Hoe en wanneer gebruik je een zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Hoe en wanneer gebruik je een zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 22:12

Nou sorry, maar naar mijn idee werd er in het gesloten topic niet gescholden of weetikwat, ik heb me iig niks persoonlijks aangetrokken Haha! Dat mijn woorden een beetje hard waren, so be it.. maar een slotje? Verward Wat is er mis met verschillende meningen verkondigen? Is het een probleem dat ik openlijk zeg dat ik mijn paard wel eens sla ja...? Geef ik dan het verkeerde voorbeeld ofzo? Verward

Goed, om iig verder te gaan op die zweep dan... ik krijg toch het idee dat ik de enige op bokt ben met een 'paardig' paard dat wel eens zijn dagen heeft dat ie gewoon een flinke tik/schop/whatever verdient...

Wie was dat ook al weer... sonja geloof ik Verward die zei dat het af en toe idd lijkt alsof alle bokkers de braafste liefste paarden hebben die nooit een stap verkeerd zetten en alle bokkers zelf nooit eens een mindere dag hebben of eens uit hun slof schieten of whatever Haha! 'Gij die zonder zonde is werpe de eerste steen?'

Wel typisch trouwens, mijn instructrice zegt altijd dat ik wat minder lief moet zijn voor de paarden.. poeh kunnen jullie je vast niet indenken? Haha!

Dus om terug te komen op de vraag... (heeft dit topic toch nut Haha! ) Mep jij je paard wel eens?... of heeft die van jou nooit een 'pak rammel' nodig?

[edit]titel duidelijk gemaakt[/edit]

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:51

Flair heeft nooit een pak rammel nodig, vandaar dat ze die ook nooit krijgt Haha!
Bij haar is het verheffen van mijn stem al genoeg, en als ze haar achterhand er niet goed bij heeft dan tik ik haar bij, maar dat is zo`n muizentikje het raakt haar niet eens, meestal sla ik op mijn eigen laars als waarschuwing en dan luisterd ze Lachen

Ik rijd overigens wel met lange sporen omdat ik anders oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers niet goed voor elkaar krijg. Ik hoef haar nooit een schop te geven maar als dat nodig zou zijn dan zou ik het doen.

Een paard waar echt slaan met de zweep en schoppen met sporen op nodig is is gewoon geen paard voor mij. Daar zal ik dan ook nooit voor gaan.

Maar wat een ander doet moet een ander weten Knipoog ik kan het iig niet!

28-09-2007
Nothing compares too you...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 22:57

Pfoeh ja je moet niet ineens op Iwaldo ga zitten als je een arabier-iets gewend bent Haha! Maar Waldo is een jachtpaard en dat is van het type 'lekker lomp en tank met eigen wil' Haha! Ik pas me altijd aan aan het paard hoor, heb wel eens een merrie van mijn instructrice aangetikt met de zweep aan de longe en die kreeg ik het eerstvolgende kwartier niet meer rustig.. nou okee, goede les voor de volgende keer... net zoals dat ik langzaam geleerd heb dat je met rust en onstpanning bij Iwaldo nergens komt zonder dat je hem eerst opprikt Knipoog

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 23:13

Sja, en zo`n paard moet je liggen, ik heb eens (maar nooit weer) een weekje zo`n gigantische lompe tank van een vriendin gereden en ik MOEST hem wel rammen anders nam hij een loopje met me, en op de tikken reageerd hij niet eens. Niks voor mij hoor, ik vind dat dan achteraf weer zielig... (ik weet het ik ben een zeikerd)

Als het moet dan moet het hoor, elk paard is anders maar ik zou het niet kunnen zo`n paard zelf hebben en moeten rijden. Een weekje en dan is het leuk geweest.

28-09-2007
Nothing compares too you...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 23:14

het draait om consequent zijn en krijgen wat je vraagt. als wat gevraagd wordt duidelijk is bij je paard en je krijg geen reactie op de hulpen mag er best doeltreffende tik uitgedeeld worden, in het vervolg zal het dan ook niet meer nodig zijn en is het wijzen met de zweep al vaak teken genoeg voor reactie.

Amor Vincit Omnia

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 23:25

Hmm.. zeker in het begin heb ik redelijk wat tier-partijen van mijn instructeur gehad.. Elizabeth, durf nou eens brutaal te rijden, sla dat beest nou een keer ipv te aaien.. Val heeft meer dan 50% arab. bloed maar dat is nergens terug te vinden.. Hij is ronduit lui en heel vaak traag.. Als je hem niet echt goed hard tikt merkt hij het niet eens... Af en toe denk ik zelf echt van: zowww zielig.. maar Val maalt er niet naar..
Toch vind ik dat je je paard best dmv zweep mag corrigeren/ harder laten lopen.. Vooral corrigeren: je hoort je paard toch duidelijkheid te geven.. nee, oké, belonen dus ook, maar straffen hoort daar ook bij... en dus, voor het sneller lopen.. je moet niet als een debiel met die zweep aan de gang maar als er geen goede reactie komt op je been.. is er niets mis met een goede tik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 08:46

Kawa hoef ik ook niet te meppen want dan rent hij volgend jaar nog rond Lachen

Maar ik heb wel eens verreden paarden gereden die zodaning de baas waren geworden en dat dan ook wel ff bij mij wilde doen, en er op dat moment niets rijtechnisch mee te verzinnen was.
Die dan ook wel eens een knal met de zweep kregen om ze voorwaarts te houden.
Ja ook bovenhands.
Dit waren paarden die omdat ze hun zin niet kregen anders recht overeind gingen staan.
Niet een klein stukje, maar echt recht, zelfs dat je ze wel eens voelde wankelen.
En dit alleen maar omdat ze gewend waren onder het werk uit te komen en dat bij mij niet lukte, en op die manier de zin door wilde duwen.
Nou sorry maar die kregen als ze neigde omhoog te gaan echt wel klappen.

Maar dit hoef je niet weet ik hoeveel te doen.
Bij de meeste valt dat kwartje heel erg snel Lachen

Ben ik nu ook een dierenbeul?
Want ik ben ook iemand die erg veel beloond, alleen zie je dat niet in zo'n verhaal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 09:18

Lois een pak rammel, nee dat is echt niet nodig hoor Lachen Een zweepje heeft hij nog nooit gevoeld en een echte schop heeft hij precies 1 keer gehad en toen kon ik zelf meteen 3 manden revalideren Haha! Lois moet je veel kleiner en subtieler corrigeren, gelukkig maar want ik hou niet zo van die trapzakken.
Maar ik heb ook wel eens zo'n echte trapzak gereden. Dat was een vreselijk mooi paard met een super paier en giga bewegingen dus de verwachtigen waren hoog gesprannen. maar het rijden was niet leuk hoor, want de eerst 5 minuutjes was je continu uit volle kracht aan het meppen en daarna liep dat paard echt als een tierelier. Maar het werkt gewoon niet als je iedere dag eerst zo grof moet worden. Na verloop van tijd werd het echt wel iets beter maar het bleef een gevecht.
Als je coninu zo moet blijven meppen om je paard te overtuigen voor je te werken, moet je je toch eens afvragen of je niet iets van dat paard verlangt wat hij je niet kan geven. Dit paard is uiteindelijk de recreatie in gegaan en loopt alleen nog maar in het bos.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 09:30

Ik verkoop Fitz ook wel eens een mep als hij niet snel genoeg luistert naar mijn kuit.

En van Herman Wientjes heeft hij wel klappen gekregen met de longeerzweep omdat hij zijn wissel in 2-en springt. Zeer effectief moet ik je zeggen Schijnheilig

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:14

Echt overdreven zeg dat slotje!

Waar ik zo'n hekel aan het is dat als ze zich omdraaien in stal krijgen ze toch wel een mep tegen hun kont. Maar ook gewoon tijdens het rijden, ik rij het liefst op paarden die je niet hoeven te slaan want die hebben er dan ook meestal veel plezier in. Ik heb maar zo'n pony zweepje maar meestal is dat genoeg.

Zoals ik ook ni het vorige topic had geschreven dacht ik dat striemen van die open wonden waren op de kont maar goed, dan gelukkig toch niet Lachen maar als je altijd zoveel knallen moet geven lijkt het me nieet leuk voor het paard en voor jou! Dan denk ik dat je een andere tak van sport of een ader paard moet kiezen.

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:19

Ik vond ook dat er in het vorige topic niet gescholden werd, het was een discussie ja, maar dat heb je altijd als het over dit onderwerp gaat. Ik denk dat je het per paard moet bekijken: het ene paard is gewoon wat luier, en moet weer eventjes weten dat hij geacht wordt te luisteren naar degene die op zijn rug zit, terwijl het andere paard zeer goed voorwaarts en compleet over de rooie gaat als hij een tikje met de zweep krijgt. Ik weet overigens niet wat ik erger vind hoor; of mensen die hun paard veel met de zweep ' bewerken' of mensen die er van allerlei slofteugels en zo aan gaan hangen, omdat ' hij zo sterk is' , maar goed dat is weer een andere discussie Haha!
Hoe lang gaan zwepen trouwens mee bij jullie? Ik heb er wel 4 of zo versleten in 4 jaar waarvan 2 zijn gejat, een andere was zo'n gevlochten zweep. en die begon aan de onderkant uit te rekken om het zo maar even te zeggen, en toen ging het harde van de zweep erdoor heen ( weet niet of dat iets met slaan te maken heeft?) en eentje was die ik gisteren vertelde van dat ' zwiepje ' dat eraf ging omdat ik hem op de fiets moest meenemen iedere keer, en hij in mijn kastje thuis niet zo goed pasten.
Laatst bijgewerkt door Yvette op 06-10-02 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:20

Als Pablo niet naar mijn been luistert omdat bijvoorbeeld er een groep pony's voorbij komt, krijgt hij toch echt een tikje bij. Zijn aandacht moet bij mij zijn. Kijken naar pony's doet hij maar als hij op wei staat.

Ik heb ooit op Bokt geschreven dat ik Pablo een mep verkocht omdat hij bijna op me sprong en toen kreeg ik half bokt over me heen dat ik niet paarden om kon gaan als ik sloeg ofzo. Ik heb geen zin in dat soort scheldpartijen dus ik schrijf niet zo snel meer dat ik Pablo een mep geef.

Maar voor mij heb je een zweep niet vor niks en geef ik liever 1 keer een tik dan dat ik zinloos blijf drijven zonder reactie.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:36

Yvette schreef:
Hoe lang gaan zwepen trouwens mee bij jullie?


Wat dacht je van 3 zwepen in 2 weken tijd Extreme duivel
Dat was in juni gedurende de outdoorwedstrijdentijd. Omdat ik met losrijden altijd een zweep gebruik, gooi ik hem vlak voordat ik de ring in moet weg. Als je dan later terugkomt is hij spontaan'weggelopen'
Bij de Almelose Ruiterdagen was er weer 1 verdwenen, maar ik heb een nieuwe van Prakkie gekregen die ik nu nog steeds gebruik.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:40

Ja bij mij word me zweep ook echt super vaak gejat, nou koop ik er echt geen 1 meer hoor Boos! Echt gek word ik ervan.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:58

Ik heb dus ook zo'n paard wat je meestal de eerste 10 minuten flink wat tikken moet verkopen. Ik denk niet dat ik te veel van hem vraag, hij moet dan gewoon doorstappen en eventueel een stap-draf overgang maken. Hij is gewoon erg gemakzuchtig en als ik hem de eerste 10 minuten consequent aanpak dan loopt hij daarna een stuk beter.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:59

Wat betreft het sluiten van het vorige zweep topic, daar heb ik redenen voor. Het topic werd geopend met een bericht wat al niet echt positief van sfeer was, op dat moment besloot ik om even af te wachten wat er zou gebeuren. Toen ik gisteren de rest van het topic zag, bleek dat een over en weer te zijn geworden over zweepgebruik. Iedereen moet zelf weten of hij en zweep gebruikt en hoe. We zien er via het beeldscherm vrij weinig van en heeft het dus ook weinig zin om daar op die manier commentaar op te leveren. Een discussie over het nut van een zweep is natuurlijk prima, zolang het niet ontaard in tomeloos commentaar leveren. In het vorige topic werd imo nogal onaardig gereageerd, ik hoop dat dat in dit topic niet hoeft.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 11:05

Ik wil ook absoluut geen paard rijden dat je continu , steeds maar weer , op z'n flikker moet geven.

Als dat wel moet , heeft het paard er geen plezier in , je moet het immers met geweld afdwingen.

Kijk , af en toe eens een tikje als je hard aan het werk bent , om het achterbeen erbij te krijgen ofzo da's wat anders dan echt moeten meppen.

En als je tegen een probleem aanloopt (paard wil niet verder ergens langs , springt niet aan in galop , zoiets) dat je dan eens een goedgeplaatste kledder verkoopt om het even heel goed duidelijk temaken , da's ook okee in mijn ogen. Maar dan wel zo dat het maar een paar keer hoeft en dan over is.

Zweep dus echt als tijdelijke correctie waarna de zweep (en daarna belonen) niet meer nodig is maar het met belonen alleen op te lossen is.

