Onderhoud tuig en dekens/dekjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Onderhoud tuig en dekens/dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 17:35

om even te vergelijken hoe ik mijn spullen onderhoud ben ik benieuwd hoevaak en op welke manier jullie de volgende dingen schoonmaken/invetten/etc:

-dekjes (hoevaak en op welke manier schoon?);
-tuig (hoevaak schoonmaken en olieen);
-zadel;
-dekens (schoonmaken);
-spullen van neopreen;
-andere dingen die ik misschien nu even over het hoofd zie.

zelf:
-was ik mijn dekjes 1x/2 wkn met de hand in een sopje en laat ze buiten drogen;
-het tuig maak ik 1x per 3 a 4 maanden schoon met zadelzeep en met olie insmeren;
-zadel maak ik 1x per half jaar schoon met zadelzeep en smeer het 1x per maand licht in met ledercreme;
-mijn deken gaat 1x per jaar naar de wasserij;
-spullen van neopreen maak ik alleen schoon als ze erg smerig zijn met warm water.

ongetwijfeld zal deze vraag eens eerder gesteld zijn maar ik wil graag een compleet en actueel stukje (sorry moddie Tong uitsteken ).

Amor Vincit Omnia


gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:39

dekjes verwissel ik om de twee weken en was ze in die twee weken ook. ik spuit ze eerst met de hoge drukspuit af en daarna in de oude wasmachine. het tuig doe ik elke maand ongeveer het zadel ook.(zadle zeep en vet)

de zomer deken was ik in de winter en als hij in de zomer echt vies is ook een keertje in de zomer.
de winterdeken net andersom.(hoge drukspuit en schrobben)
de rest het zelfde als jou

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Onderhoud tuig en dekens/dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:57

-dekjes (hoevaak en op welke manier schoon?);

Als er zo'n glad vetlaagje opkomt , gewoon in de wasmachine op 40 graden.
Schaapje ook als het te plat wordt , maar dan is het wel viezig ook.
Kan na 2 keer gebruiken zijn , maar ik heb een aantal dekjes en was eigenlijk nauwelijks. Wil wel met fijne schone zachte dekjes rijden dus ze zien er altijd netjes uit als ze op Rena haar ruggetje gaan. Hoe ze eraf komen is weer een heeel ander verhaal Tong uitsteken

-tuig (hoevaak schoonmaken en olieen);

Ik heb tegenwoordig bijna alles in kunststof , dus als het wat modderig wordt even afspoelen , desnoods met wasmiddel (shampoo/afwas) en borsteltje. Leer dat ik nog heb met Carr&Day&Martin zadelzeep/onderhoudsmiddel helemaal netjes schoonmakenals het wat stoffig/vettig/viezig begint te worden (is maar minimaal altijd bij mij Knipoog ) en indien nodig inolien. Misschien 3 a 4 keer per jaar , ziet er altijd perfect uit dus vaker is niet nodig Lachen

-zadel;

Wintec 500 dus sopje en klaar , nu 1 keer schoongemaakt en ziet er supernetjes uit Lachen
Torsion desnoods met een borsteltje , is suede-cordura en onderkant schaap.

-dekens (schoonmaken);

Wasautomaat of stomerij.

-spullen van neopreen;

Sopje , borsteltje en gaan met die banaan , als het modderig wordt.

-andere dingen die ik misschien nu even over het hoofd zie.
Borstels enzo ook in de wasautomaat.
Drinkemmer elke week , halster + touw eens in het jaar ofzo met nagelborsteltje , volle wastafel en afwasmiddel.
Gaat als een tierelier !! *LOL*

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:02

-Dekjes gebruik ik ongeveer een week, dan gaat ie in de wasmaschine. Als mn paardje zomers errug heeft gezweet spoel ik ze na t rijden uit en hang ik ze te drogen. Swinters zweet ie niet zo ontzettend.
- mn hoofdstel en martingaal enzo maak ik haast elke x na het rijden schoon met stubben zadelzeep, 1 x per 2 maand vet ik het in met bijenwas.
- zadel gaat 1 x per week in de stubben z.zeep. 1 x per 2 maand in de bijenwas.
- zomerdekens gaan als ze erg smerig zijn in de wasmachine, winterdekens maak ik in de zomer een x goed schoon met de tuinslang, een hoop sop en een borstel (heb errug oude winterdekens, echt mooi worden ze toch niet)
- peesjes enzo borstel ik na het rijden af, worden ze erg vies dan gaan ze in de wasmachine of in een emmer.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:08

