Chestnut - mijn Ghanese vlam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Chestnut - mijn Ghanese vlam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 10:18

Nav een ander topic elders eens wat foto's ingescand van mijn Ghanese paardje Chestnut. 1,37m hoog, hengst en alles springen waar je hem voor zette.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:21

WAUW!!! Dus dat is nou een Ghanees stratenras, knappe bink hoor *LOL*

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 10:26

even voor de grootte, ik ben dus 1.65 Haha!

Afbeelding

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:28

Wat een droppie!!! Is ie van jou?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:28

Ziet er erg mooi uit hoor, veel mensen onderschatten pony's vind ik, ik rij ook op een 135 cm grote pony en dat gaat prima

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 10:30

Over onderschatten van hoogte moet je mij profiel eens kijken of op mijn link stem mee drukken.

Ik en mijn paard Noureyev zijn allebei 1,61m

Maar een Gaaf apart paard zeg.

Heb je misschien info over het ras zelf?

En is hij van jouw of staat hij op je vakantie adres.

Hoe komt hij hier en hoe kom jij eraan?

Brechfa Felicia 02-10-2016 Welsh Partbred / Wilana(15-05-2003) 21-02-2013 Met pensioen (27-06-2015) CarlandxBayard / Zazu R.I.P knappe meid (25-05-2004) (04-02-2010/29-11-2012) CarlandxVoltairexJoost / Noureyev R.I.P. kanjer (12-02-1995)(28-03-2003/12-10-2009) TCN PartoutxSymfonie

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 11:07

Chestnut, the story Haha!

Chestnut juli 2001
Afbeelding

ik heb van 1993 tot 1998 in Ghana gewoond en aangezien paardenbloed kruipt waar het niet gaan kan, ben ik ook daar gaan paardrijden. Ik kwam via via terecht bij de Ghana Army Saddle & Polo Club, de rijvereniging bij de cavalerie stallen in de hoofdstad. Burma Camp is een groot garnizoen aan de rand van Accra (hoofdstad van Ghana) en aangezien het leger bij parades ed gebruik maakt van paarden is er dus een stallencomplex.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naast de paarden van het leger die beschikbaar zijn voor buitenritten(onder begeleiding), leaseconstructies, lessen ed, was er ook een stallenblok voor 'civilian horses' oftewel burgerpaarden. Nadat ik in eerste instantie wat had geboscrossed met de legerpaarden (lekker veel naar het strand en zo) raakte ik daar toch wat op uitgekeken als fanatiek ex-wedstrijdruiter en bood iemand me een drachtige merrie aan (bleek schijndracht maar goed) om wat in conditie te brengen. Terwijl ik daarme aan de gang was, was me een klein donkerbruin hengstje al een paar keer opgevallen. De eigenaresse kwam zelden, dus hij werd gereden door de soldaten maar dat liep niet altijd even fijn. Hij was nogal brutaal, viel je aan als je hem uit het land wilde halen en was een brok zenuwen onder de man. Ik zei hierover tegen iemand dat ik dat zonde vond en dat ik helemaal weg was van hem. Prompt kwam een paar dagen later de eigenaresse vragen of ik hem dan niet wilde rijden. *mijn verzorgpaardje Haha!*

Er deden allerlei nare verhalen over hem de ronde, hij zou iemand hebben gedood toen hij aanviel in het land, en hij was vals en onbetrouwbaar. De eigenaresse had hem gekocht als echt beginnerspaard (zat dus zwaar onder de doop toen ze ging proefrijden) maar was er al snel bang van.

De eerste keer dat ik opstapte, zijn we dan ook in rodeo naar de paddock gegaan waar hij eigenlijk al heel snel kalmeerde toen ik niet zomaar eraf viel. De eerste maanden ben ik vooral enorm veel bezig geweest met duidelijk zijn, grenzen stellen en vooral vertrouwen geven want hij was zo verschrikkelijk onzeker dat hij ook niet wist wat dan wel de bedoeling was.
Na drie maanden was het een geweldig lief, blij enthousiast paard geworden waar ik nog twee jaar lang enorm veel plezier mee heb gehad. We gingen eens per week naar het strand, lekker scheuren, en verder trainde ik net zo fanatiek als hier, zowel dressuur als springen. We organiseerden regelmatig onderlinge wedstrijdjes (zie de foto's hierboven) en ook een grote Gymkhana, foto's volgen nog.

