Applaudisseren voor een overledene

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Applaudisseren voor een overledene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 20:30

Je zag het bij Pim Fortuyn en nu ook weer bij Claus: mensen die applaudisseren als de rouwstoet langskomt.
Ik weet niet, vind dat op de een of andere manier toch een soort van ongepast ofzo maar toch ook weer niet, weet niet hoe ik het uit moet drukken, heel dubbel gevoel.
Aan de ene kant is het een collectieve uiting van respect en waardering, aan de andere kant: Dat kun je toch ook in stilte doen? In stilte met z'n allen met je gedachten bij de overledene zijn. Een moment van bezinning. Tijdens de dodenherdenking wordt er toch ook niet geapplaudisseerd maar juist stilgestaan?
Het is een keuze, maar de mensen die 'herrie' maken laten zo weinig keuze over voor de mensen die stil willen zijn.
Ben er nog niet helemaal uit wat ik er van moet denken.

edit: suffe typo
Laatst bijgewerkt door Margreet op 08-10-02 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:34

Klappen is een vorm van dank betuiging en respect. Als je je niet 'mondelijk' kan uitdrukken omdat dat ongepast is op dat moment (zeg fluiten joelen enz), dan kan je dat wel doen met klappen. Het is dus een uitting die wellicht wel kan op zulke momenten.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:40

Ik zag ook zonet op televisie dat er mensen langs de weg voor Claus stonden te klappen.. Ik vind het niks, klappen voor een overledene. Bedenk dan een ander eerbetoon, dit vind ik op een 1 of andere manier idd niet 'gepast'

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:42

ik vind het ook raar hoor, ksnap het wel, daar niet van maar tog blijf ik het vreemd vinden!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:44

Nooit overna gedacht, heb het ook niet op tv gezien, maar nu je het zegt...
Mijn keuze zou ook een stilte zijn, denk ik..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 20:44

Zou het ook een soort kuddegeest zijn? Als er 1 begint doet de rest mee?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:07

Ik ben er ook zo eentje die spontaan gaat meeklappen, zie het als een eerbetoon.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:10

ik zag het net ook op tv
ik doe hetzelfde als greetje ook als eerbetoon.
als ik daar in den haag stond had ik ook meegedaan

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:10

Ik vind dat geklap ook maar niks...
Vind het gepaster om het "respecteren" in stilte te doen. Heb inderdaad steeds meer het gevoel dat mensen (Nederlanders) kuddedieren zijn...(zie ook overwinst LPF bij de verkiezingen...)

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 21:23

Dat van de 'kuddegeest' is overigens niet negatief bedoeld hoor, ik vraag me alleen af of daarin misschien de verklaring te vinden is.
Of is stilte 'uit' en applaus het nieuwe 'modeverschijnsel'? Tijd voor iets nieuws?
Ik weet het niet hoor, mijn oud-tante ligt op sterven, iemand voor wie ik enorm veel respect heb en waar ik bovendien veel van hou, maar ik zie mezelf toch nog niet klappen op haar begrafenis...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:30

"Grappig" dat je hier een topic over start !
Vanavond zag ik het fragment bij het nieuws, en m'n mannetje en ik hadden precies dezelfde reactie.
Ik vind het ook een erg vreemde gewoonte en het is imo. erg ongepast, hoewel het vast anders bedoeld is.
Zelf zou ik het absoluut niet doen !!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:42

Ik vind het wel mooi, maar dan zoals bij PF dat echt iedereen klapt. Dit vond ik een beetje matig, het grootste deel van de mensen is stil en bij een stukje van de route gingen mensen klappen. Zo zie je maar weer dat mensen ook kuddedieren zijn.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:48

Ik denk er ook precies zo over.
Ik vind het niet gepast.

Bij Pim was het anders, meer omdat mensen vonden dat hij zoveel te weeg had gebracht in nl. Als je snapt wat ik daarmee bedoel. *wazig*

Maar voor de rest vind ik het erg ongepast, net alsof je klapt omdat je blij bent dat er een dooie voorbij komt. En blij bent dat hij eindelijk het loodje gelegt heeft

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:10

als je de serie over diana hebt gezien zie je ook dat ze bij haar applaudiseerden, en nog niet zo'n beetje ook....
ik vind stilte meer gepast in zo'n moment. je kunt ook eer bewijzen aan iemend door stil te zijn en een bloem te leggen of iets dergelijks

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:27

Zou het eigenlijk echt niet weten bijv. Pim zou het als hij leefde nog goed vinden denk ik! Maar het is toch ook wel mooi vind ik om met zijn alle te klappen, vind het toch iets dat betenkend dat je respect voor diegene heb, je bent het alleen nog niet gewent denk ik.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:23

Sja, ik blijf het nog steeds een vreemde ervaring vinden hoor dat klappen voor een overledene.
Ik denk dat een ieder wel begrijpt dat het als een eerbetoon bedoeld is, als een blijk van waardering en respect maar toch blijf ik er ook andere varianten op bedenken. Flauwekul natuurlijk, maar ik stel me zomaar eens voor dat ik kom te overlijden.
Ik zou (theoretisch) heel raar opkijken als men zou beginnen te klappen als mijn kist naar het graf wordt gedragen. Ik zou mezelf afvragen "Klappen ze nou voor mij? En waarom? Omdat ik nou dood ben? Of klappen ze voor de kistdragers dat ze mij eindelijk de grond in stoppen? Of klappen ze omdat ze nou eindelijk van mij verlost zijn"?

