Buitenbak Eb en Vloed of All Weather Tuft ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Buitenbak Eb en Vloed of All Weather Tuft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 22:24

Hoi !

Wie kan mij wat meer informatie geven ? Wij willen thuis een nwe buitenbak laten aanleggen. Nu zitten we te twijfelen tussen een Eb en Vloed bodem of een All Weather Tuft bodem. We hebben de informatie van de leveranciers uitgebreidt bekeken. We zijn bij enkele bakken wezen kijken die op de referentielijsten staan van deze leveranciers. Daar staan natuurlijk alleen maar de goede bakken op. Nu ben ik zeer benieuwd wat iedereen zelf mij hierover kan vertellen. Het kost veel geld dus vandaar dat we niet zomaar een beslissing nemen !

Alvast bedankt !

Groetjes Djeda

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 00:33

Bij welke leverancier van een eb en vloed bak ben je geweest? Wij hebben er een van Klaas de Bruin, zie www.manegebodems.nl. Hij heeft toen ons ook voorbeelden aangedragen van bakken die minder goed waren omdat ze slecht onderhouden werden!
De kwaliteit van de bodem staat of valt met het goed waterdoorlaatbaar zijn van het zand. Dus het moet goed schoongehouden worden. Mest en blad en zo opruimen.
Wij hebben deze bak nu 1,5 jaar en hij is echt super!!!!!!!!! Als het erg hard heeft geregend laten we alles dicht en kan hij mooi vlak gaan liggen, er staat dan echt water in. Als ik dan later de pijp openzet is binnen 3 kwartier het overtollige water weg en heb ik een super bak om in te rijden!

Het nadeel van bakken met toevoegingen aan het zand in de vorm van stukjes doek e.d. is dat je de bak niet meer kan slepen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:24

Ik ken 3 all weather tuft bakken en ze bevallen niet zo goed. Het slepen is inderdaad een probleem: als je een apart ding voor achter de trekker hebt, zou het moeten kunnen maar al gauw krijg je de gaten in de onderlaag niet dicht en stroopt de stof zeg maar op. Ook krijg je gaten in de onderlaag en die zie je dan niet doordat de stukjes stof er op liggen. Als er gesprongen en gelongeerd wordt, verslechterd de bodem helemaal snel. Ze zeggen dat de bak altijd te rijden is, maar met vorst wordt hij glad en wordt de stof ook hard, zodat je dan echt niet kunt rijden. De bak bij onze vereniging ligt er net een jaar, dus het is wel volgens het nieuwe systeem van die leverancier. Een vriendin van mij had ook een AT bak, maar heeft alles eruit laten halen en heeft nu een veel betere bodem. Echt aanraden kan ik het je niet.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:11

mijn instructrice heeft een all weather bak en met het slepen hebben zij niet zoveel problemen, dus wat dat betreft zeg ik: geen probleem, en de bodem is ook het hele jaar door prima te rijden.
Het enige nadeel dat ik met mijn paard daar meen te hebben is daty mijn paard vaak struikelt, terwijl hij dat thuis (ongedraineerde, helaas vrij zware zandbodem) niet doet.

Eb en vloed bak ken ik niet, maar lijkt mij persoonlijk veruit het mooiste systeem!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:26

wij hebben sinds kort een AT bodem in een van de bakken. er mag niet in gelongeerd worden en dat scheelt met de gaten. Het onderhoud is inderdaad een ramp, alles met de hand harken Huilen maar het veert wel super en ook blijft hij met regen langer goed. wij moeten de eerste winter er nog mee door, dus echt positief of negatief kan ik nog niet zijn, voorlopig voldoet hij goed!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:03

Eb & vloed systeem rijdt heerlijk!
Geen stof!
Heb er een keer in een eb en vloed bak gereden...
Weet toch wel wat ik zou kiezen!

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:10

Wij hebben een Eb&Vloed bak en die bevalt PRIMA! ER mag bij ons alleen niet in gelongeert worden, maar ik weet niet of dat aan het E&V systeem ligt of dat het gewoon niet mag (bak is waterpas gemaakt).