Als je constant maar moet vechten met je paard heeft die er geen plezier in , als je de zweep echt nodig hebt doe je imo dus eigenlijk iets fout.

En een tank moet toch ook op te voeden zijn ? Haha!

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 11:05

ok Lovely Haha!
rot is dat het dat jatten van die zwepen, vooral bij mij op de manege was dat heel erg, maar al die zwepen lijken ook zo op elkaar Haha! weten jullie trouwens wat je bij de gevlochten zwepen moete doen om te voorkomen dat ze uit gaan rekken, en het harde er door gaat? Bestaat daar spul voor of zo?
( ok dit was even laatste redelijk off- topic reactie Knipoog )

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 15:52

Echt een pak rammel, dat krijgt die van mij niet. Enkel als het nodig is eens een tik of 2 ( Bloos ... Knipoog ). Daar moet hij het dan mee doen. Ik ga er dan ook vanuit dat hij direct een reactie geeft (al is het maar naar voor springen) en die krijg ik meestal ook.
Een tik krijgt hij meestal als hij niet op mijn been reageert (hoewel ik een schop prefereer, de tik komt daarom ook pas op de 2de plaats). Het gebeurt ook wel dat een tikje (maar dan geen gigantische mep) helpt om zijn stelling-buiging te bevorderen. Soms werkt hij zo tegen (aan de linker kant) dat een klein tikje hem weer helemaal goed laat gaan. Natuurlijk komt na een tik altijd een beloning, als hij er beter van loopt.

Zelf probeer ik hierin consequent te zijn, maar ik merk ook wel dat ik de ene dag al eens wat minder geduld heb dan de andere. Verdrietig Extreme duivel
Maar zo is het ook met de paarden: de ene dag loopt je paard super en de andere dag is het slecht gezind of niet in de stemming. In zekere zin is het menselijk dat zoiets gebeurt, maar aan de andere kant is je paard natuurlijk wel de dupe als jij eens slecht gezind bent en al wat sneller kwaad wordt. Ik heb het er zelf altijd moeilijk mee! Op zo'n dagen kan je maar beter een buitenrit maken in plaats van echt gaan dressuren of springen. *LOL*

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 15:56

Sommige paarden kun je de zweep op doormidden slaan maar ze kijken niet op of om, en sommige kun je niet eens een schop verkopen zonder dat je een enkeltje richting het zand krijgt. Aan je paard aanpassen dus en het paard op zijn manier straffen, bij de koele kikker moet je dus wat anders verzinnen en bij een hele sensibele moet je ook wat anders verzinnen. En dan heb je ook nog alle paarden die er tussenin zitten en daar moet je ook een passende manier voor vinden.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 16:15

Inderdaad Steef, en daar wil ik nog iets aan toevoegen:

Probeer een 'tussenin-paard' (dus een die op een gewone, duidelijke tik reageert) niet bot te maken door steeds maar kleine lieve aaitjes te geven met je zweep. Zorg ervoor dat een zweep iets blijft waar je paard voor vreest (in zekere zin) en dat je dus enkel moet bovenhalen als het echt nodig is en dan voor echt. Beter één echte tik dan 10 aaitjes. Want op den duur vindt je paard dat een zweep bij elke gewone hulp hoort en gaat ie er geen erg meer in vinden en er dus niet meer van verschieten.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 17:09

Ik heb nog een mooi voorbeeld voor wat betreft 'verschil in mening wbt een pak rammel geven'...

Even de situatie gezien door 'andere ogen':
Iwaldo duwt zijn neus tegen mij aan en krijgt een pets tegen zn wang
Man die het ziet zegt tegen mij 'dat is zielig'
Iwaldo loopt de buitenbak in (loopt een stuk naar beneden met randjes) en komt terug in het tempo.
Man die het ziet zegt tegen mij 'geef hem een schop op zn donder'

Nu de situaties vanuit mij en Iwaldo... Hij heeft de neiging om tegen je aan te gaan schuren en dat mag ie absoluut niet... vaak geeft ie er dan nog een kopstoot achteraan. Die keer had ie 3x geprobeerd te schuren en zag ik de kopstoot aankomen.. na drie keer 'UH' was het pats. Niks zielig dus, als je het zo bekijkt. Dat die man alleen Waldos hoofd richting mij ziet komen en me een pets uit ziet delen, tsja, dan zie je natuurlijk maar een stukje van het verhaal!
Wat betreft de buitenbak, Waldo is een beetje angstigvoor dat trapje. Hij kijkt heel goed uit waar ie loopt en dat ie niet gaat glijden omdat het soms glad is. Dat ie dan langzamer gaat lopen en zn beentjes voorzichtiger neerzet, mag ie van mij, zolang ie niet stil staat. ALs je dat van de kant ziet en je kent het paard niet, en je denkt dat ie alleen maar loopt te suffen/etteren, tsja...

Wat iemand hier zei in het topic, als je constant moet slaan kan je beter het paard een andere carriere geven, daar ben ik het helemaal mee eens.. wij hadden een paard die je niet aan het lopen kréég aan de longe... daar kon je dus echt vol in blijven meppen en nothing happened. Die hebben we dus weggedaan want een paard dat absoluut niet wil werken is echt niks aan op die manier. Waldo gaat echter door hem eens flink aa te pakken, alleen maar beter lopen. Natuurlijk baal ik er wel eens van dat ik eens grof moet zijn, maar zolang ie nog glanst ls een spiegeltje, loopt met de oortjes naar voren en er een stijgende lijn zit in het werk, ben ik op de goede weg imo!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:30

ik geloof, dat ik het nu in het algemeen met iedereen eens ben, globaal gezien dat het van het paard afhangt. als ik een paard beleer is dat zonder zweep (ja aanwijzingen maar ik bedoel geen slaan), en over het algemeen is dat dan later niet meer nodig.
maar ok dan die manegepony's waar ik op rij, die hebben dat soms wel nodig.

maar ik vind het zielig omdat ze er niet aan kunnen doen zgz.
een goed voorbeeld: op de manege staat een pony die vaak mest in de les, en niet kan doorlopen. echt niet kan. het is gegroeid, iedereen sloeg erop en nu reageert ze op NIETS meer. ze was ooit een goed en leuk paard, en ach dat ze stopte om haar behoefte te doen, van kwaaie wil geen spoor. maar iedereen klopte erop. de pony snapte het niet meer en iedere keer dat ze nu moet poepen staat ze blok en blijft staan, en al die ruiters er maar op kloppen... zo blijft ze staan. ik heb ermee gereden, en ondanks de instructies (lees al dat geschreeuw) van de lesgeefster haar op haar gemak de behoefte laten doen. ze was in vijf seconden weer weg, terwijl ze anders minuten blijft staan. ze 'moest' ook veel minder dan anders (anders krijgt ze dus de tijd niet). natuurlijk was het de les erna met een andere ruiter weer prijs... daarom is het een manegepony.
dit is een goed(...) voorbeeld van het slechte gebruik van een zweep, misplaatst gebruik...
maar meppen moet soms wel, daar ben ik het mee eens. doorslaan niet, maar eens een flinke tik ja. dus dan gebruik ik een zweep maar ik probeer het altijd eerst zonder. nee, geen halfuur zachtjes kloppen en dan een mep, ik haal er op tijd de zweep bij, maar niet als vlucht. logisch toch. toch blijf ik meppen eng vinden, mijn geweten knaagt een beetje (moest dit paard nu niet vrij over een vlakte galoperen Knipoog Knipoog Knipoog ) hélas, daarvoor zijn we al te 'ver' gekomen.

Enya - Daya :-)

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:04

ik was eerst te lief voor Toscar, heb ik af moeten leren.
Wle eens kan hij super irriteren, bijv in de galop gewoon gaan rennen,... zodra hij dan weer eenmaal onder controle is... Extreme duivel *pets pets pets*

Opzich ben ik meestel te lief voor hem...
maar als hij lomp gaat worden, dan krijgt ie klappen!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:05

Ik heb zelf nooit een zweep met het rijden op mijn eigen pony. Het is gewoon niet nodig en bovendien is ze doodsbang voor zwepen, met longeren lukt het inmiddels wel, maar dat heeft lang geduurd, met rijden is het echt niet nodig, dus waarom zou ik?

Ben echter beslist niet tegen zwepen, als ik op andere paarden rij gebruik ik ze wel vaak. Bij de een heb ik een zweep aan de kant liggen en pak ik hem erbij als het echt nodig is. Een vriendin van mij heeft een fjord en die moet je af en toe even flink naar voren rammen (cru gezegd) anders dan loopt ie gewoon niet en begint ie als een gek te bokken. Hangt helemaal van het paard en de situatie af hoe (en of) ik een zweep gebruik.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 9 bezoekers