Wat doet iedereen nou met die zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Wat doet iedereen nou met die zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 10:28

De een rijdt zonder, de ander mept er zijn paard blauw mee. Ik rij zonder, maar ik wil graag weten waar die zweep nou voor gebruikt wordt. Want ik zie een hoop "misbruik" (vaak gecombineerd met lange scherpe sporen die eens goed in de buik getrapt worden) en ik denk dat het gebruik van een zweep niet percé slecht hoeft te zijn. Net als bij longeren, ik heb die zweep niet nodig, maar ook daar zie ik gemep naar de benen.


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:31

De longeerzweep gebruik ik om Fleur bij me weg te sturen als ze te dichtbij komt. Hij gaat een tikkeltje hoger als ze sneller moet en als ze me negeert klap ik er mee. Als ze het bloed onder mijn nagels vandaan haalt krijgt ze er een tik mee, maar dat is dan ook de enige keer dat hij haar daadwerkelijk raakt.
Ze rijzweep haat ik, raak er altijd mee in de knoop. Maar een tikje betekent: 'Hey! Ik heb het tegen jou' Als straf heeft het totaal geen zin, madam gaat dan op de noodrem, en ik mag mijn figuurtjes zelf lopen Haha!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:34

ik gebruik bij Jordy nauwlijks de zweep maar als ik hem gebruik dan is het om hem te laten rennen aan de longe anders loopt die gewoon niet!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:11

Ik gebruik de zweep als hulpmiddel, dat kan vaak met hele kleine tikjes en hoeft echt niet hard te zijn. De timing en de plaats zijn veel belangrijker dan het hard zijn van de tik. Met andere woorden, een goed getimed klein tikje op de juiste plaats is veel effectiever dan in het wilde weg een ram geven.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:33

veel mensen zien de zweep als een straf.. paard luistert niet en krijgt een tik om het af te leren...
ik zie de zweep als een verlengde van je arm. je geeft hem een duwtje in de goeie richting....
overigens gebruik ik zelf geen zweep behalve met longeren.
daarbij komt dat een paard een vlieg op zijn huid voelt zitten dus waarom zou je hem harder aantikken dan nodig is??


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:41

Ik gebruik de zweep als correctiemiddel. Als ze even niet loopt op te letten en gewoon door loopt te banjeren (Haflinger Haha!) dan even een tikje van: Hee! Ik zit erop hoor!
En dan is ze weer bij de les.

Het leven is een gebakje!


Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:06

Ik gebruik de zweep ook, net zoals Sizzy zegt, als een correctiemiddel. Zo van 'wakker worden'!

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:13

Ik heb een hekel aan rijden met een zweep(je) , kan m'n handen niet lekker meer kwijt dan...

Rij er dus ook nooit mee tenzij ik 'm echt eens nodig zou kunnen hebben , bv. met het oefenen van wijken voor de eenzijdige kuitdruk (op de volte bijvoorbeeld).

Voorheen snapte Rena dat niet , heb ik eventjes een keertje aan de hand geoefend met opzij duwen , en als ze het op m'n been onder het zadel niet deed , dan legde ik het zweepje even achter m'n kuit om de hulp erg duidelijk te maken , dan snapte ze het weer precies wat ook alweer de bedoeling was Lachen

Of als ze lopen te stieren op buitenrit (niet verder willen) als dat al te gek wordt dan kan een goed geplaatste kledder op reet ze er zo langs doen springen Tong uitsteken

Ik heb Rena nu een jaar , heb in die tijd totaal 3 uur met een zweepje gerden denk ik.

Toevallig ook op de foto's in m'n profiel krijg meteen van die pianohandjes en zit absoluut niet lekker met zo'n ding in m'n handen Haha!

Was omdat Denz gewaarschuwd had dat er een erg enge hoek achterin de bak zat , dus voor het geval dat Rena even die goed geplaatste kledder nodig mocht hebben als het op de normale manier niet wilde.

Maar de normale manier ging prima , zoals het hoort Lovers

Met (los of vast) longeren soms longeerzweep om voorwaarts te houden en wat aan te sporen , en om paard bij je vandaan te houden.

Bij los longeren ook om een goede kraak ermee te geven als ze in de hoek loopt te etteren , het monstertje Extreme duivel

Maar meestal gooi ik 'm na een minuut weer opzij omdat ze er aardig gestoord van wordt en hard door wil. En dan doe ik er nog niks mee eigenlijk Haha!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 14:16

ik gebruik de zweep als correctie middel.
als ze weereens loopt te suffen, of dr benen niet fatsoenlijk optilt..
krijgt ze gewoon een tik, en da is ze weer bij de les.

Brabantse Fries ;)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:05

Ik rijd meestal wel met zweep. OM even een tikje bij te geven als ze niet opletten (niet op mijn been reageren oid).

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:17

Ik rij wel altijd met zweepje...ik sla der niet verrot,heb nog nooit een zweep gebroken etc...alleen marilyn kan nog wel eens gebruik maken van der kracht en rent dan in volle vaart naar het gras en dan moet ze toch echt gestraft worden! Gelukkig gebeurt dit weinig

22 Januari verwachten we ons kleintje

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:17

Bij het longeren gebruik ik de zweep om aanwijzigingen te geven.
Er worden overigens geen klappen mee uitgedeeld, als ik mijn paard tot de orde wil roepen dan gebruik ik mijn stem.
Echt goed longeren (en dan heb ik het niet over rennen of rondjes zwieren) zonder zweep is imo. ondoenlijk, het is een essentieel hulpmiddel !

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:42

Een zweep? Gewoon voor dat waar ie voor bedoeld is:
Slaan.
Ik sla dan hard (zeg maar gerust dat ik een ram geef) of ik geef alleen een aaitje van "joehoe, let eens op" naar gelang de situatie.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:44

Een zweep? Gewoon voor dat waar ie voor bedoeld is:
Slaan.
Ik sla dan hard (zeg maar gerust dat ik een ram geef) of ik geef alleen een aaitje van "joehoe, let eens op" naar gelang de situatie.
Ik gebruik mijn zweep ook voor andere dingen, sla er bv mijn hond ook mee als ze niet luisterd vanaf mijn paard. Gebruik hem om mijn paardje tussen haar oren te kriebelen of om een vlieg weg te vegen.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:46

Jah precies: wrom heb je een zweep Scheve mond

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:14

Toen ik reed moest ik de zweep wel gebruiken omdat de pony waar ik op reed (manegepony) totaal niet vooruit te branden was, dan moest-ie af en toe wel een flinke tik hebben. Maar ik heb ook nog nooit een zweep doormidden gebroken of zo Haha! Alleen de onderkant , je weet wel dat ' zwiepje' onderdaan wel, maar dat kwam volgens mij niet door het slaan, maar doordat-ie niet echt goed paste in mijn kastje Haha!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:34

Op heel veel manege paarden heb je een zweepje nodig! Jammergenoeg gewoon een tik omdat ze niet naar je been luisteren, verder heb je ook van die eigenwijze monster's die je echt moet aanpakken!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:03

ik rij bijna altijd met zweep. Vooral in de galop om jamaica om de paar passen even een beetje bij te tikken om haar achterbeen actief te houden.
Bij geen reactie op mijn beenhulp, tikje bij

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:11

Citaat:
Net als bij longeren, ik heb die zweep niet nodig, maar ook daar zie ik gemep naar de benen.
Mag toch hopen dat je wel met zweep longeert?
Citaat:
Want ik zie een hoop "misbruik" (vaak gecombineerd met lange scherpe sporen die eens goed in de buik getrapt worden)
en wie bepaalt dan dat het misbruik is en dat het niet even goed terecht is?

Ik rijd met pizzasnijders, met lange dressuurzweep, zelfs met de springles, ik mep Iwaldo best wel eens zodat ie een striem op de kont heeft staan en met de longeerzweep 'mep' ik ook wel eens naar zijn achterbeen om die eronder te krijgen.. ohja, ik geef hem er ook wel eens van langs als ie ongelooflijk loopt te suffen tijdens het longeren

In mijn geval is de dressuurzweep dus om hem flink eens mee op zn donder te geven als ie niet op mn been reageert en als correctie bij het wijken ed. Longeerzweep zie ik als een noodzakelijk iets voor goed longeren, en het paard raken met de zweep is bij die van mij ook noodzakelijk tijdens het longeren

Zielig is mijn paard he?
Extreme duivel Slapen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:25

Yvette schreef:
Toen ik reed moest ik de zweep wel gebruiken omdat de pony waar ik op reed (manegepony) totaal niet vooruit te branden was, dan moest-ie af en toe wel een flinke tik hebben. Maar ik heb ook nog nooit een zweep doormidden gebroken of zo Haha! Alleen de onderkant , je weet wel dat ' zwiepje' onderdaan wel, maar dat kwam volgens mij niet door het slaan, maar doordat-ie niet echt goed paste in mijn kastje Haha!

