terra natura, communiceren met paarden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

terra natura, communiceren met paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 15:18

Hoi!

In juni heb ik samen met mijn moeder en een hele goeie vriendin de cursus "communiceren met paarden" van Terra Natura gevolgd. Deze cursus vond plaats in Zwolle. Wow wat was het daar mooi!!!

Ik heb zoveel geleerd van die cursus! Echt heel bijzonder. Het is moeilijk uit te leggen, maar je leert het paard beter begrijpen, je leert te communiceren met je paard. Ik heb net zelf een eigen paard gekocht en ben zo blij dat ik deze cursus eerst gevolgd heb!
Voor een goede uitleg kun je misschien het beste even op hun website kijken: www.terra-natura.nl

Eigenlijk zou iedereen deze cursus moeten volgen, want je leert je paard echt beter begrijpen en je leert hoe je kunt communiceren met je paard. Zo mooi! Echt waar.

Maar nou vroeg ik me dus af wie deze cursus nog meer gevolgd heeft. Hoe vond je het? Ik vond het helemaal geweldig!

Groetjes Roos

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 16:46

Ik heb het niet gevolgd. wel reed ik van het voorjaar een show op men en ruiter waar zij ook waren.
peter baalbergen oid heet die man dacht ik.
Ik heb wel een tijdje met hem staan praten en zijn paard stond in de box achter lodewijk.
Paard brak alsmaar de stallen af dus ze hebben echt uren met 'm gelopen dat was wat minder.

aardige mensen maar weinig verschil met hoe de meeste mensen als met hun paarden omgaan

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 23:30

Fijn voor je dat je er zoveel van geleerd hebt.
In de tijd dat ik aan mijn paard begon, 16 jaar geleden, was dit er allemaal nog niet. Ik heb dus aardig wat fouten gemaakt in het begin. Uiteindelijk ben ik lid geworden van de NVVR, dat heeft me toch een boel kennis opgeleverd.
Het is jammer dat die cursussen zo duur zijn, je kunt er een heel jaar voor bij de NVVR met alle evenementen meedoen en naar mijn gevoel heb je dan uiteindelijk meer geleerd, aan de andere kant heb je nu wel in korte tijd een redelijke basis. Bedenk echter wel dat ook Pieter de waarheid niet in pacht heeft, je loopt beslist tegen dingen aan die je niet met deze kennis op kunt lossen, daar heb je ervaring voor nodig en die komt alleen met de jaren, helaas.
Veel plezier met je paard en hopelijk maak je minder fouten dan ik, want van de gevolgen daarvan heb ik soms nog steeds "last", al heb ik ermee leren leven *LOL* *LOL*

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:18

Ik heb mijn paard mee laten doen aan een demonstratie die hij gaf. Zelf was ik er niet zo weg van Pieter. De communicatie tussen Pieter en mijn paard was niet zo geweldig, de communicatie tussen Pieter en mij was beroerd.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:58

Ik heb nooit een curssus gevolgt en ga het waarschijnlijk nooit doen. Ik vind het uitmelkerts. Ik heb mijn verleden en mijn toekomst. Ik leer iedere dag van mijn knollie. Ik heb veel geleerd op een handelstal. Daar gingen ze op een walgelijke manier met paarden om. Die paarden hebben mij zoveel geleerd, want zo gingen ze ook met mij om. Je snap dat ik en de paarden wel naar elkaar moesten luisteren om het enigzins vol te kunnen houden.
Ik geloof niet in curssusen, maar ik zeg niet dat het slecht is dat ze er zijn. Voor mensen die echt vast lopen met hun paard is het ideaal.
Maar als je zelf achter dingen komt onthoud je ze beter vind ik.
Mijn merrie volgd mij perfect. Ze luisterd en ze vertrouwd me. ook zij was zwaar mishandeld op die stal. Ik verzorgde haar, omdat niemand het durfte en ik net mijn knollie kwijt was geraakt.
Door boeken lezen leer je ook veel.
Sorry dat ik zo heftig ben, maar ik vind het vaak van die uitzuigers.
maar toch ben ik blij dat je er veel aan hebt gehad. toch is het beter om naar een betere weg te zoeken om met paarden om te gaan en je paard te leren begrijpen, dan te zeggen als ie bijt sla ik hem.
zeker echt pettje af voor mensen die op zoek gaan naar een betere manier.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 23:51

sorry maar ik vinf het een wazige man. Overal kun je natuurlijk wel wat leren maar kon me in zijn methode's niet erg vinden. Ken ook iemand die daar geweest was en vervolgens paard over een rooster in een fietspad heen wilde laten lopen omdat dat volgens hem zou moeten kunnen... Nou het kon dus niet. Paard aan beide voorbenen gewond... Nee dan ben je lekker bezig. Volgens mij leer je meer als je de hele dag een kudde paarden observeert en kijkt hoe paarden onderling met elkaar omgaan. Een paard is en blijft een dier, verlies dat nooit uit het oog.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 00:02

annegti schreef:
sorry maar ik vinf het een wazige man. Overal kun je natuurlijk wel wat leren maar kon me in zijn methode's niet erg vinden. Ken ook iemand die daar geweest was en vervolgens paard over een rooster in een fietspad heen wilde laten lopen omdat dat volgens hem zou moeten kunnen... Nou het kon dus niet. Paard aan beide voorbenen gewond... Nee dan ben je lekker bezig. Volgens mij leer je meer als je de hele dag een kudde paarden observeert en kijkt hoe paarden onderling met elkaar omgaan. Een paard is en blijft een dier, verlies dat nooit uit het oog.


Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb ook een demonstratieavond met Pieter Baalbergen gevolgd, dat was op stal Mansour in Arnhem. Hij kan best wel leuk contact leggen met de paarden, maar hij kan niet analytisch aan de toeschouwers overbrengen hoe hij het doet. Zijn kennis komt ook met name door heel close met paarden om te gaan, en als hij een wilde Konik in een Natuurgebied kan benaderen, dan spreekt hij wel degelijk paardentaal. Als hij kan vertellen wat hij doet, bespaard hij een heleboel mislukte communicatiepogingen door mensen die NIET de tijd hebben om de hele dag een kudde te observeren en te kijken hoe paarden onderling met elkaar omgaan.

Ik mis bij Pieter Baalbergen het duidelijke stappenplan dat je kunt vinden bij Parelli/Modde en Voest. Hij kan niet duidelijk omschrijven wat hij met de paarden doet als hij een demonstratie geeft. Het publiek moet muisstil zijn terwijl hij aan het fluisteren is.

De methode Baalbergen is in principe precies dezelfde als die van alle ander Natural Horsemanshippers. En hoe kan het ook anders. Er is maar één taal die de paarden begrijpen, en dat is de paardentaal...

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 07:04

Ik heb met de Pinksteren een cursus bij P.B. gevolgd en daar heb ik best een hoop geleerd. Helaas kan Pieter Baalbergen beter met paarden als met mensen communiceren Lips are sealed , dus vandaar dat er een boel niet goed overkomt.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:17

Haha, ik ben een paar jaar geleden mee geweest op een trektocht met Pieter Baalbergen en zijn (toenmalige?) vriendin Thirza (en nog een paar mensen en paarden natuurlijk) Heb de tijd van mijn leven gehad maar Pieter is inderdaad beter in het praten met paarden als met mensen. De boodschap die hij uit wil dragen is zeker goed maar echt onder de indruk van de methode ben ik niet. Als je goed naar hem luisterd kan je zeker een aantal dingen leren, het meeste is gewoon pure logica en luisteren naar je eigen paard.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:18

Haha, ik ben een paar jaar geleden mee geweest op een trektocht met Pieter Baalbergen en zijn (toenmalige?) vriendin Thirza (en nog een paar mensen en paarden natuurlijk) Heb de tijd van mijn leven gehad maar Pieter is inderdaad beter in het praten met paarden als met mensen. De boodschap die hij uit wil dragen is zeker goed maar echt onder de indruk van de methode ben ik niet. Als je goed naar hem luisterd kan je zeker een aantal dingen leren, het meeste is gewoon pure logica en luisteren naar je eigen paard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 14:38

Ben eens bij een clinic geweest met deze Baalbergen .Heb er toch weer dingen van opgestoken en hij kwam mij erg eerlijk over, ook naar de paarden toe. Forceerde niets en zo. Ik zou best eens zoiets een keer willen doen, maar dan met mijn eigen paarden.
Overigens vind ik net als Phoenix dat ze eens wat minder duur moesten zijn.... De stap om zoiets te gaan doen wordt dan te groot voor mij.