Hoe richt je een paard recht gedurende longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Hoe richt je een paard recht gedurende longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 12:24

Hen deze vraag al ergens gesteld, was misschien niet de juiste plek , dus probeer het nog maar eens :
Hoe richt je een paard recht , of hoe houd je een paard rechtgericht tijdens het longeren ?
Ik ben mijn paard , na een langdurige blessure, weer aan het opbouwen, gebruik hier naast conditietraining , ook de Pessoateugel bij. Voor het VWNW goed, maar ze is behoorlijk scheef en loopt of over de schouder weg als ze niet wil buigen in het achterbeen , of ze valt naar binnen . De aanleuning op de longeerlijn is dus nogal moeilijk. En recht wordt ze er ook niet van. Iemand een oplossing ?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 13:06

Dat is een lastig probleem. Longeer je in de roundpenn of in de gewone baan? Als je in de roundpenn longeert, heeft ze wat meer aanleuning op het hek zodra ze met de schouder waar ze graag over wegloopt aan de buitenkant hebt. Op die manier zal ze ook graag wat willen verbuigen naar binnen. Daarin kun je haar een beetje helpen door haar wat rechter te houden of zelfs wat stelling naar buiten te vragen. Dat kun je met de pessoa doen, met een dubbele longeerlijn of met het touwtje. Als je het touwtje gebruikt, dan kun je een extra lijn aan de buitenkant zetten (gewoon extra touwtje of bijzet) als begrenzer, je vraagt dan ook echt minder stelling naar binnen. Tegelijkertijd let je er goed op dat ze meer gaat dragen met haar binnenachterbeen, tempowisselingen zijn daar goed voor en dan vooral wat langer een lager tempo vasthouden; ze zal eerder wat lever wat sneller bewegen, maar het gaat echt even om het dragen. Buiten de roundpenn kun je makkelijker met dubbele longe werken en soms ook wat rechtuit en vaak van hand veranderen.
Op de kant dat ze graag naar binnen valt, wil ze misschien wat minder graag instellen en inbuigen, aan deze kant kun je wat meer stelling vragen naar binnen. Dat zal eerst het effect hebben dat ze naar binnen toe komt, maar als je wat meer stelling krijgt, kun je haar wat makkelijker naar buiten sturen. Zodra ze haar koppie naar buiten kan doen, zie je de schouder naar je toe komen, die hoort ze niet naar binnen te brengen op die manier eigenlijk. Als ze dan instelt en weer op vier benen loopt, dan kun je de stelling wat af laten vloeien zodat ze aanleuning behoudt op de buitenkant.
Met de dubbele longe kun je naar mijn idee wat meer afwisselen en haar manieren om zich te onttrekken ook goed opvangen. Zodra ze wat rennerig gaat worden, eerste weer terug naar een rustig tempo zodat ze wat ontspant en niet wegloopt voor de inwerking.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 17:18

Ik ga het eerst morgen weer even doen, kan ik even kijken wat er nu precies mis gaat, is nog wel moeilijk uit te leggen zo, ik longeer in de roundpen.
Ze wil rechtsachter niet graag buigen en loopt constant in een soort van linkerstelling met het rechterachterbeen buiten (naast ? ) de massa. Hoop dat ik het zo goed uitleg. Met 2 longeeerlijnen en Pessoa durf ik nog niet echt te proberen, moet je denk ik wel erg handig voor zijn. Lijkt mij theoretisch wel beter te corrigeren.
Wat ik er nu aan zie , is dat ze rechtsom , met buitenstelling loopt , met haar schouder eruit gedrukt dus , linksom lijkt met longeren dus makkelijker te gaan maar ik zie hier iets over het hoofd, lijkt mij.
Langzame tempowisselingen moeten inderdaad ervoor zorgen dat ze gaat dragen, hier zit wel vooruitgang in, al zijn de stukjes waarin ze draagt nog wel kort. Hoe zet ik dan bij ?

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:06

Ik zou proberen het paard eerst goed voorwaarts te longeren. Het heeft namelijk helemaal geen zin om tempowisselingen te gaan rijden als het paard niet goed voorwaarts is. Dan wordt elke keer het binnenachterbeen totaal niet gebruikt, wat je dus wel wil bereiken.
Ik begrijp dus dat hij linksom vooral moeilijker is. Probeer om hem goed elke keer naar buiten te drijven. Dit kan je doen door je zweep op de schouder te richten en evt. met je houding deze hulp te versterken. Dan proberen het binnenachterbeen te activeren door meer impuls op te wekken met je zweep. Als hij niet reageert, mag je best wel een keer het binnenachterbeen aanraken. Door dit consequent te blijven doen, zal het paard steeds beter gaan lopen en kan je meer tempowisselingen gaan rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:09

Ik zou een dubbele longe gebruiken en alle andere hulpteugels even laten voor wat ze zijn...

Je suis Charlie.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 20:31

Dubbele longe is niet echt een optie, vanweg meerdere redenen.
Verder is ze erg voorwaarts, dit is niet een paard wat je even kan aantikken op schouder of binnenbeen. Ze is eerder rennerig.
Ik denk dat ik het niet goed uitleg.
Merrie is voorwaarts en nageeflijk, alleen scheef. Ze neemt aanleuning aan de longeercirkel , maar blijft wel scheef lopen . Ze wil niet buigen in het rechterachterbeen . Hoe begrens je dit , of zet je haar bij?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:33

Even een vraagje: waarom is dubbele longe geen optie?

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:37

De dubbele longe zou ik ook niet met de pessoa combineren, dat is eigenlijk niet nodig.
Als je linksom longeert, blijft ze misschien met de schouder wat aan de omheining kleven. Je kunt haar iets naar binnen laten komen zodat ze wat van de kant af loopt, misschien slimmer om dat niet in de roundpenn te doen, die is te klein. Verder zou ik haar linksom dus niet echt instellen, maar rechthouden of zelfs iets stelling naar rechts laten nemen om de schouder er weer bij te halen, als dit gebeurt zal ze wat meer moeten dragen met linksachter. Probeer het tempo te controleren ondertussen, ze zal veel te graag weer tempo willen maken.
Rechtsom zou ik haar in eerste instantie wat meer stelling aan laten nemen en zodra ze dat wil doen, weer recht laten worden en pas weer meer stelling aan laten nemen zodra ze haar rechterschouder naar binnen brengt. Je wilt haar van achter naar voren rechter laten worden, terwijl je de schouderpartij stuurt zeg maar, daar komt het op neer.

SuzanneH
Berichten: 395
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 20:45

Juist , dat was duidelijk, bedankt ! Ga ik uitvoeren.

Dubbele longe is in het geval van dit paard voor mij geen optie. Paard is heeel gevoelig in de mond en ik ben niet handig genoeg hiervoor met de dubbele longe. Bij iets te veel druk in de mond zal ze al snel onregelmatig gaan lopen , vooral in stap .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers