Wat is een goed vitaminesupplement?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-01 21:22

Vandaag heb ik mijn paard voor het eerst mest zien eten.Ik zat erop en hij sjeesde echt naar de mest toe om ervan te eten, echt niet normaal.Ik denk dat hij daarom iets in zijn voeding mist.Maar wat?Hij krijgt iedere dag vers fruit en hoest-poeder waar ook kruiden inzitten.Hij krijgt niet zoveel biks meer, omdat hij op het land staat.Een mineralen liksteen heeft geen zin, want dat lust die niet.Weet iemand een goed supplement die ik bij kan voeren?
groetjes Mirte


angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 03:09

ook in het land moet een mineralensteen hangen,lust hij niet?
Er zijn ook kruidenlikstenen in de handel...

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 18:16

Mijn paard raakt ook geen liksteen aan.
Ik heb de liksteen in een oude handdoek gewikkeld en toen met een hamer in gruzelementen geslagen. Wel in een emmer doen hoor anders heb je alles onder het liksteenspul (lees: zout!) zitten.
Ik doe nu elke dag een schepje door het voer.
Je kunt dat spul ook in poedervorm kopen bij de paardendrogist trouwens.
daarnaast zou je Pavo-Din-o-ral kunnen geven. Heet sinds kort anders trouwens.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 18:48

mijn pony lust ook geen liksteen,en ze likt wel handen,muren,de grond en zand.dus ik heb nu van de paarden drogist rock-salt (29,95)gekocht.elke dag een klein schepje door het voer en de ADH is voldaan.

evt. kun je hem een eenmalige vit. spuit geven(van sectolin,14,95 bij ruitersportzaak te krijgen)

soms is het beter om te zwijgen


kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 21:11

Vers fruit?????? Verward Verward Verward
Het is geen mens, hoor. Ik weet niet wat je precies bedoelde dus misschien blaas ik wel weer iets te hoog van de toren maar of je een paard nou appels geeft of een mens dan heeft dat in het lichaan toch nog even een iets andere uitwerking.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-01 08:26

Met vers fruit bedoel ik dat hij iedere dag een aantal wortels/appels/peren e.d krijgt.Daarmee probeer ik aan te duiden dat een vitamintekort niet waarschijnlijk lijkt.Maar wat bedoel je met mens???En met een andere uitwerking?Ik mag toch aannemen dat als ik mijn paard een appel geeft zijn lichaam net als ons lichaam in staat is de nodige voedingsstoffen eruit te halen zonder dat het een 'andere uitwerking heeft'.Of begrijp ik je verkeerd?Maar goed, ik ga hoe dan ook een minarel/vitaminen supplement kopen en een kruidenliksteen.Kijken of dat lukt.
Mirte

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 19:57

Hoi Mirte,
wat ik bedoel met mens, tja dat zijn wij en ik.
En met uitwerking bedoel ik hoe het in het lichaam opgenomen word. Een paard kan bijvoorbeeld niet de vitamine C uit een appel halen omdat de hoeveelheid daar te klein voor is. Het enige wat een paard met grote hoeveelheden appels kan is het gist proces voor in de darmen.
En als je het heb over een aantal wortels en appels, ga dan maar is na wat je zelf nodig denkt te hebben, dan moet je je paard toch we heel wat meer geven.
Het is voor een paard trouwens helemaal niet zo goed als je hem elke dag fruit geeft want dat hoort niet in zijn orginele eetpatroon (klink een beetje raar maar ik bedoel met wat zijn wilde familievriendjes eten) Dat we hem biks moeten geven (of een ander krachtvoer) dat komt omdat wij lichaamlijk meer van een paard eissen als dat er in de natuur werd gevraagd. Maar als het goed is moet je paard al voldoende hebben aan de biks die je hem geeft. Dus als advies geef ik je mee om op een ander soort biks over te stappen waar hij wel alles uit haalt.
En inderdaad een (kruiden)liksteen met wel aanvulling van zoutsuplement aangezien dat in veel kruidenliksten te gering is zal ook al verbetering op moeten leveren.
Ik hoop dat ik je wat meer geholpen heb.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 21:37

