Klagen, typisch Nederlands?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Klagen, typisch Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 08:58

Wat mij opvalt sinds ik terug ben van vakantie -en aan het werk ben, is dat de mensen in Nederland altijd zoveel te klagen hebben.
Alles is te duur, altijd file en als je die probeert te ontlopen door een sluiproute zit je weer achter een trekker of een strontkar, dat zou in de spits verboden moeten worden.
Men ontvangt standaard te weinig salaris en het weer is altijd slecht. Kijk eens wat een mooie dag we hebben vandaag, maar nee het is te koud! De mondhoeken van mede-reizigers (35+) in het ov staan standaard omlaag.
En zo kan ik er nog wel meer opnoemen... doe ik niet *LOL*

Hoe komt dat nu dat mensen zoveel te klagen hebben:
is het ontevredenheid en willen we meer, of is men gewoon zo verwend hier in Nederland.... Verward


dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:14

Oh gelukkig, ik dacht al dat het aan mij lag! Haha!
Maar inderdaad, ik ervaar precies hetzelfde, helemaal na 6 jaar in Italie te hebben gewoond, daar zeuren ze tenminste niet zo terwijl ze eigenlijk veel meer te zeuren hebben! Daar krijg je echt geen kinderbijslag/uitkering/bijstand etc...
Ik hoorde sommige mensen al zeggen hier in Nederland dat we zo'n slechte zomer hebben gehad...volgens mij hebben we echt niets te klagen gehad!
Naja, het zal wel in het aardje van het beestje zitten Verward


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Re: Klagen, typisch Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:43

Sibold schreef:
Alles is te duur


We zullen toch moeten eten en willen toch van alle gemakken voorzien zijn dus schaffen we het toch gewoon aan... je kunt er beter van genieten dat je het toch maar gekocht hebt dan erover klagen dat het toch wel duur was... Lachen

Citaat:
altijd file


Benut de tijd dat je in de file staat nuttig en ga niet sjaggerijnen. Ga mensen kijken, dat zijn de leuke dingen van een file (sprak hij die in het noorden des lands elke ochtend en avond lekker met een vaartje van 100 km per uur over de weg sjeest Haha! )

Citaat:
en als je die probeert te ontlopen door een sluiproute zit je weer achter een trekker of een strontkar, dat zou in de spits verboden
moeten worden.


Relax een beetje, deze mensen zijn ook met hun werk bezig en zorgen dat mensen te eten krijgen Vork

Citaat:
Men ontvangt standaard te weinig salaris


Geld maakt niet altijd even gelukkig (maar het is wel verdomd makkelijk als je er veel van hebt *LOL* )

Citaat:
en het weer is altijd slecht. Kijk eens wat een mooie dag we hebben vandaag, maar nee het is te koud!


Elk jaargetijde heeft zo zijn mooie kanten, ga eens naar buiten en probeer die goede kanten eens zelf te ontdekken Knipoog

Citaat:
De mondhoeken van mede-reizigers (35+) in het ov staan standaard omlaag.


Haha! *grijnzzzzzz* ik sta even met mijn mond vol tanden en weet nix te zeggen *LOL*

Citaat:
En zo kan ik er nog wel meer opnoemen... doe ik niet *LOL*


Hoeft ook niet, anders word je zelf ook nog eens aangestoken door al dat negatieve Knipoog 't is beter om positief te blijven Haha!

Mensen moeten overal het positieve van proberen in te zien. Dus ik zou zeggen... kijk om je heen en stay positive Knipoog

Citaat:
Hoe komt dat nu dat mensen zoveel te klagen hebben:
is het ontevredenheid en willen we meer, of is men gewoon zo verwend hier in Nederland.... Verward


Denk dat mensen klagen omdat dat gespreksstof oplevert. Als je zegt dat het je voor de wind gaat of dat je je goed voelt en zin hebt in het leven dan kan een gesprekspartner mogelijk denken "ja, jij wel en ik dan??"

