* hart ritme stoornis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

* hart ritme stoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-02 17:55

hallo,
2 jaar geleden was bij een onderlinge cross wedstrijd bij mijn pony een onregelmatige hartslag geconstateerd, daar zijn we mee naar de universiteitskliniek in utrecht geweest, daar zijn ze tot conclusie gekomen dat hij dat alleen deed bij inspanning en hij zou er geen last van hebben, en naarmate hij ouder werd zou het weg kunnen gaan, daar hebben we een verklaring voor gekregen zodat ze me bij een concours niet mogen uitsluiten. maar nu na die 2 jaar zou hij naar zweden verkocht worden, maar toen werd ie afgekeurd, ja je raad het al, door zijn onregelmatige hart! mijn vader en moeder flink balen natuurlijk want nu is hij waarschijnlijk zowieso de helft minder waard ofniet?
Valt hier iets aan te doen? of is het nu zo dat hij er niet oud om kan worden, en zo midden in een parcours er bij neer kan vallen?

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:00

Hangt er helemaal van af wat er precies onregelmatig is aan zijn hart. Dat zou je dan eerst moeten uitvinden.
Er zijn nogal wat verschillende manieren om een onregelmatig hart te hebben en er zijn er een aantal die niet erg zijn en aar niets aan te doen is, er zijn er ook die wel problemen kunnen geven maar de kans dat je pony zomaar omvalt in een parcours is klein.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:16

De meest voorkomende ritmestoornis bij paarden is voorkamerfibrilleren. Normaal trekt het hart samen: eerst de voorkamer dan de kamer. De regeling gebeurt door de sinusknoop in de voorkamer gelegen, die een regelmatig aantal keren per minuut een prikkel afgeeft. In een golfbewegin spreidt die dan uit over het hart, net zoals prikkels onze beenspieren doen samentrekken bv. Tot hier de normale gang van zaken.
In sommige gevallen kan de coordinatie verkeerd lopen. Ergens in de voorkamer ontstaan prikkels, niet afkomstig van de sinusknoop, een soort kortsluiting dus. Daardoor krijg je een ronddraaiende beweging van samentrekkingen in de voorkamer, die zit eigenlijk maar een beetje te trillen ipv samen te trekken. De geleiding naar de kamer gebeurt wisselend. Nu en dan bereikt de prikkel de kamer. Hierdoor krijg je een onregelmatig ritme en de coordinatie is zoek. Paarden die dit hebben zijn vaak wat vlugger moe; de pompwerking van het hart is minder efficiƫnt geworden, slechter geregeld. Soms kan je ook pauzes krijgen maar dat is zelden.
In Gent behandelden ze zulke paarden met een stof die de elektriciteit in de voorkamer weer wat regelt. Dit is niet ongevaarlijk, het dier moet om de paar uur gesondeerd worden en kan heel ziek worden, tot plots doodvallen. Als je paard dus weinig last heeft niet aan te raden... Ook is de prognose minder goed als de toestand al langer bestaat, ze hervallen dan sneller. Voor de verkoop is het wel een probleem. De meeste paarden zullen daarop afgekeurd worden.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 18:36

er zit een soort van ruis in zijn hart.
onregelmatige kloppen, ik denk dat wat zannekin zegt!

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE


koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 18:37

en de dierenartsen zeiden dat het ook niet meteen gevaarlijkw as, en hij kon hier ook nog wel heel oud om worden.

HALOOO, BEKIJK FF ME PROFIEL, NIET DAT DIE ZO DENDEREND IS MAAR OKE


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers