Hoe lange manen onderhouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Hoe lange manen onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 21:43

Ons haffie heeft mega lange manen, we doen er nu niks aan, dat is 1x in de zoveel tijd met een (mensen)borstel er door heen, voorzichtig. Ze staat dag en nacht buiten, maar vind ze er nou niet echt mooier op worden..
Hoe onderhouden jullie lange manen?
En zorgen dat ze evt. nog langer worden?


smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:18

Zo min mogelijk aankomen en anders gewoon voorzichtig uitpluizen. Verder gebruik ik redelijk veel antiklit/glansspray.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 23:00

Pinky heeft ook redelijk wat manen en als ik hem poets spuit ik een halve fles ontlit spul eroverheen en daarna met de zachte brostel erdoorheen.
Mer werken in een hengstenvlecht Kwijl

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 09:16

Mijn Haflinger heeft manen van meer dan 70cm. Wij doen er eigenlijk niets mee. Gewoon laten hangen, ze zijn harstikke mooi. Niet teveel borstelen alleen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 09:41

ik borstel mijn pony zen manen ook niet teveel.
ik knip eens in de zoveel tijd de puntjes eraf en dan groeien ze weer als kool!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 09:54

ik doe vrij weinig met Tos zijn manen, en in de 10 maanden dat hij nu van mij is, zijn zijn manen iets langer geworden.
Ik borstel meestel met een zachte borstel het vuil er uit, en zo af en toe pluis ik ze helemaal uit.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:07

Bij ons op stal hebben we ook een haflinger met hele lang manen, zeker 45 cm lang en ik borstel ze altijd.
Ik begin helemaal onderaan en werkt rustig aan naar boven toe.
Als ik de bovenste laag heb gedaan haal ik dat weg en doe ik de laag daaronder. En als er al eenmaal klitten inzitten haal ik die er uit met me vingers.
Wij gebruiken geen equishine meer omdat je haren er daarvan juist uitvallen

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:20

Navy´s manen zijn inmiddels bijna 70 cm *trots*, en nu zij de hele dag op het land loopt worden ze er inderdaad niet mooier op.
Wel borstel ik ze juist wel elke dag, mét een harde borstel Bloos Vindt ze heerlijk, maar ik ga binnenkort toch ook wat voorzichtiger ermee om, voor het geval ze straks kaal is. Het schijnt dat zonlicht en massage´s een stimulerende werking kunnen hebben op de groei van de manen.. (dus een zonnenbank en masseuse aanscahffen..)

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 11:33

Tja Mander is ook gezegend met een stel lange manen.
Nu hangt het los, maar als het straks slechter weer gaat worden (gaat ie nog wel naar buiten!) dan maak ik vlechten in zijn manen.

Ik borstel ze dus gemiddeld 4x per week helemaal uit. Zonder klit of glans spul en met een mensenborstel......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 11:45

Op stal staat een Tinker met superlange manen, die zijn zo ongeveer 2 meter (?) De eigenaren laten er altijd vlechten inzitten (heb haar eigenlijk nooit zonder vlechten gezien), misschien dat dat wat is?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 12:05

ik vlecht de manen van mijn tinker ook elke dag in. zeker omdat hij buiten altijd rolt en alles in de klit zit
gooi er een paar vlechten inen je bent zo klaar!!!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

beppe
Berichten: 46
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 12:48

bij ons op stal doen ze bij de friezen er bij het hoofd een vlecht in en in de voorpluk ook zodat het paard wanneer hij eet niet zijn eigen manen opkauwt. verder weinig aan doen wanneer je het wast groene zeep er in en niet alles eruit spoelen dit geleid beter.
Laatst bijgewerkt door beppe op 13-10-02 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

wil je een mooie betrouwbare fries kijk op www.beijemastate.nl stoeterij in fryslan

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 14:04

Het nadeel van vlechten is dat andere paarden eraan kunnen gaan zitten. zo is mijn haflinger toen eens een hele bos verloren Extreme duivel Extreme duivel

Ook dekens zijn de pest voor lange manen, de manen bij de schoft slijten heel snel af(ook al gebeurd bij Flix)

Inmiddels is alles weer bijna gelijk, ze zijn deze zomer erg hard gegroeid em ik denk dat volgend jaar alles weeer gelijk is.

Hoe ik ze onderhoud, heel soms even een beetje uitpluizen en zomers een paar keer extra na een wasbeurt. S'winters doe ik er weinig tot niks aan. Met rijden vlecht ik wat in zodat het niet in de knoop komt met mijn zweep of teugels.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 15:00

Sher heeft niet zulke hele lange manen, maar ik borstel ze altijd met een zachte borstel. En eens in de zoveel tijd equistar erin, daardoor gaat het borstellen ook een stuk makkelijker Lachen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 16:02

Buddy heeft ook niet van die lange manen (nog niet Knipoog), en die doe ik bijna altijd in vlechten. Ik heb een of ander mensengoedje, moet je een paar druppels van door de manen doen, en dan kan je er zo een kam doorheen halen. Dan doe ik ze een dag of 4 in vlechten, en dan haal ik ze er weer uit voor 3 dagen. Verder knip ik eens in de zoveel tijd de puntjes een beetje bij zodat het weer gaat groeien Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:02

ik knip nooit de puntjes! snij ze bij met een snijmesje.. krijg je een veel mooier effect vind ik


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:50

niet knippen niet wassen uitpluizen en borstelen met een mensenborstel na een fles antiklit en eventueel vlechten en voor de rest: afblijfuh!1

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 22:18

Ik was ze wel om de zoveel tijd anders gaat hij schuren met alle gevolgen van dien... daarna laat ik ze lekker los drogen, antiklit erin en vlechten maar, wil je de vlechten nou beschermen kan je ook brillcreame (kweet niet of ik dit nu goed schrijf) gebruiken.
Doordat het op een vlecht zit beschadig je de manen minder, zeker met rijden en ze gaan minder snel in de klit, dus je hoeft er ook minder aan te kammen.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:17

Citaat:
ik knip eens in de zoveel tijd de puntjes eraf en dan groeien ze weer als kool!


Citaat:
Verder knip ik eens in de zoveel tijd de puntjes een beetje bij zodat het weer gaat groeien


Sorry jongens, maar dit is dus complete onzin. Het punt waar de haar groeit is aan de wortel, IN de lederhuid. De haar die je ziet is dood (maar goed ook, anders zou elke kapper een narcotiseur in dienst moeten hebben). Het afknippen van de puntjes heeft dus echt totaal geen invloed op de snelheid van de haargroei. Het ziet er (misschien) verzorgder uit maar dat is dan ook het enige.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:48

Het kan wel zijn dat dat onzin is volgens jou.
Maar Ik had de manen geknipt van mijn vroegere haffi (omdat hij heel erg geschuurd had) tot ongveeer 10cm lang. En daarna ging het ook groeien als kool, terwijl het daarvoor niet snel groeide. Het is nu wel langer als een halve meter. Dus dat heeft toch wel nut gehad. Haha!

Siësti van de Rythpluim

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:01

Bij Sheril borstel ik ze eens per week ongeveer door met een mensenborstel, en veel antiklit. Ik geloof niet zo in het uittrekken van manen, ik heb zelf al jaren dik en lang haar, als je mijn borstel ziet zit er ook heel veel losse haren in en het wordt echt niet dunner. Je trekt er wel veel uit als er echt klitten inzitten. Voor mensenhaar wordt afgeraden om er de hele dag (24 uur) elastiekjes in te laten zitten, dus dat lijkt me voor paardenharen ook niet echt goed.
Wassen doe ik als ze vies zijn, met een haf ontkom je daar niet echt aan.
Ik heb Sheril nu 9 maanden, dr manen zijn al aardig gegroeid. Zal ze eens meten.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:01

Bij Sheril borstel ik ze eens per week ongeveer door met een mensenborstel, en veel antiklit. Ik geloof niet zo in het uittrekken van manen, ik heb zelf al jaren dik en lang haar, als je mijn borstel ziet zit er ook heel veel losse haren in en het wordt echt niet dunner. Je trekt er wel veel uit als er echt klitten inzitten. Voor mensenhaar wordt afgeraden om er de hele dag (24 uur) elastiekjes in te laten zitten, dus dat lijkt me voor paardenharen ook niet echt goed.
Wassen doe ik als ze vies zijn, met een haf ontkom je daar niet echt aan.
Ik heb Sheril nu 9 maanden, dr manen zijn al aardig gegroeid. Zal ze eens meten.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 11:02

Bij Sheril borstel ik ze eens per week ongeveer door met een mensenborstel, en veel antiklit. Ik geloof niet zo in het uittrekken van manen, ik heb zelf al jaren dik en lang haar, als je mijn borstel ziet zit er ook heel veel losse haren in en het wordt echt niet dunner. Je trekt er wel veel uit als er echt klitten inzitten. Voor mensenhaar wordt afgeraden om er de hele dag (24 uur) elastiekjes in te laten zitten, dus dat lijkt me voor paardenharen ook niet echt goed.
Wassen doe ik als ze vies zijn, met een haf ontkom je daar niet echt aan.
Ik heb Sheril nu 9 maanden, dr manen zijn al aardig gegroeid. Zal ze eens meten.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:14

Alvaron schreef:
Citaat:
ik knip eens in de zoveel tijd de puntjes eraf en dan groeien ze weer als kool!


Citaat:
Verder knip ik eens in de zoveel tijd de puntjes een beetje bij zodat het weer gaat groeien


Sorry jongens, maar dit is dus complete onzin. Het punt waar de haar groeit is aan de wortel, IN de lederhuid. De haar die je ziet is dood (maar goed ook, anders zou elke kapper een narcotiseur in dienst moeten hebben). Het afknippen van de puntjes heeft dus echt totaal geen invloed op de snelheid van de haargroei. Het ziet er (misschien) verzorgder uit maar dat is dan ook het enige.


ja natuurlijk!

waarom knippen de kapsters dan altijd de dooie punten eraf??

omdat je haar dan weer aangroeit!
en ik kan het weten want mij mam's is kapster Knipoog

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 15:18

parouscha schreef:

ja natuurlijk!

waarom knippen de kapsters dan altijd de dooie punten eraf??

omdat je haar dan weer aangroeit!
en ik kan het weten want mij mam's is kapster Knipoog


hahaha nou echt niet hoor Knipoog wanneer je puntjes knipt lijkt het haar voller. Je komt door hoofdhuidmasage wel de groei van het haar stimuleren. bv af en toe eens goed over je hoofdhuid heen borstelen

on-topic: ik gebruikt voor abs manen (zo'n 35 cm) altijd een gewone mensenborstel Haha! en onderaan beginnen met uitborstelen.

Don't hate me cause you ain't me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Trendiction en 21 bezoekers