hoe moet ik haar vangen?????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jaja1
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-01 11:06

Mijn paard staat nu een paar weken op het land. In het begin was er niets aan de hand, maar nu laat ze zich niet meer vangen. Vorig jaar was het ook al zo. Als ze los loopt in de bak, komt ze wel gewoon naar me toe als ik haar roep, nu gaat ze rennen zodra ik het land in kom. Ik heb alles al geprobeerd: negeren, wegjagen, lokken met voer, nieuwsgierig maken, jaloers maken door met een ander paard te gaan knuffelen, afwisseling in het werk, regelmatig alleen maar poetsen ipv rijden, nix werkt. Ze geeft niets om voer, is niet bang om te komen, vindt het rijden leuk, er is volgens mij geen reden om niet te komen. Ik zit eraan te denken om haar te gaan kluisteren, want ik wil haar ook niet weer op stal zetten, maar daar ben ik ook niet heel blij mee. HELP MIJ!!!! Heeft iemand nog tips?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 11:19

Mijn vorige verzorgpaard Pie had die neiging in het begin ook wel eens.
Wat ik deed: ik dacht "Wil jij rennen? Mooi, jij zal rennen!" Hij rende dus van mij weg, en ik wachtte tot hij in draf of stap overging, en joeg hem dan weer in galop, van mij weg. Desnoods met behulp van longeerzweep. Telkens opnieuw, en hij begon het behoorlijk irritant te vinden! Hij wilde eten! Na een kwartier was hij het dan ook behoorlijk zat. Dan liep ik weg om ergens in de hoek van de wei de zweep weg te leggen en het halstertouw te pakken.
Daarmee liep ik dan naar hem toe, en hij liet zich daarna veel beter pakken. Begon hij opnieuw, dan begon ik ook opnieuw. Racen zal je! Jij wilt rennen? Dat is precies wat ik ook wil!
Goh, denkt het paard, ik doe ineens wat 't vrouwtje wil. En 't is dus niet leuk meer... Net of ze me in de wei laat werken. Dan maar liever dat ze me pakt, ff lekker knuffelt en wie weet wel een buitenrit als ik geluk heb?
Wat bleek: als Pie zich liet pakken, en hij stond bij de poetsplaats, kreeg hij ineens na het vastzetten een hele lieve knuffel en een lekker snoepje.
Goh, dacht-ie, moet ik onthouden voor de volgende keer....

Ik weet niet of dit helpt bij jouw paard, maar in elk geval veel sterkte met het door de wei jagen: conditie moet je soms wel hebben! Groetjes, Dorine.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 11:27

Op papier (computer) uitleggen hoe je je paard kunt vangen is knap lastig. Zeker als je, zoals je zelf al aangeeft, alle bekende en standaard trucs al hebt geprobeerd. Wat bij mij bovenkomt is het volgende: wat doe je met je paard, ik bedoel dus hoe je rijdt, waar je rijdt, wat doe je verder aan oefeningen aan de hand. Wat doet ie bijvoorbeeld als je in een vreemde omgeving bent en hem daar van de wei moet halen?
Ben je alleen als je hem moet vangen, met tweeen ben je namelijk veel sterker, niet in brute kracht, maar in de overtuiging dat je hem komt halen.
Je kan hier hele verhandelingen over schrijven, maar als je geen heel goed beeld hoe de persoon in kwestie, jij in dit geval, met z'n paard omgaat is het moeilijk om bruikbare tips te geven.
Succes en sterkte, Gery

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 12:04

Ja dorine, ik ben het helemaal met je eens. Dat werkt ook super met mijn knollies, die ook echt niet voor eten of wat anders willen komen.
Zeker het proberen waard, maar je moet wel erg consequent zijn.

jaja1
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-01 17:33

Met een zweep achterna zitten heeft bij haar geen nut: ze vindt het prachtig! Vorig keer een dag lang achter haar aan gezeten. Behalve die paar hapjes gras die ze heeft kunnen kapen voordat ik bij haar was, heeft ze de hele dag niet gegeten of gedronken. Om eten geeft ze niets, dus dat kan ik niet bij haar gebruiken. (Ze vindt het wel lekker, maar ze heeft haar gras sprietjes ook nog...) Als je met zn 2-en bent, is ze makkelijker te vangen. Ze laat zich dan vrij gemakkelijk in een hoek drijven en geeft haar spelletje snel op.
Als ze op het land staat, maken we vrijwel alleen maar buitenritten, we gaan regelmatig naar andere plekken en soms gaan we op een stuk gras een stukje dressuren.
Ik heb zelf het idee dat ze zich verveeld op het land, want als ze naar een ander land gaat, gaat het weer een week goed. Ik krijg het gevoel dat ze eindelijk iets heeft om de verveling te verdrijven als ik kom. Ik weet alleen niet hoe ik het weiland leuker voor haar zou kunnen maken.
Ik probeer anders dat opjagen wel weer, maar zij weet helaas dat ik op een gegeven moment toch wel weer weg ga...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 18:43

