probs met verzorgster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

probs met verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 20:12

Ik heb voor 2 verzorgsters voor hon, 1 van 9 (E) en 1 van 14 (S). Mijn vermoedens zijn vandaag een beetje bevestigd.
Ik was bezig hons stal uit te mesten, komt E naar me toe, ben je hons stal aan het doen? Dus ik van, ja. Zij, owh, en loopt weg. Iets later komt S aan, ben je hons stal aan het doen? Dus ik weer, ja... S: Ah joh, doe ik wel!. Ik: Nee joh, hoeft niet, ben nu toch al bezig. S: Jah, maar ik verzorg hon toch? En daar hoort uitmesten ook bij toch?
Nou, dit zie ik E echt niet zeggen.
Ik heb dus een tijdje met S zitten praten, en het blijkt dat zij altijd diegene is die mest, tenzij ze aan E vraagt of ze wil mesten. Ook poetst en zadelt S meestal, en als ze dan klaar is, wil E rijden.
Dit kan toch niet? Ok, E is nog maar 9, maar toch. Ik heb haar van te voren verteld dat een pony verzorgen niet alleen de lusten, maar ook de lasten betekend.
E was er vandaag heel de dag, en ze heeft enkel hon een aai gegegeven, en verder niet.....
Iemand tips?
Sorry, maar hon is er niet zodat ze lekker gratis kunnen rijden


yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:27

Ik zou weer met E gaan praten en vertellen dat je dit eigenlijk helemaal niet leuk vind.
Je kan haar ook vertellen dat ze dus als ze niet verandert niet meer op haar mag rijden totdat ze ook samen met S de andere klussen gaat doen en natuurlijk blijft doen als ze dit een bepaalde tijd volhoud weer proberen te laten rijden en als ze dan weer het oude patroon oppakt dan zeggen dat ze misschien niet meer mag rijden ofzo...

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:29

ik zou dat kindje (hoe zielig het ook klinkt) ff zeggen wat je er van denkt en als ze dan moet huilen ofzo is dat jammer maar het is jou pony die ze mag verzorgen en het istoch logisch dat ze als ze hon wil rijden haar ook ZELF op moet zadelen, als ze dat niet wil/kan vind ik dat ze beter nog een tijdje op de manege kan oefenen ofzow... (dit is mijn mening, zo zou ik het doen. Ik heb zelf deze problemen niet dus ik kan me ook niet voorstellen hoe het is om met zo'n probleem te zitten. Als iemand vind dat ik echt onzin zit te vertellen hier moet je me maar ff een pb sturen...)
-xxx- inge

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:30

Simpel, alleen S als verzorgster houden. Ook geen onderlinge haat en nijd meer. Pech voor E hoor, maar daar leert ze wel van.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:06

Ik sluit me aan bij Carola. Aan E heb je dus gewoon niks. En idd Hon is er niet ter meerdere glorie van E! Een pony verzorgen is idd ook mesten en poetsen en minder leuke klussen. Stel dat hon kreupel is en een maand alleen maar aan de hand mag stappen, zou E dat er voor over hebben?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

batje

Berichten: 10559
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:08

E is wel nog erg jong.. Kan je van een kind van 9 verwachten dat ze uit zichzelf aanbied klusjes te doen?
Misschien moet je haar wat meer betrekken in het werk, dat ze dan wat meer gaat doen. Iig even tegen haar zeggen dat ze best wat meer mag doen, en als dat niet helpt haar dan evt wegsturen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:27

Ik kan me voorstellen dat een meisje van 9 jaar nog niet echt een idee heeft van wat een pony houden eigenlijk inhoudt. Ik zou daarom toch eens met haar gaan praten hierover.
Maak haar duidelijk dat je meer van haar verwacht dan alleen maar je pony te aaien en te tutten.
Misschien kan ze samen met het andere meisje een soort rooster opstellen met wie wat doet en wanneer?
Als het verder een leuk kind is, zou ik haar niet zonder meer wegsturen.

* To Belg, or not to Belg *

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:38

batje schreef:
E is wel nog erg jong.. Kan je van een kind van 9 verwachten dat ze uit zichzelf aanbied klusjes te doen?


