Scheur in hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Scheur in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 17:34

Tinka heeft linksvoor een behoorlijke scheur in haar hoef. Hij loopt helemaal van onder naar boven, tot +/- 1,5 cm onder de kroonrand.
Hoefsmid is net 1,5 week terug geweest en die heeft daar niks aan gedaan, we moesten het alleen teren zodat er geen rotzooi in de scheur kan komen. Verder was het niet zo erg zei hij tegen ons.
Maar nu heb ik van verschillende mensen toch reacties gehad dat het er wel link uitziet nu. Als het verder scheurt tot aan de kroonrand kan ze behoorlijk kreupel worden.
't Is mijn paard niet, maar ik ben degene die er op rijdt en daar voel ik op deze manier weinig voor. Wil niet dat ze kreupel wordt. En we moeten nogal een stukje over de verharde weg voordat we bij de bak zijn.

Wat kan een hoefsmid hiermee? Helpen ijzers voorkomen dat het verder scheurt? Of hij kan er een soort krammetje op zetten om de scheur bij elkaar te houden?

Wat zijn de opties en kosten?


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:43

Ik denk niet dat ijzers helpen om te voorkomen dat het verder scheurt,Michelle heeft ook een scheurtje achter en is met ijzers ook groter geworden.
Verder weet ik helaas niet wat je eraan kan doen.
Het kan wel zijn dat ijzers het iets tegenhouden,maar zeker weten doe ik het niet.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:48

Nou ja, je kent mijn verhaal al. Bij mij hebben ijzers in samenwerking met de scheur iets "uitsnijden" zodat er minder druk op de beide zijden van de hoef komt, heel goed gewerkt.
Je kan vragen om een ijzer met extra lip, die de scheur als het ware tegen de hoef aan, dicht drukt zodat ie niet verder scheurt.
Zoals je al zag heb ik een plastic plaatje op de hoef.
Dit zit er al sinds april/mei en groeit met de hoef uit. Ook is op de foto redelijk goed te zien hoe hij de scheur ontlast door iets van de hoef weg te snijden:

Afbeelding

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:31

Ik weet er totaal niet veel van maar toevallig heb ik het er vandaag op stage met Ria (stagebegelijder) over gehad dat wendy (hun pony) een tijd op ijzers heeft gestaan omdat ze een scheur in haar hoeven had. Normaal heeft ze namelijk nooit ijzers.
Het lijkt mij dus wel dat (het de bedoeling was, volgens mij ook gelukt) dat het hielp Lachen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:10

je kan aan je smid vragen of die er een plaatje/krammetje op zet zodat die niet scheur niet breder word

De waarheid is het makkelijkst, die hoef je namelijk niet te onthouden...

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:32

weet je dat het aan de soort scheur ligt???
als je scher in de hoef alleen de bovenste laag betreft van de hoef dan is het niet erg. je hoefsmid kan er eventueel een inkeping bovenmaken.
op het moment dat de scher dieper in de lagen van de hoef zit dus ook dieper dan de witte lijn moet er wat aan gedaan worden. dan word er vaak hars in de hoef gedaan waarna er een kram opgezet word of er worden kleine schrefjes ingezet met ijzerdraad verbonden om de hoef bij elkaar te houden.
als je het niet vertrouwt dan moet je gewoon je smid nog even opbellen om te komen controleren.
jouw hoefsmid heeft waarschijnlijk gezien dat het alleen aan de buitenste laag betreft met andere woorden je hoeft je er niet te druk om te maken.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Lydia
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: \

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:48

mijn pony had ook een gigantische scheur, maar toen is de hoefsmit geweest en heeft het weer in orde gemaakt, en het is echt nodig dat de hoefsmid er wat aan doet, bel je hoefsmid nog een op en laat hem nog eens komen, als hij er nog niets aan doet, kun je beter een andere nemen

Lydia

PAARDENGEK


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:55

de smid bellen. Of een andere.
Hijhoort hier iets aan te doen.
Omar heeft het aan zijn voorhoeven 6 weken nadat de smid geweest is, dan begint het. Bel je de smid niet op tijd dan kan het te ver gaan (tot zo als het nu bij Tinka is) Als het goed is snijdt hij een soort omgekeerde V in onderaan de scheur, zodat er geen druk meer op staat. Verder heb je hele goede hoefbalsem (weet ff de naam niet) en minstens een half jaar biotine voeren voor sterkere hoeven (als het niet incidenteel is)

:evaw:

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:56

Cody, kijk eens op http://www.hoofcare.nl Dat is de beste hoefsmid van nederland, volgens mij kan je daar makkelijk wat info vinden over hoe ze dit kunnen oplossen!

Succes ermee.. Een scheur is echt heel naar..

