buikje bij een fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

buikje bij een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 16:02

mijn fjord heeft een best te dikke buik.
ik zou er graag wat aan wille doen, maar ik weet niet hoe?
ik laat er elke dag wel lopen, ( longeren of rijden).
ze staat overdag in de wei die al best kort is, maar ze krijgt elke keer een stukje bij.
snachts gaat ze binnen, en kan zo hooi eten.
ik voer dr geen bix of muesli want daar krijgt ze teveel energie van en word het net zn Koe .
is het erg dat mijn fjord wat te dik is?
omdat het winter word ofzo?
ik zou het niet weten,maar hoop dat iemand een tip heeft.

Brabantse Fries ;)


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 16:15

Mijn fjord heeft het ook,dus ik zet haar op dieet,veel rijden en ze krijgt graszaadhooi,daar zit weinig in.
Maar op haar rug verdwijnt het vet,ze zit helemaal niet meer lekker zonder zadel en haar buikje gaat maar niet weg... Boos!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 16:23

wat is dat precies voor hooi?
bij de vorige eigenaar heeft ze nooit iets hoeven doen, en ze heeft ook al 1 veulen gehad, en naar mijn weten kreeg ze daar ook kuilmais bij gevoerd..ze is nu 6 tot haar 5 jaar stond ze daar.

Brabantse Fries ;)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:13

Het is gewoon een soort hooi,net als bermhooi en andere soorten,maar in het ene hooi zit meer energie leverende stoffen als in de andere.
In graszaadhooi zit niet zoveel waar een paard dik van word,maar wel voedingsstoffen enzo.
Meestal word dit hooi aan fjordjes en haflingers en dat soort paarden gegeven,want die worden snel dik.Veel andere paarden hebbben niet genoeg aan dat hooi.Maar Rinkja krijgt ook een klein beetje biks bij omdat ik veel rij,maar dat is ook niet veel meer een grote hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:08

Ook voor een Fjord is het schadelijk als ze te zwaar zijn. Helaas zijn er nog steeds veel mensen die vinden "dat dat zo hoort bij een Fjord" maar dat slaat helemaal nergens op.
Een Fjord hoort zeer sober gevoerd te worden. Je KUNT ze bijna niet te weinig geven. Schrale wei is dus prima, en maar heeeeeel beperkt gras erbij geven. Idd graszaadhooi voeren ipv bijvoorbeeld kuilgras, en biks hebben ze praktisch niet nodig. Pas als ze harder werken dan 1.5 uur per dag flinke training (dus niet het recreatiehobbelen dat de meeste Fjordeneigenaren toch doen Haha! ) hebben ze krachtvoer erbij nodig.


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:38

Even een kleine uitzondering vergeet niet dat de jonge fjorden paarden wel wat extra's nodig hebben voor de groei. Mijn fjord van 1.5 jaar krijgt p/d 1 kilo krachtvoer en daar naast voldoende kuil. En hij is echt niet dik.
Veel al hebben de fjorden in de zomer op lekker vol gras gelopen waar ook lekker veel in zit zodat ze snel tonnetje rond worden. Om je paard dan af te laten vallen flink laten werken elke dag 1 a 2 uur en 'savonds op stal een klein plukje hooi en meer niet.

Wodan en ik onderweg in de M2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:43

Het gaat hier over een Fjord waarop gereden wordt, dus dan neem ik aan dat het geen paard betreft dat nog in de groei is....

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 20:23

neej, ze is 6 jaar.
en dit jaar hebbe we dr gekocht en ingereden.

Brabantse Fries ;)

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:55

ik heb vroeger ook een fjord gehad.en er staat er nu ook 1 bij ons op stal.en ze hebben allebij hetzelfde buikje.het hoort gewoon bij het ras.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 21:09

nou afentoe zie ik toch fjorden op foto`s die niet zn buik hebbe net als mijn grasmaaier..
maarja..net wat je zegt, het zal er wel bij horen een beetje.

Brabantse Fries ;)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 07:32

Er zijn 2 soorten buiken: een diepe en een brede. Diepe kun je helaas niks aan doen, das de bouw van de borstkas en moet je eigenlijk alleen blij mee zijn omdat een diepe borstkas ruimte bied vor grote longen die weer voor uithoudingsvermogen zorgen.
Een brede buik is minder gwenst, wil je deze eraf krijgen dan moet je idd stevig trainen en weinig voeren.
Succes!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 12:59

ik zou der minder gras bijvoeren. loulou staat op een kale wei en mag een paar uur per dag op het gras. ze krijgt 1 3/4 kilo sportbrok.ik rijd der drie kwartier tot een uur intensief en daarna stap ik der buiten uit op gaat ze in de molen. ze heeft nou een beetje buik omdat ze langer op het gras staat maar ik heb der eigenlijk de hele zomer slank kunnen houden.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:10

mijn vz fjord krijgt haast niks. In de zomer aleen gras en in de winter kuilvoer en handje bix. Ik weeteigenlijk niet zoveel over voer voor paarden maar wel dat fjorden haast niks nodig hebben. Ze staan nog wat dichter bij paarden in de natuur die ook met weinig moesten overleven.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:39

je bent niet de enige!
Mijn fjord heeft ook een best wel dikke buik.
Hij staat op heel kort gras,en krijgt maar een handje brokjes per dag bijgevoerd,verder krijgt hij niks.
Ik rij best vaak 4 a 5 keer per week,maar hij valt bijna niks af.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 16:44

naast wat Vippie zegt, zou ik haar op schraal land zetten, maar dan niet elke dag een strookje gras meer erbij en op stal ipv hooi gewoon wat extra stro geven. (mocht ze zich buiten wegens gebrek aan gras vervelen, kun je ook nog wat stro erbij geven)
Kies overigens voor roggestro en niet voor tarwe- of gerstestro, daar eten ze al graag teveel van, met als resultaat weer een dikke buik, maar dan van het droge stro.