Als je haar opjaagt met zweep, en dan weer wacht tot ze in stap is of stil staat (door haar te negeren even en net doen of je naar iets anders kijkt), en dit telkens weer herhaalt, dan moet ze dus telkens die afwisseling voelen: opgejaagd-rust-opgejaagd-rust-opgejaagd-rust...
En dan na een half uur de wei uit lopen, met halstertouw meteen terug komen en rustig en zelfverzekerd haar pakken, werkt dat?
Want een hele dag jagen, oke, maar je moet toch een keer proberen haar te pakken, en dit pas doen als ze weer rustig is, na een halve minuut of zo. Wel rustig lopen en geen 'dreigende drijvende houding' aannemen, het liefst van de voorkant aan komen lopen.
Ik denk dat je het beste eens een ervaren persoon van stal/manege kan meenemen. Die moet niet voor jou het paard er uit halen. Ook niet in de wei komen, maar aan de kant naar jou roepen wat je moet doen, voor zover mogelijk. Dat kan heel verhelderend werken. Misschien helpt haar/zijn manier beter?
Heel veel sterkte!
Dorine.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 19:17

Wat je zegt: tegen de verveling kan wel kloppen!
Dit doet Pinky namelijk ook.
Het verschil is alleen dat het bij Pinky weg te krijgen is door hem iedere dag flink te laten uitrazen. Als ik een dag of 3 'niets' met hem gedaan hem ('niets' is dus niet flink gedraafd/ gegalopeerd) heb is hij die dag erna echt irritand. Steigeren, weglopen, happen, bokken en noem maar op. Maar ik merk dat als ik hem iedere dag flink zijn energie kwijt laat raken dat hij veel makkelijker en liever in de omgang is.

Wat jij eraan kan doen weet ik niet... wat doet ze bv als je er recht naartoe loopt? gewoon weglopen of steigeren ofzo?!

Groetjes Kim

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-01 15:09

Een paar tips:
Zorg dat je in de gewone omgang een baasje bent. Als jullie gewone onderlinge verhouding duidelijk is zou het makkelijker moeten worden haar te vangen. Wat Dorine beschrijft kan inderdaad ook werken. Met lichaamstaal kun je je paard vooruit laten gaan. Door je groot te maken en achter het paard te zijn of afremmen door je groot te maken en voor het paard te zijn. Op deze manier moet je je paard tot stilstand kunnen laten komen. Denk er dan om niet teveel druk te geven van voren omdat het paard zich anders omdraait en de andere kant uit gallopeerd. Als het goed is zal ze je verbaasd aan gaan staan kijken. Nu maak je je klein, kijk haar niet direct aan en loop langzaam naar haar toe. Niet naar haar hoofd maar naar haar rug en schouder.Als ze dreigt te bewegen, sta jij weer stil, of als ze echt weer gaat bewegen rem je haar weer af met je houding (groot maken, voor het paard)staat ze weer stil, maak je je weer klein.Wanneer je bij haar schouder staat kriebel je eerst wat op de schoft. Dan pas pak je haar hoofd. Ik ben zelf niet zo voor snoepjes en andere lokkertjes maar dat moet je zelf maar beslissen Pling

jaja1
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-01 13:03

Dank jullie wel voor jullie tips! Ze staat nu in een ander land waar een stukje is afgezet. In het grote stuk land trekt ze zich niets aan van mij, maar ik kan haar in het kleinere stuk jagen (ongeveer ter grote van een gemiddelde bak) en daar gaat het al een stuk beter! Lachen Ze blijft in het begin nog steeds weg lopen in dat "bakje", maar ze laat zich steeds makkelijker vangen! Hopelijk blijft ze binnenkort helemaal staan als ik naar haar toe kom...
Wat jullie noemden had ik op zich allemaal al zo ongeveer geprobeerd, maar door de groote van het land werkte het niet bij haar. Op goed geluk nou maar dat het nog meer verbeterd en dat we binnenkort niet weer terug bij af zijn!

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 18:06

Vroeger had ik een verzorgpony en die deed precies hetzelfde. Zelfs d'r knappe kontje naar me toe draaien.
Wat ik deed, ik probeerde het even. Als ze niet wilde komen, dan liet ik haar staan. Ik maakte alles af waar ik mee bezig was en ging naar huis zonder haar nog een blik te gunnen. Met iedereen afgesproken dat ze niet bij haar gingen kijken. 'S avonds om een uur of 10 ging de eigenaar dan terug. En dan kwam ze wel. Ze hield er dan voor een poosje mee op. Na verloop van tijd deed ze dit helemaal niet meer.Dit moet je natuurlijk wel in de zomer doen. En als je de omgeving vertrouwd. Succes.