Helaas ben ik in 1998 door persoonlijke omstandigheden uit Ghana vertrokken en Chestnut meenemen was om financiele en quarantaine (African Horse Sickness) redenen niet mogelijk. De eigenaresse had hem inmiddels aan mij gegeven maar omdat dat niet zwart op wit stond weigerde het leger dat te erkennen waardoor ik hem niet kon verkopen. Dat was toch al moeilijk, het was geen paard voor een beginner en voor de meeste volwassenen toch te klein. Uiteindelijk heeft een goede vriendin van mij hem geadopteerd maar toen zij van stal verhuisde mocht ze hem dus niet meenemen en zo is hij dus weer bij het leger terecht gekomen.

In 2001 was ik terug in Ghana en heb hem uiteraard opgezocht. Hij deed het niet slecht maar van het trotse paard was toch weinig meer over. Een oude schouderblessure bleef hem parten spelen en daarnaast was hij door eenzijdige voeding (is echt een probleem daar, supplementen zijn bittere noodzaak) het slachtoffer geworden van bran disease, waarbij door een tekort aan calcium (geloof ik) de botstructuur permanent beschadigt. Ik heb hem een paar keer heel voorzichtig wat gestapt, hij had net een aantal maanden rust gehad (voor alle duidelijkheid, ze gingen wel heel goed met hem om!), maar het brak mijn hart om hem zo te zien. Ik weet niet hoe het nu met hem is, ik vrees het ergste. Ze zeiden de laatste keer dat ik er was, "ah, you know, he's an old horse" terwijl hij naar mijn schatting toen een jaar of zes was Verdrietig

Wat zijn ras betreft, ik gok dat het een mix is tussen allerlei lokale rassen, met wat arabier erin, polopaarden en nog van alles. Geen idee dus, ze zeiden dat hij uit Nigeria kwam, maar ik heb eigenlijk geen idee.

Ik zal nog eens wat foto's opduiken van die jaren.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-09-03 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 11:27

jeetje wat een verhaal zeg. Wel heel sneu dat je nu niet weet hoe het met hem gaat. Scheve mond

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-03 11:29

ja, ik denk eigenlijk dat ik het wel weet Verdrietig

Hierbij nog wat meer foto's uit die jaren
een ander bijrijdpaardje
Afbeelding

samen met een vriendin
Afbeelding

gymkhana pas de deux
Afbeelding
het parcours
Afbeelding

mesastamp

Berichten: 3853
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:39

damn dus je hebt hem nu niet meer? das ook balen zeg wel een uper leuk ding

Just Beleve and HOPE

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 15:55

Wat zal jij een verdriet hebben.... waardeloos om je paard achter te moeten laten. Het is echt een superleuk paardje! En dankzij jou heeft hij toch een boel leuke jaren gehad. En misschien dat hij toch weer opknapt? De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Hoe oud is hij nu?

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 16:29

Wat een superspringer zeg!
Wel zielig nu..

Die bananen hindernis op die laatste foto Haha!

Brabantse Fries ;)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:27

Leuk dier zeg *LOL*

Hij lijkt inderdaad wel groter dan wat jij zei.
Jammer dat je hem niet mee kon nemen, maar wel fijn dat jullie daar zo'n fijne tijd samen gehad hebben.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 18:57

Wat een triest (maar mooi) verhaal. Zit wel een snufje penny in Knipoog
Leuk diertje, staat je idd niet gek een pony.
Moet ook zeggen dat je niet echt blij kijkt ook op die foto van 2001 toen je hem weer zag...Niet leuk als je hem achter moet laten.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 22:02

Wat een mooi verhaal. En wat is die African Horse disease dan precies? Kun je geen enkel paard uit Afrika importeren en andersom? Chestnut is leuk *LOL*


viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Chestnut - mijn Ghanese vlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:08

Okeej ik weet echt wel dat het een heel oud verhaal is, maar via je profiel kwam ik eraan.. Clown
Na die lieve oude foto, toch wel een beetje heel nieuwsgierig geworden!
Jeetje wat een verhaal zeg!
Poehh hee..

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Re: Chestnut - mijn Ghanese vlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:24

Dit is een oud topic en het is dus niet de bedoeling nog te reageren Clown

Live,LOve,'ndLaugh

Bonny
Berichten: 4731
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Twente

Re: Chestnut - mijn Ghanese vlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:29

Ik wou net zeggen, het paard staat ook in haar profiel

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: Chestnut - mijn Ghanese vlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:55

Het verhaal al eerder gelezen, maar nog niet alle foto's gezien (leuk om te lezen trouwens).
Mooie kleur heeft ie. En hij toont idd groter.

Coffee keeps me busy untill it's acceptable to drink wine..

_Madelon

Berichten: 4758
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Re: Chestnut - mijn Ghanese vlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:08

pff.. ik dacht al.. deze ken ik allang! toen keek ik naar de datum.. Knipoog
zal is ff temmen!!


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Chestnut - mijn Ghanese vlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:09

Omdat dit een heel oud topic is, gaat er een slotje op.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 56 bezoekers