Hoe zo geld te veel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Hoe zo geld te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 00:00

Wat zijn sommige bokkers toch een stelletje eikels Frusty ( sorry dat ik het zeg).
Ze praten over geld als of ze het als water hebben. Hele tonnen vol.
Een paard onder de 4000,- euro ( F 8.814,84) kopen? Die is gek! Hoor je ze dan. Daar koop je geen paard voor, je moet minstens 7000,- euro meenemen F15.425,97. Stelletje afzettters!!!!!! Vorig jaar kost een gewoon redelijk paard die goed was gereden rond de 6000,- a 7000,- GULDEN. Nu vragen ze voor het zelfde paard 6000,- a 7000,- EURO!!!!!!!!!! Dat is wel even meer als 2 KEER ZOVEEL. Nog even en ze vragen voor een Z paard 15.000,- euro F 33.055,65,-. Ach of dat de gewone mens dat in ze broekzak heb zitten. Hoezo elite en kaksport!!!!! Dit kan een gewoon werkend mens die een leuk paard wil hebben toch niet meer betalen? Waar gaat dit in godsnaam heen? Verward Nog even en de paardenhandel ligt op z'n kont, is alleen nog maar te betalen met PL en rijkeluis mensen. Cool

lottiey
Berichten: 181
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:21

ben ik het helemaal mee eens!!!! het word echt gewoon 2 keer zo duur , maar het wordt niet alleen duurder bij paarden kopen.... en of nou de paarden opeens veel beter ofzo zijn geworden?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:48

Het is mij idd ook opgevallen dat vooral de zgn betere paarden hun guldenprijskaartje lijken te hebben gewisseld voor euro's. En ze worden net zo goed verkocht.
Er zullen dus idd mensen rondlopen die zo'n bedrag even uit hun mouw schudden. Maar ik niet helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:52

Ik denk dat alles duurder wordt niet alleen de paarden. En voor paarden geldt ook dat je alle waren naar zijn geld hebt. Bedragen van €30.00 voor een paard zijn voor de meeste amateurs niet weggelegd maar je moet je ook afvragen of je wel zo'n paard nodig hebt.
Verder heeft het alles te maken met waar je je prioriteiten legt. Als je een gewoon werkend stel bent [zonder kids] zit je financieel niet slecht. Dan is het gewoon een keuze die je maakt, stop je het geld liever in een paard, vakanties, auto, huis, kleding noem maar op.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 08:19

Afgelopen weekend met een kennis gepraat die in de paardenhandel zit.
De handel zit momenteel zowat op de kont, paarden genoeg te koop, maar weinig kopers (klinkt gek maar is echt zo) Sinds de invoering van de euro is het al minder met de handel.
Zeer zeker zullen er paarden verkocht worden voor abnormaal hoge bedragen (vergelijking prijs/kwaliteit va het paard) Maar ik denk dat het meer uitzondering is dan regel.

Hoe die mensen dan die bedragen uit de mouw schudden geen idee (zal wel niets te maken hebben met de kleermaker of zo) Maar het zijn veelal leken die paarden kopen voor extreem hoge bedragen wat die paarden niet waard zijn......

En inderdaad vind ik hierzo op bokt dat er mensen zijn die een gemiddeld paard een prijskaartje aanhangen waarvan ik denk als je dat paard voor dat bedrag koopt zul je de stal enz. er wel bij krijgen...............
Daarbij worden paarden zonder papier bijna slachtrijp verklaart. Die deugen absoluut niet, zullen zeker weten gebreken hebben en je hoeft je er absoluut niet mee op een concours te vertonen, want zo'n dier kan niet presteren..........

Ja ik heb pony's met papieren omdat ik welshjes mooi vindt en de echt mooie hebben soms papieren, maar ik heb er geen gekocht omdat mijn dochter zichzelf niet op de ponyclub kan laten zien op een pony zonder papier.......

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:45

Tja, sommige paarden staan te koop voor het leive somemtje van 10.000 euro, maar die staan vlgende maand waarschijnlijk nog steeds wel te koop. Ik koop ze niet. Simpel.

