Typisch voorbeeld van stalbenen?+ Update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Typisch voorbeeld van stalbenen?+ Update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 19:45

Mijn haflinger staat op stal maar nu is ze er wegens omstandigheden een paar dagen niet uit geweest!!
Maar nou zijn allebeide achterbenen dik.
Vrijdag had ze het ook aleen beetje en toen heb ik haar buiten gezet en na wat beweging werd het minder.

Ik denk dus dat ze stalbenen heeft. Maar wat kan ik er nou aan doen?? Ze komt er verder wel elke dag uit hoor. Maar straks als het echt kouder wordt en alles bevroren is wordt dat toch een beetje een probleem.Wat moet ik dan doen aan de hand stappen??
Of misschien is er een huis tuin en keuken middeltje voor??
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 08-10-02 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:04

zou aan de hand gaan stappen,
en naar het rijden gooling-gel op de benen smeren en stalbandages aanleggen

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:31

Je hebt wel homeopatische middeltjes die helpen het vocht af te drijven, maar het beste is toch zoveel mogelijk beweging. Staat ze pas sinds kort op stal? Paarden die voor een lange tijd buiten hebben gelopen kunnen de eerste nachten op stal last hebben van stalbenen, sommige blijven lasthouden, maar bij sommige heb je er na een paar keer geen last meer van. Stalbandages kan ook altijd nog, maar zorg er wel goed voor dat ze goed vastzitten!

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:41

mijn paard heeft ook last van stalbenen.stappen op een verharde egale ondergrond is heel goed.ik draai hem als s'avonds meestal in een bandage.veder heb ik van de dierenarts msm zwavel gekregen en dit werkt erg goed.veel suc6 ermee.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 21:43

Nou ze staat altijd wel op stal maar komt er ook elke dag een poos uit!!! Ik doe ook geen stalbandages want die trapt ze uit dat doet ze met haar transportbeschermers ook en dat gaat dus niet goed. Ze is verder niet ziek ofzo de temperatuur is goed en de benen zijn niet warm. Ze loopt er niet kreupel van is alleen een beetje stijfjes!!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:28

zo af en toe een biertje geven aan je paard. werkt vochtafdrijvend. meesten vinden het nog lekker ook.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 22:32

Bruin bier toch??? Haal ik er direct van morgen!! Hoe moet je dat eigenlijk doen want de meesten gaan toch niet drinken op commando??
Ik bedoel die van mij heeft de hele dag water tot haar beschikking!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 08:54

komkommer aan je paard geven,daar gaan ze veel van plassen en zo vochtafdrijvend.toevallig gisteren van mijn staleigenaresse gehoord dat het helpt tegen stalbenen

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 10:09

je kunt de bier gewoon ergens door heen doen, slobber, enz

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:34

Waarom willen jullie allemaal vocht afdrijven? Dat lijkt mij toch echt niet nodig. Stalbenen zijn het gevolg van stilstaaan waardoor de lymfe niet makkelijk terug kan worden gebracht in de bloedbaan (wat normaal het geval is, word namelijk ondersteund door beweging). Het is geen overtollig vocht dat zich ophoopt, maar vocht dat je paard normaal nodig heeft.
Het beste dat helpt is beweging geven, en stalbandages 's nachts. Maar als hij die niet laat zitten dan kan je 'm 's avonds nog wat afstappen. En als het vriest aan de hand gaan stappen. Haal hem naast het rijden zo veel mogelijk van stal.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 12:38

Daar had ik zelf ook al aan gedacht en direct gevraagd of ze de hele dag buiten mag staan vanmiddag ga ik met haar wandelen aan de hand.
Ik zal vanmiddag vragen of ze een kampje kan krijgen waardoor ze over dag ook de hele dag in beweging kan zijn.
Stalbandages kan idd echt niet dan moet ik 's avonds dus nog maar even heen om af te stappen. Gelukkig hebben we een hele lange ree!!

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:49

Je kunt ook groene leem gebruiken.. Dat werkt voor zover ik weet ook vochtafdrijvend.. Haha!