Ik las je verhaal en dat lijkt precies op dat uit een folder uit Nijmegen meegenomen heb, het spul heet maxh .Site http://www.maxh.nl
Succes!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 22:46

maxh is van jordens hippo.dat is een goed voedingsupplement maar erg duur(pot kost 60,- en heb je binnen een maand op)
ik heb dat bijgevoerd toen mijn pony ziek was.als je pony niet ziek is zou ik het ook niet bijvoeren.in de brokken moeten genoeg voedingsstoffen zitten

soms is het beter om te zwijgen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 23:09

Wij hebben zo'n emmer van MIRA, zit ook vanalles in en ze vinden dit voor de verandering lekker. De rest gaat er bij de dames gewoon niet in.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-01 08:12

Hallo daar ben ik nog even.Dat voedingssupplement van Mira kan ik inderdaad ook proberen.Mijn paardje eet ook niet zo snel iets 'vreemds' dus hopelijk lust hij dat.
Maar Kim, ik wilde nog even iets vragen.Kunnen paarden geen vitamines opnemen uit groente/fruit??Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, waarom wordt het dan gegeven?Bij mij staat namelijk een shet die alleen gras eet en zemelen, verder krijgt hij nauwelijks iets bijgevoerd.Zou hij dan geen vitaminegebrek moeten hebben?Ja,ik heb er zelf ook niet zoveel verstand van.Ik geef mijn paard trouwens best grote hoeveelheden aan groente.Appels niet zo heel veel, behalve in het najaar, maar wortels toch al gauw een paar kilo.Nou ja, ik zal het anders eens vragen aan een vriendin (studeert diergeneeskunde)Het zou best kunnen dat je gelijk hebt.
groetjes mirt

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mirte op 2001-06-12 09:15 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 10:53

wortel zit eigenlijkaan voeding voor een paard weinig in(water)maar het is goed vulmiddel en bijkost omdat ze in de winter toch al op schraal land staan.waarom voer je ze niet gewoon een kwart brok bij?daar zitten alle goede voedingstoffen in,weet je zeker dat het goed is.is ook veel goedkoper dan al die voedingssupplementen en bovendien bevat brok ook essentiele opbouwstoffen voor spieren,botten en pezen en dat heeft een supplement weer niet

soms is het beter om te zwijgen

jelly
Berichten: 7
Geregistreerd: 12-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 19:36

Met een kruidenliksteen kan het beter gaan, maar dan moet hij er natuurlijk wel van eten. Ik zou iets door het voer doen, zodat je zeker weet hoeveel hij binnenkrijgt.
Volgens de catalogus van de Paardendrogist (zo'n beetje mijn handboek...) is zeewier heel goed. En hartstikke goedkoop! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me iets heel eenvoudigs dat je zo kunt proberen.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 19:00

Ja je hebt gelijk nog niet aan gedacht, zeewier zou inderddad heel goed voor hem kunnen zijn.
Ze kunne wel vit. opnemen uit groenten en fruit maar zoals al vermeld zit er in wortel bijna alleen water en caroteen wat wel goed is en van wortel ben ikook een grootte voorstander al is het alleen al tijdverdrijf. Maar je oet niet denken dat hij er gezonder door word ofzo vanwege vit.
Als je nu sinnasappel zou voeren daar zit nog iets aan vit. C in alleen daar kan een paard niks mee omdat de hoeveelheden te klein zijn. (en bovendien worden ze hartstikke ziek van sinnasappel in grote hoeveelheden)
In appel zitten de vit. A voornamelijk dit is een vit dat een paard niet of nauwlijks nodig heeft odat het al in zijn overige voer zo moeten zitten. In goed hooi ook! Het zorgt er namelijk voor dat vet oplost en dat is dezelfde werking dat in wortel zit namelijk caroteen. Maar omdat in appel minder zit moet je zulke grote hoeveelheden voeren dat ze buikpijn krijgen van het gist.
Dus ik zou wel wortels voeren maar voer geen appels omdat je denkt dat je daarbij een voedingstof toevoegt aan zijn normale eten!
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-01 19:46

Oké Kim, nu snap ik hem.Ik wist dat niet, en gaf het ook niet echt als toevoeging van het normale voer, maar ik dacht dat hij wel vitamines op kon nemen.Niet dus. Nou ja, ik was toch al van plan om een supplement te gaan geven.Ik las ook dat iemand zei dat ik hem meer brokken moest gaan geven.Maar dat kan ik niet doen, want dan wordt die hartstikke dik! En waarschijnlijk nog feller, lijkt mij ook niet slim.Ik ga maar even rondneuzen in een ruitersportzaak, ik heb namelijk geen tijd om bij de paardendrogist iets te bestellen, ga over twee dagen op vakantie.Ik hoop dat mijn paard zeewier eet, het is zo'n kieskeurig beest namelijk.Bedankt voor de tips allemaal!
groetjes Mirte

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 22:24

Hoi,

Pavo vital is namelijk een volledige supplement, bovendien zij het brokjes dus makkelijk te voeren. Voor ponys moet je geloof ik 25-50 gram per dag geven en paarden +/- 100 gram. Het zit in 10kg emmers en kost bij Divoza 71,60. Doe je een aardige tijd mee...

Succes!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 22:57

Ik geef MaxH bij en een pot kost 65,- maar je doet er 40 dagen mee, namelijk 25 gram per dag, als je een pony hebt kun je ook volstaan met 15 gram per dag...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 09:05

orri,dat is nou dus helemaal niet nodig,die maxh bijvoeren als je paard gezond is.....sorry hoor maar dat is wel zonde van de geld.

supplementen zijn alleen handig als je paard iets te kort komt.hij likt bijv.niet van zijn zoutblok maar wel aan handen,muren,enz.
of hij is ziek,eet slecht o.i.d.
maar een gezond paard heeft dat echt niet nodig.
pas op met teveel doen.ik de basisbrok moet genoeg zitten voor een paard en daarnaast krijgen ze ruwvoer en de meesten weidegang.dat is zat!

soms is het beter om te zwijgen

jaja1
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 18:08

Voedingssupplementen kunnen heel nuttig zijn, maar kunnen ook gevaarlijk zijn! Een heleboel van deze producten zijn namelijk niet wetenschappelijk onderzocht, kijk dus uit met wat je koopt. Zelfs producten die 100% "natuurlijk" zijn hoeven niet 100% veilig te zijn! Een vriendin van mij ging haar paard appelazijn geven. Het was speciaal voor paarden gemaakt en ze had het gewoon in een ruitersport zaak gekocht. Binnen de kortste keren werd het paard dood ziek en moest de dierenarts er aan te pas komen.
Ik wil niet zeggen dat alle producten slecht zijn, want er zitten ook een heleboel werkzame produkten bij. Geef het liefst iets waarvan je weet dat het bij anderen ook heeft gewerkt en hou je goed aan de gebruiks aanwijzing!
Succes

Life is what happens to you while your busy making other plans

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-01 20:24

Hallo! Nou, ik heb inmiddels voor mijn paard zeewier gehaald.Hij is er helaas niet zo blij mee, want hij lust het niet!! Daar baal ik best wel van, want ik heb gelijk 4 kilo!Ook wel stom van mijzelf.Nu ga ik dus inderdaad kijken voor een brok of poeder, want dit werkt dus niet...
groetjes Mirte

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-01 22:39

Ik heb bij mijn paard goede resultaten gehaald met Red Cell. Dit is een vloeibare vitamine bom met allerlei soorten vitamines, ijzers, mineralen ed. Raci kwam hierdoor veel beter door het verharen heen en ging er stukken beter uit zien.

Groetjes,

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sizzle, Winna en 25 bezoekers