OV aanvragen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

OV aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 21:56

ik wordt in januari 18 en krijg dan dus zo'n OV ding
maar nou weet ik dus niet hoe dat zit met het krijgen ervan, ik heb wel al verschillende verhalen gehoord maar weet nu niet welke waar zijn.
de een zegt dat je het 3 maanden van te voren moet aan vragen de ander zegt dat je een brief thuisgestuurt krijgt met wanneer je hem kunt gaan halen en de ander zegt weer dat het allemaal vanzelf gaat.
maar wat is nu waar?

dus moet je je ov aanvragen en zo ja wanneer of krijg je vanzelf bericht thuis?

alvast bedankt Lachen


vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:58

In mijn tijd (dem wat klink ik nu oud) kreeg je gewoon een afhaalbericht in huis. Lachen

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:01

ff de informatiebeheergroep opbellen in groningen
die weten het precies Haha!.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:44

Je krijgt 'm niet automatisch als je 18 wordt hoor... Zou wat zijn zeg!
Je krijgt een OV als je gaat studeren en dus studiefinanciering aanvraagt. Dan krijg je een afhaalbericht en kun je 'm ergens ophalen (postkantoor meestal).
Kijk ook eens op www.ib-groep.nl

Nulla tenaci invia est via

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:27

kan toch niet zo moeten eerst zowiezo een pasfoto van je hebben!

Dennis v m (l) bowena_84 4-ever

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:31

Die geef je op het moment dat je je OV ophaalt. Dan plakken ze 'm er voor je op.
Dan moet je ook kiezen of je een week- of een weekendkaart wilt, ze liggen allebei voor je klaar namelijk, op de kaart die je wilt wordt je foto geplakt, de andere moet je tekenen en weer inleveren.

Nulla tenaci invia est via

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 00:59

Ja, je krijgt automatisch een afhaal bericht thuisgestuurd.
Je zal hem waarschijnlijk rond April kunnen ophalen.

Maar je moet er wel wat voor doen, nl studiefinanciering aanvragen, dit krijg je waarsch ook vanaf April.
Hiervoor moet je een hele tijd van te voren al aan de bel trekken, een halfjaartje ongeveer en dan nog hopen dat alles goed gaat, dus het zou handig zijn als je er nu snel achter aan gaat.

Voor diegene die denken dat alles vanzelf gaat en je wel een brief thuisgestuurd krijgt of je studiefinanciering wil ontvangen en oja, ook nog een ov.
Die hebben dat dus niet zelf geregeld, maar hun ouders of verzorgers en daardoor hebben zij een brief gekregen.

Als je MBO doet, moet je 18 zijn.
Bij HBO maakt het niet uit, als je op je 16e al een HBO opleiding volgt, kun je al vanaf dat moment een OV krijgen ed (hier zit een aantal maximale jaren aan vast, en je hebt kans dat je wat terug moet betalen, wat bij MBO niet is).
Maar het is weer anders als je op je 18e nog de mavo of havo doet oid, dan krijg je geen van beide.
Het gaat om leeftijd en welk vervolgonderwijs.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 01:07

Chrystal-gek schreef:
Als je MBO doet, moet je 18 zijn.
Bij HBO maakt het niet uit, als je op je 16e al een HBO opleiding volgt, kun je al vanaf dat moment een OV krijgen ed (hier zit een aantal maximale jaren aan vast, en je hebt kans dat je wat terug moet betalen, wat bij MBO niet is).
Maar het is weer anders als je op je 18e nog de mavo of havo doet oid, dan krijg je geen van beide.
Het gaat om leeftijd en welk vervolgonderwijs.


Is dat tegenwoordig echt zo? Dan is er heel wat veranderd (ten goede IMO). Toen ik in '92 ging studeren, heb ik tot 1 oktober op mijn OV en stufi moeten wachten terwijl ik in augustus 18 werd en het collegejaar op 1 september begon. Terwijl klasgenoten van mij die in 5 vwo 18 waren geworden al lang en breed een OV hadden terwijl ze bij wijze van spreken naast de school woonden. Het leek me toen al eerlijker om een OV afhankelijk te maken van schooltype (HBO en uni zijn toch vaak wat verder weg van je woonplaats) in plaats van die heilige 18-jaarsgrens.

On topic heb ik eigenlijk weinig meer toe te voegen...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 01:39

Uhm, hoorde laatst wel zo'n verhaal van een moeder, omdat dat meisje een HBO opleiding deed, kreeg ze een OV.
Ik zei dat dat toch niet kon omdat ze nog geen 18 was.
Moeder zei van wel omdat ze HBO deed.

Ach, ligt er maar precies aan welke opleiding je doet.
Ik woon in zo'n gat dat ik hoe dan ook verder weg moet.
Basisschool was niet zo ver weg, maar toch een eindje fietsen.
Middelbaar was al een eind verder weg, en het vervolg is een stuk verder weg.
Het 1e jaar hebben we zelf moeten betalen, nou, dan ben je wel blij als je eindelijk je OV krijgt.
Wat een boel geld zeg.
Ik vindt dat als je naar een vervolgopleiding gaat in een andere woonplaats, je recht hebt op een OV, hoe oud je ook bent en wat je ook doet.

Je studiefinaciering gaat trouwens per kwartaal he?
Het kwartaal waarin je 18 wordt, krijg je nog niks (dat is dus het laatste kwartaal waarin je ouders kinderbijslag voor je krijgen), het volgende kwartaal daarop begint alles.
Heb je niks geregeld, stopt de kinderbijslag dus, maar begint de Studiefinanciering niet automatisch.

Was er trouwens ook niet iets dat als je in dezelfde plaats woont, als waar je de opleiding volgt, er dan weer andere regels gelden tov het OV???

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

LiNniE_blaat

Berichten: 95
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Sint Maarten N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:17

ik krijg een afhaalbericht..ben net in september 18 geworden Lachen

Please help! My brain is Hurting!!! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie