Mag je een gezond dier (paard?) doden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Mag je een gezond dier (paard?) doden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 09:31

Deze vraag stelde ik me naar aanleiding van het topic 'paard afmaken, gaat dat echt zo?'

Iedereen kent wel iemand die al eens een nest jonge katjes heeft verdronken of in een put gegooid. Zelf gruwel ik aan het idee alleen al, maar het gebeurt heel vaak.

Maar hoe zit het met 'de rechten van het dier'? Mag je een gezond dier, laat staan een paard, doden of laten inslapen door een deskundige (ik neem aan een dierenarts Knipoog ). En mag je zelf ook het heft in eigen handen nemen en je katjes de vijver gooien met en steen eraan?

Bestaat er zoiets als een 'plaag' intomen door je katjes te verdrinken en bestaan er ook geldige redenen om een gezond paard aan zijn einde te brengen?
Kan je je paard dat al 3 dagen staakt bij het rijden naar het slachthuis brengen?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:34

Het verdrinken van jonge katjes valt in een totaal andere categorie dan het om zeep helpen van een paard bij de slager. Waarom zou een gezond paard niet geslacht mogen worden en al die miljoenen varkens, koeien, kippen, schapen, geiten wel??????????????

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:39

En wat versta je onder gezond? Een hond die verkeerd getraind is en iedereen naar de strot vliegt, kan ook 100% gezond zijn, maar bij mij zou hij een enkeltje dierenarts krijgen.
Jonge honden en katten verdrinken vind ik erg min, als eigenaar heb je verantwoordelijkheid naar je dieren toe, en dat houdt ook in dat mijn katten gecastreerd of gesteriliseerd worden.
Naar het slachthuis brengen kan altijd, je verkoopt hem gewoon aan de slager. Maar of het ethisch verantwoord is is een heel ander verhaal

Goedgekeurd onderschrift :)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:42

welkom in de harde wereld van de mensheid.

Ja je mag een gezond paard naar het slachthuis brengen (denk je nu werkelijk dat alle salamipaarden ziek(een gebrek hadden) waren?
Of het gezonde paard daadwerkelijk geslacht wordt is en tweede.

Katjes of puppy's verzuipen daarentegen is weer strafbaar
Je paard zelf vermoorden ook, en geen DA die een gezond paard of ander dier afmaakt.........(tenzij het een dier is dat een gevaar is voor zichzelf en zijn omgeving) Wat wel weer een uitzondering is: bij de duitse doggen (tenminste in Duitsland) mag een nest maar een bepaald aantal jongen hebben, anders is er een wachttermijn van 24 maand tot het volgende nest, bij de harlekijnen (wit met zwarte vlekken) komen nogal eens zo genaamde miskleuren voor (grijs met zwartevlekken) is het nest dus te groot en er bevinden zich miskleuren bij, worden die afgemaakt (wel door een DA) Hier in Nederland weet ik niet of ze het doen bij een groot nest, maar worden de miskleuren ook afgemaakt, om het ras zuiver te houden. Zo was het tenminste 6 jaar geleden.

En om een "overschot" aan katten tegen te gaan zijn er andere methodes dan de jongen te verzuipen.............

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:45

Wat Billy schrijft is ook mijn mening.
Waarom mogen gezonde koeien en varkens wel geslacht worden maar een gezond paard niet?

Dieren verdrinken of op een andere manier dood maken vind ik walgelijk. Maar ik heb ook moeite met proefdieren en toch is er soms geen alternatief. Maar om een dier te laten lijden voor de zoveelste oogcreme of andere cosmetica vind ik net zo walgelijk als katjes verdrinken.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:46

Ik ken iemand die laatst 3 jonge katjes heeft verdronken.
Hun poes had kleintjes en dat was niet de bedoeling,maar ze zochten niet eens echt naar mensen die een katje wilden,en die zouden ze denk ik wel gevonden hebben.Hij zei dat er gewoon teveel katten kwamen ,zeg maar,
maar ik vind niet dat hij het recht had ze te verdrinken.
Er waren vast wel mensen gekomen die ze wilden hebben.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:02

Mijn mening is dat je dieren helemaal niet moet doden, tenzij ze zelf aangeven dat het niet meer gaat.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:12

inlaten slapen niet. de meeste va's lenen zich daar niet voor, maar je kunt ze altijd bij de slacht kwijt. zo gaat dat nou eenmaal. eerlijk of niet. het dier heeft geen rechten in nederland. niet voldoende in iedergeval.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:23

Elk dier dat jouw eigendom is mag je doden, maar dat moet wel humaan gebeuren.
Een paard moet naar de slager of de veearts moet het doen. Honden en katten kunnen bij de dierenarts een spuitje krijgen. Er zijn genoeg dierenartsen die dat wel doen.

