groeien Veulens van sommige rassen sneller???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

groeien Veulens van sommige rassen sneller???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 09:25

Lijkt het alleen zo, of is het echt zo dat bepaalde rassen de veulens sneller groeien dan van andere??? Ik heb zelf een type NF veulen die op 2 maand 80cm groot was, volgens mijn hoefsmid zou ze 130-140 worden. Ze is nu wel al iets gegroeid natuurlijk ... maar als ik 'r vergelijk met een Tinkerveulen van de zelfde leeftijd met zelfde te verwachten schofthoogte is het verschil echt wel duidelijk. Of m'n veulen zal niet zo groot worden (lijkt me de juiste redenering te zijn) - of het is werkelijk zo dat bepaalde rassen sneller hun hoogte bereiken dan andere. Wie heeft er ervaring mee?


Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:02

Ik denk dat de smid de juiste richting heeft aan gegeven wat betreft de hoogte van je veulen.

Als indikatie bv. een rij-ponyveulen van een maat op 4 maanden
van 115 -119 cm komt uit 146 - 151

Deze gegevens hebben we uit eigen ondervinding.

Ik wil er wel bij zeggen dat wanneer je niet voert ze de eerste jaren wat klein blijven.
En later heb je een" kans" op een inhaalslag.

Zo hadden wij enkele kwpn-ers naar een opfokbedrijf gedaan in Friesland en toen we ze met 27 maanden naar huis haalde groeide ze daarna nog 8 tot 10 cm tot hun vijfde levensjaar.

Daarom vinden we het belangrijk dat veulens zo snel mogelijk bijgevoerd worden vanaf de 3 maanden.

Nl. je pakt dan de jeugdgroei die zeer belangrijk is.
Zorg wel dat je ze niet te vet voert.

Maar veulens na het spenen tot de 2 jaar alleen maar kuilgras en weidegang is te kort.

Al zijn er veel personen dan met het verhaaltje komen van OC -OCD.
Maar dat heeft veelal betrekking op te weinig beweging en mais voeren.

Het is bewezen dat uithoudings vermogen en spieraanzetting in de eerste levensjaren cruciaal is voor de prestaties in de toekomst.

En daarvoor heb je de voeding nodig die belangrijk zijn om" prestaties"
op jonge leeftijd te leveren.
Laatst bijgewerkt door Troef op 03-10-02 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 10:06

Ze is bijgevoerd hoor, ze bemoeide zich al in mams'r bakje toen ze pas een week oud was! Ze krijgt dagelijks veulenbrok bij (1e en 2e leeftijd van pavo), ponymix, wat geplette gerst, worteltjes en wat hard brood af en toe. Alleen lijkt het alsof ze niet echt groeit aan de zelfde snelheid als bepaalde andere veulens. Messchien krijgt ze straks zo'n mega-groeischeut!

PS - we weten niet "wat" de vader is. De moeder is "type" NF, wat ze is zijn we niet zeker ; typebepaling is door de dierenarts gedaan geweest.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:19

Citaat:
PS - we weten niet "wat" de vader is. De moeder is "type" NF, wat ze is zijn we niet zeker ; typebepaling is door de dierenarts gedaan geweest.


Nu blijkt dat je gegevens anders zijn dan je in eerste instantie bracht.

Ja dan doe ik geen verdere uitspraken over de eindhoogte.
Daar de vader ook een SHET kan zijn.

Maar is het niet zo dat je produkt van de bloedbank af komt.

gekocht via een handelaar of markt.?

Want daar lijkt het op.!

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 10:34

Handelaar, het was een pony die zwaar verwaarloosd was, bleek dit voorjaar drachtig ook! Stel nu dat de vader een shet is, zou de groei dan inderdaad stil gaan vallen nu, en zou ze dan later opnieuw 'r eindspurt maken? Dat is nu net waar ik mee zit. Niet dat het me wat uitmaakt hoor, ik zou gewoon graag weten wat "normaal" is en wat niet. Is het dan normaal als het veulen met 2 maand 80cm haalt? Zou ze dan ook niet kleiner zijn? Ze heeft niet de bouw van een shet, slanke lange benen, smal hoofdje, lichaam iets ronder (beetje dik?), manen vallen langs één kant buiten net achter 'r oren, daar neigen ze om aan twee kanten te gaan vallen. Ze liep toen we 'r gekocht hebben in een kudde waar shet-hengsten bijliepen, alleen is volgens de DA die de veulenspuit is komen geven en de smid er geen shetbloed in (te slank volgens hen).

PS zo anders is het niet dan bij de eerste post, gewoon moeder Type NF (stond daar ook al zo), vader heb ik niet vermeld opzettelijk -onbekend-.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:42


Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:18

Troef schreef:
Ik denk dat de smid de juiste richting heeft aan gegeven wat betreft de hoogte van je veulen.

Als indikatie bv. een rij-ponyveulen van een maat op 4 maanden
van 115 -119 cm komt uit 146 - 151

Deze gegevens hebben we uit eigen ondervinding.

Ik wil er wel bij zeggen dat wanneer je niet voert ze de eerste jaren wat klein blijven.
En later heb je een" kans" op een inhaalslag.