Nou ik was toen zo hoor, en kan er zo nog 100 opnoemen die dat ook waren.

Ik ken je probleem maar al te goed, ik zou het het meisje in kwestie maar eens een keer heel duidelijk maken. Dat ze dan gaat huilen is jammer maar dat zijn lessen die ze moet leren...(ow ik klink hard Bloos maar daar komt het op neer)

Hon is er niet enkel voor de lol, vertel ze nog eens precies wat ze allemaal moet doen en kijk dan of ze dat ook naleeft (hoewel ik persoonlijk vindt dat je die dingen al uit jezelf naleeft..)
Ik zou ze dus nog wel een kans geven maar dan ook wel meteen de laatste.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:59

In eerste instantie dacht ik: de oudste houden en E. uitleggen dat ze weg moet en waarom.

Aan de andere kant Stef, mocht je E. nog een kans gunnen, dan kun je eventueel met de meiden SAMEN afspreken:
E. doet bepaalde dagen de stal.
S. doet andere dagen de stal.
Dan kunnen ze precies zien: is het dinsdag? Oh dan is het de beurt van... etc.
Degene die de stal doet, of misschien degene die 'm niet doet die dag, moet/mag ook opzadelen en het eerste rijden, daarna eventueel die ander nog, die dan ook afzadelt en bijv. voert indien nodig, etc.

Dus duidelijke afspraken, dat het afgewisseld wordt wie wat doet.
Als ze niet op vaste dagen bij Hon zijn, maar wel altijd samen, dan kun je het zo doen: de vorige keer was het S. die de stal deed, dan moet vandaag E. het doen.
En zo ook met andere 'klusjes', enz.
Rijden mogen ze beiden, maar bijv. niet altijd dezelfde eerst, dit ook om en om regelen of zo.

Mocht na twee weken de situatie nog niet verbeterd zijn, kleine meid even onder vier ogen nemen en uitleggen dat Hon er niet voor haar is, maar zij voor Hon.
En blijkbaar wil ze dat niet.
Als ze gratis wil rijden moet ze maar verhuizen.
Naar sprookjesland... }>

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:11

ik vind dat het kind nog te leren heeft. het zal er wat slechts aan overhouden als ze de laan wordt uitgestuurd zonder te weten waarom, of niet echt. zo leert ze niet van paarden. een rooster is een PRIMA idee. ok, je moet je paard nu ook niet als 'eerste keer een verzorgpaard' laten fungeren, ik bedoel dat ze alles verkeerd doet en dan iedere keer zegt dat ze haar lesjje heeft geleerd, wat ze ook heeft gedaan, ze leerde van je paard maar je paard wordt er slechter van.
het rooster zou veel helpen. geef het kind wel tijd. het is een KIND.

Enya - Daya :-)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 22:35

tja, ik denk dat dat een groot probleem is.
E is een boom van een meid, als je haar ziet zou je zeggen dat ze 12 of 13 is. Daardoor vergeet je snel dat ze nog maar 9 is.
Ik weet ook niet precies wat de "relatie" tussen E en S is, zal zowiezo een keer met beide meiden om de tafel gaan zitten.
Misschien wijs om eens aan E te vragen of ze het uberhaubt nog wel leuk vindt (als dat niet zo is zijn we snel uitgepraat natuurlijk)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:37

Van een meisje van 9 teveel verantwoording verwachten? Je kan niet verwachten dat zo'n meisje het werk ziet liggen. Schijnbaar is ze heel makkelijk en idd niet geschikt als verzorgster. Daar zou ze begeleiding bij nodig hebben van een ouder persoon.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 22:47

sorry, maar een kind van 9 ziet ook wel dat de stal vuil is. En zeker als ze vraagt of ik de stal aan het uitmesten ben, is het een kleine moeite om te vragen of ze kan helpen (aangezien er altijd tich kids staan die nog veel jonger zijn, die staan te bleren of ze mogen helpen)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:54

Denk eraan dat E kleiner is, ik denk dat als je het gevraagd/gezegd had, ze het misschien zo voor je wou doen, maar omdat jij al bezig was (zoals je zelf al schreef) dacht dat het niet hoefde.
Dat ze idd die dingen niet ziet, dat ze dat nog moet leren.

Vergelijk haar niet teveel met dat andere meisje, daar is zij nog een paar jaar jonger voor en minder ervaring en minder verantwoordelijk enzo.
Misschien is dat andere meisje ook wel veel volwassener voor haar leeftijd, weet veel meer van wanten enzo.
Daarom is het gevaarlijk om ze te vergelijken, je kunt je dan behoorlijk verkijken.

Weet ook niet als je uitmest, hoeveel je dan moet uitmesten, hoe zwaar (de kruiwagen) het is enzo.
Net zoals met het opzadelen, kan ze dat wel? Is het niet te zwaar voor haar?
Is ze er trouwens altijd als dat andere meisje er ook is?
Gaan/zijn ze er altijd samen?
Zijn ze er iedere dag?

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 23:01

S is er woensdag, vrijdag en zaterdag. E is er iig zaterdag, en verder weet ik het niet. Altijd als ik iemand bezig zie met hon is het S, en E eigenlijk nooit. Ik vraag me steeds meer af of ze er uberhaubt wel weer zin in heeft.
Haar moeder is ook al zo'n raar mens.
Laatst was hon onzuiver doordat ze met S gestruikeld was met springen (onder mijn toezicht) dus ik sta dat te vertellen tegen de moeder van E... "Jah, dan moet ze niet springen" Echt op een toon van, dan kan door S mijn dochter straks niet rijden.
Ja, hallo, van wie is die pony nou eigenlijk?
S is een gouden meid, zal je me niet over horen, ik heb met E ook veel minder op.
Ik weet het gewoon niet

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 23:16

.
Laatst bijgewerkt door holly op 13-03-23 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131946
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 16:52

Het gaat me iets te ver om het hele verhaal van Holly te quoten, maar ik sluit me er volledig bij aan !

Van een kind van 9 kun je zonder begeleiding weinig verwachten.
Als ik me even in mezelf verplaats: aan mij hadden ze op die leeftijd ook niks, tenzij ik een duidelijke opdracht kreeg, dan was het geen probleem.
Maar zelf werk zien: neuh, dat niet hoor.
Als je echt wilt dat E. een volwaardige verzorgster wordt, dan zul je er echt veel tijd in moeten steken en/of haar veel dingen samen met S. laten doen zodat die haar wat bij kan brengen.
Een schema is natuurlijk een prima idee, ik denk dat kinderen op die leeftijd veel behoefte hebben aan vastigheid.

Als je de tijd niet hebt voor goede begeleiding of liever alleen voor S. kiest, dan zou ik daar ook eerlijk in zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat je er voor past om veel tijd te steken in een meisje waarvan het erg onzeker is of ze er over een tijd nog is.
Dan zou ik zeker open kaart spelen, je bespaart jezelf een hoop werk en frustraties, en het is natuurlijk ook veel eerlijker tegenover E. !

Succes !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:19

Een kind van 9 kun je niet de verantwoording geven over de verzorging van een pony. Er zijn uitzonderingen, iedereen op Bokt had op z'n negende al een fantastisch verantwoordelijkheidsgevoel (plus had toen al vier paarden ingereden en reed op M of Z niveau Haha! ) maar een kind van negen is een KIND, en nog een jonge ook.

Als je meer verwacht van een kind van die leeftijd, dan moet je de ouders daarbij betrekken, of zelf een stukje begeleiding doen.
TUURLIJK rijdt dat kind het liefste, en ziet ze wel dat de stal vies is, maar doet daar niks mee. Een kind van 9 ruimt ook niet uit zichzelf haar kamer op, gooit niet uit zichzelf haar sokken in de was, en biedt haar moeder ook niet aan om de ramen te lappen als ze ziet dat die vies zijn.


mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:37

ik ben met bij mijn verzorgpony opgevoed met rijden is ook mesten. en dat deed ik ook samen me een kind (toen zelfs jonger dan 9). en ik vind ook dat het een beschreven regel behoort te zijn. maar wees niet te hard voor een kind van 9. maar wel duidelijk en strikt.

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 23:19

Ik heb het er nog eens met Stef over gehad tijdens chatten.
Blijkt dat het jonge meisje E. nog niet alles hoeft te kunnen van Stef, maar dat het meer om haar 'enthousiasme' en 'houding' gaat.

Het oudere meisje, als je die zou vertellen dat Hon verkouden of kreupel was, zou ze meteen heel ongerust zijn en je het hemt van je lijf vragen wat ze voor Hon kon doen om haar zo gauw mogelijk gezond te krijgen.

Het jongere meisje echter reageert gewoon met 'Oh', en loopt weg.
Dat soort dingen.

Ze laat ook het oudere meisje altijd eerst rijden zodat zij nooit hoeft te poetsen en op te zadelen.
Het oudere meisje gaat de stal doen, dan poetsen, dan opzadelen... dan rijden.

Ondertussen is het jongere meisje al op stal aanwezig maar gaat niet meehelpen.
Die wacht tot het andere meisje klaar is en klimt dan op Hon, en naderhand zal ze eventueel nog wel afzadelen (en Hon op stal zetten) maar daar houdt het mee op.
Dus leuk even gratis rijden en that's it.
Zo heb ik het begrepen althans.

Stef heeft al vaker geprobeerd leuk wat uit te leggen, ook over longeren enzo, en andere dingen die je tegenkomt bij bijv. de verzorging.
Het oudste meisje wil van alles weten: hoe, waarom, mag ik dat ook leren, wil jij me dat leren...
Het jongste meisje wil alleen rijden eigenlijk, en ziet Hon eerder als 'een hobby' dan ook nog als 'een dier waar je van kan houden'.
Dus meer 'de status van verzorgpony' die Hon heeft, maar of ze ook 'dol op Hon is', dat blijkt dus niet uit haar gedrag!

Vandaar dat Stef niet zo blij is dat het meisje 'alleen maar rijdt', dat is de bedoeling niet.
Het gaat er ook om dat Hon buiten het rijden om ook een beetje aandacht krijgt, poetsen/knuffelen, hoeven niet eens moeilijke dingen te zijn, maar gewoon dingen die dat meisje wel kan.

Het lijkt er echter op dat Hon een leuk speelgoedje mag zijn, maar dat het meisje 'buiten de rijbak' zich totaal niet voor de pony interesseert. Verward
Stef, sterkte met beslissen! Scheve mond

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 00:35

Een meisje van negen is simpelweg nog veel te jong om zelfstandig voor een pony te zorgen. Dat een pony ook ziek kan worden is al moeilijk te bevatten voor een kind van die leeftijd.

Ik zie het dagelijks aan de vriendinnetjes van mijn dochter. Ze komen hier, willen dolgraag rijden maar verder begrijpen ze totaal niets van de behoeften van een pony. Kinderen met een hond of kat thuis zijn iets verder daarin maar als ze helemaal geen dieren hebben is het helemaal moeilijk.

Eigenlijk is het heel simpel: een kind van die leeftijd kan alleen maar voor een pony zorgen met heel veel begeleiding van een ouder iemand en anders niet.
Dat kan je het kind niet verwijten, ze zijn er gewoonweg te jong voor.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:33

Mijn dochter is 8 en die laat ik de stal ook niet uitmesten........ (krijg je me toch een puinhoop, ze kan geeneens met de kruiwagen lopen) Ik laat haar wel stro los schudden in de stal.

Ze kan zelf het zadel niet op de pony krijgen en als ze het hoofdstel aan moet doen, krijgt ze het kopstuk geeneens achter de oren...........
Mijn dochter "moet" daarom haar pony wel poetsen, mee wandelen (ik er uiteraard bij), rijden en voeren en stro los schudden.

