Paard in het donker/schemer uit de wei halen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Paard in het donker/schemer uit de wei halen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 21:16

Hoe halen jullie je paarden in het donker/schemer uit de wei???

Nu het s'avonds al vroeger donkerder begint te worden, moet ik Chriss dus vaker in het schemer/donker uit de wei halen.
Soms zie ik bijna niks meer, maar hoor ik mijn paard en loop ik op het geluid af.
Dicht(er)bij kan ik dan net ontdekken of ik bijna bij haar hoofd of haar kont ben, loop dan richting haar hoofd als ik daar al niet was, en met geluk blijft ze staan en dan doe ik het touw om haar nek (waar anderen het halster omdoen, maar die gebruik ik niet) en loop richting stal (een eind verder waar in de wei geen licht meer van is) waar wel licht is.

Tja, eerder uit de wei halen is een optie, maar een optie die niet altijd mogelijk is.

Daarom mijn vraag hoe jullie dat nou doen?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:20

IJsco zocht ik als ik 's avonds naar les moest altijd met een olielampje, omdat je die ook even neer kunt zetten als je het halster omdoet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:25

Een schimmel is toch wel makkelijk hoor *LOL*

Hier komen de paarden dus zonder halster zelf naar binnen als je roept.
Ze kunnen nergens heen hoor Lachen
Maar laatst kwam het friesje niet.
Ik al zoeken en ik zag hem echt niet in dat pikke donker.
Totdat ze ineens voor mijn neus stond, schrik..
Maar ik vertrouw daar alle 3 de paarden en ben niet bang dat ze me zouden slaan als sta ik aan hun kont Lachen

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:27

Ik doe het licht dan achter in de wei aan Haha! Haha!

Als hij gewoon aan huis staat, tjoep ik het licht aan, staat hij in zijn andere wei, dan roep ik hem, wacht 10 tellen bij het hek en hij staat al voor mijn neus! Soms is het even schrikken, zo'n groot hoofd ineens bij je, vooral als je denkt dat hij 50 meter verderop staat (dan zie je, denk je, een of andere wazige schim) en dan staat hij al pal voor je neus . Ach, dat houdt je goed bezig!!! Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:28

Net als bij Runningkawa loopt Pinky alleen naar stal.
Ook Pinky kan geen kant op.
Hij weet dat hij op stal altijd eten krijgt dus als ik het hek van de poort open doe en dan naar stal loop staat Pinky al te wachten op zijn eten }>

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:45

eerst stond ie altijd in een kleiner afgezet stuk, vlakbij de boerderij: licht!

Maar nu staat ie op een grote wei *600 meter lang*
Als het al begint te schemeren is het ff turen...

In een kleine wei komt ie altijd naar me toe... maar in die grote wei.. sta ik zolang te wachten!

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:51

dat wordt voor mij dus alle 6 de paarden op het land aftasten en kijken welke van mij is Haha!
meestal herken ik haar wel, want dan staat ze naast haar witte vriendje en ze is de enige met deken op...met een beetje sterren en wat maan kan ik haar dan net zien Lachen

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 22:09

Tja, ze is eigenlijk wel makkelijk te pakken (zie topic Wat doe je als je paard van je wegloopt in de wei? bij VMR), maar nu ze in een nieuw weitje staat waar geen een licht over haar wei schijnt, is het soms wel zoeken.

Ze kwam zovaak, en zeker als het donker begon te worden, want dan wou ze absoluut naar binnen en stond ze dus voor het hek heen en weer te rennen (ze ging er zelf van over de zeik en ze was dan vaker ook zeik en zeik nat).
Mijn training (van de zomer) heeft dus geholpen, want ze raakt niet meer in paniek als ze nog in het donker op de wei staat.
En aangezien in haar stalletje het eten ook niet meer op haar te wachten staat, behalve een plukje stro tegen de verveling en vele en vele tijd later pas de brokken, is dat ook geen vooruitzicht waar Chriss op zit te wachten.
Tja, met brokken in de bak in de hand is ze er zo, maar dat gaat niet altijd op voor dit dametje.

Licht is er dus niet, heb het al een keer met een zaklamp gedaan (toen ze 'zoek' was), maar toen kwam ze niet meer bij mij in de buurt, want ze vond de zaklamp maar al te eng, een eindje verderop zetten helpt niet, want zo sterk is de zaklamp niet en dan zie ik dus nog niks.

Die van mij trapt ook niet, want anders was ik wel erg vage acties aan het uithalen, want zo in het donker beland ik in eerste instantie dus vaker bij haar kont dan hoofd.
Kan zo ook aan de achterkant haar deken vastpakken en tegenhouden als ze weg wil lopen, tenminste als ze dit van plan was om te gaan doen, want dan kan ik haar nog tegenhouden.
Is ze dit al aan het doen, tja dan loopt ze zo door en laat ik de deken maar weer los.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 08:31

ze komen wel naar me toe. Verder zie je vaak nog wel een schim, ook al staan ze op 2 ha. land.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:06

Mijn paarden staan op twee stukken, als eerste gaan de hengsten naar binnen. Dit zijn er twee en ik heb de ene vast en mijn vriend de andere. ze staan met halster om in het land en er is een beetje licht vanuit de stal bij de ingang, waar ze al staan te drammen.
Daarna komen de merries en veulens. Daar is het wel donker, maar mijn vriend staat dan binnen en 'bedient' de boxdeuren en ik doe de wei open, dan lopen ze keurig achter elkaar aan naar hun box. Tja wat een beetje bix wel niet doet *LOL*

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:20

Als ik Omar roept komt íe aanlopen en als íe heeeel enthousiast is komt íe aangalopperen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:22

Ik haal ze niet uit het donker uit de wei. Vaak staan ze dan al binnen. Ook ben ik veel te bang voor enge mannen die uit de bosjes zullen springen. Misschien een idee om een zaklamp mee te nemen?

[edit] BTW, ik vind het ook best gevaarlijk met schrikkerige paarden. Als er iets in de bosjes ritselt oid heb ik 'mijn' merrie op mijn nek in het donker[/edit]

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:25

hihi ik roep ze en dan komen ze meestal Schijnheilig