draverige galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

draverige galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 18:44

hoi,
Ik heb dit ook bij 'rijtechnise problemen' gezet maar aangezien ik western rijd dacht ik dat het ook slim was om het hier te zetten.
Als ik in de galop ga dat zit hij met zijn voorbenen gewoon in galop maar met zijn achterbenen loopt hij een beetje moeilijk te doen, het lijkt een soort draven alleen dan met hele kleine prongetjes. Het voelt net alsof hij elke moment weer terug in draf kan gaan. Van voor opvangen en achter drijven werkt ook niet. Alleen als ik heel erg hard ga doet hij het goed. Het is begonnen sinds ik westernlaarzen heb. Er zitten sporen aan dus ik heb mijn benen zo ver mogenlijk van mijn paard zodat ik hem niet onnodig raak, hij reageert er nu namenlijk nog heel erg goed op. Maar ook als ik mijn sporen af heb doet hij het. Ik heb het zadel ook al een half jaar dus daar kan het denk ik ook niet aan liggen.
weet iemand nog oefeningen ofzo?
alvast bedankt
celinde

ps: hij is al 15, maar ik denk ook niet dat het aan zijn leeftijd ligt. En voordat ik ga galopperen maak ik hem eerst goed voor en achter los.

keep your head up


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:53

Ik heb ook een paard die graag 'draloppeert' (achterbenen draven in weze).
Hij doet dit uit zichzelf en het is vaak een balansprobleem wat je het beste oplost door veel tempowisselingen te rijden; uitgestrekte galop en weer opvangen naar een stevigere galop. Net zolang totdat hij gewoon leert galopperen en je hem steeds langzamer kan laten lopen zonder dat gekke wiebeltje. Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 19:18

Ja, want ik ging de vorige keer heel veel over gangen rijden. (mijn vriendin zei dan steeds walk jog of lope). En toen ging het goed maar het blijft er nog inzitten. Mijn instructriese zei ook dat hij zijn staart altijd schuin heeft en dat dat ook balansproblemen zijn. Maar dit heb ik nog nooit gehad. het is sinds 1 week ofzo

keep your head up

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:49

Heeft hij ook "los" dergelijke gangen? Je noemde zijn staart. Daar herken ik mijn eerste paard in, die had altijd zijn staart opzij maar dan in ernstige mate. Zeker als er iemand op zat, had hij erg moeite met zijn balans, zijn staart was een duidelijk teken.
Ik heb het idee dat het rijden met laarzen en sporen tegelijkertijd met het probleem toeval is. Vlot laten galopperen en steeds weer terugnemen lijkt mij ook een goede methode.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:18

celinde schreef:
Ja, want ik ging de vorige keer heel veel over gangen rijden. (mijn vriendin zei dan steeds walk jog of lope). En toen ging het goed maar het blijft er nog inzitten. Mijn instructriese zei ook dat hij zijn staart altijd schuin heeft en dat dat ook balansproblemen zijn. Maar dit heb ik nog nooit gehad. het is sinds 1 week ofzo



hoi,

In zekere zin sluit ik me bij de rest van de meningen aan Knipoog
voorwaarts... voorwaarts... en nog eens voorwaarts...
als hij niet meer 'drallopeert'.... dan pas zou ik hem 'voorwaarts & neerwaarts' rijden
Ik denk ook hoe 'makkelijker' hij zelf dit 'dralopperen' vindt... hoe moeilijker het wordt het 'af te leren' ... Lips are sealed

Verder nog een aanvulling op het 'schuin dragen v/d staart' :
moeite met vinden van zijn balans... kán....maar bij een 15 jarig paard? Verward
En dat doet ie nu sinds een week? Scheve mond

Ook paarden met rugproblemen gaan hun staart overdreven naar 1 kant dragen!
Het is natuurlijk niet gezegd dat je paard een rugprobleem heeft, maar je zou het misschien in overweging kunnen nemen... Knipoog
Spant hij bijv. veel in zijn rug, drukt ie zijn rug weg ... en dergelijke...
Verder kan alle informatie je natuurlijk op weg helpen; zijn er andere veranderingen sinds 'een week' .... andere oefeningen, ander zadel, ander voer, misschien 'vastgelegen' op stal....

Als dit probleem er langer zou zijn.... is het misschien een stukje 'aangeleerd' .... maar omdat je praat over 'net een week' ... lijkt het mij niet dat ie nu ineens moeite zou hebben met het vinden v. zijn balans...

veel succes ,

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:28

Wat een vreemde gang zeg! Ik ken het wel andersom. Heb eens een paard gereden dat vóór draafde en achter galoppeerde. Ook heel raar. Die was gewoon niet goed voorwaarts op dat moment.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 21:05

Als dit iets van de laatste tijd is zou ik denken dat ie een wervel of zo vast heeft zitten, ook vanwege de scheve staart. Heeft hij iets geks gedaan, uitgegleden in de wei, rare bokkesprongen gemaakt of zo? Ik zou er een fysiotherapeut of nog liever een ostheopaat bij halen, is volgens mij na 1 behandeling het probleem verholpen. Mijn Boy ging ineens in plaats van galopsprongen voorwaarts te maken meer de lucht in springen en bijna niet vooruit, bleek gewoon in rzijn rug vast te zitten achter het zadel. Gebeurt bij mensen ook, dus waarom bij paarden niet.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 06:37

Mijn paard is ook groot fan van de drallop. Idd veel overgangen rijden en veel tempo in de gallop was de tip die ik van mijn trainster kreeg.

Niets zo charmant als een paard in her land.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-02 15:09

Bedankt voor de tips maar dat van zijn staart heeft hij al zo lang ik hem ken (8 jaar). Dus ik denk niet dat het daar echt mee te maken heeft. Ik vind het gewoon zo vervelend. Ik kan me herinneren dat ik voordat hij zo gek deed gewoon een 'niet opletten' galop deed omdat ik met iemand aant praten was, toen had ik zoiets van:' ach, als hij maar in galop zit'. Waarschijnlijk vond hij dat wel makkenlijk en blijft hij het doen. Hopenlijk valt het nog af te leren.

keep your head up


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers