Bloedlijnen gaan over stamboekgrenzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Bloedlijnen gaan over stamboekgrenzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 19:26

Bij het lezen van de alfabetische topics over hengsten (vooral KWPN) viel me op dat hengsten ook vaak dekken over de grenzen van hun stamboek heen. Ik bedoel daarmee dat je een aantal stamboeken hebt zoals oa KWPN, BWP,... die volgens mij hetzelfde fokdoel nastreven, oa goeie springpaarden fokken en die hun stamboek opbouwen met de bloedlijnen die zij daarvoor geschikt achten
Het BWP-stamboek is opgebouwd met Duitse, Franse, Nederlandse hengsten. Zo stamt Darco af van Lugano, Duits bloed dus. Een ander BWP-boegbeeld, Fantastique, voert dan weer Frans bloed.
Momenteel loopt het hier storm voor Heartbreaker-afstammelingen. Heartbreaker is BWP -gekeurd maar volgens mij wel KWPN-gefokt.
Whitney, BWP-gefokt en dit jaar BWP-gekeurd is een zoon van... Ferro uit een ... Balzflug moeder...
In het topic over de B-hengsten wordt Balzflug besproken als KWPN-hengst maar hij was ook BWP-gekeurd en voert eigenlijk Trakhener-bloed dus is van oorsprong Duits...
Met dit ingewikkeld verhaal wil ik eigenlijk alleen maar zeggen dat het tegenwoordig toch niet meer helemaal mogelijk is om een bepaalde hengst puur "dit" of "dat" te noemen.
Onze wereld internationiseert zich en volgens mij doet ook de fokkerij daar z'n voordeel mee...

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:32

Ik denk dat je gelijk hebt.
Een aantal stamboeken eigenen zich hengsten uit andere stamboeken toe. Zij worden groot door het combineren. Persoonlijk denk ik dat het BWP, KWPN en sBs daar vooral onder vallen. De duitse stamboeken en het S.F zijn naar mijn mening "zuiverder" alhoewel je bij de trakehners weer veel arabierenbloed terug en natuurlijk bij alle warmbloeden engels volbloed ziet. Het goede combineren dat is het tegenwoordig. Heartbreaker is trouwens ook KWPN goedgekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 20:33

Niets nieuws onder de zon lijkt mij, in het (verre) verleden werd er al geleend van andere stamboeken. Dè KWPN-er is geen raspaard, maar een kruising van veel rassen. Zo is het gelderse tuigpaard onder invloed van de Hackney zowat uitgestorven.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 22:43

als je eens in de bloedlijnen van veel tuigers gaat kijken komen ze toch vaak terug bij de hackneys denk dan bijvoorbeeld aan cambridges cole. die zit achter erg veel tuigers.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 23:48

De paardenwereld is altijd al internationaal geweest en zal hooguit nog sneller internationaliseren. Denk maar aan de invloeden van de Arabier op het Engels volbloed en de invloed van het Engels volbloed op andere warmbloedpaarden. Verder zie je dat ook zelfs tussen Zeeuwse en Belgische Trekpaarden..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 07:31

Duitsland houdt het toch lekker lokaal? De invloed van arabier en engels volbloed is iets anders dan andere warmbloedrassen invoeren. Dat is ook zuiver bloed, overal ter wereld afstammend van dezelfde voorvaderen. Mixen met warmbloedrassen geeft een veel grotere verscheidenheid, genetisch dan.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 07:40

Citaat:
Duitsland houdt het toch lekker lokaal



Wat is dat nu weer voor verhaal.

Wat te denken van Furioso II - Inschallah en zo zijn er nog meer op te noemen. Zijn dat Duitse hengsten?

Zo zag je dat het Lokale NRW vast zat in hun fokkerij bij bepaalde stammen.
Door te veel inbreng van Trakehners.
Zo ook Hessen.

Dankzij het Furioso II - bloed beginnen ze het weer op de rails te krijgen
en slaan ze door in hun Florestan -bloed


p.s. In Holstein Cor de la Bryere

Een snelle wordt van zelf langzamer
Maar een langzame wordt .............

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 07:51

Eigenlijk is het KWPN 1 grote vuilnisbak van allerlei stamboeken.

Ze pakken van elk stamboek de beste hengsten cq. bloed, en dan maar zeggen dat ze zo'n goede fokkerij hebben. Frusty

Dan zeggen ze: Onze KWPN producten doen het zo goed in de sport: Gribaldi -(Trakehner). Krack c- Flemmingh (Holstein), Rubels- Rafurstinels (die ze zelf niet wilden, maar nu wel Rubels een kwpn-er noemen)

Dan vind ik inderdaad dat Duitsland de meest eigen fokkerij heeft.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 08:14

Vind ik ook, maar durfde het nu zo niet openbaar verkondigen...

Beetje off-topic. Troef, jij bent nogal NRW georiënteerd, vandaar ook dat je niet zo pro-trakehner bent. In Duitsland is bekend dat die nogal anti zijn. Ze voeren ook veel minder Trakehner dan Hannover en Oldenburg heden ten dage.
Mooie anekdote was toen de trakehner Saint-Tropez afgekeurd was door het trakehner stamboek deze werd aangekocht door een mevrouw in de top van het NRW verband. Bijna heeft dat haar plaats daar gekost, het verband stond op stelten, grote schande.... Ze heeft de hengst herschoold en hem voorgsteld voor de NRW hengstenkeuring, die werd daar goedgekeurd maar is verder nooit voor Trakeher meer voorgebracht. Goeie hengst naar het schijnt, maar wsch niet jouw keuze.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 08:15

Voor dat het KWPN als KWPN te boek stond werd er natuurlijk al van heinde en verre ingevoerd.
wat dachten jullie van Farn, Duc de Normandie, Amor om maar een paar oudjes te noemen.
Farn en Amor, duidelijk duits terwijl ze Duc uit frankrijk hebben gehaald.
en dan nog maar niet denken aan L'invasion, ook een Franse hengst.

ik moet altijd zo lachen in mezelf als iemand zegt van ik heb een echt raspaard, het is een kwpn er.
ja sorrie het kwpn is niet echt een ras he, maar inderdaat een bij elkaar geraapt stamboek.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 08:34

Suzanne F. schreef:
Eigenlijk is het KWPN 1 grote vuilnisbak van allerlei stamboeken.

Ze pakken van elk stamboek de beste hengsten cq. bloed, en dan maar zeggen dat ze zo'n goede fokkerij hebben. Frusty



Och, BWP doet toch juist hetzelfde ! Ik vind dat heel slim bekeken van de bewoners van de Lage Landen!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 09:59

Horse Pleasure schreef:
.

ik moet altijd zo lachen in mezelf als iemand zegt van ik heb een echt raspaard, het is een kwpn er.
ja sorrie het kwpn is niet echt een ras he, maar inderdaat een bij elkaar geraapt stamboek.


ff of- topic tussendoor!

helemaal mee eens, mensen zeggen: kijk mijn raspaardje eens staan, zeg ik wat voor ras dan? eigenaars: KWPN, ik schiet in de lach, eigenaars vragen waarom, ik leg het ze uit, dat het een soort vuilnisbakkenras van de paarden is, eigenaars beledigd haha!, probeer ze altijd te troosten met maar kwpn paardjes zijn wel de mooiste hoor!!!

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:07

marleentjevb schreef:

helemaal mee eens, mensen zeggen: kijk mijn raspaardje eens staan, zeg ik wat voor ras dan? eigenaars: KWPN, ik schiet in de lach, eigenaars vragen waarom, ik leg het ze uit, dat het een soort vuilnisbakkenras van de paarden is, eigenaars beledigd haha!, probeer ze altijd te troosten met maar kwpn paardjes zijn wel de mooiste hoor!!!


Ja het is echt zo he.
dan zijn mensen heel trots op hun raspaard, en diezelfde mensen kraken mijn friese "knol" af weet je wel.
maaar het feit is gewoon zo dat het KWPN geen ras is.
net als het NRPS uiteindelijk.