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Klagen, typisch Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 09:48

Maarten schreef:
Elk jaargetijde heeft zo zijn mooie kanten, ga eens naar buiten en probeer die goede kanten eens zelf te ontdekken Knipoog


Be my guest, Maarten!
Kwijl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:53

Ik hoor heel andere dingen. Nederlanders kloppen zich altijd op de borst omdat hier alles zo goed geregeld is (hoewel ik dat persoonlijk wel mee vind vallen, in anders landen zijn dingen immers OOK goed geregeld). Nederlanders vinden altijd dat de economie hier zo goed gaat want iedereen kan immers altijd alles doen wat hij/zij wil. Ik vind dat klagen wel meevallen hoor. Sja, zeg nou eerlijk, de file is toch ook een plaag voor mensen?
Nederland is een typisch westerse maatschappij. In zo'n maatschappij proberen mensen dromen na te jagen (waarmee ze vaak zichzelf (te) veel opleggen om er vervolgens een (te) hoge prijs voor te betalen). Niemand wil onder doen voor de ander, iedereen wil meespelen. Het is menselijk om je te spiegelen aan je directe omgeving. het valt niet altijd mee om mee te kunnen spelen. Ik denk dat mensen gejaagd zijn, ze proberen een hoop en neit alles maakt ze gelukkig.

De hond is de betere mens

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:58

Desiree:

Citaat:
Nederlanders kloppen zich altijd op de borst



Zijn we dan toch van Deutsche-bloed ? Knipoog

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:05

Troef, het 'duitsen bloed' in het wilhelmus komt van het woord DIETSCH, en dat is weer heeel oud Nederlans voor Nederlands.
Dit heb ik ooit met literatuurgeschiedenis geleerd

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:11

Citaat:
Troef, het 'duitsen bloed' in het wilhelmus komt van het woord DIETSCH, en dat is weer heeel oud Nederlans voor Nederlands.
Dit heb ik ooit met literatuurgeschiedenis geleerd
_________________



Heb ik weer wat geleerd.

Dus ik had moeten zeggen: We lijken wel duitsers Knipoog

En wat betekent DIETSCH?? Huilen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:18

Dietsch zal wel duits betekenen, grinnik. Overigens, wij zeggen wel altijd van alles van duitsers, maar zelf zijn we geen haar beter hoor.

De hond is de betere mens

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:35

Even opgezocht, het is dus DIETS i.p.v. dietsch

Het woord dutch stamt van 'diets' of 'duits', letterlijk 'volk'. Ons volkslied begint met 'Wilhelmus van Nassauwe ben ik van duitsen bloed'; een echt volkslied dus!

Diets betekent dus volk En is dus hetzelfde als Duits (dat is mij niet verteld)
Duits betekent ook volk

Dutch, dat etymologisch verwant is met Diets en Duits,(wat 'volk' betekent) als scheldwoord in het Engels opduiken. Ons volkslied begint met 'Wilhelmus van Nassauwe ben ik van Duitsen (of Dietschen) bloed'.
http://home.planet.nl/~blade068/taalgein/dutch.htm

Hebben we weer wat te klagen: wat een vaag volklied hebben we toch Haha!
Je kunt er hele studies aan wijden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:03

Hihi, als je nou in de file staat dan moet je doen als ik:

- Zet de radio aan met een goede cd erin..
- Draai volumeknop open bij je favo nummer
- Brul vreselijk hard mee
- Kijk daarna om je heen..

Je zult zien dat er mensen zijn om je heen die je verbaasd aankijken of heel hard lachen door je gekke bekken.. Haha!

Ik krijg regelmatig een glimlach op iemand zijn gezicht door deze actie.. Ik vind het dus helemaal niet zo'n giga ramp om in de file te staan. Ik mag immers blij zijn met wat ik heb: een autootje van 11 jaar oud die mij iedere dag van a naar b brengt.. Haha! Die file is nou eenmaal een onderdeel van de a-b reis, hihi Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:21

Typisch nederlanders, het is nooit!! goed.

Wat files betreft, ik zeg weleens, als je niet in de file wil staan moet je niet in de randstad gaan wonen en werken, want je weet gewoon dat je in de file staat. Doe je zelf, dus niet zeuren.

Maar ook ik betrap me er wel eens op, dat ik denk, oliebol weer sta ik vast. Maar sochtends vind ik het nooit zo erg, want dat heb ik een lekker bakkie koffie mee, radio aan. En even rustig op gang komen. Want ik sta iedere dag vast. Hilversum naar Amsterdam, tja dan vraag je erom. En daarbij werk ik in het midden van het centrum van Amsterdam. Moet regelmatig naar het oosten voor mijn werk, en ik ben vanuit hilversum sochtends sneller in Hengelo, dan in Amsterdam. Terwijl er honderd km verschil in zit.

Maar ja, niet zeuren, dan moet ik maar een andere baan zoeken of gaan verhuizen.

Sávonds werk ik gewoon lang door, heb je ook geen files meer Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:28

Ik moet nu ineens denken aan mijn koeien-stage in Drenthe Haha!
Ik moest een dagboek bijhouden over wat ik deed. En na een week scheeft ik op "weer de koeien gehaald en gemolken". henk, mijn stage begelijder, vond dat heel negatief klinken terwijl ik er niets mee bedoelde Haha! Heel grappig Tong uitsteken

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:43

Ik haat klagen.....

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 23:59

Troef schreef:
Citaat:
Troef, het 'duitsen bloed' in het wilhelmus komt van het woord DIETSCH, en dat is weer heeel oud Nederlans voor Nederlands.
Dit heb ik ooit met literatuurgeschiedenis geleerd
_________________



Heb ik weer wat geleerd.

Dus ik had moeten zeggen: We lijken wel duitsers Knipoog

En wat betekent DIETSCH?? Huilen


Bij geschiedenis op de havo/vwo rondom hoofdstukken over politiek... leerden wij dat 'van duitsen bloed' hetzelfde betekende als 'van rein bloed'

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 08:54

haha, Orri, die ken ik nog niet.
Nou, dan zijn we dus van rein bloed Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:19

Dat is grappig. Veel mensen klagen, maar ik realiseerde me gisteren weer eens dat ik best wel gelukkig ben.

We hebben een eigen huis met grote tuin en garage.
Ik heb een eigen paard en twee paarden van anderen die ik rijd.
We hebben een leuke auto.
Ik heb een lieve vriend met wie ik erg blij ben.
We hebben allebei een fulltime baan waardoor we ook nog geld over houden om van te sparen.
Mijn vader ligt nog in het ziekenhuis maar het lijkt wat beter te gaan met hem.
Het is koud buiten, maar wat is het dan fijn om binnen te komen en dan lekker bij de verwarming te gaan zitten of onder een warme douche te stappen.
Ik woon een kwartiertje rijden vanaf het werk en sta dus bijna nooit in de file (behalve wanneer ik naar het westen moet).

Tja, volgens mij heb ik eigenlijk weinig te klagen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:24

Pipo schreef:
Typisch nederlanders, het is nooit!! goed.

Wat files betreft, ik zeg weleens, als je niet in de file wil staan moet je niet in de randstad gaan wonen en werken, want je weet gewoon dat je in de file staat. Doe je zelf, dus niet zeuren.

D


Vanuit Brabant naar Gelderland zijn ook altijd files en dat is ver van het westen vandaan. Je komt er niet altijd onderuit. MIjn vriend (een bezig bijtje) vindt files vreselijk maar komt er niet onder uit.

Sja, we klagen ook terecht toch dat de euros alles duurder heeft gemaakt? Onze salarissen zijn er niet in mee gegaan. Mensen willen LEVEN, niet geleefd worden door de economie.

De hond is de betere mens

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:56

Net als Kitty heb ik op dit moment weinig te klagen. Tuurlijk ik doe het wel eens want:
* ik wil eigenlijk nu een nieuwe baan, maar ga straks naar Noord Holland verhuizen en ga dus daar een baan zoeken
* wil graag een nieuwe auto want in de huidige is de verwarming en ventilator kapot
* het 1e paard wat ik wilde kopen, ging niet door
* wil eigenlijk wat meer vrije tijd om leuke dingen te doen
En zo kan ik nog wel even doorgaan.........

Maarrrrrrrrr.......... Als je deze dingen er tegenover zet
* ik heb de liefste vriend van de hele wereld
* we zin druk bezig met e koop van een paard
* ik heb een gekke en lieve kat Spooky die voor het nodige vermaak zorgt in huis
* heb best een makkelijke baan want erg druk is het niet en ik heb leuke collega's
* van het zomer 3 weken door Amerika wezen trekken
* ik ga straks samenwonen
* als verrassing van mijn vriend gaan we morgen naar het ballet van Romeo en Julliette. Lovers
En zo kan ik ook nog wel even doorgaan.

Het belangrijkste is dat je moet durven inzien dat eigenlijk best een heel gelukkig mens bent. Mensen klagen liever omdat ze dat gewend zijn. Niks lekkerder dan een potje klagen. Ga jij iedereen vertellen hoe gelukkig je bent en dat je eigenlijk niks te klagen hebt?? Schijnheilig Durf te zeggen dat je gelukkig bent ook al gaat niet alles van een leien dakje. Ben je gelukkig als je niks meer te wensen hebt?? Lijkt me ook snel saai }>
Als je mag kiezen tussen het leven met een gelijkmatige lijn of tussen het leven met pieken en dalen?? Dan weet ik wel wat ik kies!! (en een beetje klagen hoort daarbij, je moet er alleen geen hobby van maken Haha! )


Op zoek naar de zon!!!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 17:06

Nederland is te gestresst, daar komt het denk ik door.
Als ik al zie hoe ze bij mij op het werk soms lopen te stressen om niks, verbaasd het me niks dat ze om alles gaan lopen klagen en het afreageren op de boer met de trekker.

En zelf kan ik best geiirriteerd raken van deze mensen.
daarom is een vakantie naar Ijsland een verademing , wat een rustige mensen daar. Party!!

Citaat:
Elk jaargetijde heeft zo zijn mooie kanten, ga eens naar buiten en probeer die goede kanten eens zelf te ontdekken




Mm met de herfst en winter heb ik het meest moeite.
Okay het is een pracht gezicht die kleuren en later dat witte pakket.
Vooral dat witte pakket is erg mooi als je de deur niet uithoeft en je paarden niet op ijzers staan.

Voor de rest mag je mij vertellen wat de mooie kant van: Het uit het land halen van je paarden , waarbij je tot je enkels in de prut staat, geen bal ziet, je paarden weglopen en je vervolgens als je ze na een kwartier te pakken hebt, even hun vieze hoofd aan jou afvegen en het ook nog eens regent. Haha!

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Klagen, typisch Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 11:55

Maarten schreef:
Citaat:
De mondhoeken van mede-reizigers (35+) in het ov staan standaard omlaag.


Haha! *grijnzzzzzz* ik sta even met mijn mond vol tanden en weet nix te zeggen *LOL*


Ik weet wel wat, al eens gehoord van ochtendhumeur? Ik ben vooral 's morgens ook niet de vrolijkste Schijnheilig Maar dat trekt gelukkig weg na een poosje, en koffie helpt daar flink bij. Knipoog

Verder ben ik redelijk tevreden, kan natuurlijk altijd beter, maar heb niet echt wat te klagen nu.
En het lijkt wel of voor veel mensen geldt: het gras bij de buren is altijd groener...

Sprakeloos

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 13:23

perersoonlijk hou ik ook niet van klagen dan heb ik altijd zoiets van hup schouders eronder dan is het zo voorbij. De file is wel een ramp daarom ben ik dichterbij huis gaan werken, nu nog maar 10 minuten fietsen (yaeh)
aleen het geld is een probleem daar blijfik tegen aan lopen....maar aan de ander kant als je miljoenen heb klaag je weer dat je het niet op krijgt.....

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3lsk3, AhrefsBot, Amandavd, CairnTerrier, estell__, Gaby, Ghazella, Gub, Heresy, Hootje, IASCrawler, JudithO, linoleum, Marocje, nienmoon, Nietsmar, PotjeMayo, Telpeva en 184 bezoekers