Voeding, prestatie en wat er foutgaat soms........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Voeding, prestatie en wat er foutgaat soms........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 15:31

Naar aanleiding van het topic over tying up, waar ook een interessante discussie ontstond over voeding en prestatie vraag ik me ondertussen het een en ander af.

JeanPaul is voorstander van het geven van koolhydraten vlak voor het werk om de prestatie te verhogen. Wanneer geef je dat? Doe je dat te kort van tevoren, dan heeft het paard er ook last van.......omdat de spijsvertering aanspraak doet op de bloedsomloop voor de vertering van het eten, komen de spieren toevoer van zuurstof tekort???????? Dan zou je tying up juist in de hand werken???????

Is maandagziekte eigenlijk hetzelfde als tying up? Of is er een gradatieverschil?


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:31

het ligt er een beetje aan wat het doel is. Voor een endurance heb je hele andere energie voorraden nodig dan voor het springen van een parcours.

Het nut van het geven van extra energie in een bepaalde vorm, hangt af van je doel.

Als je me het doel verteld kan ik je misschien verder opweg helpen.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 07:31

Maandagziekte en tying-up zijn hetzelfde. Er is wel een soort van gradatie-verschil. Je hebt de acute vorm waarbij het paard vreselijk gaat zweten en amper kan lopen en je hebt de meer sluipende vorm. Het paard gaat steeds moeilijker lopen en voelt zich duidelijk niet goed. Hier kan weken overheen gaan. D.m.v. bloedonderzoek kan maandagziekte worden vastgesteld.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:02

Even hoe het metabolisme normaal werkt.
De energievoorziening van een cel bestaat uit verschilende onderdelen, metabole 'paden', ketens van chemische reacties die uiteindelijk zorgen voor bruikbaare energie voor de cel, nl ATP.
Koolhydraten (glucose, fructose) worden afgebroken in de glycolyse. Hierbij komt ATP vrij en het eindproduct is pyruvaat.
Dit pyruvaat kan een aantal kanten op, omgezet worden tot alanine, omgezet worden in lactaat (=melkzuur) maar gaat meestal door in de Krebscyclus (KC) om verder afgebroken te worden tot ATP.
Om de krebscyclus in te kunnen is er acetyl-CoA nodig, dit komt uit de afbraak van vetzuren.
In de KC word ATP gevormd en NADH en FADH. De laatste twee gaan in de ademhalingsketen om verder omgezet te worden tot ATP.
Hiervoor is zuurstof nodig en daar ligt het probleem.
Is er te weinig zuurstof aanwezig om de ademhalingsketen te volbrengen dan stopt de KC. Het pyruvaat hoopt zich dan op en vormt lactaat. Dit lactaat tast samen met halfproducten uit de ademhalingsketen (die nu niet meer verder kan) de spiercellen aan. Dit speelt mede een rol bij maandagsziekte.

Door te zorgen dat er in voer voldoende grondstoffen zijn voor alle verschillende metabole paden is de prestatie te beinvloeden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 13:14

Jantien dit maakt de zaak niet duidelijker???? Je zegt dat in de glycolyse ATP vrijkomt en het eindprodukt is pyruvaat en vervolgens zeg je dat dat pyruvaat weer afgebroken wordt tot ATP Verward

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:02

ATP is een soort bijproduct (energie) dat bij veel reacties vrijkomt of gebruikt word.
Bijvoorbeeld: de eerste stap in de glycolyse:
Glucose word omgezet in glucose-6-fosfaat.
Om deze reactie te laten verlopen is energie nodig. ATP is energie en dat word dan omgezet tot ADP.
Het glucose-6-fosfaat word weer omgezet in andere stoffen en verderop in de reactieketen zijn er weer reacties die ATP opleveren. Bijvoorbeeld de laatste stap:
Omzetting van enolpyruvaat-2-fosfaat in pyruvaat. Bij deze reactie komt energie vrij, het levert dus ATP op.
Het pyruvaat kan dan weer andere reacties ondergaan (waarbij weer nieuwe stoffen ontstaan) die elke keer energie kosten of opleveren.
Het netto resultaat is dat de ketens energie opleveren.
Als je kijkt op: www.natuurlijkerwijs.com onder het kopje metabolisme dan staat daar een mooi overzichtje.[/url]

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:58

Jantien thanks voor de url.

heb daar ook iets interessants kunnen lezen. staat onder:http://www.natuurlijkerwijs.com/glycogeen_metabolisme.htm#glycogeen_afbraak

Wat ik doe is dus suiker geven net voor een wedstrijd (we beginnen 3 dagen van voor af met 'loaden' en 2 h voor de wedstrijd krijgt het paard nog een dosis met een beetje eten.

Dit is de reden waarom we dit zo doen:
Door het suiker gaat de bloedspiegel omhoog, als de bloedsuikerspiegel in het bloed stijgt wordt eerst de afbraak stopgezet en daarna wordt de opbouw aangezet. Dit stoppen van de afbraak en starten van de opbouw wordt in werking gesteld door het enzym protein fosfatase 1. Dit enzym wordt actief gemaakt door het hormoon insuline

Hierdoor heeft een paard na de wedstrijd minder spierafbraak waardoor het beter recupereerd van zware inspanningen.

Na een wedstrijd gaat elke levend organisme spierafbraak hebben maar dit wordt verminderd door hem binnen de 30min een suiker (honing kan ook) te geven. OOk hier weer gaat het lichaam glycogeen aanmaken en minder spierafbraak hebben.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:31

Waarom is er minder spierafbraak als je binnen 30 minuten na inspanning je paard suiker geeft? Verward
Wat imo voor spierafbraak zorgt is lactaat en radicalen die vrijkomen bij het stoppen van de ademhalingsketen door te weinig zuurstof.
Deze wil je dus weghalen maar ik snap niet hoe je dat doet door suiker te voeren. Vork De suiker die je dan geeft wordt direct omgezet in glycogeen, maar ik snap niet hoe dit bijdraagt het lactaat af te voeren.
Volgens mij is de zinnigste manier om dat te doen, zorgen dat lactaat omgezet word in pyruvaat en dat daarmee de KC en de ademhalingsketen weer meer op gang komt.
Dat doe je juist door het op gang brengen van de vetzuurafbraak, oa door goed uit te lopen: dan zorg je voor blijvende inspanning terwijl "snelle" energie uit glucose opraakt en er voldoende zuurstof uit het bloed kan worden aangevoerd om de ademhalingsketen op gang te houden.

En hoe zit het met langdurige inspanning zoals endurance rijden? volgens mij red je het dan niet met glycogeenstapeling.

Ik zou wel meer willen weten hoe dat glycogeen gestapelt word van dat is volgens mij de beperkende stap in het verhaal, die eerder verondersteld werd niet te kunnen (althans erg beperkte voorraden opleverde).

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:52

Ok, wat het melkzuur betreft ben ik het met je eens, om melkzuur uit het lichaam te halen moet je zorgen dat het zich kan binden met zuurstof zodat het als ATP het lichaam weer uit kan.

Als ik het niet mis heb zou je een aantal eenheden zuurstof nodig hebben voor 1 eenheid melkzuur (ben het juiste aantal vergeten)

Dus de snelste manier om dit te doen is natuurlijk om dit te doen op het punt waar de zuurstofopname in het lichaam maximaal is (VO2max) Echter het punt waar Vo2max ligt is in het anaerobe dus (aanmaak van melkzuur). Het anaerobe begint rond een hartslag van 158 (dit is natuurlijk een gemiddelde waarde want dit hangt af van de training en fitheid van je paard.

Studies hebben uitgewezen dat bij een hartslag van 130-140 het lichaam het meeste melkzuur kan binden met zuurstof zodat het het vluchst uit je lichaam wordt verwijderd. Stappen haalt een hartslag van om en bij de 80 of zo. Dus het is noodzakelijk om te joggen op de lichtste draf, net iets trager en je gaat over naar stap.