Ik gebruik mijn zweep ook omdat Nixie niet vooruit te branden is zonder... hij krijg iedere les eigelijk wel een flinke tik... dan loopt ze de rest van de les wel goed door Pling , ik gebruik het niet als straf, da vink zielig maar als ik haar aanspoor met mijn benen en ze reageert niet geef ik nogal snel een tikje zodat ze wat meer doorloopt! bij mij is da flosje trouwens ook helemaal afgerafeld maar das de schuld van de jonge poesjes *LOL*

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:35

Laura schreef:
Citaat:
Net als bij longeren, ik heb die zweep niet nodig, maar ook daar zie ik gemep naar de benen.
Mag toch hopen dat je wel met zweep longeert?
Citaat:
Want ik zie een hoop "misbruik" (vaak gecombineerd met lange scherpe sporen die eens goed in de buik getrapt worden)
en wie bepaalt dan dat het misbruik is en dat het niet even goed terecht is?

Ik rijd met pizzasnijders, met lange dressuurzweep, zelfs met de springles, ik mep Iwaldo best wel eens zodat ie een striem op de kont heeft staan en met de longeerzweep 'mep' ik ook wel eens naar zijn achterbeen om die eronder te krijgen.. ohja, ik geef hem er ook wel eens van langs als ie ongelooflijk loopt te suffen tijdens het longeren

In mijn geval is de dressuurzweep dus om hem flink eens mee op zn donder te geven als ie niet op mn been reageert en als correctie bij het wijken ed. Longeerzweep zie ik als een noodzakelijk iets voor goed longeren, en het paard raken met de zweep is bij die van mij ook noodzakelijk tijdens het longeren

Zielig is mijn paard he?
Extreme duivel Slapen


je zoekt gewoon reacties zeker? je praat zoals je het hopelijk niet bedoelt.
het is grof wat je daar zegt, dat weet je zelf ook. ik bedoel maar, een tik kan eens nodig zijn maar als je dat echt op die manier doet zoals je het beschrijft is het te gek voor woorden (nou ja voor de woorden die hier gebruikt mogen worden, met andere woorden kan ik het best zeggen)
als je nou zegt hij luistert echt niet dan ligt het aan z'n opvoeding.
geen enkel veulen komt ter wereld met de gedachte 'laat ik de boel eens overhoop halen', neen echt geen enkel. dus zó meppen hoeft echt niet.
als je het zó niet bedoelde, omschrijf het dan anders.

Enya - Daya :-)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:40

Laura schreef:
Citaat:
Net als bij longeren, ik heb die zweep niet nodig, maar ook daar zie ik gemep naar de benen.
Mag toch hopen dat je wel met zweep longeert?
Citaat:
Want ik zie een hoop "misbruik" (vaak gecombineerd met lange scherpe sporen die eens goed in de buik getrapt worden)
en wie bepaalt dan dat het misbruik is en dat het niet even goed terecht is?

Ik rijd met pizzasnijders, met lange dressuurzweep, zelfs met de springles, ik mep Iwaldo best wel eens zodat ie een striem op de kont heeft staan en met de longeerzweep 'mep' ik ook wel eens naar zijn achterbeen om die eronder te krijgen.. ohja, ik geef hem er ook wel eens van langs als ie ongelooflijk loopt te suffen tijdens het longeren

In mijn geval is de dressuurzweep dus om hem flink eens mee op zn donder te geven als ie niet op mn been reageert en als correctie bij het wijken ed. Longeerzweep zie ik als een noodzakelijk iets voor goed longeren, en het paard raken met de zweep is bij die van mij ook noodzakelijk tijdens het longeren

Zielig is mijn paard he?
Extreme duivel Slapen


Ja idd behoorlijk zielig ja, leuk hoor dat je paard de striemen op zn kont heeft staan Boos! Wees er maar trots op Lips are sealed Misselijk

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:55

Ja, Laura is een dierenbeul, want Iwaldo heeft allemaal striemen op zijn kont, Dromen Pennymeisjes gemiep. Een paard moet gewoon doorlopen, ook al heeft ie geen zin, en de een kun je overtuigen met been of spoor een andere heb je wat extra's voor nodig.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:59

Weet je wel hoe hard je slaat als paarden striemen hebben heb het zelfs nog nooit in het echt gezien, alleen op die filpje's van brooke waar ze die paarden afranselen......
Vind dit echt te ver gaan, en dan ben ik toch lekker een penny meisje joh, lekker boeiend.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers