Vlechten bij dressuurwedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Vlechten bij dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-02 12:58

Gewoon uit nieuwsgierigheid (en ik ben een absolute wedstrijdleek):

Een KWPN-er of ander normaal paard hoor je helemaal in te vlechten. Bij een fjord horen de manen netjes omhoog, met een duidelijke zwarte streep.
Een haflinger mag je (volgens mij, correct me if i'm wrong) ook met loshangende manen rijden tijdens een dressuurproef.

Hoe zit dat dan met Friezen? Losse manen, hengstenvlecht? Knotjes lijken me niet staan bij friezen. En Tinkers? Telt daar hetzelfde voor?

En arabieren dan? Mogen die ook met losse manen of hengstenvlecht of toch maar knotjes? En barokke paarden?

Heeft iemand een idee? Hoe zijn de regels omtrent verzorging eigenlijk opgesteld?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 18:25

Uit het proevenboekje:

De Manen:
a) Opgemaakt in één rij enkele gelijkmatige rij van dubbelgeslagen vlechtjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los, maar moet over de frontriem gedragen worden.
b) Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte. De manen mogen niet gelijk geknipt of geschoren zijn, maar moeten op de dezelfde lengte zijn 'getrokken'.
c) Op andere dan onder a) aangegeven wijze ingevlochten manen.
d) Totaal afgeschoren manen. In alle gevallen dient vlak achter de oren een strookje manen te zijn verwijderd teneinde het hoofdstel een goede ligplaats te geven.

Onder deze volgorde van voorkeuren vallen niet de paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 18:30

Bij arabieren mag je de manen toch niet trekken??

franka

Berichten: 161
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 19:09

Friezen is altijd los of hengstenvlecht dacht ik.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 15:25

Hum, ' een andere wijze van toilettering gebruikelijk is' : wat is er dan gebruikelijk bij het desbetreffende ras? Fjord weet ik, Haflinger: manen los of hengstenvlecht? Fries: idem, Shetlander: hoe moet die dan?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:27

Bij de Welsh Cob is het op keuringen verplicht de manen los te laten hangen. Dus ik reed Julius altijd met losse manen. Hij had ook hele lange manen hoor. Ik vond het gewoon erg verzorgd staan.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:32

idd. Bij een halfinger mag je de manen goed verzorgd los laten. Of in een hengstenvlecht doen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 14:28

scooby schreef:
Bij arabieren mag je de manen toch niet trekken??


Ja hoor dat mag wel, je moet doen wat je zelf wilt.
De meeste mensen die ik ken die met een arabier starten (waaronder ikzelf Haha! ) houden het kort (staat zo lekker sportpony-achtig) en vlechten het gewoon in voor de wedstrijd.