Weet niet hoe het in nederland zit, maar in engeland laten ze ook asieldieren vaak inslapen.

Walgelijk dat je eigenaar bent van een leven, maar zo is het helaas..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:36

Alane schreef:
Wat wel weer een uitzondering is: bij de duitse doggen (tenminste in Duitsland) mag een nest maar een bepaald aantal jongen hebben, anders is er een wachttermijn van 24 maand tot het volgende nest, bij de harlekijnen (wit met zwarte vlekken) komen nogal eens zo genaamde miskleuren voor (grijs met zwartevlekken) is het nest dus te groot en er bevinden zich miskleuren bij, worden die afgemaakt (wel door een DA) Hier in Nederland weet ik niet of ze het doen bij een groot nest, maar worden de miskleuren ook afgemaakt, om het ras zuiver te houden. Zo was het tenminste 6 jaar geleden.


Mag ik even corrigeren Het gebeurt in Nederland ook dat fokkers puppies en kittens in laten slapen omdat ze geen showkwaliteit zouden zijn. De DA die aan dergelijke praktijken meewerkt zou ik wel willen ... Het is gewoon uit het oogpunt van kostenbesparing want wat je doodmaakt hoeft niet te eten, niet ontwormd en geënt te worden en je hoeft ook niet te proberen ze verkocht te krijgen: da's lekker makkelijk! En die zogenaamde miskleuren: hoe denk je dat die er ooit in zijn gekomen? Die zijn er ingefokt hoor! Waarschijnlijk om andere eigenschappen in het ras te krijgen maar toch...

Ok, getting off my soapbox now... het is niets persoonlijks hoor, maar ik kan daar zo vreselijk kwaad om worden.

Wat het naar de slager brengen van een gezond paard betreft, daar is mi alles al over gezegd.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:50

Ik vind het heel bizar dat wij zomaar mogen beslissen over het leven van een dier, als dat toch moet gebeuren, dan moet het dier zelf aangeven dat het niet meer kan en wil leven.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:17

Jura schreef:
Ik vind het heel bizar dat wij zomaar mogen beslissen over het leven van een dier, als dat toch moet gebeuren, dan moet het dier zelf aangeven dat het niet meer kan en wil leven.


Mee eens, maar als ik zie hoe mensen die echt van hun dieren houden daar mee om gaan, vind ik dat vaak humaner dan hoe er met mensen omgesprongen wordt.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:34

Citaat:
Maar ik heb ook moeite met proefdieren en toch is er soms geen alternatief

Ik weet nog wel een alternatief Extreme duivel

Verder vind ik zoiets als katten verzuipen ook heel erg wagelijk, als je katten of honden hebt die niet gesteriliseerd zijn weet je wat er komen gaat.

En verder is er uiteraard geen verschil in het laten slachten van koeien, varkens of paarden.
Dat onze paarden als paardenliefhebber alleen afgemaakt worden als ze ziek zijn is weer wat anders.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 13:38

walgelijk gewoon dat je dat recht hebt. gezonde dieren mogen gewoon niet ingeslapen worden vind ik.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-02 18:50

batje schreef:
Walgelijk dat je eigenaar bent van een leven, maar zo is het helaas..


Heel terecht en heel mooi gezegd . Ik ben het er helemaal mee eens. Maar over dat onderwerp (het ethische aspect) heb ik al eens lang geleden een topic opgezet ([PP] Niemand is eigendom van niemand

Het gaat me nu vooral om wat je mag doen en wat niet. (niet denken dat ik plannen heb hoor Extreme duivel ).

Is het dan echt waar dat als je je paard naar de slager brengt dat ze er salami van maken? Eigenlijk verbaast me dat ten sterkste. Niet omwille van het "welkom op de harde wereld-effect" (zo ver was ik al, snif), maar omdat je er toch vanuit zou gaan dat het vlees dat je in de winkel koopt heel streng gecontroleert wordt en volgens de strengste normen wordt gekweekt. Ik hoop dan toch dat een pony van iemand die het 'rotbeest' beu is, niat zomaar in de voedselketen terecht komt?

Uiteraard verkoop je het eerst aan de slager die het dan 'checkt' (?), maar als het om veiligheidsnormen gaat, gaat inspectie toch ook kijken naar de landbouwbedrijven zelf? Waar is een dikke, tamme pony opgegroeid, hoe oud is hij, welke ziektes heeft hij gehad/draagt hij? Ik zou het eigenlijk niet zo veilig vinden, moest ik weten dat het paardenvlees op mijn club van om het even welk paard komt, dat iemand niet meer aanstond, om welke reden dan ook. Want dan heb ik nog maar gezwegen van verborgen lichamelijke gebreken.

Hoe zit het met paarden die je naar de slacht brengt? Gaan die zomaar, zonder toeten of blazen, onze voedselketen in?

