HBO Management&Paardenhouderij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-01 21:03

Hoi!
Zit er iemand van jullie op deze opleiding? Of gaat iemand deze opleiding doen?
Het lijkt me wel een leuke school eigenlijk.
Wat denken jullie?

Groetjes Jolanda



kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 21:23

Het schijnt wel een leuke opleiding te zijn maar als je eenmaal klaar bent kan je nog niks met het diploma omdat er in Nederland niet zoveel te verdienen valt in de paarden.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 21:50

Idd.
Ik ben dus ook naar die opendag geweest. Ik wou er erg graag naartoe. Maar ten 1e is het heel duur, en ten 2e moet je al echt in de paardenwereld zitten (nee niet 1 eigen pony!) om er iets aan te hebben...
De dingen waar je daar voor 'leert' kun je ook zelf doen zonder die dure studie!
Maar wat wil je berijken. Of wou je gewoon iets met paarden doen?
Ps Ik ga nu MBO Dierenverzorging in Helmond doen. Beetje minder gericht!

Groetjes kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 07:42

Ik heb MBO paardenhouderij gedaan.
Ben er na 2 maanden mee gestopt. Ze beloven je vanalles, maar eigenlijk komt het erop neer dat je alleen wat kan bereiken als je heel veel geld hebt en anders de rest van je leven kei kei en keihard moet werken voor weinig geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 09:48

Een stalgenoot van mij gaat er in september mee beginnen. Zij heeft Deurne afgerond (richting Sport) maar vindt dat ze daar te weinig concreet mee kan. Ze gaat Lelystad nu als vervolgopleiding doen.
Zelf weet ik helemaal niks over de opleiding, maar ik zou me sowieso nog eens drie keer achter m'n oor krabben voor ik een paardenopleiding zou gaan doen....

Sonja

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 10:11

Ik ben vrij actief in de paardensport en wil er "later" ook wat mee, maar om nou die opleiding te doen... Zelf heb ik er ook een tijdje over zitten denken, maar toch besloten het niet te doen. Ik ben bezig met een HEAO CE-opleiding en dat bevalt me prima. Ik leer hier van alles op administratief en commercieel gebied en dan voornamelijk gericht op management. Met deze opleiding en mijn afgeronde PABO-opleiding en mijn paarden-achtergrond, hoop ik op den duur toch een stalhouderij op te kunnen zetten. En dan wel zonder opleiding specifiek in die richting.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 10:28

Het valt me op dat veel mensen een paardenopleiding willen deon.
Heel leuk maar je kunt er zo weinig mee.
Ga liever iets leren wat je leuk vind watn een beetje verdiend en waar ook nog normaal werk in te krijgen is.
Je kunt alleen maar in de paarden werken als je ECHT goed bent en als je ECHT HARD WILT WERKEN. Dat is in de paarden werken. NIx anders.Als je geluk hebt mag je veel rijden maar de meeste moeten de klotekarweitjes opknappen. En ik neem aan dat je niet je hele leven wilt tuig invetten vegen stapmolens harken en uitmesten.
Groetjes!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 11:49

Ja precies, ik dacht eerst ook: leuk en geweldig. En heel mensen zeiden: zou je dat nou wel doen?
Maar ik was weer zo eigenwijs, maar ik raad het zeker af. Wat weet je nou als je van die school af bent? Ja, je weet veel over paarden, das ook alles. En meer dan de helft dat je daar te leren krijgt, weet je nu ook al.
Denk er goed over na.

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-01 12:26

heeJ!!
Leuk dat er gereageerd wordt maar deze opleiding heet niet voor niks MANAGEMENT&paardenhouderij!
Ik heb al wat artikelen gelezen over deze school, er zijn strenge toelatingseisen en het is de management kan van de paardenhouderij. Het organistatorische gedeelte. Niet alleen borstelen en hoeven krabben uitmesten en vegen!!
Volgens mij leer je er juist wel wat.

Groetjes Jolanda

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 12:36

Ja je leert er echt wel wat. maar de dingen die je er leert kun je ook in een andere (minder gerichte) studie leren.
Maar je moet het helemaal zelf weten. maar sinds ik er ben geweest hoeft het van mij niet meer. En als ik eventueel toch nog zou willen wat ik toen wou (welsh fokkerij) kan ik dat ook zonder die studie!

Groetjes Kim

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 13:51

Ik denk dus inderdaad dat je daar de managementkant van de paardenbusiness goed leert kennen. Maar die managementkant leer ik op de HEAO ook. En met HEAO kan ik ook best de paardenhouderij in, maar ik denk niet dat je zo snel met Management en Paardenhouderij het bedrijfsleven in kan. Dat is het grote verschil, HEAO (als voorbeeld hoor!) is veel breder dan M&P. Voor de HEAO heb ik de PABO afgerond. Ook een HBO-opleiding, maar ik kan er maar weinig kanten mee op naast het onderwijs. Dat zal met M&P ook zo zijn.

Als je trouwens zelf een stal zou hebben, doe je inderdaad het management ervan, maar waarschijnlijk is er nog niet genoeg geld (lees: winst) om (veel) personeel aan te nemen, waardoor je dus vooral in het begin voornamelijk met stallen mesten, leer poetsen e.d. bezig bent. Ondanks dat je geleerd hebt voor de managementkant.

Ik heb de advertentie voor deze opleiding ook gelezen en ik heb er ook erg sterk over na zitten denken, maar de paardenbranche is niet groot genoeg; m.a.w. de banen liggen er niet voor het oprapen. Bovendien kun je na de afronding van de studie wel je "management-papieren" hebben, maar je wordt toch niet meteen in een dergelijke functie aangenomen. Meestal word je eerst aangenomen voor de "#"klusjes en kun je door je papiertje makkelijker de organisatorische kant opgroeien.

Maar goed, dit is mijn mening en je moet ermee doen wat je wilt.
Als ik je advies mag geven: doe een algemene managementopleiding en een cursus op paardengebied en ga met deze twee papieren de paardenbranche in. Als dat niet lukt, heb je tenminste wat om op terug te vallen.

Succes in elk geval!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Googlebot, Marjelle1992, N_B_N, Symke en 44 bezoekers