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Re: Bloedlijnen gaan over stamboekgrenzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:17

Teigetje schreef:
Bij het lezen van de alfabetische topics over hengsten (vooral KWPN) viel me op dat hengsten ook vaak dekken over de grenzen van hun stamboek heen. Ik bedoel daarmee dat je een aantal stamboeken hebt zoals oa KWPN, BWP,... die volgens mij hetzelfde fokdoel nastreven, oa goeie springpaarden fokken en die hun stamboek opbouwen met de bloedlijnen die zij daarvoor geschikt achten
Het BWP-stamboek is opgebouwd met Duitse, Franse, Nederlandse hengsten. Zo stamt Darco af van Lugano, Duits bloed dus. Een ander BWP-boegbeeld, Fantastique, voert dan weer Frans bloed.
Momenteel loopt het hier storm voor Heartbreaker-afstammelingen. Heartbreaker is BWP -gekeurd maar volgens mij wel KWPN-gefokt.
Whitney, BWP-gefokt en dit jaar BWP-gekeurd is een zoon van... Ferro uit een ... Balzflug moeder...
In het topic over de B-hengsten wordt Balzflug besproken als KWPN-hengst maar hij was ook BWP-gekeurd en voert eigenlijk Trakhener-bloed dus is van oorsprong Duits...
Met dit ingewikkeld verhaal wil ik eigenlijk alleen maar zeggen dat het tegenwoordig toch niet meer helemaal mogelijk is om een bepaalde hengst puur "dit" of "dat" te noemen.
Onze wereld internationiseert zich en volgens mij doet ook de fokkerij daar z'n voordeel mee...

Helemaal mee eens, Kijk ook naar gribaldi, die is zoiezo duits gefokt en heeft hier super veel gedekt dat zoiezo die nakomelingen half duitgefokt zijn, en dat is nog maar de invloed van 1 Hengst. Dit is trouwens niet iets van de afgelopen jaren. Kijk maar eens op het stamboek papier van je eigennpaard, ik denk dat niet veel paarden zijn gefokt uit puur kpn paarden. Als ik alleen alop mijn eigen papieren kijken. Zie ik daar holsteins, volbloed, trakhener, kwpn , hannoveraan, oldenburgen een weet ik al wel niet in voorkomen. Juist al die combinaties maken het sportpaard, maar ook het fokpaard wat er nu is!
Toch is er onderling verschil in de stamboeken kwa type paarden etc. Maar ik denk wel dat dat verschil stukje bij beetje steeds minimaler wordt!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:28

Veel gaat dan afhangen van het beleid. Het probleem is dat door zo'n allegaartje uit te kiezen er toch geen beter sportpaard wordt gefokt dan het originele. Hannoveranen bv, die toch niet zoveel vreemde bloedinvoer hebben, blijken nog altijd sterk te presteren op alle vlakken, zeker op wereldschaal bekeken. Het is dus niet nodig alles door elkaar te mixen om een goed paard te krijgen. De Duitsers hebben die buitenlanders absoluut niet nodig om de beste paarden te fokken en kunnen zo hun rassen relatief zuiver houden. Ik ben ook meer voor de rasfokkerij dan voor de landenfokkerij, die gaan al vlug pronken met produkten waar zij eigenlijk voor niets tussen zitten, nl in het buitenland geboren en buitenlands gebrandmerkte paarden. Voor mij blijft een paard het stamboek vertegenwoordigen waardoor hij gebrand is, het is niet door de verkoop dat dat veranderd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:07

Alle europese stamboeken hebben onderling genen uitgewisseld. Het feit dat dit toch tot een verschillend paard per stamboek leidt wordt bepaald door de selektie. Nederlanders zijn van oudsher handelaren. Duitsers hebben het er b.v. veel moeilijker mee om te erkennen dat iets uit een ander land wel eens beter zou kunnen zijn. Nederlandse fokkers hebben altijd veel waarde gehecht aan het karakter en het uiterlijk van het paard. Toen een aantal jaren geleden Drs. Van Barneveld voorzitter van de hengstenkeuring werd keurde hij onder luid geloel een paar lelijke Franse hengsten goed. De dieren konden nauwelijks correct bewegen, maar kwamen uit super prestatiestammen. Binnen een paard jaar waren ze verdwenen, de fokkers selecteren dat zelf uit. Ook de zware veterinaire selektie waar de Nederlandse hengsten aan moeten voldoen maken dat het nederlandse sportpaard een duidelijke signatuur heeft. Wij zijn het mischien niet altijd eens met de bestuurders van het stamboek, maar als fokkers trots op onze producten die inderdaad tot stand zijn gekomen met gebruik van de goede eigenschappen uit andere fokkerijen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:25

sarabande schreef:
Alle europese stamboeken hebben onderling genen uitgewisseld.
Duitsers hebben het er b.v. veel moeilijker mee om te erkennen dat iets uit een ander land wel eens beter zou kunnen zijn.


