Hoe trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 09:30

Ik ben even benieuwd wat jullie vinden: is het beter om je paard bijv. om de dag de rijden, of is het juist beter om 2 of 3 dagen achter elkaar door te rijden en dan weer een dagje rust?

Ik merk dat ik met de jonge paarden om de dag rij (ongeveer), soms met een dagje longeren ertussendoor. Maar met Jur rij ik liever een paar dagen achter elkaar en dan weer een dag niet.

Wat doen jullie het liefst en komt dat dan door de leeftijd/het niveau van je paard of is er een andere reden?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:38

volgens mij is daar geen pijl op te trekken. ik vind mijn paard lekkerder als ik 2x achter elkaar rij. als ik hem gelongeerd heb of hij verder niet gewerkt heeft onder het zadel een dag en dan begin ik weer moet hij er meestal even langer doorheen. ik heb dit besproken met mijn instructrice en andere mensen en die zeggen of juist weer het omgekeerde of hebben hetzelfde als ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:50

Al zolang ik mijn paard heb, hanteer ik de regel dat ik 2 of 3 dagen achter elkaar rij. De keren dat ik er maar 1 keer op gezeten heb zijn te verwaarlozen. Na een vrije dag is hij meestal wat minder fijn en op de tweede dag van rijden al weer beter, zodoende rij ik dus altijd 2 of 3 dagen. 1 dag per keer er op zitten heeft imo geen zin, ik borduur graag door en iedere keer een onderbreking is niet ideaal, niet voor mijn paard.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 09:53

Zo is Jur dus ook, terwijl ik Razinda rustig een week niet kan rijden en als ik er weer op stap loopt ze meteen fijn. Misschien heeft het toch met de leeftijd te maken, dat 'oudere' paarden het nodig hebben om wat meer doorgetraind te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:59

Bij mijn paard is het altijd zo geweest dat ik de tweede dag door kon borduren op dag 1, ook toen hij 3 was. Nu hij verder in africhting is, heb ik daar juist de voordelen van.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:01

Grappig had het hier gister nog met GJ over. Ik rij mijn paarden om de dag. Dan hoef ik er maar een te rijden en ben ik lekker op tijd thuis. Alleen rij ik zo niet zo veel, dus heb ik besloten om maar weer twee dagen op en 1 dag af te doen. Misschien schiet het dan wat meer op en komen we nog eens ergens! Overigens maakt het voor mijn paarden niets uit.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:03

Fitz rijd ik ook het liefst een paar dagen achter elkaar en dan een dagje vrij. Om de dag vind ik niet zo fijn, zowel niet voor mezelf als voor mijn paard. Ik wil graag voortborduren op de training van een dag eerder.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:05

Ik rij ook het liefst 2 of 3 dagen achter elkaar en dan een dag rust, maar helaas gebeurd het ook wel dat ik een tijdje om de dag ofzo kan rijden. Voor Jesper is dat geen probleem. Ik merk geen verschil met rijden na een vrije dag. (mits hij wel genoeg buiten geweest is natuurlijk)
Het geldt dus niet voor alle 'oudere' paarden (oei laat hij het maar niet horen) dat meerdere dagen rijden nodig of beter is.
Bij Jesper ligt het meer aan het weer. Gisteren een lekker frisse oosten wind in zijn oren en ja hoor, bal. Alles eng. Heb de nodige sprintjes en sprongen opzij uit moeten zitten, en vandaag is het hetzelfde weer Boos! dus ik kijk er echt al naar uit om erop te klimmen vanmiddag

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:08

Bij mijn paard maakt het ook niet zo veel uit, als gewoonte is er ooit eens ingeslopen dat hij de dag na de les gelongeerd word en de dag erna vrij heeft.... om vervolgens weer verder te gaan, een 'denkdag' noem ik dat.
En werkt vrij goed, je kunt ook gewoon weer verder, met het voortborduren.
Juist als hij heel lekker gaat niet te veel door willen rijden, moet immers een beloning aan vast blijven zitten.
Nou denk ik dat sommige paarden ook minder snel leren of dingen oppakken en meer herhaling nodig hebben.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:47

Ik denk dat het niet altijd zozeer met de leeftijd van de paarden te maken heeft, maar vooral met de karakters.
Bijv. de hengst die ik rij, moet ik eigenlijk elke dag wel rijden wil ik hem goed houden en rustig. Joy kan ik ook weleens een dag niet rijden, maar dat heeft ook wel tijd nodig gehad voordat dit mogelijk was. Met Mir is het ook beter om regelmaat erin te houden.
Ik denk als je echt vooruitgang wil boeken met je paarden je ze met regelmaat moet rijden en om de dag heeft dan i..m.o. weinig zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:52

Appie schreef:
Ik denk dat het niet altijd zozeer met de leeftijd van de paarden te maken heeft, maar vooral met de karakters.


Dat denk ik dus ook en het ene paard is het andere niet. Bij mijn paard werkt het stramien van 2 of 3 dagen erg goed. Langer dan 3 dagen doe ik dus ook nooit, dat is niet nodig.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:07

Appie schreef:
Ik denk dat het niet altijd zozeer met de leeftijd van de paarden te maken heeft, maar vooral met de karakters.
Bijv. de hengst die ik rij, moet ik eigenlijk elke dag wel rijden wil ik hem goed houden en rustig. Joy kan ik ook weleens een dag niet rijden, maar dat heeft ook wel tijd nodig gehad voordat dit mogelijk was. Met Mir is het ook beter om regelmaat erin te houden.
Ik denk als je echt vooruitgang wil boeken met je paarden je ze met regelmaat moet rijden en om de dag heeft dan i..m.o. weinig zin.


Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Om de dag rijden weinig zin...hmmm. Voor mijn schema houd om de dag rijden 1 keer per week minder dan om de twee dagen rijden. Maar wie weet schieten we nu vooruit Haha!

Denk overigens ook dat het met de aanleg van je paard te maken heeft. De een pakt het sneller op dan de ander.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 11:13

Als je om de dag rijdt, rij je toch ook met regelmaat? Verward

Ik vind het verder erg leuk om te lezen hoe jullie dat doen! Lachen

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:16

UniferB schreef:
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens. Om de dag rijden weinig zin...hmmm. Voor mijn schema houd om de dag rijden 1 keer per week minder dan om de twee dagen rijden. Maar wie weet schieten we nu vooruit Haha!


Ik schreef er ook bij i.m.o. Haha! . Gewoon vanuit mijn ervaring met de paarden die ik rij, merk ik dat ik niet echt vooruitgang boek als ik niet met regelmaat rij. En dat komt misschien ook omdat de paarden nog niet op een zodanig niveau zijn, dat ik en zij alles snel oppikken. Ik hoop dat dat op een gegeven moment beter gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:17

Om de dag is ook regelmaat. Maar met 2 of 3 dagen bouw ik meer op en dan volgt een dag met iets anders. Dat geeft mij meer resultaat dan om de dag rijden.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:21

Jura schreef:
Als je om de dag rijdt, rij je toch ook met regelmaat? Verward

Ik vind het verder erg leuk om te lezen hoe jullie dat doen! Lachen


Ja, volgens mij wel Haha!

Wat betreft doorgaan met waar je de vorige dag mee bezig bent geweest; die van mij lopen op het zelfde nivo. Dus wat betreft mijn rijden, ik oefen wel elke dag Haha!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:26

UniferB"]
[quote="Jura schreef:
Als je om de dag rijdt, rij je toch ook met regelmaat? Verward

Ik vind het verder erg leuk om te lezen hoe jullie dat doen! Lachen


Ja, volgens mij wel Haha!

Wat betreft doorgaan met waar je de vorige dag mee bezig bent geweest; die van mij lopen op het zelfde nivo. Dus wat betreft mijn rijden, ik oefen wel elke dag Haha!
[/quote]

Poeh, zelfs het woordje regelmaat wordt door iedereen anders geïnterpreteerd Haha! .
Maar ik bedoelde met regelmaat eigenlijk zowat elke dag Knipoog .
UniferB, als jij zegt dat je de volgende dag bezig gaat met datgene waar je de vorige dag mee bezig bent geweest, dan rijdt je toch niet om de dag, maar dus ook elke dag Verward ?
Of interpreteer ik het weer verkeerd Haha! ?

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:36

Appie:

Ik heb twee paarden waar ik, tot nu toe, om de dag op rij. Dus mijn paarden oefen niet iedere dag maar ik wel. Gezien ze op het zelfde nivo lopen ben ik zelf elke dag met de zelfde dingen bezig. Dus ik oefen elke dag en mijn paarden om de dag.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:40

UniferB schreef:
Appie:

Ik heb twee paarden waar ik, tot nu toe, om de dag op rij. Dus mijn paarden oefen niet iedere dag maar ik wel. Gezien ze op het zelfde nivo lopen ben ik zelf elke dag met de zelfde dingen bezig. Dus ik oefen elke dag en mijn paarden om de dag.


