jonge haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-01 14:09

hoi,

ik heb een haffie van 1 jaar en nou vraag ik mne af wat jullie allemaal met je jonge beessies doen? wandelen etc?

greetzzzzzz debbie

Daihyo

Berichten: 88042
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 15:58

Je kan inderdaad met hem gaan wandelen. Je kunt dan tegelijkertijd stemcommando's leren(stap,halt,draf).
Ook kun je hem poetsen en dan gelijk leren dat hij stil moet staan. Voetjes leren geven.
Kortom, gewoon opvoeden. Want daar heb je straks al je gaat rijden en longeren alleen maar profijt van!!!!!
Doe dit alleen wel vriendelijk. Dus niet erg straffen als hij iets fout doet en heel overdreven belonen als hij iets goed doet.
Dan weet hij dat hij het de volgende keer ook zo moet doen. Pling Pling

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 16:05

Gewoon wat simpele dingetjes. Halster omdoen, vastzetten van je pony zodat hij netjes stil blijft staan. Kijk hiermee wel uit in het begin. Zorg ervoor dat het voor je pony lijkt alsof hij vaststaat maar dat je in werkelijkheid hem zo los kunt maken.
Verder wat wandelen: "stap", "draf", "ho". En lekker veel poetsen zodat hij lekker makkelijk wordt bij mensen en voetjes geven, later erg handig voor de hoefsmid. Dat was het wel ongeveer voor een 1-jarige denk ik. Succes!

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-01 18:47

hmmmm dat kan ze allemaal al een tijdje, heb haar al 8 maanden, is ok al iets ouder dan een jaar, ze is van 29 april 2000 Pling

omdat ze dat al allemaal kent is het voor haar niet zo leuk om het iedere keer weer te doen, ze is dol op nieuwe dingen.
ze kan achterwaarts,draai om de achterhand, draai om de voorhand, sliding stop en dat allemaal op comando. Party!! Party!! Lachen (trots op m'n meissie Party!! Party!! )
helaas begint ze zoch nu toch echt te vervelen in de wei, ze gat scheuren aan de manen en staart, de andere pony's pesten en meer van dat soort ongein, ook is ze al eens over de heining heengesprongen omdat mevrouw zich verveelde... Boos! Frusty Boos! Frusty Boos!
weten jullie misschien nog andere leuke dingen die je een jaarling aan kan leren op stem commando's???????

greetzzzzzz debbie?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 18:53

Citaat:
Op 2001-06-09 18:47, schreef carina:
Ze kan achterwaarts,draai om de achterhand, draai om de voorhand, sliding stop en dat allemaal op comando. Party!! Party!! Lachen (trots op m'n meissie Party!! Party!! )

Hmmmmm ik zou denk ik wat rustiger aandoen met een jaarling Verward Ik zou voorlopig gewoon lekker veel met haar wandelen, dat gaat heus niet vervelen voor een paard. Je komt onderweg altijd nieuwe dingen tegen en vooral een jaarling is lekker nieuwsgierig en zo kan ze vast aan alles wennen.
Maak haar lekker verkeersmak en neem haar mee naar drukke plaatsen, dat is niet saai en je hebt er veel profijt van als ze later onder het zadel is.
Een jaarling is nog niet volgroeid dus rustig aandoen met pezen en gewrichten. Lachen

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-01 19:10

ik doe het ook niet zo vaak hoor alleen maar aangeleerd en af en toe bijhouden, ongeveer 1x per 2 maanden of zo voor de rest doe ik alleen maar wandelen, ik doe haar echt niet overbelasten...

greetzzzzzzz debbie

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 19:34

wat mij opvalt is dat vele hier nogal te snel willen met een jong paard. Een jaarling die al netjes aan de hand mee loopt, stil blijft staan en voetje geeft. hoeft wat mij betreft nog ff niets meer te leren maar moet lekker de wei op en ravotten met andere paarden. als ze dan 2,5 /3 jaar zijn kun je wat meer gaan vragen dmv van rustig aan 1x in de week 5 a 10 minuten longeren.
Ze kunne makkelijk 25 worden dus alle tijd dacht is zo.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 19:37

opes, ik las net dat je paard al in de wei staat maar zich daar verveelt.Staan er wel paarden bij van haar eigen leeftijd?
Al die 'oude bokken'hebben natuurlijk helemaal geen zin in een stoei partijtje.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-01 13:25

er staan 3 veulens bij van dit jaar,
4 van 3jaar
en een jaarling.
geen oude bokken dus Lachen
mar ze moet echt beziggehouden worden anders wordt z strondvervelend Boos! Frusty

greetzzzz debbie

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 14:17

misschien kan je wat meer vrijheidsdressuur doen, dat is met mate natuurlijk oook niet echt belastend volgens mij, en zo gaat ze zich misschien wat minder vervelen.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 16:49

misschien moet ze wel in een heel groot koppel.
Ik krijg ook de indruk dat ze erg bazig is. In een grrot koppel staan misschien paarden die haar eens op de plaats wijzen.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-01 16:58

ze is juist helemaal niet bazig Verward eerder te onderdanig, de shetten waarbij ze staat doen alles met haar. de veulens bijten in haar neus, benen en ze loopt alleen maar weg.
slaan of bijten zal ze nooit doen. als het op eten aankomt schoppen die shetten haar bijna de wei uit en zij probeert nog niet eens terug te slaan...
misschien kan dat ook een oorzaak zijn, dat ze te onderdanig is?