Dit is wat het gedeelte melkzuur betreft en 'warming down"

Nu wat betreft spierafbraak.

Zoals je kan lezen op de internet sites is een van de belangrijkste "energy wreters" je hersenen. Zij verbruiken vooral glycogeen. Van zodra ze ondervinden tijdens een wedstrijd dat ze nog maar een 30% van glycogeen over hebben gaan ze overschakelen op het verbruiken van vetten. Dit is een tragere brandstof dan glycogeen. Waardoor ze zich genoodzaakt voelen om sommige spieren (meestal de hoogst verbruikende) uit te schakelen of op een trager niveau te laten werken.

Het is zo dat net na een wedstrijd de hersenen de graad van ernst gaan opmeten in het lichaam en gaan kijken hoeveel schade het lichaam heeft opgelopen aan stuk gemaakt spierweefsel. Het lichaam moet dit namelijk repareren.

Hier in gaat het lichaam een keuze maken, of het Catabolisch (afbraak van spieren om ander spierweefsel te repareren) gaat werken of Anabolisch (op bouw van spieren).

Van zodra je dus net na een wedstrijd of zware training, suiker gaat geven gaan je hersenen zeggen, "hey ik krijg net voldoende suiker binnen, die ik kan omzetten in glycogeen en ik hoef helemaal geen andere spieren af te breken, ik krijg net genoeg reparatie materiaal binnen, dus ik hoef gans niet catabolisch te gaan.)

Best is wel 2h nadien nog wat eten en wat suiker te geven (vooral na erg zware inspanningen.

Jantien, je weet ik heb geen medische achtergrond, en misschien klinkt dit voor jou kort om de bocht, maar het werkt.! Ik zelf ben een grote tegenstander van al wat doping betreft, maar dit is puur natuur en niet duur! En raar maar waar het werkt wel degelijk.

Dit is trouwens ook niets nieuws, mensen in de sport doen dit al lang en dit is ook wat in zo genaamde sportdrinks zitten. (Glucose met chromium)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:04

Met de sportdranken in de "mensen voeding" ligt het iets anders. Bij een sportprestatie langer durende dan 1 uur moet om het kwartier 250 ml dorstlesser worden gedronken. (dit is een hypotone of een isotone drank met wat glucose natrium en water). bij een sportprestatie die korter duurt dan een uur is het drinken tijdens de prestatie iets minder noodzakelijk maar zeker niet onbelangrijk.

Tijdens hets porten maak je gebruik van verschillende energie systemen. In eerste instantie van het creatinefosfaat. Dit ligt dicht bij de cellen en geeft snel maar ook voor korte periode energie. Dan ga je over op een anaerobe verbranding van glucose en pas later ga je over op de aerobe verbranding van glucose.

tojdens het sporten put je je glycogeen voorraad uit. om dit op de beste manier te herstellen is het noodzakelijk om binnen 2 uur te eten omdat dan het herstellingsvermogen het grootst is. Maar het duurt dan nog 24 tot 48 uur totdat de glycogeen voorraad hersteld is.

Maar het hangt echt af van de sport prestatie die je wilt gaan leveren op welke manier je moet gaan voeren.

Om nog even op mensen terug te komen. Veel bodybuilders kicken op het gebruik van eiwitten, want spieren bestaan uit eiwitten. Maar hun kracht explosie is zo kort (het optillen van een gewicht) dat ze helemaal niet aan de eiwit voorraad toekomen en alleen maar gebruik maken van hun creatine fosfaat. Het nemen van eiwitten heeft voor hun dus geen enkel effect.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:09

Een endurance paard loopt idd op heel andere energie dan een spring- of dressuurpaard. Vergelijk het met de marathonloper vs een turner of voetballer. Het zijn heel verschillende soorten inspanning die op heel verschillende soorten energie lopen.

Door bijv meer vet in het dieet te geven (tot 10% van totale voer) zal er meer uithoudingsvermogen gekweekt worden. Het voeren van koolhydraten geeft energie voor kortere krachtsexplosies.

Het is dus maar net wat je wilt met je paard.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 08:02

Voor zover ik iets weet van endurance wordt dit gelopen met loops van 20km? ik hoop dat ik gelijk heb en misschien zijn er ook wel mensen die deze sporttak doen, hier ook aanwezig om dit te bevestigen?

Glycogeen loading wordt ook hier gedaan, alleen niet op dezelfde manier als in de drafsport. Ik zou me moeten meer informeren, maar voor zover ik nu weet wordt er geen 3 dagen op voorhand geload, maar gewoon tussen de verschillende loops door. Terwijl ze electrolyten bij krijgen krijgen ze ook loader bij. En ook hier hoe raar het ook moge klinken, het werkt!

1 of 2 jaar geleden (ik kan het navragen hoor) was er in de emiraten een race over 160km. Ze is gewonnen door een sjeik en dat paard had zijn eigen record verbroken met 7h en het wereldrecord met 30min. Het was getraint op Interval en was geload.

Een vriendin van mij rijd normaal altijd binnen de 5 eerste plaatsten. De laatste race was over 90km en heeft ze gewonnen, ook geload. Ze rijd al jaren endurance en zegt zelf dat het wel degelijk helpt.

Dus misschien klinkt dit onmogelijk voor jullie maar het moet toch zijn dat het helpt, niet?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:06

je kunt met voeding ook wel degelijk de prestatie beinvloeden. Je moet het alleen op de juiste manier doen. Dat probeerde ik eigenlijk duidelijk te maken. Voor de drafsport is het geven van vetten van veel minder belang dan voor de endurance. Voor de drafsport kan de "tapering off" (loaden) heel zin vol zijn omdat je dan te maken hebt met een korte krachtexplosie.

Maar even een vraagje. Bij mensen is glycogeen geen energiebron. Glycogeen is een opslagvorm voor glucose. Is dat bij dieren ook niet zo???

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:15

Dat is zo een beetje de zelfde vraag als dat ook jantien stelde, wel wat ik weet is dit, gewoon suiker (glucose) or druivesuiker (dextrose) of zelfs fructose kan in zijn enkel voudige manier niet worden opgeslagen.

Wat je eigenlijk nodig hebt is maltodextrin met chromium picolinate. Het chromium zou er voor zorgen dat het wel degelijk wordt opgeslagen in de spieren.

Ondertussen zijn er al genoeg 'glycogeen loaders' op de markt en ik heb enkel met een van deze geprobeerd en daar heb ik erg goede resultaten mee gehaald. Zelf ben ik een fervent tegen stander van doping, maar dit zie ik niet als doping Tenzij er andere mensen mij kunnen overtuigen van wel?

voor mij is dit optimaal voederen om maximale prestaties mee te halen. net zo bij training. Wij trainen nog altijd als 50 jaar geleden Het grootste deel anaeroob om een aerobe race.

Het enige alternatief is Interval Training, maar dit is iets waar je nooit mag aan beginnen zonder hartslag meter.

Je gaat meer op de rode lijn rijden en dan wordt het gevaarlijker om dit te doen zonder hartslag meter en bij behorende controle middelen zoals recuperatie hartslag.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:17

Oeps bij het nalezen van mijn post zie ik dat ik een fout heb gemaakt.
Ik bedoel dus we trainen aeroob om anaeroob een wedstrijd te doen, niet omgekeerd natuurlijk

sorry voor de vergissing

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:01

spieren hebben maar een beperkte opslagcapaciteit wat glycogeen betreft. "Je kunt het wat verhogen, maar niet extreem veel

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:14

Ik ben het met je eens sjakie. Maar het zit zo.

Je hebt 3 categorieën van spieren de FT,FTH en ST.
Elk levend organisme heeft een percentage van elk. Van daar ook dat sommige beter zijn in sprinten (meer FT) sommige beter in lange afstand (meer FTH).

