pony loopt niet meer rond hoe verander ik dat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

pony loopt niet meer rond hoe verander ik dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 17:32

hallo,
ik heb een probleempje
mijn pony heeft ongeveer 7 weken stil gestaan.
dan kan ik me voorstellen dat ie weer moet wennen en dat ie een beetje vast zit maar naar een week moet toch een beetje normaler lopen???

hij buigt niet meer af hij loopt gewoon dom door en doordat ik neitmeer goed afbuigt wil ie niet meer goed rond door de bocht en luistert hij niet meer naar knijpen met mijn benen. en moet ik dus puur op de teugels rijden.
ze hebben me verteld dat ik een paar keer met bijzet teugel moest longeren en als het dan nog niet beter ging met slof rijden.
het longerene heeft niet echt effect maar ik ben geen voorstander van de slofteugel en aangezien ik er nog nooit mee heb gereden ben ik bang datik hem daarmee verpest. Scheve mond

het lukt me dus echt niet meer om hem aan de teugel te laten lopen wat ik ook doe. mischien doe ik het zelf wel fout???!!!??

weten jullie iets wat ik fout kan doen of iets wat ik kan proberen?


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:40

Ik vind het niet zo vreemd hoor als hij 7 weken heeft stil gestaan, geef hem wat meer de tijd ze zal wel stijf zijn!


gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 17:43

het is ook niet gek hij hoeft ook nog neit echt te werken. maar een beetj evooruitgang kan toch wel op zijn minst iets meer opletten en niet dom door draven. ik heb hem trouwens ook om de dag gelongeerd dus echt heel stijf ??????

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:48

misschien helpt het als je hem veel longeert, word ie ook los van en heel veel stelling en veel kleine voltes rijden, verder weet ik het echt niet....

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:06

Vooral veel stelling en voltjes rijden,als je echt werkt op binnenstelling, komt je paardje wel eens vanzelf naar beneden Lachen .

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:27

misschien niet elke dag rijden. een dag longeren een dag rijden een dag wandelen een dag rust een dag join-up(pen) een dag rijden een dag aan de hand balkjes lopen. enz. zo maak je al 2 weken vol en je bent toch steeds bezig.
waarom heeft jouw pony stil gestaan? was ie ziek ofzo en is hij wel beter?? of heeft hij vakantie gehad in de weide en heeft ie daar iets meegemaakt??
hij zal het heus niet zomaar doen. succes

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:49

ga lekker rekken en strekken. veel voltes, slangevoltes, veel overgangen. en heel veel naar de ontspanning rijden. verder kan je ook veel schakelen in de gangen.

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:50

idd mee eens zo ben je toch bezig en het is ook wel weer eens goed om een aanntal dingen anders te doen dan altijd maar weer rijden.

vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:58

Veel bochtjes rijden. Als hij voor je been weg rent in draf en daardoor stijf de bocht door gaat kun je misschien beter eerst in stap hem meer laten buigen. Als mijn pony een klierbui heeft krijg ik hem in draf ook maar moeilijk goed door bepaalde bochten, dan stiert hij ook door. In stap lukt het me dan veel beter. Ook niet te veel gaan knijpen, losjes been geven. Veel overgangen en korte stukje rechtuit draven tot je hem weer beter onder controle hebt.

In plaats van rijden met slof kun je ook longeren met slof of touwtjes. Het maakt mijn pony veel makkelijker...
Sterkte...

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:56

Mijn pony heeft bijna 3 maanden stilgestaan, ik ben eind juli/begin augustus weer rustig aan begonnen met rijden en het begint nu eigenlijk pas weer een beetje normaal te lopen.

Het kan dus een tijdje duren, nu weet ik niet hoe oud jouw pony is, die van mij is al wat ouder en wat de reden van de stilstand was.

Die van mij was ontiegelijk stijf en fris en maf en dat wordt nu dus minder.

Ik zou me niet zo focussen op het aan de teugel rijden, maar eerst zorgen dat je pony weer wat losser wordt, zijn bespiering weer wat opbouwt en weer beter aan je beenhulpen komt te staan, zo heb ik het ook aangepakt.

Ik heb ten eerste goede les gehad (heb ik nog steeds), 3 x in de week, nu is dat misschien een beetje veel, 1 x zou ook genoeg zijn, maar het is wel goed om les te hebben, ten eerste omdat je dan zeker weet of je pony lastig is, of dat jezelf iets fout doet en ten tweede omdat iemand aan de kant dan ziet of je niet teveel vraagt van je pony en je kan helpen met opbouwen.

Ik zou me niet druk maken om het a/d teugel gaan, werk eerst aan de dingen die ik eerder noemde en dan komt dat vanzelf wel weer in orde.

Ik heb met Jerai veel balkjes gelopen, zowel onder het zadel als aan de longe, veel gelongeerd, heel goed en lang instappen voordat ik begon met rijden, veel overgangen en toen het later weer mocht ook veel voltes enzo.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-02 15:45

de reden dat ie stil stond is dat zijn energie stroom de verkeerde kant op liet hij las van zijn benen had en zich gewoon helemaal niet lekker voelde en op advies van paardenfluisteraar en de da gewoon 7 weken niet rijden.
maar hij loopt gewoon continu met zijn oren naar voren dus zo van :wat doet dat gekke wief daar op mijn rug ik ga ech tniet nar haar luisteren.
in stilstand lukt het wel maar niet in stap draf galop.
galop heoft ok nog neit niet draf ook niet heel goed maar stappen kan toch wel ietsjes?

Liselot

Berichten: 32176
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:48

heb je het over modena? toen ik haar donderdag reed ging het superlekker... in alle gangen lekker afgebogen en heel soepel... ze is veel veranderd door die behandeling!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ubermetrics en 4 bezoekers