Wij waren in de winter ook heel erg blij met de E&V bak!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:07

wij ploegen onze bak 1 keer in de maand heel erg diep en trekken hem daarna weer glad zodat het niet te zwaar is voor de paarden en hebben nooit last van water of modder en in de winter kunnen we ook gewoon rijden.

renegade
Berichten: 387
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: ursem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 15:56

eb en vloed heel leuk hoor maar wij mochten er op de manege niet in springen en longeren bovendien moet je om de bodem goed te houden de drollen er uit halen Boos! erg leuk als je helemaal achterin rijdt en je paard poept maarja t rijd wel lekker

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:22

renegade schreef:
eb en vloed heel leuk hoor maar wij mochten er op de manege niet in springen en longeren bovendien moet je om de bodem goed te houden de drollen er uit halen Boos! erg leuk als je helemaal achterin rijdt en je paard poept maarja t rijd wel lekker

Bij de friezen moeten we dat ook, de drollen eruit. Maar zo blijft de bak wel heel erg netjes. Wij hebben daar een bak met grijs zand en tapijtsnippertjes erdoorheen gemengd en die is prima te slepen. En de mest eruit, als je dat eenmaal gewend bent, is dat ook geen echte opgave meer.

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 09:21

Hoi !

Fabienne:
Wij hebben informatie van Grecon over de Eb en Vloed bakken. Ook van Klaas de Bruin maar daar hebben we verder geen kontakt over opgenomen. Gaan we zeker even doen. Dank je !!!
Marloezzke:
Ben blij voor je dat het voor jullie afdoende is. Wij hebben dat ook meerdere malen gedaan. Is voor ons geen oplossing zijn we achter gekomen.

In elke bak die je laat aanleggen is het onverstandig om een paard in te longeren of los te laten gooien. Springen moet kunnen natuurlijk maar dat is de keuze van de manege zelf geweest. Het zou een beetje van de zotte zijn dat als je een bak laat aanleggen van 22.000 euro en je zou er niet 'ns in kunnen springen.
Ierdereen verder bedankt voor je reaktie. Heb er zeer zeker wat aan !

Groetjes Djeda !

germie

Berichten: 25938
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 11:04

Het makkelijkste is op zandgrond wonen, grond omkeren zodat de bovenlaag fijn lemig zand wordt en je hebt verder nooit problemen, maar dan moet je wle op zand wonden.

AT zou ik niet doen, het is en blijft onnatuurlijk, en dus heb je vervuilde grond. In Nederland gaan ze vast nog wel eens zeuren.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 12:50

hoho, dit klopt niet, bij de bodem krijg je een schriftelijke milieuverklaring. Het is dus geen vervuilde grond! enne...zeuren doen ze hier altijd in Nederland Verward

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:35

Wij hebben destijds ook een mileuverklaring gekrgen toen we rubberkorrels in onze bak deden maar na 10 jaar waren de regels veranderd en hebben we 25.000,- gulden moeten betalen voor de afvoer. Dus dat is wel degelijk iets waar je rekening mee moet houden. Eb en vloed is een prima systeem mits goed aangelegd. Klaas de Bruin doet dat heel goed maar ik heb een paar bodems van andere leveranciers gezien die erg slecht waren. Bij die bodems werd het water ook niet snel genoeg afgevoerd en heb je in de winter een probleem.

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-02 10:44

Katja, kan je me vertellen welke leveranciers dat waren van welke bakken je de slechte hebt gezien ? Wij hebben nml een offerte van Grecon liggen.
Wat dat milieu verhaal daar ben ik het opzich wel mee eens. Je weet het nooit in NL. Vandaag is het goed maar morgen mag het niet meer.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:25

Weet ik niet wie die bodems gelegd heeft. Zijn bij wat bedrijven hier in de buurt die de offerte van Klaas de Bruin te duur vonden. Nu hebben ze een bodem met veel te weinig drainage en dan werkt het systeem gewoon niet goed. Je kunt niet bezuinigen op matriaal. Ik zal een kijken of ik uit kan vinden wie die bodems gelegd heeft en dan pb ik het wel even.