Spieren zijn een beetje elastisch (ik weet dat ik nou jantien wel om mijn dak ga krijgen maar daar komen we wel uit) Met elastisch bedoel ik dan door training kan je er voor zorgen dat een percentage FTH meer FT gaat worden of omgekeerd.

Wil je meer FT spieren ga je korter en krachtiger trainen, wil je meer FTH spieren ga je langer en trager trainen.

Zelf ben ik een draffanaat en heb dus het grootste deel wel ervaring met dravers. Toch heb ik ook al met de Top uit de jumping gesproken (in belgie weliswaar, over training.)

In jumping moet je meer explosie hebben. Daardoor hebben ze ook meer FT spieren nodig dan FTH. Een goede training voor deze is dan ook om bv een helling te zoeken van om en bij de 15 graden en die 1 keer per week in galop naar boven te rennen.

Je galoppeert naar boven, en je gaat in stap terug naar beneden en wandelt rond tot je hartslag onder de 110 zit. En je vertrekt terug in galop naar boven. Dit mag je zelfs tot 5-6 keer herhalen. Je paard gaat meer conditie krijgen en ook sterker worden om zijn hindernissen te nemen. (Ik raad jullie wel aan om dit te doen met hartslag meter)

Denk er wel om ook de voeding moet de training volgend dus het gaat jullie meer kosten aan voeding ook.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:48

ik weet dat je verschillende soorten spiervezels hebt. Maar volgens mij kun je niet de soort veranderen, maar wel het aantal. Maar als een soort spiervezel overheerst kun je volgens mij nooit de andere spiervezel laten overheersen. (snappie Verward . het staat er een bietske vreemd)

Anders konden we allemaal wel sprinten of juist lange duur sporten doen.

In rusland en azie bepalen ze dat al bij de geboorte (bij mensen dan) wat voor een soort spiervezel overheerst, zodat ze daar de sporten op af kunnen stemmen.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:02

Dat is wat ik bedoel, je kan sommige soorten meer naar de ene of andere kant laten over helen, dit door de juiste manier van trainen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:10

maar nooit van hun oude aanleg laten afwijken????????

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:36

Juist wel, Kijk je hebt bv een paard om te sprinten, nou dan kan je dat trainen meer op uithouding, je gaat er nooit een super athleet van maken maar je gaat er wel een deftige stayer van maken.

Het draait gewoon allemaal om de CORRECTE training. De vraag is wat is de CORRECTE training?

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:47

Ik ga me er ook nog ff mee bemoeien door een lading olie op het vuur te gooien Haha!

Ik laat even in het midden wat goed en slecht voeren is want er zijn zoveel verschillende manier om je doel te bereiken. Ieder zijn meug om het zo maar ff te zeggen.

Wat ik heel erg mis in deze energetische discussie is de plek van vetten in de voeding van paarden. Jaja… ik weet het… volgens sommige van jullie is het not done om vetten te verstrekken aan paarden. Tja… ik zou dat graag willen weerleggen omdat vetten erg veel te maken hebben met de vorming van glucose. Het werkt allemaal samen namelijk.

De (plantaardige) vetten die aan een paard worden gegeven worden afgebroken in het paardenlichaam en ook weer als vet of glycogeen opgeslagen.

Ik durf te stellen dat een paard niet zoveel heeft aan het geven van suiker kort na een wedstrijd om het glycogeen in de spieren weer op te bouwen. Dat wordt gedaan door de vetreserves die aangesproken worden middels de vorming van glycerol. Deze stof wordt gebruikt om glucose te vormen in het lichaam die vervolgens gebruikt wordt om glycogeen te maken. Zodoende worden de tekorten in de spieren aangevuld. Dat is wat mij is geleerd tenminste…. Klinkt misschien allemaal simpel in de oren (dat is het ook Haha! )…

Daarnaast staat mij er iets van bij dat spieren niet meteen afgebroken worden na een zware prestatie. Als eerste zullen de glycogeen-reserves worden aangesproken, daarna de vetreserves en als laatste redmiddel zal het eiwit (waaruit spieren bestaan) worden afgebroken om energie te leveren.