Blij dat ik nauwlijks vlees eet, laat staan paard. Maar toch...

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:28

Citaat:
Ik vind het heel bizar dat wij zomaar mogen beslissen over het leven van een dier, als dat toch moet gebeuren, dan moet het dier zelf aangeven dat het niet meer kan en wil leven.


Hoe zit dat dan met alle dieren die wij opeten? Die geven toch ook niet zelf aan dat ze niet meer kunnen en willen leven?!

Een gezond paard naar de slager brengen zou ik nooit doen, maar het gebeurt wel. Vele mensen lusten ten slotte graag een paardenbiefstuk!
Ethisch verantwoord vind ik dat niet, maar dat vind ik dus ook niet bij de andere dieren waarvan het vlees afkomstig is wat op een bord terecht komt. Wij mensen denken dat we zo superieur zijn dat wij over het leven van dieren mogen beslissen.

Het verdrinken (of andere verschrikkingen) van puppy's of kittens vind ik ook absoluut niet kunnen. Laat ik er niet achter komen dat iemand uit mijn omgeving zoiets doet, want hij/zij is nog niet jarig!!!!!!!!!

Maarre nu hebben we het alleen over het doden van dieren. Wat te denken van al die dieren die in kooitjes zitten voor de wetenschap, denk hierbij aan apen, konijnen, ratten en wat al niet meer.
Of over de beren wiens gal afgetapt wordt en hun hele leven in een traliehok zitten die zo groot is dat ze er precies in kunnen staan. Een ware hel in mijn ogen!!

Of dieren voor ons vermaak.....dansende beren, apen en noem maar op. Nou in mijn ogen hebben wij de wereld die wij delen met andere levende schepsels behoorlijk verziekt!!!!

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:41

Ik hoorde vandaag op het nieuws van de muizenplaag bij een AH distributiecentrum. De dierenbescherming zal in actie komen wanneer er lijmplanken worden gebruikt voor het vangen van de muizen. Ook allemaal gezonde muizen!
En hebben jullie ooit wel eens iets gelezen over het uitroeien van de beverrat, die eigenlijk geen rat maar een heel mooi vriendelijk soort mega hamster is van ca. 60 cm. Die dieren hebben we ooit zelf ingevoerd om hun vacht waar bontmantels van werden gemaakt. Nu doen we alles om ze te vangen in onderwatervallen waardoor ze verdrinken.
Ik ga nu vast te ver volgens sommigen maar ik heb een beetje het idee dat dieren die we niet kunnen aanwenden voor ons genot meteen afgemaakt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:51

Persoonlijk vind ik die dieren kwellingen, dus dansende beren, stieren/honden gevechten enz. nog erger dan het doden als dat betreft om beesten die op een normale manier zijn gefokt en gedood.
Deze hebben tenminste geen grote pijnen hoeven doorstaan, hebben op tijd eten gehad en hebben een dierwaardige dood.

Maar ik kan eigenlijk helemaal niet snappen hoe mensen het kunnen verzinnen dat het bv in brand steken van een geit en hem dan vervolgens van x hoog naar beneden te werpen, goed zou zijn voor je geloof.

Ik kan niet snappen dat er mensen zijn die met plezier kijken naar het langzaam afmaken van een stier met speren.

Ik kan niet snappen.... Verdrietig

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 19:54

Technish mag je een normaal gezond paard gewoon doden ja... maar ik vind dat echt afschuwelijk. Katjes verzuipen vind ik echt ongelooflijk, ik kan niet eens een vlieg doodslaan, serieus!!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 20:11

Ik vind jonge katjes dood maken niet kunnen. Gezonde paarden naar de slacht vind ik ook niet kunnen, net als gezonde koeien, varkens en kippen. Maar het gebeurt toch, dat krijg je met zo'n grote consumptiemaatschappij.
Proefdieren vind ik ook erg, vooral voor make-up enzo. Dat kan ook zonder proefdieren gemaakt worden, alleen dat is wat duurder.
Voor de wetenschap vind ik het anders. Zo kunnen ze nu oren enzo op muizen laten groeien. Die halen ze er dan af en dan heb je een nieuw oor (als je die om de een of andere reden niet meer hebt) alleen de muis gaat wel dood omdat ze hele rug open ligt.
Oke, een oor vind ik nog steeds geen goede reden, maar wat als ze straks harten kunnen 'maken' op dieren? Of nieren, levers, whatever?
Je kan wel zeggen dat je daar zo gigantisch op tegen bent om dat bij die dieren te doen, maar ik weet dat als bv. mijn vader een nieuwe nier zou moeten hebben ik maar wat blij zou zijn als het zou kunnen.
Mischien hard maar dan zou dat muisje me een stuk minder kunnen schelen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Josien_ en 83 bezoekers