atactisch paard? net gekocht, terug doen?? tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

atactisch paard? net gekocht, terug doen?? tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 19:01

hallo,

wij hebben 4 en een halve week geleden een paard gekocht, en dat blijkt naderhand atacisch te zijn (hij liep al onregematig achter maar er werd gezegd dat dat kwam doordat zijn spieren nog niet voldoende ontwikkeld waren).
vanmiddag zijn we naar de paardenkliniek geweest en blijkt hij atactisch te zijn.
we hebben hem dus net gekocht, kan ik hem terugdoen? ja toch want we hebben hem 4 en een halve week, en binnen 6 weken kan dat. En wat te doe als de vorige eigenaar allerlei smoesjes verzint om hem niet terug te krijgen??
daar ben ik namelijk bang voor........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:03

Heb je hem bij aankoop niet laten keuren dan?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:04

Tsja, het is geen verborgen gebrek. Ik zou wel proberen om hem terug te doen, maar ik weet niet of je juridisch een poot hebt om op te staan. Wie kwam er met het idee dat het aan de spieren zou liggen?
Als dat de handelaar geweest is heb je misschien nog een kansje.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 19:07

de vorige eigenaar kwam met daidee dat het door de spieren kwam. en enkele van de rijvereniging. maar omdat hij alleen maar slechter ging lopen was dit niet waarschijnlijk. dus daarom zijn we naar de kliniek geweest.
hij is wel gekeurd, rontgenologisch en daar is dat niet op te zien.
maar klinisch is hij dus niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:11

Als het zo duidelijk zichtbaar was bij aankoop en niet x aantal dagen later pas, was het geen verborgen gebrek
Dus eigenlijk eigen schuld.

Was er bij aankoop niets te zien dan heb je wel rechten, denk ik

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:12

als de eigenaar hem niet terug wil nemen kun je vragen of hij/zij je misschien de helft van het geld terug wilt geven omdat het paard zo nix waard is en als diegene dat weigerd kun je drijgen met een rechtzaak.
als je wel geld terug krijgt kun je misschien zorgen dat het paardje bij jouw een goed thuis krijgt Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:36

Ik denk net als hierboven al gezegd werd dat je juridisch gezien de zwakke partij bent. Het paard liep bij aankoop al niet goed en dus heeft het paard geen verborgen gebrek.
De vorige eigenaar is dus niet verplicht om het paard terug te nemen. Je kunt het uiteraard wel proberen, maar ik denk dat dreigen met een rechtszaak iod weinig nut heeft. De kans dat een rechter in jouw voordeel beslist is maar klein.
Probeer het met de vorige eigenaar te bespreken, misschien levert dat nog iets op. Anders vrees ik echt dat je pech hebt, hoe vervelend dat ook is.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:41

welke klachten heeft heet paard? Ik heb 4 week geleden ook een paard met ataxie gekocht, en bij hem merk je er zeeeeer weinig tot niks van. en weet je waar de ataxie zit? en wat heb je er voor betaalt, welke leeftijd? PB me anders maar ff, ik heb volgensmij nog wel wat info voor je

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:50

ik denk dat dat juridische er net aan ligt of de koper gezien kan worden als een kenner......
Ik denk dat in dit geval niet.
Het wordt dus iets om uit te vechten.
Maar snap dus 1 ding niet, waarom wel röntgen keuren en niet klinisch?
En diegene die de foto's heeft laten maken DA dus, heeft het ook niet opgemerkt dat het paard nit normaal liep?
Vindt het opzich een beetje vreemd......

Maar ik zou in iedergeval allereerst de vorige eigenaar op de hoogte brengen van de bevindingen en dan hoor je wel of hij bereid is om het paard terug te nemen, mischien dat hem door een DA wel is verteld dat het paard niet genoeg bespierd is/was..........................

Maar om gelijk te gaan roepen dat het jammer dan is voor de koper vind ik niet terecht..........