Als je een leuk paard wilt hebben voor de basissport (dus geen GP maar gewoon, L M Z) dan is er nog zat te koop voor een normale prijs. Kwestie van je oren en ogen de kost geven, en gaan kijken.
Ik heb twee paarden, gemid aankoopprijs 5.500 gulden. Zulke paarden staan tegenwoordig te koop voor een 3.000 euro. Logische prijsontwikkeling (euro/inflatie). Die twee paarden van mij hebben stuk voor stuk meer talent dan ikzelf, dus mij voldoen ze heel goed.
Een echte recreatieruiter kan zelfs goedkoper een geschikt paard vinden. Maar een ambitieuse GP amazone zal mijn paarden niet goed genoeg vinden. Die laatste zal dus meer geld op tafel moeten leggen voor een paard voor haar wensen. Want dat een echt apart goed paard duur is, is niets nieuws. Dat was altijd al zo.

Wat voor ruiter ben je zelf?
sommige mensen kopen om de prijs te drukken enters en twenters, Anderen kopen een paard dat er wat minder voor staat (lange hoeven, magertjes of juist te vet), of welke bekend staan als onbruikbaar (slecht gereden, lastig karakter; nb vaak is lastig voor de een, slecht gereden voor de ander!).
Als je een goed oog hebt voor paarden, hoef je helemaal niet zo duur. Er liggen nog genoeg kansen, er zijn zat mensen die niet weten wat ze op stal hebben staan. Zowel in de kopers voordeel als in de kopers nadeel.
Ik denk dat je zelf vooraf je moet orienteren, je budget moet bepalen en dan moet gaan rondkijken. Je komt ze heus wel tegen, maar verwacht gewoon niet voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten. Dat is immers nergens zo in Nederland, dus waarom dan wel bij paarden?

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:03

Een beetje raar om mensen die een reeel bedrag willen betalen voor een fijn paard eikels te noemen. Laat ieder in zijn waarde aub.

Ik snap niet goed waarom mensen altijd zo zeuren om het laagste aankoopbedrag. Men geeft per jaar 2000 a 4000 euro uit aan het paard (stalling, hooi, stro, da, hoefsmid, etc). Dit zijn kosten die ieder jaar terugkomen. Mensen geven rustig 150 euro uit aan een rijbroek (liefst met bijpassende bandages, dekje etc) Als je er nou van uitgaat dat je een paard koopt voor zeker een jaar of 5 en dat het paard nog een bepaalde waarde heeft als je het verkoopt, dan is die laatste 1000 euro bij aankoop toch niet zo belangrijk Verward Beter dat bedrag uitgeven en een fijn paard waar je een hoop plezier aan hebt dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan tot de ontdekking komen dat het paard niet helemaal is wat je ervan verwacht hebt.

Gelukkig is er voor ieder wat wils, wil jij een paard voor 3000,-- dan zal je misschien wat langer moeten zoeken en wat water bij de wijn moeten doen wat betreft afstamming of beweging.
Laatst bijgewerkt door happy worker op 08-10-02 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:07

Ik ben het wel met menespride eens hoor.
het is echter wel zo dat ook de paarden weer duurder geworden zijn. Maar hier wordt inderdaad over gesproken alsof alleen de beste van de beste paarden goed genoeg zijn. Dat suggereert ook een beetje dat we hier topruiters onder ons hebben. ik ben ook van mening dat een goed en gezond sportpaard echt niet zo duur hoeft te zijn.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:17

Die bedragen vallen me ook op, maar toch als je goed zoekt, vind je voor weinig geld best leuke paarden. Maar je ziet inderdaad ook erg veel fantasieprijzen.

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 10:25

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Als mensen zo graag uit de hoogte willen doen, met enorme prijzen wil ik er geen eens vrienden mee worden.
Er zijn maar weinig mensen die boven de M/Z rijden die zich nog normaal gedragen en ook zeggen dat de prijzen van paarden een beetje absurd is.
Sommige mensen hebben het echt hoog in hun BOL!!!!
Ja.. als papa of mama genoeg geld heeft kan jij wel een leuk paard betalen van 7000,- euro. Of je vriend/man heeft genoeg geld. Maar als jij net begint en wil een leuk paardje moet je wel eve een PERSOONLIJKE LENING afsluiten voor een paardje van 15.000,- GULDEN. Dat is toch niet NORMAAL

Dees

Berichten: 18913
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:33

Normaal misschien niet...kennisje van mij heeft voor een dergelijk bedrag een 3 jarig net zadelmak paard gekocht. Heb ik lol om, want een paar weken later kocht mijn vriendin een dito goed paard, voor de helft...

Ik moet altijd wel lachen om mensen die zoveel uitbesteden om een paard. Zeker als ze er ook nog geld voor gaan lenen. Ze gaan hun gang maar... ik weet wel beter dan een paard voor dat geld te kopen. Goedkope beestjes geven me net zoveel plezier.

en eh...mensen die zich profileren met dure dingen, dat zijn mensen die hun zelfvertrouwen moeten kopen. Dat zijn in mijn ogen stumpers. Zielepoten. Vaak hebben ze ook niet het allerfijnste karakter...ik mijd ze liever. Dat soort tref je niet alleen inde paarden, die hebben ook wel boten, of auto's, of als ze jonger zijn scooters en mobieltjes.....Stumpers met geld, maar zonder personality. Echte imponerende mensen hebben een kracht die komt van binnenuit, niet uit de portemonnee. Dus trek je maar niets aan van patsers met geld, dat is allemaal uiterlijke schijn...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:52

Voor de verandering ben ik het met je eens Dees Tong uitsteken

de spijker wordt hier op zijn kop geslagen!echter de prijzen zijn zo hoog omdat de mensen het er helaas voor betalen mensen denken hij is duur dus goed Verward Wel heb ik ervaren dat de vraagprijs over het algemeen hoog is maar dat ze er gemakkelijk 500 of 1000 euro afdoen omdat ze ze niet kwijt raken er is teveel aanbod.
Persoonlijk hou ik vol dat het moet lukken om een gezond, fijn rijpaard te vinden rond de 3500 euro!(de aanhouder wint Knipoog )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:19

een lening aanvragen zal ik zelf nooit doen. Alleen voor een huis, want dat is een goede investering, dat haal je er ook altijd weer uit. Er zijn mensen die dat doen voor een auto, vind ik ook maar niets. veel mensen werken zich hierdoor in de nesten. Een lening voor een paard vind ik eigenlijk te gek voor woorden. Je kunt best een leuk rijpaard kopen voor een bedrag dat je niet hoeft te lenen. Al die grootdoenerij die je financieel kunnen helpen....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:38

Ik heb altijd het idee dat hier een klein beetje afgunst bij komt kijken...

Ik ken zat mensen die voor hun dochter/zoon een getalenteerd paard voor 50.000 gulden of meer kopen,
So what?
Als ze het geld ervoor hebben?
Die dochters/zonen die ik ken zijn btw allemaal leuke spontane mensen die een ander net zo goed hun winstpuntjes gunnen hoor.

Dat je je er zo druk over maakt zeg...
Zegt meer over jou dan over die mensen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:49

Ik weet niet of je het afgunst moet noemen, wanneer iemand hier op bokt de prijs vraagt wat zijn/haar (aspirant) paard/pony, en dat er door velen geroepen wordt dat je een paard beneden de 3500 euro absoluut niet moet kopen want die moet gebreken hebben of er zit een slecht papier bij.....
net of de prijs van een paard/pony de kwaliteit uitdrukt.

Tuurlijk kun je paarden/pony's kopen van tig duizend euro's maar een prijskaartje bepaalt niet de kwaliteit van het dier en daarbij kan ik rustig een dubbel Z pony gaan kopen voor mijn (beginner)dochter, maar de ruiter koop ik er niet bij.

Zekers voor een paard dat de hoge sport ingaat/moet hangt een ander prijskaartje aan dan aan een gemiddeld paard dat op de doorsnee regionale concoursen verschijnt.
Daarentegen denk ik dat uit een gemiddeld paard door een goede ruiter meer gehaald kan worden dan door bijv mij (mag niet meer rijden maar dat is een ander verhaal)

Maar om een paard te kopen van bij 17000 euro om er mee te koop gaan lopen dat de afstamming zo goed is en dat de vorige eigenaar er hoog mee in de sport gepresteerd heeft.......... Daarbij denk ik dan weer heeft het paard de kwaliteiten om bijv. internationaal op hoog nivo te komen de normale burger niet eens de kans krijgt om zo'n paard te kopen.....

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:01

Misschien kun je het zo bekijken:
aanschafprijs is een waarschuwing voor de kosten die gaan komen!

Met een paard alleen ben je der nog niet hoor!