Tja… en wat de prestaties en voeren van een paard betreft… ik ben van mening dat elke tak van sport zijn eigen voer nodig heeft. Een paard wat snel energie nodig heeft zal het beter doen op een voer wat rijk is aan granen (Koolhydraten) voor de sprint die hij moet trekken. Een paard wat endurance doet heeft meer behoefte aan een vetrijk voer tijdens de training zodat er een redelijke hoeveelheid vetreserves opgebouwd kan worden zodat tijdens de prestaties vet afgebroken kan worden om glucose te leveren en evt. glycogeen aan te vullen in de spieren.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:01

Eindelijk iemand met verstand van zaken! Zie topic [MD] medicijnen bij tying up? voor de links, en dan bedoel ik wel de links die over paarden handelen!
Zowel vet als koolhydraten zijn een energiebron voor het lichaam, en inderdaad gaan in nood eiwitten daar ook voor dienen. Een paard van nature kan niet goed overweg met meer koollhydraten dan die voorzien in z'n basisvoedsel (soorten grassen). Een overmaat geeft, simpel gezegd, meer gasvorming in de darmen (koliek) en vrijkomen van toxines (hoefbevangenheid). Een hoog koolhydraat dieet is niet geschikt voor paarden. Het wordt misschien gegeven om z'n (sprint)prestaties op te krikken maar waar zijn we dan mee bezig? En hoe loopt het af op lange termijn?

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:44

Sorry zannekin als we er zo weer gaan aanbeginnen, zonder mij dan. Die genen die geinterseerd zijn, op mijn profiel kunnen jullie mijn email adres vinden en jullie mogen me ook altijd een pb'tje sturen.

Ik heb echt geen zin om weer dezelfde discussie op die manier te voeren als vorige week, dus liever zonder mij.

Dit was er te veel aan
"Het wordt misschien gegeven om z'n (sprint)prestaties op te krikken maar waar zijn we dan mee bezig? En hoe loopt het af op lange termijn?"

Geef ze dan gewoon gras, op een hond rij je ook niet dus waarom wel op een paard?

Ik heb het over een CORRECTE voeding en training voor de maximale sportprestaties, heb ik trouwens al gezegd.

Ik heb niet over recreatierijden in het bos.

Maarten, dit is niet t.o.v. jou, er zijn manieren om een discussie te voeren en om een discussie af te breken, zannekin is gewoon geinterseerd om de boel af te breken en toont geen houding, of wil om open te staan voor mogelijke andere meningen.

Vandaar dat ik dan ook zeg dat het niet meer hoeft voor mij.
Ik zag dat je ook in de voeding zat, misschien was je ook in antwerpen daar was een congress over voeding, en ik kan je ook de nodige papers bezorgen over de verschillende onderwerpen die aan bod zijn geweest.

Het was een hoogstaande en interessante meeting met verschillende professors uit binnen en buiten land. Waar zowel vet als koolhydraten werden besproken en waar de conclussie was van de professors die vetten aanraden (waren trouwens nederlanders) dat dit hun theory was, maar dat er geen praktrijk ervaring was, wat wel het geval was bij koolhydraten.
Laatst bijgewerkt door JeanPaul op 08-10-02 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 16:52

Ik reageerde helemaal niet op jou en velen met mij wachten hier nog altijd op wetenschap. Ik denk dat je liever "discussieert" zonder veel tegenwind, zoals ik de laatste dagen al mocht merken. Doe maar gerust voort hoor, ik had al besloten me hier tussenuit te houden. Ik denk dat iedereen wel verstandig genoeg is om voor zichzelf uit te maken wat zinnig is.
Maarten blijkt "ook " een voedingsdeskundige te zijn. Wat denk je over zijn theorie?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers