ik heb zoiets van een droom kun je altijd proberen om waar te maken en dat begint met je te orienteren!
Groetjes Danielle

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 18:35

Goed idee CG, dat is het enige om te kijken of je het wel kunt.
Gewoon naar een (kleine) stal toegaan en vragen of je kunt helpen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 20:17

Wij hebben nu ook een stagiaire die blijft tot de schoolvakantie begint. Als je vrijwillig aanbied om op een stal te helpen vinden ze dat meestal wel goed.
Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 20:36

Hoi Danielle,
vind je het reisbureau maar niets?
groetjes Suzan

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 09:13

Gewoon een heel goed ondernemingsplan schrijven en naar de banken gaan.
Wij hebben hier een superplan liggen, iets heel apparts en nieuws, de banken vonden het geweldig, maar........ze financieren liever geen paardenbedrijven, daar doen ze behoorlijk moeilijk over. Uiteindelijk konden wij het wel rond krijgen, maar met heel veel moeite. Toen vonden we zelf het risico te groot, stel dat het misgaat..... Ik had het echt heel gaaf gevonden, maar als de banken al zo moeilijk doen en uiteindelijk lukt het met veel pijn en moeite en financierders van buitenaf, dan moet je goed nadenken. Als het dan misgaat ben je nl alles kwijt....ook de paardjes die je al had! Scheve mond\
Daarom hebben we nu gewoon een huis met stallen gekocht en kijk ik daarna wel verder!
Maar veel succes, het is wel hardstikke leuk natuurlijk. Alleen, onze ervaring is dat je zomaar 2 a 3 miljoen nodig hebt.... Scheve mond\

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 08:10

het is ook mijn droom en ik zou het ook wel willen, ik ga eerst de orun cursus volgen en misschien Deurne en dan zie ik wel verder, maar ik hoop echt dat het mij ook ooit lukt en anderss een boederijtje met wat stallen dat ik mn eigen 'manege' heb.Ik heb trouwens wel al mn ondernemersdiploma!
succes!!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 08:14

Ik heb een eigen stalletje en ik ben de "directrice" Klinkt goed in iedergeval!
Een ondernemers diploma is tegenwoordig niet meer nodig elke gek kan zich tegenwoordig bij de Kamer van Koophandel inschrijven. Gewoon eventjes het formulier downloaden en invullen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 10:45

nog ff een toevoeging.
ORUN is altijd handig.
Aan de rest heb je weinig (naja weinig) maar aan ORUN heb je wat.
Groetjes!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 15:05

Neem kontakt op met Ormanex in Woerden. Zij geven kursussen die je helpen bij het opstarten van een eigen manege bedrijf of iets in de paarden. Ik heb het ook gedaan. Je leert er veel. Ik heb nu een klein pensionstalletje met 5 boxen en vindt het eigenlijk best zo. We zouden eerst een manege overnemen met 50 stallen, binnenbak en buitenbak en 7 ha land. We zijn blij dat dat niet door is gegaan. Nu hebben we meer tijd voor de paarden, onderhoud van het terrein en de gebouwen en voor ons zelf.
Denk goed na!! Zoals Susanne al zei heb je flink wat miljoentjes nodig om dat te verwezelijke.
Gr. Phia

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 17:01

Wat leuk phia en schuimpje!
Mag ik vragen hoe oud jullie zijn en waren toen jullie begonnen met jullie stal.
echt tof, ik hoop dat ook ooit op te zetten, schuimpje hoeveel paarden heb jij staan?
groetjes monique.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 18:04

Ik denk dat je een beetje in de paardenwereld moet zitten om dat te kunnen berijken. Dus niet 1 eigenpony he Lachen
E veeeeeel geld hebben Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 22:19

Je kan alles zien en lezen op mijn HP.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 07:54

Ik heet SJUIMPJE hoor, hahahahaha stel je voor hahahaha dat ik schuimpje zou heten hahaha, wie geeft zichzelf nou zo'n belachelijke nick? hahahaha

Maareh, op dit moment hebben we 5 paarden en ik ben pas 22 dus ik ben nog niet zo heel lang aan de gang.
(en dat was ook niet mogelijk geweest zonder pa en ma natuurlijk!!!)

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 12:07

Sorry, sjuimpje

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 15:03

Je hebt heeeel veel eigen geld nodig. Wij konden 60% eigen geld inbrengen, het was gewoon bizar! Maar zelfs dan vinden de banken het nog doodeng! We hadden veel contacten met mensen in het paardenwereldje die nog hebben gepleit bij de bank en hun personeel wilden inzetten etc etc. Uiteindelijk kregen we het dan rond, maar dan moest Bob aandelen van zijn bedrijven garant stellen...tja..dat kan gewoon niet. Alles kan, maar het zou niet slim zijn, dat is je broodwinning, dat kun je niet op het spel gaan zetten! Het was echt megagaaf, met van die Henny Huisman stallen, binnenbak, buitenbakken, weiland, comp gest. stapmolen noem maar op. Maar ik heb het niet gedaan, omdat ik het risico te groot vond, we hebben ook nog twee kleine kinderen rondlopen, de boel moet gewoon in orde zijn als je een gezin hebt. Nu dus een woonboerderij met stallen en naar ik net gehoord heb van de eigenaar: heeeel veel interesse in het geven van dressuurlessen aan springruiters (schijnt veel springen te zijn daar) en het dressuurmatig rijden van springpaarden. Hij gaat me voorstellen aan wat mensen, dus misschien maar eens in die richting gaan zoeken, op m'n gemakkie dus, want nou maakt het niet uit of ik nou wel of niet geld verdien! Je wilt niet weten wat je moet aflossen op een pensionstal van 3 miljoen!!!! Ik weet het...en ik kreeg er nachtmerries van Scheve mond\ Scheve mond\ Scheve mond\ Scheve mond\

Groetjes Suzanne

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-01 21:40

Hoi,
Ik had inderdaad al door dat het geld het probleem zou worden! Daarom vroeg ik me ook af hoe andere mensen dat voorelkaar hebben gekregen, hoe ze dan echt begonnen zijn. Ik zit ook een beetje te denken wat ik na mijn opleiding nou zal gaan doen, want ik doe nu dus toeristisch management en ik loop stage op een reisbureua en ik vind het nou niet echt fantastisch. Maar ja wat dan! Phoe dromen, hopelijk komen ze een keer uit!
Groetjes Danielle

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 36 bezoekers