Het hielp bij een van mijn vorige verzorgpaarden heel erg goed! Net als insmeren met coolinggel trouwens..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:03

Mijn merriestam is heel gevoelig voor eiwit. Als ik maar iets voer met wat meer eiwitten staan ze al met dikke benen, wellicht is het een tip om naar het eiwitgehalte in het voer te kijken. Ik voer bijna alleen nog maar Draversbrok van Havens en daar doen ze het prima op, met als extra wortels en appels (liggen genoeg onder de bomen nu)
succes ermee

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:07

Fabienne heeft nooit last gehad van stalbenen, haar dochter Loretta helaas wel, en Terra heeft het ook wel wat. Meestal steekt het de kop op in overgangsperioden en trekt het later weer bij.

Jantien, deze weet jij misschien? Was het niet zo dat alcohol alleen aan de hersenen vocht onttrekt? Haha!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:15

Hihi, nee, alcohol doodt hersencellen. Haha!
Het onttrekt vocht aan het hele lichaam, zelfs aan je hersenen.
Maar ik denk niet dat vocht afdrijven nodig is bij stalbenen. Voldoende beweging is beter.
Vocht haal je namelijk uit het hele lichaam, niet alleen uit z'n benen. En dan drinken ze het zo bij (met een automatische drinkbak tenminste). Daarom denk ik dat het weinig zin heeft. En als je veel vocht gaat afdrijven door zijn drinkbak weg te halen krijgt hij weer van allerlei andere dingen last.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 09:57

Nou ze heeft gister de hele dag in eht land gestaan en het is nu zo goed als over. Ik heb haar gisteravond nog afgestapt en ze liep niet stijf meer de benen hebben weer een normale omvang dus ik ben de hele week nog even op mijn hoede en dan is het vakantie dus komt ze er toch vaak uit.

Ik heb dus alleen het advies van Jantien opgevolgd en denk ook dat dat de beste en de snelste manier is.

Bedankt voor jullie adviezen

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:56

sarabande schreef:
Mijn merriestam is heel gevoelig voor eiwit. Als ik maar iets voer met wat meer eiwitten staan ze al met dikke benen, wellicht is het een tip om naar het eiwitgehalte in het voer te kijken. Ik voer bijna alleen nog maar Draversbrok van Havens en daar doen ze het prima op, met als extra wortels en appels (liggen genoeg onder de bomen nu)
succes ermee


Jeetje, heb jij wortelbomen???? Verward

Mazzelaar,....... *LOL* Knipoog Tong uitsteken

P.S. Waar haal je die eigenlijk??? Schijnheilig

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:38

Mijn paard had ook altijd enorm last van stalbenen. Toen ik bandages ben gaan gebruiken (en ik deed ze echt superlos om) werden zijn benen nog dikker. Niet op de plaats waar de bandages zaten, maar daar boven, terwijl ik ze extreem los deed. Daarna heb ik de moed maar opgegeven en soms had hij erge stalbenen (dan stapte ik wat langer los) soms weinig (dan reed ik gewoon). Een goede cooling down en daarna nog minimaal een uur in de wei werkte het beste. Ik merkte wel dat hij na een intensief uur werken erger last had de volgende dag dan na een rustig buitenritje. Dus gelijkmatig beweging geven, met veel weide gang en je niet te veel zorgen maken, want mijn paard heeft ook wel de Z dressuur gehaald zonder problemen aan zijn benen!!!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 22:09

Citaat:
Dus gelijkmatig beweging geven, met veel weide gang en je niet te veel zorgen maken, want mijn paard heeft ook wel de Z dressuur gehaald zonder problemen aan zijn benen!!!


Had panty-kousen aan Knipoog

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-02 10:00

Nou ik heb haar gister weer een beetje gelongeerd en ze was verder niet stijf. Zoals al gezegd zijn stalbandages geen optie omdat ze ze uittrapt!! Vandaag word ze weer gelongeerd en komt ze de rest van de dag in het land!!

Heb nog niet gevraagd voor een kampje waar ze in mag. De stalhouder had een bad hair day denk ik. Die was dus niet te genieten en als ik het toen had gevraagd had het zeker niet gemogen