Dekje verwissel ik elke dag. Als ik er maar 2 rijdt op een dag dan zijn het soms 2 dagen. Maar om nou voor elk paard een schoon dekje te pakken lijkt me ook wel overdreven, dan heb ik elke dag 4 dekjes om te wassen.
Bandages gaan in de was zodra ze vies zijn.
Hoofdstel gaat vrij regelmatig in de zadelzeep/olie. Zo'n eens in de 2 weken, sperriempje gaat eigenlijk net wat vaker als de rest. Het zadel wordt maar zo'n een keer in de 2 maanden schoongemaakt en ingeolied.
Neopreen gebruik ik niet, en de dekens worden elk jaar met een borstel uitgeborsteld zodat de haren eruit zijn (binnenkant) en daarna wordt de buitenkant met de hogedrukspuit afgespoten.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:14

Zadel:
Eens per maand per Stubben zadelzeep. Eens per 3 maanden met Stubben Hamanol.

Hoofdstel:
Eens per maand met Stubben zadelzeep. Eens per 2 maanden met Stubben Hamanol.

Leren halster:
Eens per 6 a 7 weken met Stubben zadelzeep. Om de keer met Stubben Hamanol.

winterdekens:
Hoge drukspuit en in een ouwe badkuip weekje weken.

Dekjes:
Zo vaak als nodig in de wasmachine (30 graden). Soms (met verharen en in de zomer) eens per 2 weken. En anders eens per 3 weken. Maar ik wissel de dekjes, ik gebruik ze om en om om de dag.

Peesbeschermers:
Elke keer na rijden afspoelen onder de kouwe kraan. En af en toe even met een harde borstel schrobben.

Fleecedekens:
Gebruik ik alleen op wedstrijden en na de les. Dus die was ik misschien eens per 8 maanden ofzo op 30 graden.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:15

Shabrakje gebruik ik amper dus tot nu toe nog niets mee gedaan.
Tuig maak ik eens in de 2 maanden helemaal schoon en vet ik het in.
Dekens heb ik allemaal nieuw sinds dit jaar dus nog nooit schoongemaakt maar ik denk als ze vies zijn of zoiezo aan het einde van de dekenperiode.
Peesjes en strijkjes na iedere tocht

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:49

Zadel en hoofdstel maak ik iedere dag schoon met zadelzeep, net als mijn laarzen. 1 x per jaar vet ik mijn zadel in, en mijn hoofdstel 2 x per jaar.

De chabrakjes gaan als ze vies zijn in de wasmachine, en dat ligt er aan hoe veel ze gezweten hebben.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 20:40

bedankt voor de antwoorden. trouwens een tip, nooit je dekjes of bandages wassen met soda of ander agressief spul, dat kan brandwonden geven. dat van die hogedrukspuit is nieuw voor me, komen er dan geen gaten in?

wat ik me ook afvraag is of de vetten en zouten met 30 graden/handwas en gewoon wasmiddel wel helemaal uit de dekjes gaan?

Amor Vincit Omnia

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:44

Ik denk dat je wel hele slechte dekens moet hebben willen er gaten inkomen, al zou ik het bij een zomer of zweetdeken niet proberen Lachen

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:44

oei ik ben erg!! lees ik nu ben gewoon een schande voor paardenwereld durf ook niets neer te zetten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:52

Hoofdstel en zadel doe ik af met spraysoap als hij veel gezweet heeft.
Anders 1x per week met die spraysoap.
En ga ik naar wedstrijd met de stubben zeep.
En 1x per 3 maanden olie ik het.

Dekjes als hij veel gezweet heeft gaat het meteen naar huis de wasmachine in, op 30 graden met fijnwasmiddel en wat wasverzachter.
Heeft hij niet gezweet gebruik ik het nog een keer.

Singel van neopreen en peesbeschermers borstel ik na het rijden af.
Zijn ze nat dan speol ik ze af.
En wil het met spoelen niet genoeg zuiver gaat gaan ze samen de wasmachine in.
Om de gespen een washandje.

En alle dekens die er in passen gaan regelmatig in de wasmachine, de rest laat ik wassen bij een zaak in de buurt.
Ik borstel ze wel elke week helemaal van binnen af.
En werkt dat niet meer afdoende breng ik ze weg.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:57

Tuig maak ik eens per maand schoon, na zweten haal ik er een doekje langs. Singel was ik ook eens per maand, verder hang ik hem buiten en borstel ik de haren weg. Hetzelfde voor dekens.
Bandages doe ik lang mee, of ze moeten echt vies zijn, maar meestal was ik die eens in 2 maanden, met 20 tegelijk.
Dekjes doe ik echt veel langer mee (of hij moet echt enorm gezweet hebben) eens in de 3/4 weken een schoon dekje, ze zijn meestal niet echt vies, borstel alleen de haren weg en hang ze buiten. Ik vind het zonde om mijn dure dekjes zo vaak te wassen, worden ze lelijk van.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Onderhoud tuig en dekens/dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:00

-dekjes (hoevaak en op welke manier schoon?);
Ik heb er 'maar' 10 ik doe er ongeveer een week mee dan gaan ze gewoon in de wasmachine.Als ze vol vies en zweet zitten gaan ze eerder de was in.

-tuig (hoevaak schoonmaken en olieen);
1 keer in de 2 weken maak ik alles schoon met die spraysoap voor de wedstrijden elk half jaar maak ik het schoon met zadelzeep en daarna leerolie.
Hoofdstellen etc. gaan eens per jaar een uurtje in een emmer met leerolie geen nachtje anders sopt het maanden later nog.


-zadel;
zie boven
-dekens (schoonmaken);
aan het einde van de winter gaat alles naar een stomerij die speciaal dekens wast.Is er 1 tussen door echt heel erg goor dan gaat die eerder.
Ik heb van elke dekensoort er een stuk of 2/3 zo kan het paard een schone droge deken op en krijg ik korting als ik alle dekens tegelijk wegbreng

-spullen van neopreen;
singels en peesbeschermers.De peesjes gaan zo af en toe (singels zo eens in de maand heb er 2)zeg eens elk half jaar gewoon in de wasmachine wel borstel ik ze keuring uit of ik houd ze even in een emmer water

Mijn trailer was ik elk half jaar van de binnen en buitenkant (jaaa snob) en na gebruik gooi ik er altijd een emmer schoon water door.

ongetwijfeld zal deze vraag eens eerder gesteld zijn maar ik wil graag een compleet en actueel stukje (sorry moddie Tong uitsteken
vooruit dan maar weer .
Ik kan zelf ook niets vinden over het onderwerp.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:04

ow ja de trailer
ook ongeveer 2, 3 x per jaar van binnen en buiten.
En elke keer na gebruik mest eruit.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:14

Hoofdstel.. zoiezo 1x in de week of mocht hij vies zijn schoonmaken met zadelzeep, invetten met olie.
met zadel precies het zelfde.
mocht het geregent hebben maak ik het zoiezo schoon en vet ik het in.
ook als ik wedstrijden heb of netjes naar de les toe ga.. altijd even lekker alles schoonmaken.
Laarzen.. altijd na het rijden!!
euhm me bandages.. tsja.. als ze vies zijn, het zelfde bij mijn sjabrakies..
maar dat is dan zeker wel iedere 2 weken.. Haha!
de winter en zomer dekens gaan gewoon in de oude wasmachine hier bij ons op stal.

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Onderhoud tuig en dekens/dekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:28

Dekjes:
Worden 1 tot 3 x gebruikt, afhankelijk van de hoeveelheid vuil en zweet die er van het paard af komt. Daarna gaan ze (na afborstelen) in de wasmachine. Voor een eventueel singelbontje (bij lange ritten & cross) geldt hetzelfde en voor bandages ook.

Tuig:
In ieder geval voor een dressuurwedstrijd (dat zijn er niet zo veel) en nadat er een flinke regenbui overheen is gegaan (natuurlijk wel eerst laten drogen). Laten we zeggen zo'n 1 x per 2 maanden. Dat gebeurt dan met simpel leervet. Bit wordt vaker schoongemaakt uiteraard. De martingaal is bij ons een ondergeschoven kindje, meestal maken we die schoon als-ie begint te kraken. Haha!

Zadel:
Zelfde als bij tuig.

Dekens:
Zomerdekens gaan in de wasmachine zodra dat nodig is. Winterdekens gaan eens per jaar in de profi wasmachine bij de buurman van onze stalhouder.

Spullen van neopreen:
Peeskappen en kogelbeschermers gaan om de haverklap onder de tuinslang, goed afborstelen en ook goed laten drogen. Is ook wel nodig, ze zitten altijd onder de bagger, of we nou in de bak rijden of buiten. Bij droge modder of zand volstaat afborstelen.

Laarzen:
Heb ik niet, maar m'n zusje wel. Die maakt ze schoon na iedere baggerrit (even afnemen) en poetst ze met leervet voor iedere wedstrijd.

En over mijn rijschoenen zal ik het maar niet hebben. Die kan ik binnenkort weggooien omdat ze niet echt bagger- en spuitplaatsbestendig zijn, en schoonmaken doe ik ze al haast nooit. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:44

Ik maak mijn zadel en hoofdstellen elke 3/4 keer dat ik het gebruik schoon kmet zadelzeep en af en toe gaat er een likje vet of olie overheen.
Schabracken ligt er maar net aan hoeveel ze eronder gezweet hebben...
Dekens eigenlijk idem dito, op dit moment heb ik zowat alleen maar Rambo's en daar zit een vuilwerend en bacteriewerend stofje in wat echt heel veel scheelt.

Ik maak mijn spullen ok nooit speciaal voor een wedstrijd schoon, is helemaal niet nodig als je het goed onderhoud.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:50

Sjuimpje schreef:
Ik maak mijn spullen ok nooit speciaal voor een wedstrijd schoon, is helemaal niet nodig als je het goed onderhoud.


Wij ook niet echt 'speciaal voor een wedstrijd', maar als het dan toch tijd is om schoon te maken... dan is dat een mooie gelegenheid. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:57

Wat ik dus echt niet begrijp,is dat er mensen zijn die hun paarden rustig maanden , zo niet een half jaar , onder dezelfde deken laten staan. Zo'n deken stinkt dan echt verschrikkelijk ( urine ) en dan wel elke dag een half uur poetsen en dan die deken er weer op. Onbegrijpelijk .
Verder houd ik mijn spullen schoon, eigenlijk hetzelfde als mijn dagelijkse kleren etc. Neopreen kan je trouwens ook prima in de wasmchine gooien.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:22

Dekjes:
ongeveer 1x per week een schone, dekje gaat gewoon in de wasmachine.

Tuig/zadel:
Euh.... als ik er tijd voor heb/voor wil maken. Dan maak ik t zadel schoon met zadelzeep en gebruik ik daarna lederbalsum. Zadel iets vaker dan de hoofdstellen.

Dekens:
Winterdekens laat ik 1x per jaar wassen, zomerdekens gaan gewoon in de wasmachine. (alleen is mijn moeder er niet echt blij mee)

Spullen van neopreen:
ook in de wasmachine, geen probleem.

Laarzen:
Die maak ik 2x per schoon en behandel ze met laarzenwas.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:51

Mijn hoofdstel doe ik echt iedere keer na het rijden met 3 in 1 Effax. Dan blijft het mooi zwart en ik word er de volgende dag met rijden blij van als ik een schoon glimmend hoofdstel aantref (vreemd misschien, maar het is zo )
Alleen voor wedstrijden nog even met Stubben zadelvet. Het zadel doe ik ook voor wedstrijden, dat zal 1 a 2 keer in de maand zijn. De singelstoten vet ik wel vaker in, denk 1 keer in de week, want ik vind het vervelend als daar scheuren in komen...

Dekjes gaan een paar keer om de beurt op en daarna gewoon in de wasmachine, ze slijten er enorm van en de kleur verdwijnt ook voor een groot deel, maar goed zo'n dekje dat keihard is van het zweet zit ook niet lekker. Overigens vind ik zadeldekjes in de winkel belachelijk duur...je moet ze eigenlijk alleen in zo'n kraampje op wedstrijden kopen, dan gaat het soms nog wel..

Dekens was ik bijna nooit, het zijn echte buitendekens en die mogen van mij vies zijn! De Rambo's blijven overigens vrij schoon aan de binnenkant...)De wollen dekens moeten nu eigenlijk in de wasmachine, maar ikheb geen zin ze nu af te borstelen (ze mogen van mijn moeder niet zo maar met zaagsel en al de wasmachine in Verward )

Peesbeschermers borstel ik af en als ze modderig zijn met water...
Mijn zusje heeft peesbeschermers van 600 gulden en die schijnen gewoon in de wasmachine te kunnen, maar dat vind ik toch wel een eng idee... Bloos
Singels gaan wel in de wasmachine...

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:25

Dekjes:
Gebruik ik ongeveer 4 keer (is dus ongeveer een week). Ik was ze gewoon in de wasmachine, maar wel met extra veel water (om alle zeepresten uit te spoelen), zonder wasverzachter. Mijn 'schaap' was ik met Christ-wasmiddel (speciaal voor lamsvellen producten).

Zadel, hoofstellen, halsters:
Eens per maand mee naar huis, helemaal uit elkaar en schoonmaken met zadelzeep en daarna in de lederolie. Mijn bitten kook ik dan meteen uit.

Neopreen singels:
Ongeveer eens per maand in de wasmachine (op dezelfde manier als mijn dekjes). Is er een zanderig en nat dankzij onze buitenbak, dan spoel ik hem af onder de kraan en laat hem thuis of in de trailer drogen.

Dekens:
Fleecedekens / badstofdekens; ongeveer eens per twee tot drie weken in de wasmachine (wederom met veel water en zonder wasverzachter).
Zomerdeken; gebruik ik vrij weinig, maar als ik hem gebruik gaat hij eens per maand naar de wasserij.
Winterdekens; eens per maand naar de wasserij. Juist in een vacht onder dekens ontstaat gemakkelijk broei en schimmel doordat er geen luchtcirculatie plaatsvindt. Om dat te voorkomen poets ik in de winter extra goed en houd ik mijn dekens schoon.

Borstels:
Eens per maand (of vaker indien nodig) in de Dethol.

Trailer:
Na ieder gebruik mest eruit. Bij parkeren zetten we de trailer iets achterover hellend om water van het dak af te laten lopen. Het luikje op het dak zetten we vaak op een klein kiertje om luchtstroom te houden. We hebben een Ifor Williams met compleet aluminium-bodem, dus die vergt weinig onderhoud!

Voerbak / waterbak:
Voerbak; eens per week met heet water en een borstel helemaal uitboenen.
Waterbak; iedere dag controleren en eens per week met een borstel uitboenen (geen schoonmaakmiddel).
Voeremmer;(voor slobber) gaat af en toe mee naar huis en dan gewoon in de vaatwasser (ik spoel hem dan wel eerst helemaal uit).

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:51

*dekjes:
ik doe elke dag een schoondekje op. Ik was de dekjes bij ons op de zaak, in de wasmachine (met waspoeder en schweipp=ontvettend) en daarna gewoon in de droger

*dekens:
ik heb van elk type deken (dus katoenen, winter-, onder-, zweetdeken, etc) overal minimaal 2 exemplaren en ik wissel ze dus 1 keer per 2 weken. Dan gaan ze in de was (zie dekjes)

*borstels:
die gaan 1 keer per 2 weken mee naar de zaak en worden daar opm dezelfde manier gewassen als de dekjes

*hoofdstel:
meestal 1 keer per week invetten met stubbenspul

*zadel:
meestal voor elke wedstrijd (gemiddeld 2 keer per maand) invetten met stubbenspul

*laarzen:
elke dag ff met een doekje en wat leerbalsem (zit in geel flesje met rode letters, weet de naam niet meer Verward ) schoonmaken

*beenkappen:
na gebruik ff afborstelen. Als Prakkie heeft losgelopen dan afspoelen onder de kraan. Deze gaan ongeveer 1 keer per 2/3 maanden mee naar de zaak en worden gewassen in de wasmachine

*voerbak:
Bij ons op stal mag je geen slobber, fruit, etc in de gewone voerbakken geven. Dara gaat alleen brok in. We hebben hangvoerbakken voor "vochtig" eten en die spoel je na gebruik ff om. Voorkomt een hoop vliegen.

*vrachtwagen:
die gaat 3/4 keer per jaar naar de poetser toe. Dan wordt ie helemaal schoongemaakt (zowel van binnen als van buiten) en helemaal gepoetst. Dus is ie weer helemaal glimmend. Als ik hem heb gebruikt, dan haal ik de mest en het kuil eruit en gooi er wat dettol (of wat er toevallig om handen is) met heet water doorheen en veeg hem verder uit.

Dat was het wel geloof ik...

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:51

Dekjes borstel ik na het rijden flink af, en spuit ze in de zomer vaak gewoon schoon.
Wassen doe ik niet zovaak *me moeder niet zo blij mee*

Dekens spuit ik regelmatig met de hogedrukspuit af... alleen, een dag op en is weer vies!

Tuig vet ik regelmatig in, en een keer per maand met zadelzeep!

Zadel een keer in de paar maanden...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Akshay, joyce83, karinmanon en 35 bezoekers