*penotti is steeds aan de diarree,+ update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

*penotti is steeds aan de diarree,+ update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-02 22:02

Eerst dacht ik dat ie wormen had ,nu heeft ie in de loop van de tijd gewoon normaal wormkuren gehad (eqvalan voor 100 kg) maar daarmee hield t niet op .toen dacht ik dat t aan t onkruid lag wat langs de rand van de bak groeit ,dus met de brander en de schoeffel aan de slag geweest (enorm werk ) maar nu heeft ie t nog en al t onkruid is al twee maanden weg .Steeds een paar dagen heel erg (water, maar wel gewoon mest )dan komt ie langs pruttelen en dan weer een weekje niet .Hij is een week bij een vriendin op de wei geweest omdat ik dacht dat t aan de woonomgeving lag ,maar toen kwam ie pruttelend terug .
Nou weet ik t niet meer . Hij eet alles wat ie tegen komt ,blaadjes grasjes ,alles dus . maar volgens mij doen alle shetlanders dat ,dat kan t toch niet zijn ?
Hij is veel te dik ,dus hij lijd er niks onder ,hij is vrolijk en heeft altijd honger .Hij groeit nog steeds ,en is nu 1 1/2. Zijn vacht is ook goed ,hij was wel laat in de rui in t voorjaar maar die van mijn vriendin was nog later en die is niet aan de pruttel. Hij maakt nu op t moment zijn wintervacht aan. Soms heeft ie t ook weer 3 weken niet maar op t moment is t heel erg .Ik moet m smorgens wassen omdat ie dan vies is .Wie heeft er nog een idee?
Laatst bijgewerkt door ineke op 09-10-02 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 22:08

krijgt hij alleen gras of ook wat hooi?

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-02 22:13

hij krijgt nu smorgens en savonds een kopje droge zemelen en kan de hele dag hooi (nat) eten omdat Moon dat krijgt . hij krijgt geen gras meer ,en hij krijgt ook geen brokjes .Zo nu en dan een droge snee brood als ik naar de kippen ga .( zo,n drie maal in de week)

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 10:15

niemand ?? ik denk dat ik de dierenarts maar eens raadpleeg.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:20

Mijn paard heeft er ook snel last van (ook zo extreem) en ik weet wat je eraan kan doen:
Om te beginnen GEEN NAT HOOI. Droog hooi wat zo grof mogelijk is werkt goed, nat hooi werkt echt averechts. Droog grof stro is ook goed, maar als ie van de diarree af is kan je daar beter niet meer te veel van geven. Paarden zijn heel ontvankelijk voor wisselingen in het voer en de voertijden. Als ze niet netjes op tijd te eten krijgen gaan ze ook snel aan de diarree. Dus let daar een beetje op, want bij Baduh is dat meestal de oorzaak. Genoeg beweging helpt ook heel goed mee, en wat extra zemelen door het voor is ook prima. Als je paardje genoeg drinkt is het verder niet gevaarlijk. Als het niet met 3 a 4 dagen over is toch maar even de arts raadplegen. Diarree is voor paarden veel minder erg als voor mensen trouwens.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 14:20

om te beginnen geef droog hooi ipv nat en maak je zemelen vochtig! Wat je kan doen is hem een dagje laten vasten en dan de volgende dag alleen maar een beetje droog hooi enz. langzaam de rest weer opbouwen, probeer het eerst ff zonder de zemelen bij sommige paarden word het hierdoor juist dun. Je kan hem wortelen of lucerne geven dat zijn goeie darm stimuleerders. Geef hem een wormenkuur doe dit na een week nog een keer en geef maar voor 150 of 200 kg.
Neem zijn temperatuur ook eens op misschien heeft ie wel een virus! succes gr shaneen

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 15:37

Ja precies, en voor de zekerheid misschien een kuurtje Prozyme (of iets dergelijks) van die goede darmbacterien (zie boekje van de paardendrogist), heeft de mijne goed geholpen.
Je hoeft maar 1 kuur te geven per jaar.
Vork


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:09

Geef je paard niet te veel voerovergangen achter elkaar (niet iedere week iets anders voeren) en geef droog hooi, zemelen zou ik laten, die werken namelijk laxerend. Wat ik denk (zo te lezen dat 'ie iedere dag vies is) dat je moet proberen de dikke darm wat te stimuleren. Dat doe je door droog hooi, liefst oud hooi (zeker 6 mnd of ouder). Als je een beetje mooi stro hebt kan je dit wat bij voeren (naast het hooi). Als je hem ontwormd, doe dat dan voor 150 kilo, dan krijgt hij zeker genoeg (je schrijft niet hoe hoog hij is).
Probeer dit eens uit, zeker een dag of tien. Is er dan nog geen verbetering, of wordt hij sloom en ziekig dan moet je toch even een DA bellen.
Succes!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 19:01

Penotti is zo,n 60 cm hoog en weegt absoluut niet meer als 75 kg ( zo gek ben ik nou ook weer niet ) . Natte zemelen werken laxerend maar droge zemelen stoppen (ook weer wat geleerd ) .Ik ben wel begonnen met droog hooi maar dan moet ik m de hele dag binnen zetten omdat Moon de hele dag nat hooi krijgt . Mijn vriendin had ook nog een idee ,zijn mest even nakijken op zand dat ga ik zometeen doen ,want dan kunnen de darmen vol zand zitten .Lijkt me geen verkeerd ideetje omdat penotti een veelvraad is en graspollen worden denk ik wel met zand verorberd.
Ik zal t vervolg wel melden als ik de mest bekeken heb .
bedankt allemaal voor de vele waardevolle tips.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:57

Droge zemelen raad ik absoluut af om te voeren. Die gaan namelijk vocht opnemen in het maagdarmkanaal en dan uitzetten. Dat kan voor de grootst mogelijke problemen zorgen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-02 17:28

tja Meneer heeft dus een grote hoeveelheid zand in z,n darmen en krijgt daar nu medicijnen voor . Hij moet op aanraden van de dierenarts gekookte lijnzaad door z.n voer met droge zemelen en dan nog wat prut die verschrikkelijk duur is en volgens mij niets anders is dan wat droge zemelen met wat kalk .Nou ja als t maar werkt .
T gaat overigens een stuk beter hij pruttelt nog wel maar is een stuk minder nat . help maar duimen.!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, lauret, Zippo_M en 86 bezoekers