jou mening over de zweep?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19780
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

jou mening over de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 18:35

En dan bedoel ik geen longeer zweep, maar over de zweep tijdens het rijden..

Eigenlijk ben ik er op sommige momenten best wel tegen. Ik snap heel goed dat een zweep bij sommige paarden gewoon nodig is, maar dan wel om aanwijzingen te geven.

Wat ik bedoel te zeggen is. Als er een nieuw kindje bij ons op de manege komt rijden, en dat kind moet dan op zo'n ponytje dat net echt snel is, duwen ze meteen een zweep in de handen. Dat vind ik echt zoiets stoms. Dat kind zit er misschien wel voor het eerst op, en waarschijnlijk met de gedachte, de zweep is om het paard harder te laten lopen. En dan zeggen ze, maar als ik geen zweep gebruik, reageerd hij helemaal niet en dan loopt hij helemaal 20 meter achter de rest aan. Misschien als ze niet iedereen een zweep in de handen zou drukken, zouden de paarden misschien wel luisteren naar een beendruk in plaats van een klap op de kont.

Eigenlijk ben ik er dus voor om iemand het eerste rij jaar een zweep niet te laten gebruiken, tenzij de instructeur er een verantwoorde reden voor heeft, en het kind er met fatsoen mee weet om te gaan.

Hoe zit dat bij jullie op de manege, en wat vinden jullie ervan?

groetjes

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:02

Kijk eens op rijtechnisch Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Shiloh

Berichten: 19780
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 22:08

Fleury; als iemand M is en je wil de achterhand er beter onder plaatsen is het heel handig om eens een keer bij te tikken. Bij moeilijkere oefeningen heb je vaak verfijndere hulpen nodig en daar is een spoor voor. Weer mooie praatjes vanaf de kant, want er zit wel even een verschil tussen op een manegepony zitten en een M paard

herken je ze, jou woorden. Punt 1 . Ja ik weet over wie Fleury het hier heeft, en ik heb het helemaal met haar eens. Ik bedoel, idd ja, verfijnde hulpen, dat wil dus niet zeggen elke pas een harde knal en daarbij de sporen recht die buik in de hele tijd. EN DAN OVERDRIJF IK NIET! en wat ook zo is, je zegt wel mooie praatjes vanaf de kant. Maar 20 meppen achterelkaar omdat een paard 1 keer een bok geeft. Vind ik toch ook absoluut ongewoon.

Ok ik heb ook wel eens een mep uitgedeeld. En soms ookw el eens een harde. Ik reed bijvoorbeeld eerst op een pony, die echt alleen maar liep te bokken. (en dat was gewoon omdat ie aan het poedersuiker was) toen had ik er op een gegeven moment genoeg van, en heb de zweep erbij gepakt, bij elke bok heb ik hem een tik gegeven, wat een serie van misschien wel 15 bokken veroorzaakte, maar na die 15 keer, liep hij wel weer gewoon en had ie door dat er niet te sollen met mij viel. En dan met een tik bedoel ik geen KEI HARDE KNAL ZODAT DE STRIEMEN TE ZIEN ZIJN!

Sorry hoor, zoals jij het allemaal beschrijft vind ik niet normaal, een paard in zijn mond trekken totdat de wondjes in zijn mond hoeken zitten. Is mij nog nooit overkomen, ik denk dat ook niet zo veel mensen dat hoeven te doen, zal wel an de opvoeding van jou paard liggen!

En als laatste, wat voor verschil zit er dan tussen een manege pony en een m paard. Dat vind ik dus echt de grootste onzin die er bestaat. MANEGE PONY's ZIJN DE BESTE PONY'S DIE ER BESTAAN. draag jij maar eens gemiddeld zes bokkende kinderen per dag op je rug. Wat dat is wat de meeste doen. En het dan toch volhouden, sorry hoor, vind ik behoorlijk knap dat ze dan toch nog willen lopen...... Ik kan daar zo kwaad om worden als mensen met eigen paarden een manege paard kleineren.

Nu zal deze topic ook vast gesloten worden, maar dat maakt me even niks uit. Denk hier maar eens even over na!

de groeten

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:54

Inderdaad, op Rijtechnisch is er een heel topic over. Lucht daar je hart

Het leven is een gebakje!

Shiloh

Berichten: 19780
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 22:59

Sizzy schreef:
Lucht daar je hart


Ach nu staat het hier al, de topic was er toch, trouwens heel toevallig hoor, dat die topics tegelijk kwamen

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:04

weleens nagedacht over de handhouding? Ik ken iemand die nooit met zweep heeft gereden, nu rijdt ze een paard waar ze een zweep op nodig heeft, en kan ze het ding niet eens vasthouden

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 07:32

ik ben wel voor de zweep, wat heb je liever? 20x een schop een 1x een harde tik?? nou ik 1x een harde tik! en als je bij shiva de zweep gebruikt dan heb je hem niet eens nodig want dan weet ze al dat je gaat meppen dus doet ze meestal haar best!
k gebruik hem alleen om mijn hulpen te verduidelijken!
alleen wat ik wel zielig vindt ik als mensen hun paard gaan meppen omdat het hardermoet lopen!

Just say yes, just say there is nothing holding you back..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 07:40

Ik vind dit weer zo'n zinloze discussie. Zweep, sporen, slof, bijzondere bitten, allemaal prima hulpmiddelen maar wel in de handen van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is Boos! .

Maar helaas kom je veel en veel meer misbruik van deze hulpmiddelen tegen en dat is werkelijk schrijnend. Frusty Ik ken er helaas die de zweep gebuiken om hun paard helemaal mee doormidden te slaan Huilen en ook die beweren bij hoog en bij laag, alleen maar een corrigerende tik uit te delen. Dat geeft al meteen en zin en onzin aan van een dergelijke dicussie op Bokt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:08

Oh dus dit topic is alleen bedoeld om even op mij in te hakken? Zeg dat dan meteen Shiloh Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:13

Als dat waar is wat Laura stelt dan kan ik je zeggen dat ik Laura heb zien rijden. En zo scherp als ze hier op Bokt is, mist ze dat dus totaal bij haar paard. Laura is een heel betrokken amazone die alles doet voor haar Wallie en eerder [veel] te lief, dan te scherp is.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:56

Laura schreef:
Oh dus dit topic is alleen bedoeld om even op mij in te hakken? Zeg dat dan meteen Shiloh Haha!

Nee Laura, dat denk je maar Knipoog

Het leven is een gebakje!

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:06

Ik vind een zweep zelfs onhandig om mee te rijden , dus rijd ik er nooit mee.
En ja manege kinderen op manege paarden is lastig , want die paarden weten dondersgoed wie er op hun rug zit ..
En dan heb je ook nog dat er soms zulke kleine kinderen op zitten dat een been niet eens gevoeld word door het paard omdat ze tegen het zadel aan schoppen.
Lastig...

Nishrina K.N.mijn TOPPER!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:28

Juist Jippie Haha! daar heb ik inderdaad af en toe last van en daarom ben ik Waldo de laatste tijd harder aan het aanpakken.. we worden gedrild door mn instructrice en het gaat echt de geode kant op. Maar grappig he, dat als je zoiets op bokt zet, mensen meteen denken dat je een mega paardenmishandelaar bent? Ik mag zelfs nog best wel eens wat strenger zijn Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

germie

Berichten: 25908
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 15:55

Ik was dus zo iemand die als kind direct een zweep in de handen gedrukt kreeg. Alleen mij werd niet verteld hoe ik dat ding moest gebruiken, dus ik stak de zweep naar voren en sloeg het paard tegen het hoofd. Dus precies andersom vast als hoort. Nou, dat leverde rare reacties op met de pony. Na 9 lessen ben ik daar weggegaan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 17:16

Ik geef zelf les op een manege en ik geef de kindertjes vaak vlug een zweep in handen. Ten eerste moeten ze er maar mee leren omgaan. Ze hoeven ze niet steeds te gebruiken. Misbruiken ze de zweep dan pak ik hem af.

maar als de manege ponies niet reageren op een been hulp. En sommige kindjes komen maar amper onder het zweetblad uit. Dan is de zweeep een handig hulpmiddel.

Ik zelf gebruik de zweep ook regelmatig. Als Britt niet reageert op mijn beenhulp dan krijgt ze een tik. Beter een keer een tik dan dat ik Britt tien schoppen moet verkopen.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Shiloh

Berichten: 19780
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-02 19:43

Ik snap wat je bedoeld Heike. Tuurlijk, een zweep is een verschikkelijk handig hulpmiddel, maar alleen als hij idd goed gebruitk word. Niet alle instructeurs/trices zijn zoals jij heike. Soms zie ik mensen hun pony helemaal door de midden slaan. Ok, misschien is de huid van een paard dikker, ik heb toch soms de nijging om de zweep af te pakken, en het kind eens te slaan om te laten voelen hoe het voelt.

groetjes

ps:

Laura schreef:
Oh dus dit topic is alleen bedoeld om even op mij in te hakken? Zeg dat dan meteen Shiloh Haha!


Als je dat wilt denken dan doe je dat maar. Jij wijst me naar dat andere topic, niet andersom!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 20:49

ik gebruik zelf alleen maar de zweep als babs zit te etteren..
dan geef ik dr n tik naarmate hoe erg ze bezig is.
er zijn ook kerenbij dat ik m nieteens nodig heb.
maar het is altijd handig.

Brabantse Fries ;)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 23:12

Jeetje zet dit dan gewoon bij het topic op rijtechnish als je weet dat die er ook al staat.

Shiloh

Berichten: 19780
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-02 23:25

avantilover schreef:
Jeetje zet dit dan gewoon bij het topic op rijtechnish als je weet dat die er ook al staat.


Dat wist ik dus niet toen ik dit topic begon

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 23:36

Shiloh"]
[quote="avantilover schreef:
Jeetje zet dit dan gewoon bij het topic op rijtechnish als je weet dat die er ook al staat.


Dat wist ik dus niet toen ik dit topic begon
[/quote]

Okee Lachen sorry. Verkeerd gelzen je 2e bericht!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 09:24

oh het antwoord wijst voor zich Lachen

Om maar even terug te komen op het gescheld en caps lock

1. Ik heb Iwaldo's mondhoeken nooit 'kapotgetrokken' Beter LEZEN. Slapen Ik heb in het vorige topic gevraagd of de bokkers nooit eens een keertje de mondhoeken stuk hadden of een schaafplek van spoortjes of weet ik veel. Die vraag stelde ik omdat ik vind dat er wel erg scheinheilig gedaan wordt over dit alles. Ik heb zelf nog nooit de mond stuk gehad, wel eens idd schaafplekken. Omdat ik te hard beende. Met mijn betere hulpen en scherpere sporen (ja zielig he )is dat over. Mijn instructeur heeft een paard dat best wel eens zijn mondhoeken open heeft liggen, puur omdat het paard zijn kop naar links trekt en als een gek gaat hollen. En daarbij een gevoelige mond heeft. Nou zijn zowel hij als ik geen paardenmishandelaars dus je hoeft niet zo te schreeuwen hoor Slapen

2. Er zit wel degelijk een verschil tussen manegepaarden en M paarden (beter gezegd, eigen paarden). Sommige mensen moeten een manegepony met zweep rijden omdat die beestjes nergens meer naar luisteren of verdomd eigenwijs zijn. Bij een eigen paard wordt de zweep sneller gebruikt voor de rijtechnische kant. Bij allebei kunnen mensen de zweep misbruiken, maar bij allebei is een flinke mep ook wel eens nodig.
Dus ik kleineer niks, geef alleen het verschil aan. Frusty

Gaan we het nou weer over de opvoeding van mijn paard hebben? Verward Makkelijk is dat he, om vanaf je schermpje even te beoordelen dat mijn paard niet opgevoed is omdat ie eens een mep nodig heeft... makkelijk is ook om vol te houden dat je zelf 'alleen maar corrigerende tikken Schijnheilig 'geeft en 'alleen maar als dat terecht is' Wat ook makkelijk is is om van de kant te beoordelen dat een paard 'zielig' is als ie eens op zn lazer krijgt...

Grappig he dat Jippie een hele andere mening over de 'opvoeding' van mijn paard heeft dan jij, en zij heeft me zelfs zien rijden *LOL*

Dus doe nou maar weer rustig, je kan gewoon lekker slapen vannacht want ik mishandel mijn paard niet. En het schijnheilige toontje dat jullie nooooit zo gemeen zullen zijn als ik Extreme duivel mag ook wel weer eventjes veranderd worden.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:12

Ik rijd altijd met zweep...
Vaak rijd ik op vervelende pony's die je dan gaan uit staan proberen maar dan is het bij mij gewoon gelijk; hup tik.... Niet luisteren...? Nog 1 erbij....
Laats ging ik proefrijden op een haflinger, beest gaat stilstaan en achteruit lopen, ik heb hem toen een paar tikken gegeven en hij is voor de rest heel braaf geweest.
Dus als een pony vervelend is krijgt hij gewoon een tik, moet hij maar normaal doen Gaaaap
Nu moeten jullie niet denken dat ik die paarden helemaal afranzel en het leuk vind om de zweep te gebruiken ofzo hoor.... Haha!

Soms zie ik van die manegekindjes die voor niks een tik geven Verward Gewoon om stoer te doen ofzo?? Geen idee Frusty

Ook als een paard niet door loopt geef ik liever 1 tik dan dat ik hem 10x in zn buik moet trappen Frusty

Charmotte 4-ever!!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re: jou mening over de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-02 00:28

Shiloh schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is. Als er een nieuw kindje bij ons op de manege komt rijden, en dat kind moet dan op zo'n ponytje dat net echt snel is, duwen ze meteen een zweep in de handen. Dat vind ik echt zoiets stoms. Dat kind zit er misschien wel voor het eerst op, en waarschijnlijk met de gedachte, de zweep is om het paard harder te laten lopen. En dan zeggen ze, maar als ik geen zweep gebruik, reageerd hij helemaal niet en dan loopt hij helemaal 20 meter achter de rest aan. Misschien als ze niet iedereen een zweep in de handen zou drukken, zouden de paarden misschien wel luisteren naar een beendruk in plaats van een klap op de kont.

Eigenlijk ben ik er dus voor om iemand het eerste rij jaar een zweep niet te laten gebruiken, tenzij de instructeur er een verantwoorde reden voor heeft, en het kind er met fatsoen mee weet om te gaan.


Hoe moet een kind dat nog niet kan rijden dan een pony voorwaarts krijgen?????? Ze kunnen nog niet zitten, nog nauwelijks sturen, niet drijven.......
en alles wat ze niet kunnen moeten ze ook nog tegelijkertijd doen Haha!

Laat ze lekker ff een tik met de zweep geven zodat de pony voorwaarts is, dan kunnen ze leren hoe ze moeten lichtrijden en zo...........


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaike_Ma, nick_en_ik, Stp en 89 bezoekers