wat roddelen bereikt...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

wat roddelen bereikt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 23:11

wat roddelen wel niet aan kan doen... Boos!

Vorige week dinsdag hoorde ik op de poyclub een verhaal waar ik best van schrok, die ochtend was er (weer) een jongen doodgereden door loonbedrijf X *geen namen*
Ik schrok best wel, ik ken die eigenaar goed, pas daar regelmatig op...
Ze vertelde dat dit al de 3e keer was dat er door dat loonbedrijf iemand was doorgereden en iedereen had het er eigenijk over.
En der verhalen werden steeds wilder.
Ook andere mensen in het dorp, hadden het er over.
Overal het verhaal van dat het al de 3e was, door schuld in nog geen 2 jaar, en hoe lomp ze wel niet rijden...

Me moeder had dus met family van die eigenaar gesproken en wist dus het "echte" verhaal, en dat is toch wel heel anders!

Een boer die zo'n wagen kwam HUREN *dus geen personeel van het loonbedrijf* had zijn zwaailicht aan, draaide de weg op, en daar is een jongen met 100 (!) km per uur, zonder helm, geen licht aan (sochtends vroeg) tegen aan geknalt!
Waarschijnlijk heeft die boer hem dus helemaal niet kunnen zien.
Maarja, hij kam vanuit een oprit, en heeft dus ook schuld.
Jongen opslag dood, maarja, die zat zelf flink fout!

Die boer zit helemaal over de zeik thuis, voelt zich super schuldig!
Jongen dood,
Loonbedrijf slechte naam

Allemaal door geroddel!
Hier in het dorp wordt echt VEEEEL geroddeld...
Echt erg gewoon...
Kunnen mensen nou nooit iets normaal doorvertellen? Boos!
Zonder iets meteen zo zwart te maken?

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:17

Nee, dan kan niet, want mensen voeden zich aan dit soort verhalen. Een soort van opbloeien over andermans rug princiepe.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:21

Dit is de kick die andere mensen krijgen om andere mensen zo zwart mogelijk te maken om er zelf meer door in de belangstelling te komen.
Hoe gruwelijker hun vehaal des te meer aandacht Boos!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 03:20

Behalve dat roddelen door sommige mensen bewust wordt gedaan inclusief feiten en meningen verdraaien, gebeurt het ook onbewust.

Ken je dat spelletje van waar een heleboel mensen in een kring moeten gaan zitten en een zin of verhaal moet door fluisteren waarbij je het niet mag herhalen, dus maar 1 keer fluisteren?
De 1e persoon bedenkt een zin of een verhaal en fluistert die door aan de 2e persoon, de 2e persoon aan de 3e persoon en ga zo door.
Tot de een a laatste persoon het aan de laatste persoon vertelt en die het hardop moet zeggen.
Daarna zegt de 1e persoon de originele zin of het verhaal hardop.

Vaak is hiervan niks overgebleven en is de zin totaal veranderd, verhaal, feit en mening.
Dit gebeurt onbewust, maar het gebeurt wel.

Dit heeft niks te maken met het bewuste gebeuren, maar haal die 2 maar eens uit elkaar.

On-topic, heel erg voor de familie van die jongen ook al was het zijn eigen schuld, en voor de boer en zijn familie.
Daarnaast ook voor het loonbedrijf, al vindt ik dat toch wat minder erg.

Je had het er over dat dit al het 3e geval binnen 2 jaar zou zijn, kloppen de 2e andere gevallen wel dan?
Of is dat ook allemaal niet waar?

Er wordt vaak ook gezegd, waar rook is, is vuur.
Klopt dat (gedeeltelijk) of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:01

Waar rook is is vuur. De makkelijkste manier om je roddelpartij kracht bij te zetten. Zet de mensen lekker op het verkeerde been en wordt het geloofwaardiger om een onschuldig iemand zwart te maken.

Woon ook in een dorp en wordt soms sch**t ziek van het prutsmuts achter iemands rug.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Re: wat roddelen bereikt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 08:03

Ethelate schreef:
Me moeder had dus met family van die eigenaar gesproken en wist dus het "echte" verhaal, en dat is toch wel heel anders!


Ik wil ten eerste niet zeggen dat je ongelijkt heb, want sommige dingen gaan echt te ver. Maar is de "echte" oorzaak al bekend? Is die door de politie onderzocht? Want zolang je er zelf niet bij bent geweest, mag je geen dader zo maar aanwijzen. Als het onderzocht is en die jongen was idd schuld, dan heb je groot gelijk.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 08:17

Gaat bij ons ook zo, aan het begin van het dorp heb je je teen gestoten en aan het eind van het dorp ligt je teen eraf! Frusty

Ik had precies het zelfde over mij, toen ik mijn rib had gebroken, het werden steeds wildere verhalen Lips are sealed

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-02 12:09

Er is een keer eerder een man met auto tegen een machine aangeklapt, en toen had die auto alle schuld, inzittende was dood,
bestuurder van die machine heeft ene jaar thuis gezeten...

3e is er dus niet, en bij beide gevallen hebben ze niet ALLE schuld...
eentje zelfs helemaal niet... *politie rapport*
En het "echte"verhaal, is dus wat de politie verteld heeft...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 12:13

He, dat verhaal ken ik! De vriend van Ludora hier op bokt heeft dit meegemaakt en kan dit bevestigen. je hebt gelijk!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:24

Heerlijk he.. Mensen leven op roddels lijkt wel, niets is zo belangrijk als rotte dingen NOG rotter maken.
En dan zeker bij dit soort dingen...
Bah

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 18:49

Roddelen wat is dat Schijnheilig

wat erg!!

alleen nog erger is dat ik zelf eerlijk vindt om te roddelen! heb ik al verschillende roddels verzonnen over klasgenoten! Schijnheilig

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 09:41

Nou mijn vriend is dus bij het ongeluk geweest !!! Hij heeft nog geprobeerd de jongen te helpen, hij heeft EHBO, maar er was niet eens te zien was de voor of achterkant van de jongen was......... Hij heeft er nog nachtmerries van !!!!

Het is echt verschikkelijk, we zijn ook bij de uitvaartdienst geweest, ik om mijn vriend te steunen dus. Het blijkt wel dat de jongen helaas zelf schuld is. Hij reed op een brommertje die 130 (!!!!!) kon. Hij reed zonder helm en zonder ligt. Het was buiten de bebouwde kom en hij had op het fietspad moeten rijden !!! Maar hij reed dus op de weg. Hij had zich verslapen en had haast........... Zullen we maar weer even noemen dat haastige spoed zelden goed is.

De loader die dus uit de uitrit kwam werd bereden door een vaste medewerker. hij is zelf vader en hij is echt helemaal van de wap. Eigenlijk is hij wel 'schuld', omdat hij uit de uitrit kwam, maar ja in mijn ogen is dat heel anders.

Het is gewoon een trieste zaak, voor de ouders en vrienden, maar ook voor alle betrokkenen, die jongen is gewoon onverantwoordelijk bezig geweest en heeft er nu andere mee opgescheept !!!

Op het bidprentje stond een foto. Het leek me echt een schatje van een jongen. Een jongen die gewoon een verkeerd pad heeft gevolgd !! Erg jammer...............

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:03

sja, waar je ook vandaan komt, of het een uitrit is of niet, je moet wel gewoon de gelegenheid KRIJGEN om iemand aan te zien komen. En als je er aan komt, moet je iemand te gelegenheid GEVEN om te zien dat je er aan komt. Was dus niet gebeurt in dit geval.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: wat roddelen bereikt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:12

Ethelate schreef:
wat roddelen wel niet aan kan doen... Boos!

Vorige week dinsdag hoorde ik op de poyclub een verhaal waar ik best van schrok, die ochtend was er (weer) een jongen doodgereden door loonbedrijf X *geen namen*
Ik schrok best wel, ik ken die eigenaar goed, pas daar regelmatig op...
Ze vertelde dat dit al de 3e keer was dat er door dat loonbedrijf iemand was doorgereden en iedereen had het er eigenijk over.
En der verhalen werden steeds wilder.
Ook andere mensen in het dorp, hadden het er over.
Overal het verhaal van dat het al de 3e was, door schuld in nog geen 2 jaar, en hoe lomp ze wel niet rijden...

Me moeder had dus met family van die eigenaar gesproken en wist dus het "echte" verhaal, en dat is toch wel heel anders!

Een boer die zo'n wagen kwam HUREN *dus geen personeel van het loonbedrijf* had zijn zwaailicht aan, draaide de weg op, en daar is een jongen met 100 (!) km per uur, zonder helm, geen licht aan (sochtends vroeg) tegen aan geknalt!
Waarschijnlijk heeft die boer hem dus helemaal niet kunnen zien.
Maarja, hij kam vanuit een oprit, en heeft dus ook schuld.
Jongen opslag dood, maarja, die zat zelf flink fout!

Die boer zit helemaal over de zeik thuis, voelt zich super schuldig!
Jongen dood,
Loonbedrijf slechte naam

Allemaal door geroddel!
Hier in het dorp wordt echt VEEEEL geroddeld...
Echt erg gewoon...
Kunnen mensen nou nooit iets normaal doorvertellen? Boos!
Zonder iets meteen zo zwart te maken?


Ik ken de weg ook waarop het is gebeurd, en de betreffende boer en loonwerker kunnen er beide niets aan doen. Het is een erg overzichtelijke weg. Als ik zelf bij deze loonwerker de weg opdraai, zie ik ook niets. Er staan hele grote eiken langs de weg die het zicht belemmeren.

De roddels gaan in onze gehuchtjes snel de rondte.

Ik vind het sneu voor die jongen, maar het was wel zijn eigen schuld.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:15

Bla bla bla, ik zou echt ook wel soms iemand z'n mond willen wassen! Ik krijg nu constant te horen hoe grappig het is dat mijn veulen alléén de straat op gaat ... Wat is er nu van aan, we zijn met m'n ukje aan het oefenen langs de weg om 'r aan het verkeer te wennen, en een tijdje terug stond madam koppig te weigeren om over de witte streepjes te gaan .... Is ze dus nu al "alleen de straat op"! Grrrr .... Kan ik ook totaal niet mee lachen, vooral omdat m'n eigen familie liever iemand anders dan mij geloofd!

In dit geval zijn er slachtoffers bij, kunnen mensen dan niet uit respect hun snavel houden???? Denk 's aan die ouders van de jongen, en aan het bedrijf erbij betrokken, en aan de "dader" (al vind ik dat totale onzin, er is sprake van een ongeval, en dader is hier niet de geschikte benaming voor de chauffeur in kwestie).

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:18

Ik vind het erger voor mijn vriend zijn collega !!!! Die weg is inderdaad K*T !!!!! Net opnieuw asvalt erop en veel te weinig verlichting.

Het loonbedrijf is trouwens al 7 (!!!!) jaar bezig die bomen daar weg te krijgen. Twee jaar geleden heeft het ook al een moterrijder het leven gekost !!!

De loonwerker wilde zelf nu de bomen gaan omhakken, maar er is dus geen vergunning. De agent die er bij was vertelde dat de laatste bekeuring zie uitgeschreven was voorh et illigaal omhakken van een boom 100.000 EURO was !!!!!

Een boom is dus meer waard als een mensen leven en alle elende van dien ???? Kijk ik ben een natuurliefhebber hoor, en het is ook wel dat joch zijn eigen schuld, maar dadelijk is het mijn vriend die door die ongevaarlijke situatie een ongeluk krijgt !!! Dan kap ik die bomen eigenhandig om, al is het maar om frustratie te kunnen uiten !!!!

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 10:21

sonjabelgium schreef:
Bla bla bla, ik zou echt ook wel soms iemand z'n mond willen wassen! Ik krijg nu constant te horen hoe grappig het is dat mijn veulen alléén de straat op gaat ... Wat is er nu van aan, we zijn met m'n ukje aan het oefenen langs de weg om 'r aan het verkeer te wennen, en een tijdje terug stond madam koppig te weigeren om over de witte streepjes te gaan .... Is ze dus nu al "alleen de straat op"! Grrrr .... Kan ik ook totaal niet mee lachen, vooral omdat m'n eigen familie liever iemand anders dan mij geloofd!

In dit geval zijn er slachtoffers bij, kunnen mensen dan niet uit respect hun snavel houden???? Denk 's aan die ouders van de jongen, en aan het bedrijf erbij betrokken, en aan de "dader" (al vind ik dat totale onzin, er is sprake van een ongeval, en dader is hier niet de geschikte benaming voor de chauffeur in kwestie).


Ik kan je nu even niet volgen hoor, wat heeft jou veulen er mee te maken ?? Verward

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:31

Misschien moeten ze eens 2 verkeersdrempels aanleggen. Dan moet er wel geremd worden.

Vreselijk dat die jomgen dood is, maar nog erger voor die persoon die als 'schuldige' is benoemd. Hij zal voor de rest van zijn leven hiermee moeten leven.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:35

dat bedoel ik dus, en dat gaat em niet in zijn koude kleren zitten

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-02 14:52

Wat roddelen bereikt is meestal een vette ruzie! dat maak je tegenwoordig steeds minder mee (NOT)

Druif_01

Berichten: 8835
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 09:26

daar hebben wij het laatst nog over gehad op school met omgangskunde, het probleem is gewoon dat mensen graag steeds wildere verhalen gaan verzinnen om maar populair te zijn en aandacht te kunnen krijgen. Ik heb het zelf vaak genoeg meegemaakt