Zal ik hem scheren en hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Zal ik hem scheren en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-02 16:29

Pjelk staa nu nog in de wei en heeft al een behoorlijke vacht ontwikelt. In de wei komt het wel van pas maar volgende week gaat hij naar de manege en dan wil ik wel gewoon actief rijden. Hij heeft nu een goede conditie maar blijft na het werk vaak vreselijk lang nat. Soms moet ik hem dan wel een uur uitstappen. Ik zit er dus over te denken om het te scheren maar in al het gedoe met dekends ed heb ik eigenlijk niet zo`n zin. Daarom wil ik hem wel alleen op hals en borst scheren of in een jachtmodel. Maar zou dit afdoende helpen en zijn dekens dan niet nodig? Wat zouden julie doen?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:47

als je de onderkant van de hals scheert de borst en de onderkant van de buik is een deken opzich niet nodig als je paard op stal staat... maar bij elk paard is dat anders.
je kunt dan ook een 200 grams deken opdoen. blijft de rest van de vacht ook wat korter.
groetjes liselot

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:19

Je hebt zowiezo een deken nodig als je je paard geschoren hebt. En als het koud is 2... Dus ik weet niet of je 'm dan wel moet scheren.... HIJ MOET EEN DEKEN OP ALS JE HEM SCHEERT!!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:20

zoals ik net gezegd heb is er 1 model waarbij je paard of geen deken ophoeft of maar 1tje
en volgens mij heet dat model het jachtmodel... ik zal eventjes zoeken

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:21

Strengenpatroon

Alleen de gebieden waar zweet zich ophoopt zijn geschoren bij het strengenpatroon. Dat zijn dus de onderkant van de hals, de borst, de onderkant van de buik en een deel van de bil. Indien je nog minder wilt scheren kun je alleen de buik en de keelgang scheren. Wanneer het paard op stal staat heeft het geen deken nodig. Ook buiten kan het zonder deken lopen, mits het redelijk weer is. Bij zeer slecht weer moet het een deken om.

bron: http://www.rietdijk.com/scheren.php3

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 19:59

Ff een stomme vraag, maar waarom scheer je een paard eigenlijk ook onder de buik? Daar zweet hij toch niet?