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:20

Bij een ondiep scheurtje is het soms voldoende om bovenaan het scheurtje de wand even dun te vijlen, zodat het niet verder naar boven scheurt. Soms wordt ook wel met een heet ijzertje uit het smidsvuur een dwarskeep boven de scheur ingebrand, zodat het niet verder scheurt. Bij een echt diepe scheur is alleen de methode die Jantien beschrijft effectief.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-02 19:19

Bedankt voor jullie reacties allemaal, heb het er net uitgebreid met de eigenaresse van Tinka over gehad. Ze voelt zich een beetje belazerd door de smid omdat hij tegen ons heeft gezegd dat we de scheur moeten schoonhouden maar verder niks. Tegen degene die erbij was op het moment dat Tinka bekapt werd bleek hij veel negatiever te zijn geweest Verward We gaan er een andere hoefsmid bijhalen, waarschijnlijk wordt het dan alsnog november maar er wordt in ieder geval actie ondernomen. Tot die tijd het rijden maar even laten voor wat het is.
*opgelucht* Lachen

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:25

Wel, Cody en alle anderen die gereageerd hebben. Een scheur in de wand van de hoef is voor veel bokkers een heet hangijzer begrijp ik.

Als hoefsmid word ik nog al eens met een hoornscheur geconfronteerd. En er is nogal een groot verschil tussen oppervlakkige scheurtjes en eentje waarvan het paard kreupel gaat. Tot bloedens toe kom je ze tegen.

Oplossingen; Een oppervlakkig scheurtje in de wand behoeft eigenlijk weinig aandacht. Veel en langdurig afspuiten is het belangrijkst, zodat de voet veel vocht op kan nemen en daarna een lik hoefvet erover (ook de zool) zoat het vocht in de hoef opgesloten blijft.

Hoornscheuren die van de draagrand omhoog lopen en de kroonrand halen zijn de ergste. Een hoefijzer zorgt er voor dat de tegendruk van de bodem kontroleerbaar is en zich verdeeld oover de draagrand. Een omgekeerde V ter plaatse van de scheur zodat daar geen vertikale druk in de wand zit. Een hechting (soort van kram) erop en een extra lip aan het hoefijzer. Dan heb je wel het hele arsenaal van scheurbestrijding van een hoefsmid bij elkaar. Alle andere kleinere scheurtjes kunnen met onderdelen van dit arsenaal behandeld worden.

Beste mensen let goed op; Je kan sceuren in de hoornwand voorkomen door ervoor te zorgen dat de bodem waar het paard het meest staat vochtig is!!!!.
Staat een paard op houtkrullen op stal dan is het zaak daar een paar gieters water in te sprenkelen. De stal wordt dan nog geen natte stal maar die krullen zullen geen vocht meer aan de hoeven onttrekken.
Staat een paard in de wei dan kan je de waterbak een half uur over laten lopen. Je zal zien dat de paarden graag in de modder gaan staan.

Je moet je voorstellen dat het voor een paard met droge harde hoeven aanvoelt vergelijkbaar als dat wij met blote voeten in houten klompen zouden moeten lopen.

Veel rij-plezier allemaal

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 13:34

Bedankt voor deze reactie.

De scheur waar we ons het meeste zorgen om maken is inderdaad eentje die precies midden op de hoef onderaan begint en tot 1,5 cm onder de kroonrand doorgaat. Het is volgens mij niet een oppervlakkige scheur, gaat wat dieper dan de haarscheurtjes in de andere hoeven.
Feit is wel dat ze inderdaad droge hoeven heeft, had ze al toen ik haar 3 maanden geleden voor het eerst zag.
Ze staat dag en nacht in een natte weide, met weinig modder.
Het is hoog gras dus bij veel regen wordt ook de kroonrand week en zodra het dan droger weer wordt zijn de hoeven nog droger dan daarvoor.
Hoeven vetten (eerst natmaken) zou dus kunnen bijdragen aan een minder droge hoef? Hier hoor je vaak verschillende meningen over.
We zijn benieuwd hoe de hoefsmid oordeelt die komt kijken en we zijn in ieder geval nu goed op de hoogte van de mogelijkheden.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 20:23

Andrew krijgt juist scheuren in zijn hoeven van de ijzers... Zonder ijzers nooit problemen met scheuren, hoogsten dat er een randje af brokkelt als het te lang is, meestal was het daarna weer recht. Hij heeft nu een tijd op ijzers gestaan maar de laatste keer was 1 ijzer er binnen 6 week al afgekomen. Ijzers zijn dus niet altijd goed voor de hoeven...
Helaas moet ik het nu weer zonder ijzers doen. Hij loopt gevoeliger, maar zijn hoeven blijven heel. Sterkte ermee Marije...

Oranda
Berichten: 27
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: westkapelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 14:33

Inderdaad zijn er krammetjes voor, dat is de goedkoopste zaak, en hoefijzers voorkomt dit soort problemen een heel eind. pas op voor ontstekingen als het verder gaat
groetjes Carolien en Oranda


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Murloc, nijnthju, SannevZ, wisanda2003 en 34 bezoekers