Vrachtwagentje voor paarden met B-rijbewijs...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Vrachtwagentje voor paarden met B-rijbewijs...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-02 15:10

Wie heeft er ervaringen met vrachtwagentjes die je met B-rijbewijs mag besturen. Volgens mijn vader (garagehouder) zijn ze erg duur in onderhoud en verzekering. Volgens hem kon ik dan beter een andere auto kopen die een 2-paards trailer mag trekken. Maar het leek me zo handig.

Wat zijn jullie ervaringen? Ook met de wat oudere versies.


rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 21:19

wij hebben een Mercedes 508D bouwjaar '79, dus bijna wegenbelastingvrij! voor 2 paarden, met zijlader (te koop overigens! Haha! Haha! !!) de wegenbelasting is via een regeling dat je maar 1 kwartaal per jaar betaald en ook de verzekering valt reuze mee! het voordeel is dat je lekker de ruimte hebt om op te zadelen in de auto, de paarden achteruit reizen en in een grote veilige ruimte staan. Nadeel is misschien dat je 2 auto's moet verzekeren en moet onderhouden, apk etc. wij hebben deze veewagen al sinds 1981!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 09:24

Het lijkt me sterk dat een vrachtwagen(tje) waar 2 paarden op mogen en kunnen onder het toegestane max. massa blijft van 3500 kg.

3500kg -1200 kg (=2 kleine paarden) = 2300 kg voor de vrachtwagen en de rest van het laadvermogen............

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 09:31

Hoi, ik heb sinds kort ook een twee paards veewagentje, iedeaal!
Anders moest of altijd mijn vader mee, of ik moest een tweede auto aanschaffen die veel duurder is in de wegenbelasting en de verzekering.
Inderdaad lekker veel ruimte voor het opzadelen e.d.
Ik heb een renault master uit '89, deze is toevallig met de zwaarste moter voor een B rijbewijs, echt ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:16

Zoeken met een lantaarntje, maar het kan. Onze vorige mochten we met 1300 kilo paard beladen, en onze huidige met 1100. Geen probleem dus met een KWPN'er en een Fjordje.
Maar kijk altijd goed op de papieren naar het laadvermogen, want heeeeel veel van dergelijke wagentjes mogen eigenlijk maar 300 kilo ofzo laden....

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:32

In die van mij kan ik ook 1100 kg. laden. Twee Tinkers gaat niet maar twee KWPN-ers is geen probleem.
Ik heb een Mercedes 408D. Nadeel voor mij is dat er maar drie personen in de cabine kunnen en mijn gezin bestaat uit vier.


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:34


Nulla tenaci invia est via

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:38

Ik heb op die site gekeken en als ik dan zie dat ze daar dan zulke vrachtwagens aanbieden:
Nr. 41
Volkswagen 35 Light-liner
B-rijbewijs

Truck
Bouwjaar: nieuw
Motorvermogen: 109 pk TDI
Kilometers: nieuw
Airco
Automatische ramen
Luxe chauffersstoel
Leeg gewicht 2500 kg

Opbouw
2 paarden
Zijlader met afloopschotten
Achterdeur
Zadelruimte en zitgelegenheid

terwijl hiervoor volgens de huidige regels en wetten voor rijbewijzen een c rijbewijs verplicht is:
Rijbewijs B
Voor motorrijtuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijtuigen op twee wielen met zijspan, en motorrijtuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg, niet ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder). Binnen deze categorie heeft men ook bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
- de aanhangwagen mag totaal (ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
- de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg, maar in dat geval totaal (ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van het trekkende voertuig en de combinatie van het geheel mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven registratiebewijs of kentekenbewijs.

Rijbewijs C
Voor motorrijtuigen anders dan rijbewijscategorie D, waarvan de maximum toegestane massa meer bedraagt dan 3.500 kg. En de aan dit voertuig gekoppelde aanhangwagens met een maximum toegestane massa van 750 kg.

Loop je het risico van het en niet verzekerd rondrijden met je wagen en een fikse boete.............

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:08

Dat is dus B-rijbewijs, niet C.
Tot 3500 kg. mag met B-rijbewijs. Je moet wel oppassen dat je niet boven die 3500 kg. uitkomt uiteraard. Twee flinke KWPN-ers wegen samen waarschijnlijk meer dan 1000 kg. en dat heb je een probleem.

Maar bij een trailer moet je dat ook goed in de gaten houden. Er zijn namelijk niet veel personenauto's die een tweepaardtrailer met twee paarden er in mogen trekken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:23

bij een B-rijbewijs wordt uit gegaan van de gewichten vermeld op het rijbewijs en de informatie verstrekt door de fabbrikant.

In dit geval ledig gewicht vrachtwagen: 2500 kg
Dan kun je mij niet wijs maken dat het toegestane maximum laadvermogen minder of gelijk aan 1000 kg is.

Als ik alleen B zou hebben mocht ik met die vrachtwagen niet rijden ook al is hij leeg............. omdat hier dus het max toegestane massa zeer waarschijnlijk boven de 3500 kg uitkomt. (ledig gewicht + maximum laadvermogen = maximum toegestane massa)
Daarbij rijd je dus op dat moment ook nog eens onverzekerd rond

Dit is de reden waarom ook heel vaak vrachtwagens van de weg worden gehaald die gekocht zijn als 1.5 paards vrachtwagen en die door een kleine aanpasing omgetoverd zijn tot 2 paards, terwijl de bestuurder alleen rond rijd met shetlanders of andere kleine pony's. He gaat dus niet wat je geladen hebt, maar wat je aan gewicht zou kunnen en mogen laden + gewicht van de wagen.

Heb je echter een C rijbewijs wordt er gekeken naar het werkelijke gewicht...........

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:28

Wij willen misschien met de tijd ook een vrachtwagentje kopen voor Bud. Wij hebben kennissen die het ook hebben, een zeer mooi vrachtwagentje, lekker veel ruimte, en een cameraatje erin om het paard in de gaten te houden. Super! Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, maudjip en 36 bezoekers