Zo hadden wij enkele kwpn-ers naar een opfokbedrijf gedaan in Friesland en toen we ze met 27 maanden naar huis haalde groeide ze daarna nog 8 tot 10 cm tot hun vijfde levensjaar.

Daarom vinden we het belangrijk dat veulens zo snel mogelijk bijgevoerd worden vanaf de 3 maanden.

Nl. je pakt dan de jeugdgroei die zeer belangrijk is.
Zorg wel dat je ze niet te vet voert.

Maar veulens na het spenen tot de 2 jaar alleen maar kuilgras en weidegang is te kort.

Al zijn er veel personen dan met het verhaaltje komen van OC -OCD.
Maar dat heeft veelal betrekking op te weinig beweging en mais voeren.

Het is bewezen dat uithoudings vermogen en spieraanzetting in de eerste levensjaren cruciaal is voor de prestaties in de toekomst.

En daarvoor heb je de voeding nodig die belangrijk zijn om" prestaties"
op jonge leeftijd te leveren.


hihi dan word sym vast een topper. die groeit nog steeds als kool en heeft een behoorlijk uithoudings vermogen waar ze elke dag op oefent Haha!

ocd en oc komt vooral door slecht voer. door te weinig van de juiste stoffen. daarom voer ik sym ook pavo bij. niet veel want mevrouw is nu precies goed en mag niet dikker worden het is ook een Vork vreetzak.
ze krijgt ook nog 1/4 subli muslie met zeewier en soms wat appelazijn of lijnzaadolie.

zorg dus dat je knollie het juiste voer krijgt dan hoef je, je niet zo snel zorgen te maken. en ja er zijn rassen die sneller zijn dan de andere qua ontwikkeling en groei.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 12:36

Hihihi ... zijn die shet-hengsten dan echt zo'n felle kerels??? Zo erg vind ik het niet als het een kruising met shet moest zijn, shet's zijn héél erg stevig, sober, en van de sterkste rassen ter wereld, dus ik vind het alvast geen schande hoor, wat de uitkomst ook mag zijn! Ik ben er fier op, het is een mooi veulentje! Héél erg donker bruin (ik zou net niet zwart durven zeggen) met een wit perfect in het midden geplaatst kolletje.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:21

oc en ocd komt ook sneller voor als je jonge paard te zwaar is
bijvoeren is/kan goed zijn als het goed gebeurt
ook heel belangrijk ter voorkoming van ocd ets is zorgen dat ze genoeg beweging krijgen, zoveel mogelijk op het land of als dat niet kan in een bak

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 21:16

De hoogte van de spronggewrichten en de knieën kunnen een indicatie geven. Als moeder en veulen naast elkaar staan en de spronggewrichten of de knieën van het veulen komen lager dan die van de moeder dan blijft het veulen kleiner dan de moeder. Komen ze hoger dan wordt het groter.
Sommige veulens krijgen inderdaad een groeischeut. Mijn veulen was aanvankelijk aan de kleine kant en ook tijdens vorige winter groeide ze langzaam maar zeker maar nu...
Ze is nu anderhalf en amper nog vijf centimeters kleiner dan mama (mama is 1.60m) dus ...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-02 08:02

Mmmmm ... intresting!!! K'zal ze even naast elkaar zetten straks! Bedankt voor de tip!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:58

Mijn veulen ( een haflinger) is nu net over de meter heen en hij is nu 4 maanden. Toen hij geboren werd was hij zon 65 cm, dus hij is al aardig wat gegroeid, maar ik heb nu een beetje het idee dat de groei ff stil ligt.
Hij groeit nu wel in de breedte
Ik hoop dat ie zon 1.45m wordt verwacht het wel de vader is 1.47 en de moeder 1.43 duss
we zien wel, maar ik denk dat het ook heel verschillend is per veulen!
groetjes leonie

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 10:22

ah wat worden die klein geboren. sym was 105cm bij de geboorte. en is nu 128cm.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-02 09:02

Ik heb haar gisteren naast 'r moedertje gezet, blijkt dat ze al sluipend toch gegroeid is. Alleen viel het in het begin dus veel duidelijker op! Messchien krijgt de smid dus toch nog gelijk. Al bij al zit er maar een 20-tal cm verschil niet meer tussen moeder en dochter, en dat op 6/7 maand (16/6/2002)... M'n 'sneakertje'. t'Is zo'n schatje! Haha!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:13

Citaat:
Teigetje Geplaatst: 03-10-02 22:16 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

De hoogte van de spronggewrichten en de knieën kunnen een indicatie geven. Als moeder en veulen naast elkaar staan en de spronggewrichten of de knieën van het veulen komen lager dan die van de moeder dan blijft het veulen kleiner dan de moeder. Komen ze hoger dan wordt het groter.




Dit hoeft nog niet alles te zeggen. De eerste tijd groeien de benen van het veulen ook nog, dus ook de knieen en sprongewrichten. de benen groeien echter wel minder dan de rest van het lichaam.
Als het veulen de leeftijd van twee jaar heeft bereikt, dan zijn de benen uitgegroeid.
Zijn de knieen echter voor die tijd die van de moeder al voorbij, dan wordt ze iig groter

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ilona__ en 50 bezoekers