Het ene stamboek heeft wel wat meer genen uitgewisseld dan het andere. Er is toch een groot verschil tussen de landenfokkerij van België en Nederland tegenover de Franse of Duitse fokkerij. Die hebben getracht hun eigenheid te bewaren.
Ik denk niet dat Duitsers er reden toe hebben om in een ander land paarden te gaan zoeken en ik twijfel er aan of ze dat niet zouden doen moest het iets opbrengen; kijk naar het Franse angloarabische bloed in Duitsland bv......

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:39

[quote="Zannekin.
Ik denk niet dat Duitsers er reden toe hebben om in een ander land paarden te gaan zoeken en ik twijfel er aan of ze dat niet zouden doen moest het iets opbrengen;


Ik begrijp hier niets van

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:45

Ik denk niet dat Duitsers er reden toe hebben om in een ander land paarden te gaan zoeken
en ik twijfel er aan of ze dat niet zouden doen moest het iets opleveren.
Oftewel, ze hebben al de beste produkten, (op presterend niveau bedoel ik dan wel) waarom nu nog gaan uitkijken naar buitenlands bloed?
en
ze hebben toch ook Frans bloed gebruikt in het verleden? dus zijn ze toch niet zo eigenwijs.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:51

Dat zou betekenen dat er niets te verbeteren valt. Aardige gedachte dan zijn de Duitsers snel ingehaald. En over welke Duitsers gaat het eigenlijk. Duitsland bestaat pas sinds het einde van de 19e eeuw. Voordien waren het allemaal verschillende vorstendommen. Die bestaan dus nog steeds in de paardenfokkerijen. En die gunnen elkaar het licht in de ogen ook niet, dus om nu over de Duitse fokkerij te spreken! Het enige dat al die Duitsers gemeen hebben is hun gevoel van: Bei uns ist alles besser.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:55

sarabande schreef:
Het enige dat al die Duitsers gemeen hebben is hun gevoel van: Bei uns ist alles besser.


Nou, daar ben ik het dus niet mee eens. Vind ik kort gedacht als ik het even zo mag zeggen.
Ook aan de KWPN fokkerij hebben ze genoeg toegevoegd en dat weet jij zelf ook.
De gedachte dat ze geen toevoegingen meer nodig hebben van uit andere "rassen" is denk ik niet correct. Er kan altijd wel wat verbeterd worden.
Maar als ik naar de "paardenstapel" in Duitsland kijk denk ik toch niet dat ze het slecht doen, of wel.
En dat het idd besser is.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:02

Ik spreek over het huidige Duitsland, net als over het huidige België en Nederland. Ik dacht toch niet echt iets nieuws te vertellen????
Hoeveel % van de eerste tien paarden dressuur/springen van gelijk welke internationale wedstrijd is duits gefokt??? Dat lijkt nu toch geen punt van discussie zeker?
Daarop gebaseerd mogen ze toch zeggen dat ze beter zijn op paardenfokvlak ??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:10

Chantal je moet wel lezen wat er staat

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:16

chantal1 schreef:
De gedachte dat ze geen toevoegingen meer nodig hebben van uit andere "rassen" is denk ik niet correct.

Was het nog vergeten, jullie Krack is toch goegekeurd voor Oldenburg???, ik dacht toch dat die KWPN gebrand was, dus ze doen het toch.
Ik denk dat ze wel nog wat buitenlands bloed halen, maar vooral volbloed dan... verder zitten ze ook al met zo'n enorme massa aan paarden en hengsten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:19

Zannekin alleen de Hanoverraanse fokkerij is al groter dan het KWPN. Dus alle Duitse stamboeken samen onder een noemer, ja dan staan ze inderdaad altijd bovenaan. Als je wilt vergelijken moet je stamboek -> stamboek vergelijken. Dat gebeurt ook in de World breeding list en daar doet het KWPN het lang niet slecht.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 54 bezoekers