Advies gevraagd: stage in buitenland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Advies gevraagd: stage in buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 11:00

Het is mogelijk om in mijn afstudeerjaar een buitenlandstage te doen, bijv. in Belgie Gaaaap , Duitsland Gaaaap , Engeland Lachen , Zweden of Finland Slapen .
Zoals je ziet lijken de meeste landen me nix, maar Engeland lijkt me op zich wel tof. Het lijkt me in elk geval een hele uitdaging en goed om je Engels op te halen! Schijnheilig
Heeft iemand ervaring met stage lopen in het buitenland? Viel het mee of tegen?
Zou je het zelf doen als het mogelijk was? Scheve mond

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:52

Ik heb geen stage gelopen in het buitenland, wel er 5 jaar gewoond en gewerkt Haha! Ik heb maar 1 advies: DOEN

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:56

Jaaaaaaa!
Doen!

Ik zou alleen niet naar de UK gaan, is erg goed voor je engels (of ja, ligt er aan waar je zit Knipoog) maar verder? Mwoh. Beetje saai land met saaie mensen (no offence Knipoog).

Ik heb een half jaar in Noorwegen gezeten voor m'n afstuderen en dat is echt heeeeeeeeeeel goed bevallen! Echt geweldig! Baalde enorm toen ik weer terug naar NL moest Scheve mond

Hoop geleerd daar, hoop nieuwe mensen leren kennen, leren snowboarden, half verzopen met kajakken, heeeeeeeeeerlijk gewandeld in een aantal nationale parken, echt geweldig Haha! Noorwegen lijkt wat cultuur betreft behoorlijk op NL (net als alle landen die je noemt) maar toch zijn er een hoop dingen weer compleet anders. Iedereen is extreem gastvrij, men vertrouwd elkaar een stuk meer (voor honderden euros aan skispul naast de voordeur dag en nacht, deuren niet op slot, houten picknickbanken (los) naast het meer, dat soort spul). Echt een wereldtijd was dat.

IMO moet je het dus zeker doen en ik zou naar Finland gaan als ik jou was Haha!

Of ja, het blijft natuurlijk redelijk 'riskant' zoiets. Ik had het enorme geluk dat ik al ongeveer wist waar ik terecht zou komen, bij wat voor een mensen. Verder zat ik ook bij een erg groot bedrijf met veel, hoop opgeleide, jonge Noren.

Studiegenoot heeft een half jaar in the middle of nowhere in Canada gezeten met een stel 40-ers. 40-ers kunnen erg leuk/gezellig zijn maar ze nemen je een stuk minder snel een weekend mee snowboarden, gaan niet snel mee stappen, etc, omdat ze ook nog een vrouw en kids hebben..

Maar IMO moet je het zeker doen als je de mogelijkheden hebt!
Waar wil je op afstuderen?

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 15:24

Bedankt voor de reacties! Misschien is het inderdaad maar een vooroordeel dat ik heb over de scandinavische landen, het leek me nogal saai, maar jouw verhalen klinken helemaal niet saai!

De stage in UK zou in Zuid-Engeland zijn (Bournemouth ofzo?) Ik weet niet of het daar saai is.

BartVB schreef:
Waar wil je op afstuderen?

Ik doe de HBO-V (verpleegkunde). Ik zou daar dus in een ziekenhuis stage lopen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:36

Altijd doen! Ik heb een half jaar in Zweden gewerkt en dat was top. Enige minpuntje was de kosten tijdens het uitgaan. Maar ik heb er veel geleerd en erge leuke mensen leren kennen, vrienden van me wonen in Noorwegen ook daar is de sfeer heel erg leuk.
Ik vind Engeland eigenlijk ook wel leuk maar zou zelf eerder voor Scandinavië gaan vanwege de sfeer.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:17

Ik zou het ook doen als ik jou was *LOL*
Zelf zat ik eraan te denken om mijn verpleeghulpstage(5 weken in de zomervakantie) in het buitenland te doen, maar ik denk niet dat ik dat ga doen. Het lijkt me wel heel leuk, maar het heeft wel meteen de consequentie dat ik mijn paard weg moet doen...Huilen Misschien later nog eens...Het lijkt me wel heel leuk!

