domme vraag over lamoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

domme vraag over lamoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 15:55

Jullie zullen vast dubbel liggen van mijn vraag maar ik ga ze toch stellen.
Het zit dus zo. Ik heb een karretje en een pony (1.30) als ik hem voor het karretje span komt er een gedeelte van de lamoenen tegen hem (buik). Is dat normaal of moet er speling zitten tussen de lamoenen en zijn buik. Hij is niet dik of zo hoor.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:08

Domme vragen bestaan niet en deze is absoluut niet dom.

Ik ben bang dat je lamoen te smal is.
Ik heb er zelf niet zo heel veel kijk op , maar het lijkt erop dat je pony zo niet lekker voor de kar loopt. Misschien eens iemand naar laten kijken die er meer verstand van heeeft.

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:51

De lamoenen die je hebt zijn te smal voor het paard wat je er voor zet.
Het kan zijn dat je een pony wagen hebt en er een paard voor zet maar het kan ook gewoon een fout van de maker zijn.
Als je een vierwielige wagen hebt kun je waarschijnlijk de lamoenen er af halen. Als dat zo is zou ik of andere laten maken of nieuwe kopen of zelf maken(als je dit kan anders niet aan beginnen).

Groetjes

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 17:54

Zoals de andere 2 al zijden lijkt het lamoen echt te smal.
Even iemand met verstand van zaken naar laten kijken, die kan je wel vertellen wat je moet doen!
Succes

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:14

kijk of hij er last van heeft in de wendingen! een keer rechtsomkeert of linksomkeert en je hebt zo in de gaten of hij er lekker voorloopt of niet!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 20:46

bedankt voor jullie antwoorden.
Hij heeft er geen last van. Hij loopt gewoon verder alsof er niets aan de hand is.

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 17:23

silleke schreef:
bedankt voor jullie antwoorden.
Hij heeft er geen last van. Hij loopt gewoon verder alsof er niets aan de hand is.


dan kan het op zich wel! tenminste als het voor recreatief gebruik is! ik heb zelf (bijna) rechte lamoenen en dat kmot ook bijna tegen de buik !

zelf heb ik het idee dat hij er minder door slingert, voor de marathon wagen slingert hij veel meer!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 19:30

Slingeren heeft niks met het lamoen te maken hoor, alleen aan het recht stellen van je paard met de leidsels. Als de lamoen je paard raakt is het niet goed, er moet minstens 5 cm tussen zitten aan beide kanten, anders kan je paard geen stelling nemen bij een keertwending, en zelfs met maar 5cm aan beide zijden is dit heel weinig, maar toch iets. Dus ... Wagen aanpassen (wat met metalen lamoen normaal niet zo moeilijk is, met een houten kan het ook maar met langere tijd omdat het hout zich moet gaan zetten in de nieuwe positie.

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 22:08

je kunt de lamoenen ook wat verbuigen...dat heeft mijn oom ook gedaan!