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 20:06

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel veel van dit onderwerp weet. Wel wat takt is natuurlijk en ik heb ook een ataktisch paardje gereden. Op een stal waar ik werkte, en de eigenaar zei dat het voor het springen nog niet eens zo heel veel uitmaakte.
Neem nou het springpaard It's Otto, die is ook erg ataktisch. Maar als dressuur paard zal ik m niet houden. Dan lijk je me niet ver te komen.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 22:29

hey de verkoper is als eerste al gebeld, om te overleggen hoe en wat, toen hebben we het paard dus naar de kliniek gebracht om te kijken enzo. toen we hem bij de aankoop bekeken was er nog niet veel op gereden en was het niet zichtbaar, nu doe ik er meer mee, en hij wordt dus meer belast, en nu wordt het zichtbaar. hoe langer ik op hem zit hoe slechter hij gaat lopen. dus daarom gaat hij terug als dat lukt. de dierenarts zei dat ej er als sportpaard IN DIT GEVAL niet veel aan had. hij is dus medisch afgekeurd.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 22:35

dit is een verborgen gebrek.en je zit nog in het termijn van 6 weken.dus kun je hem gewoon terug brengen

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 23:21

Ik zou hem gewoon terug brengen als ik jou was. Je hebt dat paard waarschijnlijk voor de sport gekocht en als hij daar niet aan kan deelnemen door een medishce reden dan moet hij terug..hoe erg dat ook is want ik kan me voorstellen dat je al een beetje aan dat beestje gehecht bent...
Wat die smoesjes betreft: heb je geen bewijs van die dierenkliniek geen bewijs ofzo van dat dat met hem aan de hand is?? Daarmee sta je denk ik jursich behoorlijk sterk...

Suc6 ermee
Neeltje

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 07:54

Bij mij op stal heeft ook iemand een paard gekocht wat achteraf atactisch bleek te zijn. Het werd haar ontraden om hem terug te brengen wegens een verborgen gebrek. Je moet nl. kunnen bewijzen, dat de eigenaar wist dat hij dat gebrek had. Dat is erg lastig, want dat betekent dat je erachter moet zien te komen of er bij de vorige eigenaar een dierenarts is geweest die bij dit paard ataxie heeft geconstateerd.

Verder heb ik zelf ook een paard met een gebrek gekocht. Ik heb dit paard op de dag zelf laten keuren en alles leek goed. Nu blijkt dat ze wat aan haar bekken heeft, maar ik kan dus niet bewijzen dat de vorige eigenaar hier wat van af weet ook al was het gebrek op de dag van de keuring aanwezig. Het enige wat er voor ons nog in zit is de schade van de behandeling proberen te verhalen op de keuringsarts, omdat deze zijn werk niet goed heeft gedaan.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 08:04

Als het bij aankoop zichtbaar was, dan is het echt jammer dan.
Was het bij aankoop niet zichtbaar, dan heb je een redelijke kans, dan is het een verborgen gebrek. En dan hoef je NIET aan te tonen dat de verkoper het al wist. Hier zijn gewoon regeltjes voor. Hoe het allemaal precies zit weet ik niet, maar ik weet wel dat als je een paard verkocht hebt, en de nieuwe eigenaren laten het paard na 3 weken alsnog keuren en er komt een verborgen gebrek uit, dan moet je het paard terug nemen.

ataxie is koopvernietigend, paarden met ataxie gaan vroeg of laat dood aan de gevolgen van ataxie (niet ataxie zelf). De coordinatie is minder, dus je vindt ze of in de sloot dood terug, of in de stal (omgevallen en niet meer op kunnen staan).
Op een paard dat in mindere mate atactisch is kun je best ver komen met springen, maar je zit altijd met het probleem dat in de dubbels het paard coordinatieproblemen heeft. Als de driesprong/dubbel krap gebouwd staat, dan loop je het risico dat het paard gewoon niet kan verkorten en er dus dwars doorheen springt.
Fokken is ook geen optie, tenzij je zeker weet dat het paard ataxie heeft door een ongeluk, anders is het namelijk wel deels erfelijk.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:00

Beetje vreemd, want volgens onze rechtsbijstandverzekering moet je WEL aan kunnen tonen dat die eigenaar het al wist Verward .

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:40

Ik weet het dan ook niet Tiffy, maar een verzorgpony is dus verkocht en de kopers beweerden later ook bij hoog en bij laag dat de pony een verborgen gebrek had. Toen zei de dierenarts, laten keuren en dan ook volledig, met foto's. heeft het dier een verborgen gebrek, dan terugnemen en ook keuringskosten betalen. Ook al gaat het om een gebrek dat de eigenaar niet kon weten (in dit geval beweerden de koeprs dat de pony hoefkatrol had, verkoper kon dit immers niet weten omdat er nooit foto's gemaakt zijn en pony was klinisch goedgekeurd en nooit kreupel geweest, overigens had de pony helemaal niets)En anders zijn alle kosten voor de koper. Nou, ik ga er van uit dat een dierenarts het wel weet, zeker als ze in Utrecht ook nog hetzelfde zeggen.