jullie advies en mening.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

jullie advies en mening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 09:23

Wij zitten er aan te denken (nog geen concrete plannen) om bij iemand die we kennen een fries veulen te kopen, daar op te laten groeien en door diegene die heel rustig en bekwaam is in te laten rijden. Daarna ga ik zelf het paard rijden. Alles op zijn tijd en recreatief bedoeld, natuurlijk lijkt het me leuk om een wedstrijdje te rijden maar het is zeker niet de bedoeling om hoger op te komen. Dit gaat natuurlijk een paar jaar duren en later zijn de kinderen (met name de oudste) ook op een leeftijd wanneer het paard een jaar of 6 is om zelf erop te rijden (dan 14). Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken wat er allemaal staat te gebeuren maar het lijkt ons leuk om een band vanaf de geboorte te hebben met een paard. Een eigen paard zit zeker in de planning en we zijn helemaal weg van Friezen (wie niet).
Wie wil reageren met tips, adviezen etc. Graag wel serieus (mag ook serieuze kritiek hoor) zodat we er goed over na kunnen denken.
Groetjes en bedankt.
Laatst bijgewerkt door gamble op 07-10-02 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 10:31

Misschien kom ik zo een beetje bot over, maar:

Waarom zou je 6 jaar op een paard willen wachten? Zo hecht is die band meestal niet als je veulen in opfok staat (en dat is maar beter ook). Je betaalt in de tussenliggende jaren veel geld voor een paard waar je niets mee doet, alleen naar kijken en een beetje aaien. Met jonge paarden, ook als je met ze begint als ze al iets ouder zijn (3/4) bouw je meestal wel een fijne band op. Koop je een ouder paard, dan moet het net iets meer klikken omdat zo'n dier al wat meer eigen gewoontes en karakter heeft ontwikkeld. Maar ook dat kan heel goed uitpakken.

Mijn advies: begin met de kids met een leuke pony naar de ponyclub te brengen en kijk of ze het nog steeds leuk vinden tegen de tijd dat ze 14 zijn. Ga in de tussentijd zelf lekker rijden met een leuk, al dan niet jong als je dat graag wilt, paard. 6 jaar vooruit plannen is erg (te) lang als het om levende wezens als paarden gaat.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 11:02

Bedankt voor je reactie,
Het is niet de bedoeling om 6 jaar te wachten, ik zal het paard na het inrijden zelf gaan rijden maar wanneer hij/zij ongeveer 6 zal zijn kunnen de kinderen er ook mee aan de slag. En wat wij graag willen is bij mensen die we kennen en dus in de buurt het veulen kopen, laten opgroeien en laten inrijden. Deze mensen die zelf fokken, vertrouwen we en we kunnen ons vinden in hun manier van paarden houden. Onze kinderen rijden op een manege en ik rij er drie keer per week een paard van iemand anders. We kijken naar de toekomst, vinden het een grote verantwoordelijkheid voor jonge kinderen om een pony op een manege dagelijks te rijden en verzorgen maar als we het samen kunnen doen is het voor ons gevoel beter haalbaar. (Misschien een ideaalbeeld maar goed.)
Maar je hebt gelijk dat je er de eerste tijd "niets"aan hebt en het veel geld kost.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:11

huh foutje denk?

28-09-2007
Nothing compares too you...

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:18

wij hebben zelf ook een veulen van 8 maanden oud gekocht.Dit is nu bijna 4 jaar geleden. als je een paard van zo jong lekker veel in de hand houd heb je er alllen maar profijt bij.het vertrouwen van je paard is veel groter.Je weet zo ook zeker dat nog nooit rare dingen met hem gebeurd zijn.Dit is ook weer een plus punt.Je moet alleen wel bedenken dat de eerst komende 2 1/2 a 3 jaar geld uit gaat geven aan een paard dat je alleen maar kunt knuffelen en borstelen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:43

Ja ik heb het wel gedaan met Bouke. Heb nu een superlieve 2-jarige ik weet hoe die is, hoe hij opgevoed is, (en wordt Knipoog ), Een volwassen fries was voor mij geen optie, veel te duur en bovendien zo kon/kan ik lekker nog sparen voor de dure dingen, zadel, hoofdstel, trailer e.d. Haha!
Als ik wil rijden kan ik altijd mijn "oude " haffie nog ff pakken, bij zijn nieuwe eigenaar. Ja ik vindt het erg leuk om mijn paardje zo op te zien groeien, maar ja er zitten ook nadelen aan. Je weet nooit hoe een veulen uitgroeid of qua karakter wordt, een volwassen dier is dan makkelijker.
En dat wachten hé... Heb af en toe echt zin in de tijd dat ik eindelijk op mijn maatje kan stappen, maar geduld wordt beloond hé! En hou er rekening mee dat friezen trage groeiers zijn, niet eerder beleren dan 3 en een half.

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:50

Een veulen hebben is ook leuk.
Je kunt hem dingen aanleren en je weet in iig dat hem niks overkomen is.
Maar voor een veulen moet je soms heel erg veel betalen.
Opzich is het een leuk idee.
Je moet altijd nog zelf kiezen.
Maar als ik jou was en het beestje kon kopen en helemaal opvoeden zeg maar dan zou ik het wel doen.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:58

Pinky heb ik ook gekocht toen hij een veulen was.
Ik was al gehecht aan hem, wilde niet dat hij verkocht zou worden.
Misschien had ik anders een oudere gekocht?
Achteraf ben ik er super blij mee dat Pinky nog zo jong was.
Pinky heeft een eigen willetje en die moet je kennen en er mee om kunnen gaan. Doordat ik hem al 2,5 jaar kende voordat er iets mee gedaan werd had ik een hechte band met hem en vertrouw ik hem in de dingen die ik doe.
Met pony's die ik een tijdje heb en die al veel meer meegemaakt heb ben ik zelf veel angstiger en dat merkt de pony.
Ik probeer je echt niet aan te praten het veulen te kopen, is niets beter dan een volwassen paard, maar ik wil alleen aangeven dat het bij mij erg fijn is uitgepakt en dat ik nu (2,5 jaar later) blij ben met de keuze die ik toen gemaakt heb.

Succes ermee

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 17:21

[quote="Meavey"]Ja ik heb het wel gedaan met Bouke. Heb nu een superlieve 2-jarige ik weet hoe die is, hoe hij opgevoed is, (en wordt ;) ), Een volwassen fries was voor mij geen optie, veel te duur en bovendien zo kon/kan ik lekker nog sparen voor de dure dingen, zadel, hoofdstel, trailer e.d.

Kijk dat bedoel ik nu, wij rijden nu lekker door ( ervaring opdoen ) een aantal jaren, en ondertussen hebben we een veulen om veel mee te knuffelen. Het is nog maar gedachtengang maar als we hem kunnen kopen uit eigen fok en daar op laten groeien en laten inrijden hebben we er alle vertrouwen in. En in de toekomst kijken kan ik niet maar risico's zijn er overal.
Bedankt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:05

en als je nu een 3 jarige koopt en die rustig en bekwaam laat inrijden door die kennis, dan is dat paard over 6 jaar dus 9 jaar oud, heeft veel ervaring etc en scheelt een aantal jaren voeren/stalgeld etc.

Een veulen bij iemand op laten groeien is leuk, maar voor het veulen in een groep is leuker en beter, een band krijg je mischien dan niet mar het paard zal ook geen nare gewoontes aanleren door het teveel aan aandacht (niet consequent genoeg etc)
Een band met een paard opbouwen van elke leeftijd lukt wel als je het paard de tijd ervoor geeft en zelf dus geduld hebt, je geeft dat veulen nu al een tijdsbestek van 3 a 4 jaar voor die band, gun een 3 jarige dezelfde tijd en dan heb je daar ook een band mee, en mischien zelfs meer plezier.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:30

Aan een veulen zitten zoveel risico's... wie zegt dat ie gezond opgroeit.. wie zegt dat je er ook daadwerkelijk fijn op kan rijden..?

Ik moet zeggen dat ik ook best vaak vind dat op bokt 'de band met je eigen veulen creeeren' zo geidealiseerd wordt.. ik rijd zelf een 12 jarige waar ik 4 jaar geleden mee begonnen ben en wij hebben een super band. Die band ontstaat niet alleen door zelf opvoeden maar in dit geval dus vnl door heel veel met je paard bezig zijn. Staar je dus niet blind op het feit dat je met een zelf opgevoed paard een betere band kan krijgen, want dat kan met ieder paard waar je energie in steekt.
Verder is er ook nog een risico dat er toch iets mis gaat met het inrijden en bevestigen, en vooral omdat de kinderern erop moeten lijkt me dat best een risico. Ikzelf zou nog niet een jong paard kopen om in te rijden omdat ik daarvoor niet zeker genoeg van mijn kunnen ben en liever een paard wil dat bevestigd is in het rijden dat dat tenminste goed gaat.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:31

Wij hebben 3 friezen opgefokt...

Ik vind er echt geen h*l aan, kom je bij het land, dan kijk je even en dan ga je weer.
Wat die band betreft is echt onzin hoor.
Zo hebben we een 6 jarige friese ruin die we notabene zelf gefokt hebben, ik ken hem vanaf dat hij 10 minuten oud is, heb hem zelf zadelmak gemakt en alles. Toch kunnen wij het absoluut niet met elkaar vinden, altijd botsen we!

Vergeet niet dat opfokken ook een hoop risico met zich meebrengt...

Ik zou zelf nog even wachten en sparen en dan gewoon een 4 jarige kopen, dan weet je tenminste wat je eraan hebt.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:32

Ik zou ook voor een ouder paard gaan, misschien issie straks helemaal niet geschikt voor jou en/of je kinderen.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:52

Ik geloof dat je al weet wat je gaat doen...

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:45

Ik ben er ook van overtuigd dat je net zo goed een band kan opbouwen met een ouder paard. Ik denk ook dat als je een veulen koopt en het over een aantal jaar ingereden wordt je kinderen ook graag gelijk op dat paard willen rijden, het blijft dan toch een jong dier. Ik kan niet helemaal goed uit je verhaal opmaken hoe oud je kinderen zijn, maar ik geef zelf les aan een aantal kinderen... ik merk dat het bij een aantal van deze kinderen best een beetje een bevlieging is en dat na een poosje de lol van het rijden ook een beetje afgaat. Ik zou toch even doorsparen voor een wat ouder paard.

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:48

Bij ons op stal staat een 12 jarig meisje met een Fries maar hij is veel te sterk. Ik vind een Fries geen paard voor kinderen, dus als je het ook vooral voor de kinderen doet zou ik er nog even over nadenken

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 12:49

Nee hoor zeker niet, kijk dat onze voorkeur uitgaat naar een fries staat al heel lang vast. En hoe oud die dan moet zijn daarom vraag ik jullie mening. We staan ook positief tegen een 4 jarige of zelfs ouder. Wij hebben er geen ervaring mee vandaar. En toekomstplannen moet je blijven maken ookal zullen sommige dromen blijven.
Waar wij als ouder mee zitten is dat we om ons heen zien dat het hebben van een pony voor de kids erg veel verantwoording is voor hen zelf. Als we het samen kunnen doen delen we die en daar zijn we erg voor, dus nogmaals we willen graag jullie ervaringen en meningen om te bepalen welke leeftijd dan voor onze situatie het meest geschikt is.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:54

de enige goede reden om een fries veulen te kopen is omdat deze goedkoper is en je dus dan niet in een keer diep in je buidel hoeft te tasten. MAar ja, dan zie ik dat o.a. Laura (zeer terecht) opmerkt dat het opfokken risico in houdt (helaas weet ik dat bij ondervinding) en daarbij kost dat ook zoveel geld, dat je vaak achteraf nog meer kwijt bent dan met een 3 jarige bereden fries. Ik zou zelf voorkeur geven aan wachten en dan die fries pas kopen. Verder heb je het niet slecht voor elkaar hoor, je hebt er kennelijk de mensen voor die je goed kunnen begeleiden, daar ligt het niet aan. MAar ik ben bang dat je je er te veel van voorstelt.

De hond is de betere mens

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:59

als je een band wilt met zo'n dier zul je er zelf ook veel mee moeten doen. wat inhoud dat je dat moet kunnen.
ik zou goed over de voor en nadelen deken.
tuurlijk is het geweldig, maar laat je het dier voledig door een ander doen zul je niet een sterke band opbouwen. je zult dus zelf de functie aan moeten kunnen. wat niet weg neemt dat een ander je helpen kan. tuurlijk, maar zorg wel dat je veel doet. poetsen wandelen enzo.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:55

mijn dochter heeft ook een eigen pony, die wij samen verzorgen.

Zij is beginner en we hebben een zeer makke gekocht, wat moet je in vredesnaam als 14 jarige met een groot rijpaard/fries. Van het rondhobbelen op een manege paard leer je volgens mij alleen zitten (tenminste hier in de buurt) en van een uurtje les in de week.......
Nee dan zou ik een pony kopen voor je dochter, waar ze mee naar een ponyclub of iets kan, denk dat het voor het kind ook leuker is, rijden met leeftijd genootjes op een bij haar passende pony.....

Ik had een merrie van 1.60 m maar om daar een kind mee te laten rijden, dan moet je nog mee aan de hand...........

Ik zou met de familie om de tafel gaan zitten en opschrijven wie wat wil en waarom en dan kijken wat haalbaar is.....
En wat heb je als kind zijnde nu aan een paard als je er alleen maar naar kijken kunt (bij wijze van spreken dan)

En zou je pony kopen die ook voor de kar kan of laat hem anders beleren dan heb je toch ook met z'n allen plezier..................

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

hurrie
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:46

wat leuk dat je dat wilt doen. volgens mij is het paard dan meer aan je gehecht en zo maar het lijkt me wel moeilijk om hem dan alles te leren als het veulentje leif is dan kan dat wel denk ik.

Er komen nog foto's op mijn profiel:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, lazy, Nalonyda, Poldermenner, Prince, Trendiction en 36 bezoekers