vrijheids dressur kan wel leuk zijn voor haar, dat is toch leren liggen en zo op commando?

greetzzz debbie

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 17:56

loopt ze ook altijd te happen enzo. Dat is onderdanigheid. Dat gaat vanzelf weer weg.
Vrijheids dressuur is inderdaad laten liggen enzo. Maar 1 jaar vind ik nog wel wat te jong.
Het is gewoon een doetje(was mijn fjord ook) trekt wel weer bij.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 20:52

Hoi Carina,
Wat wil je straks met je haffie gaan doen?
kim

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-01 21:17

ik denk dat het idd nog wel overgaat dat onderdanige gedoe, hoop in ieder geval Lachen

ik wil met haar eigenlijk van alles gaan doen, recreatie, dressuur, springen en misschien een beetje western maar ik weet niet of dat allemaal te combineren is Verward Haha! weet het dus eigenlijk nog niet zo goed maar in iedergeval dressuur *LOL* *LOL* Haha!

vrijheidsdressuur, weet iemand een paar gemakkelijke oefeningen? die niet teveel van haar vereissen?

greetzzz debbie

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 21:28

Je zou hem alvast verkeers mak kunnen maken. Dat is altijd handig. Als je probleemloos langs rustige wegen kan lopen kan je ook een keer richting het dorp gaan en dat soort dingen. Verzin maar lekker gekke dingen waar hij bang van zou kunnen zijn. Bij mijn verzorgpony's was tijdelijk een hond die overal over heen sprong en we hebben de hond over Dennis heen laten springen(shet van 99cm). Ik ga ook regelmatig met Dennis en Tammy naar de haven die aangelegt word op 300 meter van de boerderij. Laatst stond er een onwijs jacht(ik heb gehoord dat dat ding 50 meter lang was) en die stond nog op het droge. En gewoon met die pony's langs lopen. Dat is 1x eng en daarna ook niet meer. Van die stalen platen die ze soms in de berm liggen zou je een keer over heen kunnen lopen. Klinkt heel erg eng maar is een goeie oefening. Als hij je vertrouwd loopt hij er over heen en anders moet je hem proberen over te halen.
XXX
Ciska

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-01 21:38

kan ze allemaal al dennis...

misschien nog een nieuw idee?

greetzz debbie

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 21:49

Je hebt tegenwoordig van die soort "skippiballen" voor paarden waar ze mee kunnen spelen en misschien is dat een idee voor jouw haffie. Die dingen gooi je gewoon bij ze in het weiland of je hangt ze bij hun als ze op stal staan. Die dingen zijn speciaal ontworpen voor paarden en pony's die zich vervelen. Veel geluk met je haffie...
groetjes, Caballo

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 21:51

Western en Engels zijn niet met elkaar te combineren. Depen zijn iets anders waardoor je je paardje alleen maar zou verwarren.
Als hij zich verveelt in het land dan zou ik het land iets spannender maken want je kan gewoon nog niet zoveel doen met een 1 jarige en al helemaal niet met een haflinger. In het koppie zijn ze niet zo snel en nu merk je het niet maar als ze ouder worden flippen ze.
Op wat voor soort land staat ze.
kim

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-01 20:33

ze staat op en groot stuk met heuvels, en een klein plasje water. op zich spannend genoeg.

een skippybal zal misschien wel wat zijn maar een van de shetten is als de dood voor ballen en alles wat er op lijkt dus dat zal ook moeilijk gaan.

ze zijn idd wat traag in het koppie. een kennis, was kennis, heeft haar haffie ingereden met 1,5 jaar Frusty Boos! Huilen Huilen is nu niets meer mee te beginnen, gelukkig is ie verkoch naar ergens waar ze het beter heeft...

greetzzz debbie

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 20:40

De enige tip die ik je dan kan geven is om hem maar gewoon met rust te laten. Dan leert hij maar om zich zelf te vermaken. Dat zou hij makkelijk moeten redden op deze leeftijd. Straks ga je een keer weg en dan ?....
Dit is ook iets wat hij moet leren.
Kim

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-01 21:30

en dat is dus net het probleem. ze springt over het hek heen als ze zich verveeld Schijnheilig en gaat buiten op onderzoek uit... Frusty Frusty

greetzzz debbie

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-01 19:50

Tja die van mij doet dat ook maar dan om redenen om de dikke buik nog iets dikker te krijgen dus toen heb ik hem aan de rope gezet. Dat is dus een ketting. Maar voor je dat doet zou het hek verhogen want voor zo'n jong beessie vindt ik dat nogal wat.
Kim

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-01 20:50

neeeeeeh, aan de ketting vind ik niets voor haar. ze za;l zich ook wel niet voor niets vervelen in de wei. ik ga gewoon verder zoeken naar de oplossing en nog beter de oorzaak en hoop dat het goed komt.
verder gewoon doorgaan met ideeen sturen hoor, alle hulp is welkom!

greetzzz debbie