Meer kun jij niet doen.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 17:22

Net wat iedereen zegt: niet te veel voeren en misschien de duur en de intensiviteit van het rijden wat opvoeren.
Mijn Fjord (in geheel kale wei, vergelijkbaar met paddock) krijgt 1,5 kg biks per dag en zo`n vier plakken hooi. Hij wordt iedere dag 1 a 2 uur gereden. Intensiviteit verschilt maar hij is beslist niet dik!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 21:15

ik voer de zowiezo geen bix bij of muesli.
daar word ze veelste fel van.
ze staat nu op een stuk best kale wei, en een stuk gras, omdat ik dr pas een stuk heb bij gegeven..
ik zal dr minder hooi geven..
en de draad pas om de 1,5 maand verzetten ofzo.
ze heeft toch een best grote wei.

Brabantse Fries ;)

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 01:50

een fjord die eens te dik is geweest houdt altijd een buikje. ( dan heb ik het wel over de hangbuik en niet in de breedte. in de breedte is gewoon te vet) dit is mijn ervaring met fjord. heb zelf een fjord en die werkt 5 keer per week, staat op een kaal weiland dag en nacht en krijgt een kwart kilo mix en meer niet. en ze ziet er goed gevuld uit en gelukkig niet te dik. We hebben ook een fjord staan die een jaar weinig heeft gedaan en op een volle wei stond en dus echt de hangbuik er aan over heeft gehouden ook al wordt ie nu veel gereden. = los vel

groetjes jet

maar een hangbuik ziet er wel niet zo mooi uit maar is wel beter dan een brede volle buik want dat is echt te dik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 11:03

Voor mijn vz fjord regel ik het voer. Ik heb een schema opgesteld hoeveel wanneer ze moet krijgen en de boer voert haar dat elke dan. Ze staat met een stuk of 10 schapen in de wei die heel schraal is. Hier staat ze dan ook dag en nacht in. Ze kan hier en daar best wat knabbelen. Ze krijgt elke dag rond 4 uur een halve emmer mais gevoert * kuilmais*. Dit laatste omdat die boer de schapen ook mais geeft en aangezien mevrouw daar ook dol op is krijgt zij het ook. Voor de rest krijgt ze per dag een kwart kilo *basis* brok. Aangezien ze 2,5 is werkt ze niet intensief maar gewoon rondjes hobbelen aan de longe. Ze loopt 1 tot 2 X per week aan de longe half uur. En Macha is absoluut niet dik. Ze heeft een 'normaal' figuur zoals ieder ander rijpaard dat heeft.
En als ik er ben dan zet ik haar op stal en dan krijgt ze een plak hooi *gewone hooi* en een paar handjes bix voor het werken. En na het werken de restjes hooi die ze nog heeft en nog een aantal handjes bix.
Ze lijk de laatste tijd wel dik maar dat komt toch echt door haar wintervacht! *knuffelbeer*

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 11:18

maverick schreef:
ik heb vroeger ook een fjord gehad.en er staat er nu ook 1 bij ons op stal.en ze hebben allebij hetzelfde buikje.het hoort gewoon bij het ras.


Dat hoeft niet perse... zoals je verschillende soorten kwpn'ers hebt, heb je ook verschillende soorten fjorden.

Wat betreft de vraag, gewoon meer rijden. Als de ruggegraat 'omhoog' komt, doe je iets niet goed lijkt mij, dan zou ik toch wat meer voer geven en meer rijden dan moet die buik d'r 'vanzelf' (wat heet Haha! ) afgaan...

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 14:10

ik laat nu expres gewoon op best kort land staan.
ik zet het draadje wel over een paar weken om.
dat ze er gewoon heel de winter mee door kan.
babs heeft een hang+ wat breede buik..
denk dat die hangbuik wat komt omdat ze een veulen heeft gehad.

Brabantse Fries ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:27

*dit is voor niemand persoonlijk bedoeld ofzo* Even iets uit de wereld helpen: Je kan ook niet zeggen ik geef mijn paard nix hij staat op een schrale wei that's it. Kan hij mooi afvallen. Nou zo werkt het helaas niet vooral niet in de winter: Een paard heeft eten nodig om warm te blijven al voer je hem alleen maar hooi dan moet dit wel van een goede hoeveelheid zijn * per paard verschillend*. Net zoals jij eten nodig hebt om zowel enegrie als warmte te produceren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domi_94, Lucia88, Vagabondo en 132 bezoekers