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:05

ja ,jongens dit kan dan wel zo zijn,maar ik zit zelf in de paardenhandel en ik moet ook zeggen dat er een groot tekort aan echt goede paarden is.Het is tegen woordig meer brandhout dat top wat er rond loopt.Er zijn maar weinig paaren die runtgenologisch goedgekeurd zijn en dan ook nog eens extra kunnen bewegen en er ook nog eens als een plaatje uit zien.De meeste mensen in de handel weten dit dus als ze een paard hebben wat allemaal aan die eisen voldoet is gewoon geld waardt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:10

Er zijn inderdaad weinig paarden die rontgenologisch goedgekeurd zijn, klopt. MAar stellen wij op rontgelogisch gebied niet te hoge, of onredelijke eisen? (deugt dat klasseringssysteem eigenlijk wel?) hechten wij er niet te veel waarde aan? Wat is nu eigenlijk de betrouwbaarheid van die keuringen?
Daarnaast, klagen over brandhout wat er rondloopt. Waar klagen we nu over? de paarden zijn beter dan dat ze ooit geweest zijn. En wat is dan de definitie van brandhout? waarschijnlijk noem jij mijn ene paard brandhout, omdat hij helemaal niet bijzonder loopt (kan wel goed springen). maar ik kan er fijn mee vooruit in de sport! Maar wat veel mensen zouden willen dat ze een zo'n allround paard hadden waarmee ze alle kanten op kunnen en fijn mee kuhnen hobbyen.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:20

klinkt misschien een beetje raar dat ik dit zeg, maar het is een feit:
alle paarden zijn in ieder geval hun slacht prijs waard, en wat je er meer voor krijgt....ja het is maar net wat een "gek" ervoor geeft.

En jammer genoeg wordt er vandaag de dag, in het wilde weg gefokt, ach wat schattig zo`n veulentje, maar ze hebben er geen afnemer voor. Met gevolg, genoeg paarden te koop maar geen gegadigden. Misschien dat daarom de paarden markt op z`n kont zit. En het klopt sinds dat de euro zijn entree heeft gedaan is alles bijna 2x zo duur geworden...(ik werk op een notariskantoor en kan zien dat zelf de huizen markt stil ligt.)

En verder ben ik van mening dat een paard van 10.000 euro`s echt niet beter hoeft te wezen dan een paard van 2.000 euro`s.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:28

En wat wil je hier nou mee vragen?!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:30

vanda's schreef:
En wat wil je hier nou mee vragen?!


Wie is je?

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:31

Persoonlijk zou ik mijn paard niet willen verkopen aan iemand die max 2000,--euro te besteden heeft, zeker weten dat ze dan ook geen geld hebben om het dier goed te verzorgen.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:34

happy worker schreef:
Persoonlijk zou ik mijn paard niet willen verkopen aan iemand die max 2000,--euro te besteden heeft, zeker weten dat ze dan ook geen geld hebben om het dier goed te verzorgen.



daar ben ik het niet mee eens.
ik had ook maar een bepaald bedrag te besteden, zodat ik zeker genoeg geld zou hebben voor het onderhoud, of voor als m'n pony ziek zou worden etc.
bijna iedereen heeft wel een maximum bedrag te besteden, en 2000 euro is ook niet niks.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:44

happy worker schreef:
Persoonlijk zou ik mijn paard niet willen verkopen aan iemand die max 2000,--euro te besteden heeft, zeker weten dat ze dan ook geen geld hebben om het dier goed te verzorgen.


Dat iemand niet meer geld wil uitgeven aan een paard, wil niet zeggen dat hij of zij ook geen geld heeft! Je moet toch ergens een grens trekken. Zoveel wil ik uitgeven en niet meer.
Voor die prijs zul je misschien een tijdje moeten zoeken, maar er zijn echt wel leuke paarden te vinden.

Toen ik een paard ging kopen had ik ook een maximum bedrag in mijn hoofd van 5000 gulden. Niet omdat ik niet meer geld had, maar omdat ik niet meer wilde uitgeven aan het paard dat aan mijn eisen zou voldoen. En ik denk dat dat voor meer mensen geldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:10

er zijn genoeg paarden voor een leuke prijs.
Maar wil je een paard dat min Z heeft gelopen, niet ouder dan 8, mooi papier en goed gekeurd, dan heb je wel eens kans dat je wat dieper in de buidel moet, logisch toch?
Of een paard van 3 jaar, met gangen waar je een uur later nog van na staat te kwijlen.
Geweldig papier en ook goed gekeurd.
ook die zijn duur.

Maar waarom zijn voor zoveel mensen de gewone paarden niet goed genoeg.
Denken ze perse een topper nodig te hebben?
het meerdendeel van de ruiters, ik ook, heeft aan een gewoon paard genoeg.
ook met een gewoon paard haal je het Z,

Voor een recreatie paard, om lekker naar het bos te gaan, hoef ik al helemaal geen (goed) papier, en goede gangen ook niet.
Als het paard maar lief is.
En die paarden zijn er nog genoeg voor de gewone betaalbare prijs.