Aha, nu begrijp ik hem Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 11:44

Bij mij idem dito, alleen lopen ze op verschillende niveau's.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:16

Raloma (4 jaar) en Muzefee (8 jaar) train ik een paar dagen achter elkaar om ze zo fijn mogelijk te laten lopen. (dit kan zowel dressuur of springen zijn als bijgezet longeren).
Simply Red (3 1/2 jaar) rijd ik daarentegen nooit twee dagen achter elkaar. Meestal zitten er één of twee dagen tussen.

Ik rijd ze trouwens nooit een heel uur. Raloma en Simply een half uur, Muzefee even wat langer.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:19

Uhm, die van mij gaan 1 dag in de week op wedstrijd..
En de week ziet er dan ongeveer zo uit:
Zaterdag wedstrijd, zondag gymnastieken, maandag dressuur, dinsdag vrij, woensdag dresuurles, donderdag dressuur of op het land galopperen en vijdag gymnastieken..

Dus die van mij komen bijna ieder edag onder het zadel.. Sjon omdat ze iedere dag even die spieren moet gebruiken,omdat ze anders weer zo stug wordt, just moet gewoon aan de bak blijven( lopen alletwee M sgw)

En me nieuwe vijfjarige mag zelf aangeven wat we doen. In principe doe ik gewoon een aantal dagen dresuur ,keertje springen, cross en dan ook een keer galopperen.. Maar als ik wil rijden en zie dat hij moe is, krijgt ie vrij. Dat geeft ie zelf wel aan.
Geweldig die volbloeden, hebben echt een karakter, net alsof je met een mens werkt, ze vertellen je zo hoe het met ze is Knipoog

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 13:27

Hoi Merel, wat bedoel je precies met gymnastieken? Gewoon een beetje aan de basis werken? En heb je geen springles meer?

Ik rij ook nooit een uur. Meestal rond een half uur.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 13:47

Als je paard ook lekker het land op kan, kun je inderdaad volstaan met een half uur rijden. Helaas kan dat bij ons op stal maar van april tot oktober (met een beetje geluk). Hetzelfde geldt natuurlijk voor loslopen in de bak of paddock. Kan bij ons ook vaker niet dan wel (paddocks hebben we overigens niet).

Omdat ik het niet goed vind dat Meagan 23 uur per dag op stal staat, probeer ik in de winter haar regelmatig in de bak te laten lopen (voor zover mogelijk) en ga ik vaak naar buiten. Daarnaast rijd ik haar zo'n twee tot drie dagen achter elkaar en dan longeer ik haar weer een dagje (dubbele longe). Verder doe ik lange teugelwerk en werk aan de hand met haar. Als ik rijd, rijd ik een uur. Meagan doet er wat langer over om lekker los te worden, meestal is ze na een minuut of 15 lekker en na een minuut of 20 echt goed.

Als ik haar een dagje vrij geef (alleen een buitenrit bijvoorbeeld), dan merk ik dat de dag erna onmiddelijk: dan kost het me enorm veel moeite om haar weer goed op te pakken en bij de les te krijgen. Toch doe ik het regelmatig, ook om haar in het koppie ontspannen te houden.

De dag na het longeren is ze ook altijd wat stug in het begin, maar komt daarna wel heerlijk los.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:00

Jura schreef:
Hoi Merel, wat bedoel je precies met gymnastieken? Gewoon een beetje aan de basis werken? En heb je geen springles meer?

Ik rij ook nooit een uur. Meestal rond een half uur.


Hey,
Gewoon laag over de rug werken, neusje lekker diep, veel buigen. Gewoon alle spieren loswerken in de draf en galop. Ook veel schakelen, aan het been stellen..
Sjon heeft snel spierpijn, dus dan gymnastiek ik haar een dagje, want anders kan ze niet gewoon 3 dagen achter elkaar dressuren..

Owja: ik rij gewoon tot ze goed lopen. En dan de paarden waar alles grotendeels op zit galoppeer ik gewoon extra zodat ze wel echt wat doen. Sowiso galoppeer ik veel met ze, want dan bouwen ze in een 40 min dressuur toch een super conditie voor de cross op..

Owja: ze lopen natuurlijk ook nog een uur in de molen, dus als ze een dag vrij hebben lopen ze alleen maar een uur in de molen.. Haha!