Ik heb dus voor mijn andere pony een bijrijder.....(zie mijn topic een eindje verderop) Die rijdt de pony alleen op dinsdag op de les, de rest van de week zie ik die dus helemaal niet........... (morgenavond dus een gesprek met de moeder en denk dus dat ik daar mee kap, maar dat is een ander verhaal)

Ik zou haar klusjes voor zetten/laten doen die ze ook echt kan en past bij haar leeftijd....... (ik weet niet of dit en wat ik hieronder schrijf al geopperd is)
Maar klopt dat verhaal van die andere verzorgster wel? Zegt die niet tegen haar dat zij die pony wel zadelt voor je jongste verzorgster? Of dat dat intussen een onbeschreven regel is tussen de beide meisjes.........

Ik zou in iedergeval de jongste ook haar zegje laten doen...........en haar vragen wat zij wil gaan doen met de pony als ze het alleen mocht beslissen en zou kunnen doen en laten met de pony
Het weinig aandacht schenken aan de pony is dat geen verlegenheid, niet weten wat te doen?

Ik heb zelf thuis altijd honden gehad, papegaaien, cavia's, een ratje, een kat, goudvissen enz. Momenteel nog 2 honden, 1 kat en 2 papegaaien in huis, stuk of 60 postduiven in een hok in de tuin en 3 pony's op stal staan.
Mijn kids weten wat het inhoud om dieren te hebben en zijn wat dat betreft zelfs zo zorgzaam dat ze met een platte regenwurm nog naar de da willen...........

En ongeïnstresseerde houding bij de ziekte van een dier is meestal geen houding weten te geven en niet weten wat te moeten doen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:54

Ja alane,Je hebt gelijk hoor,
Een jong kind ziet het niet omdat ze niet weet wat te doen.
Je kunt het vergelijken met een kind op een kinderboerderij.
Genieten van de dieren,even aaien,rijden,daag en naar huis.
Een praatje maken om er achter komen wat ze leuk vind om te doen is wel wat.Een jong kind zal dan zeggen:ik vind het leuk dat ik op hon mag rijden.In dat praatje kun je natuurlijk niet zeggen:je moet dit en je moet dat.
Als iemand mij zou verplichten om iets te doen dan zou ik eigenlijk niet meer willen komen omdat ik me dan niet meer op mijn gemak voel.
Het is niet makkelijk om een kind de deur te wijzen(zoals alane en stef)omdat je je eigen flink banketstaaf kunt voelen om het te moeten doen.Aan de andere kant is het wel zo dat je elke keer maar weer in de weer bent als het kind er is omdat je haar niet alleen durft of kan laten.Daar gaat veel energie in zitten.
Maar goed het kind ziet het niet en daar kan ze niks aan doen.Ze zal heus wel weten dat er minder leuke dingen te doen zijn maar zal niet precies weten waarvoor en waneer ze er aan moet geginnen.Ze zal waarschijnlijk zoiets hebben van zij doet het al dus hoef ik het niet meer te doen.Omdat ze nog zo jong is gaat het boven in het bolletje niet van,nou dan kan ik wel even dat gaan doen want dat is ook nodig.Zo van jij doet dit dan doe ik dat.Ik heb het gevoel dat als het oudere meisje eens twee weken niet zou komen en zij wel dat na die twee weken er helemaal niet gebeurt is.Dat kan je haar niet kwalijk nemen,maar fijn is het niet.
In je verhaal leg je de situatie uit en vind ik eigenlijk al een oplossing die jij graag ziet.Je schrijft dat je het beter met het oudere meisje kan vinden dan met het jongere meisje.Dan is dat de oplossing.Het is niet leuk voor dat meiske maar als jij je er aan ergerd zal je met haar moeten gaan praten dat het niet meer kan.Mijn tip is om het het oudere meisje pas te laten weten als het kleintje niet meer komt zodat zij geen ruzie krijgen omdat het oudere meisje haar mond heeft voorbij gepraat door er uit te floepen dat ze weg moet.Kinderen reageren soms hard tegen elkaar.Zo van: he jij moet weg he?Kun je je voorstellen hoe zo'n kind zich dan voelt als jij dat ook nog eens komt vertellen.
Och wat maak ik er weer een verhaal van.ik hoop dat je ergens je keuze maakt tussen wat meer gaan meehelpen en haar het zicht te geven over wat ze zou kunnen doen of dat je haar verteld te stoppen.succes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shannen6 en 129 bezoekers