Finland is trouwens best leuk hoor Haha! En over noorwegen hoor ik ook hele goede verhalen idd(jammer dat je daar niet heenkan) *LOL*

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:38

Altijd doen, stages in het buitenland. Is bij ons (dgk) ook erg hip, en alle landen hebben wel iets positiefs. Als je met mensen werkt is het vaak wel handig om iets van de taal te kennen, alhoewel mijn nichtje ging voor geneeskunde ook naar portugal terwijl ze dat niet sprak. Ging best goed.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:43

Lijkt me super!!
Mij treks Engeland dan weer totaal niet Lips are sealed , maar uberhaupt naar het buitenland lijkt me super.
Ik mag vanaf dit jaar (2e jaars mbo dierenverzorging) naar het buitenland.
enige wat me tegen houdt is het geregel om Pinky. Ik ga nergens naartoe zonder hem want wil niet dat hij hier zonder baasje achterblijft.
Ik ben afgelopen zomer wel 5 weken in Drenthe tussen de koeien wezen stagelopen (200 km van huis). En vond het erg leuk en zou het zo weer doen!!
Enige nadeel was al het geregel, wat blij toen ik weer rustig thuis zat, maar ik heb het super naar mn zin gehad!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 18:01

Ja, pinky_girl ik heb ook wel aantal stages ver van huis gehad waardoor ik langere tijd achter elkaar niet thuiskwam, maar dat was gewoon in Nederland en is toch anders! Scheve mond

Hoe gaat dat trouwens met je studiefinanciering? Gaat dat gewoon door?

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 18:46

Gewoon doen hoor!
Ik zit volgend jaar in mijn laatste jaar en ben nu al van alles aan het regelen om in januari 2004 voor 3 maanden naar Curacao/Aruba te gaan!
Samen met twee vriendinnen en tevens studiegenootjes uit hetzelfde jaar!

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:11

Ik zou het ook gewoon doen hoor als ik jou was Haha!

Wat is er trouwens mis met Engeland? Zelf wil ik, sinds ik in mei in Schotland geweest ben heeeeeeel erg graag een jaar of zo in Schotland studeren. Het liefst in St Andrews ( nee niet vanwege prince William Haha!) of in Edinburgh.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:19

Waarom niet?
Ik ben een jaar in duitsland geweest, helemaal top! Voor mij ideaal om mijn duits nog beter te maken en meer van zo'n land te zien.
Duitsland is dan weliswaar niet zo heel ver weg, maar zuidduitsland is toch bijzonder mooi.
Veel vrienden en heel veel plezier gemaakt. Ook veel geleerd maar dat is bijzaak Knipoog

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:34

Stufie gaat gewoon door als uitwonende beurs. Je kan (onder bepaalde voorwaarden) een OV bijdragen krijgen, dan krijg je dus geld ipv een OV jaarkaart.

Als je de verzorging in gaat is het idd erg handig om de taal van de mensen in dat land te spreken zoals Jantien ook al zei. In mijn geval was dat niet zo boeiend omdat de mensen waar ik mee werkte allemaal redelijk hoog opgeleid waren, in de verzorging kan je daar niet echt van uitgaan.
Vraag anders even aan Joost van Gestel hoe het staat met het engels in Finland Haha!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:58

Lijkt me heel leuk, ik moet over 1 jaar ook stage gaan lopen in het buitenland. Ik ben zelf aan het twijfelen of ik nou naar US zal gaan of Australië. En....het staat heel leuk op je CV later Knipoog

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:08

Grote aanrader, buitenlandse stage!!!
Ik ben zelf drie maanden naar Zweden geweest. Geweldig leuk, ben helemaal verliefd op dat land, na drie maanden was ik het nog lang niet beu. Ik kan je Scandinavie zeker aanraden, zeker ook om de talen. De meeste Scandinaviers spreken heel goed engels, dus je leert het zeker wel. En het is heel leuk om te leren dat je ziekenhuis (sjukhus) in het zweeds uitspreekt of je een gigantische rokershoest hebt!
Ik wil zelf graag nog een keer gaan rondtrekken door Scandinavie, ik heb namelijk ook zoveel fantastische verhalen over Noorwegen en Finland gehoort, ik weet al bijna zeker dat ik het daar naar mijn zin ga hebben.
Mijn vriend zit op dit moment voor 5 1/2 maand in Nieuw Zeeland. Beetje jammer voor mij aan één kant, maar aan de andere kant: ik ga straks in December ook een maandje op vakantie die kant op, en dat lijkt me ook geweldig.

Dennis v m
Berichten: 5215
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:23

Ik ga misschien volgend jaar ook naar Oostenrijk op stage voor 10 weken lang denk alleen dat dat niet gaat met mijn vriendin ik kan haar echt niet missen!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:53

Buitenlandse stage zeker doen! Ik ben naar Engeland geweest om voor de universiteit van Durham Ierse studenten op een beurs in Dublin te werven. Kregen eerst het Engelse schoolsysteem en de opleiding uitgelegd en toen naar de beurs Ierland! Geweldig, sfeer was super, aan Engeland en Ierland heb ik mijn hart verpand en het is een ervaring die je nooit meer mee zal maken!

.. en het staat natuurlijk goed op je CV .

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:11

Naar buitenland? Altijd doen! Is zooooo ontzettend goed voor je! Zelf heb ik ook 6 jaar in het buitenland gewoond, kan niet anders zeggen dat het me heel veel goed heeft gedaan Haha!
Dit is absoluut een buitenkansje, grijp hem met beide handen vast!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:12

Doen!
Ik ben zelf naar Denemarken op stage geweest. Ik heb nog altijd een beetje heimwee. Was echt de mooiste zomer van mijn leven!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 16:49

BartVB schreef:
In mijn geval was dat niet zo boeiend omdat de mensen waar ik mee werkte allemaal redelijk hoog opgeleid waren, in de verzorging kan je daar niet echt van uitgaan.

Verpleegkundigen zijn ook hbo-ers hoor en die kennen meestal echt hun talen wel! Knipoog

Bedankt voor alle reacties! Lachen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:17

Ik wil NA mijn school ook een half jaar of jaar in het buitenland werken / stage lopen, aangezien ik nog maar 18 ben als ik klaar ben dus ja..
Mij lijkt het dan weer leuk in spanje of engeland of een ander land, het liefst zo ver weg als mogelijk is Tong uitsteken
Wie weet blijf ik er nog wonen ook Knipoog

En wat Pinky_Girl ook zegt, ik weet neit of ik het doe vanwege Ewald, nieuw baasje krijgt hij niet want dat ben ik Lachen

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:29

Hmm, spanje en meerdere mediterane landen zijn IMO niet echt aan te raden. Al een paar mensen helemaal gestoord terug zien komen. Beetje andere bedrijfsmentaliteit daar (Manana)...

Kinta: ik bedoelde meer dat ik ik vooral te maken had met collega's die goed (en graag) engels praatte. In de verpleging heb je ook erg veel te maken met 'klanten' waar waarschijnlijk ook een hoop mensen tussen zitten die niet veel verder komen dan hun eigen taal..

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 20:19

Ik snap het Bart!

Ik ben misschien al te laat voor een buitenlandstage, je moet er 18 maanden van te voren mee beginnen om het te gaan regelen, hoorde ik. Wel erg lang vind ik! Nou ja, ik zie wel en anders komt het als ik afgestudeerd ben wel, ben dan 20 dus ik kan nog lang genoeg werken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 10:53

Spanje is inderdaad een omschakeling. Heb er een gewerkt maar ben na 6 weken gillend weggelopen. Als je in deze maatschappij functioneert moet het daar niet proberen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 10:58

Kinta, natuurlijk is het goed om daar anderhalf jaar van te voren mee te beginnen maar overdrijven is ook een vak natuurlijk Haha! Er zijn maar weinig organisaties en bedrijven die anderhalf jaar van te voren als kunnen zeggen dat ze jou wel als stagiare willen Haha!
Wanneer zou je naar het buitenland gaan? Ik heb heel mijn Noorwegen verhaal in een paar maanden geregeld, vooral zorgen dat je een opdrachtomschrijving hebt, dat duidelijk is wie wat betaald en dat je huisvesting hebt, c'est ca. Zolang je niet naar landen gaat waar je visa en werkvergunningen nodig hebt is het in een paar maanden makkelijk te doen.