Omdat klappen voor meerdere uitleg vatbaar is kan ik dat voor mezelf moeilijk scheiden.

Ik moet er nog steeds aan wennen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:45

Ga ook voor stilte als teken van respect en eerbetoon.
De achterliggende gedachte achter het klappen, is uiteraard een respectvolle, eerbetoon, toch geeft het een dubbel gevoel.
Ik zou niet mee klappen met de kudde, maar me enigzins ongemakkelijk voelen. Nee, klappen vind ik op een of andere manier ongepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 00:09

Volgens mij heeft de begrafenis van Manfred Langer heel wat teweeg gebracht en kennelijk moet er nu van elke uitvaart show gemaakt worden en dat vind ik dus bijzonder ongepast.
Mbt het overlijden van Claus vind ik wel meer ongepast. De man heeft zijn leven vergooid hier in dit prutslandje, is het grootste gedeelte van zijn leven depressief en ziek geweest en NL blijft stil met uitzondering van die 1000 mensen die voor hem klappen omdat ze ook niks beters weten.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 00:17

Manfred Langer wilde een show, dat is anders, zou het raar vinden als mensen zoiets klakkeloos overnemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 00:20

Mensen nemen dus kennelijk zoiets klakkeloos over, dat moge helder zijn. PF zal het net als Manfred geweldig gevonden hebben, ongetwijfeld. Maar er zijn dus grenzen en naar mijn smaak is die nu wel overschreden, om meer redenen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 00:26

Ik blijf het raar vinden, maar zeg daar niet mee dat ik het onmogelijk acht. Mensen zijn nou eenmaal net koeien, ze herkauwen graag iets wat afgekauwd voor ze neer gelegd word, zonder verder kijken.
PF heb ik verder niet zo gevolgd, heb het niet zo op media circus,
Manfred lag anders dat was een vriend van de familie.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:38

Prima schreef:
Klappen is een vorm van dank betuiging en respect.
...voor iemand die zojuist iets bijzonders of inspirerends voor je gedaan heeft en niet voor een dode. het komt bij mij over alsof de uitvaart van bekende personen een soort vermaak geworden is, "een dagje uit". walgelijk.

elke cultuur heeft zo zijn eigen manier van het uiten van verdriet voor iemand die gestorven is, de westerse cultuur is hierin altijd heel stil en sober, misschien verandert er iets? ik vraag me af of mensen 50jr geleden hadden kunnen klappen bij een uitvaart.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:41

Ik vind het ook absoluut geen pas geven. Ik heb me er gisteren ook over verbaasd.
't zou mijn stijl niet zijn, ik vraag me ook af wat de Koninklijke Familie daar zelf van vindt.
Past volgens mij niet echt in het protocol.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:31

Ik vind het erg dubbel ook ja. Het is bedoeld als respect maar het komt over alsof je blij bent dat hij dood is. Ik denk dat de mensen geen andere andere manier weten om hun gevoel te uiten van waardering en respect dan op deze manier.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:35

SP schreef
Citaat:
het komt bij mij over alsof de uitvaart van bekende personen een soort vermaak geworden is, "een dagje uit". walgelijk

Dat gevoel bekroop mij ook toen ik gisteren iemand hoorde zeggen: "Ja, we waren aan het winkelen, en toen zagen we het ineens, ja, dan wil je het toch zien hè?" Verward

Lovely schreef
Citaat:
De man heeft zijn leven vergooid hier in dit prutslandje, is het grootste gedeelte van zijn leven depressief en ziek geweest


Daar ben ik het niet mee eens... Ten eerste is hij niet het grootste gedeelte van zijn leven ziek geweest, wel een lange periode.
En zijn leven vergooid? Dat denk ik ook niet. Natuurlijk, als hij niet met de koningin (toen nog kroonprinses) getrouwd was, had hij wellicht meer maatschappelijk en ook in het bedrijfsleven (waarschijnlijk het bankwezen)actief kunnen zijn. Maar hij is wel met haar getrouwd, en ook al wist hij op dat moment niet wat de consequenties zouden zijn (en kun je die wel overzien in zijn totaliteit?), dat hij geen 'normaal' leven zou gaan leiden was ook toen al meer dan duidelijk. Een dergelijke 'baan' als prins-gemaal brengt nu eenmaal vreselijk veel verantwoordelijkheden en ook concessies met zich mee. Helaas liggen de concessies met name in het persoonlijk leven, en liggen de verantwoordelijkheden hoofdzakelijk in het publieke leven. Dat is moeilijk, zeker als je zo maatschappelijk geëngageerd bent als Claus is. Binnen zijn beperkingen heeft hij gedaan wat hij kon voor het onderwijs, de cultuur en het ontwikkelingswerk. Maatschappelijk gezien drie onderwerpen waar een heleboel bevrediging in gevonden kan worden.
Ik denk dat zijn natuurlijke zwaarmoedigheid zeker bij heeft gedragen aan een wat sombere uitstraling, die nog eens versterkt is door de ziekte van Parkinson waardoor hij (ik gebruik nu een woordkeus uit de Volkskrant) een houten uiterlijk kreeg.
Vergeet niet dat wat wij zien op TV en lezen in de bladen het publieke deel van hun leven is en dat dat wellicht ogenschijnlijk leeg overkomt. Achter de schermen gebeurt veel en veel meer en dat is waar hij zich thuis voelde.