Knoeien met voer,wat doe je eraan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Knoeien met voer,wat doe je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 12:35

Maffick knoeit altijd zo met z'n voer,en daar begin ik steeds meer van te balen.
Hij krijgt 4 krachtvoer op n dag en daarvan verspilt hij met dat geknoei makkelijk anderhalve kilo!

Dat is hartstikke duur.
Ik heb n miks van biks,gebroken mais en kruidenmelange,nou dat is niet goedkoop.

Wat doe ik eraan. Verward

Het is niet zo dat hij het met z'n neus uit de bak drukt,dus bak met morsstang is geen optie.
Hij pakt een mond vol biks en gaat dat buiten z'n bak staan opvreten waardoor de helft uit z'n mond valt,en hij zoekt het later niet weer van de grond op Koe

Wie kent dit en wie heeft er een oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:37

Misschien het voer wat plakkeriger maken, waardoor hij minder 'kruimelt' ?
Heb je trouwens al naar de oorzaak van dit knoeien gekeken? Je ziet het nl. vaak bij paarden die haken op de kiezen hebben. Misschien is het dus wel op te lossen door een bezoekje van de tandarts.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:45

Hoeft niet per definitie zo te zijn, hoor. Een paard wat ik vroeger reed deed dat ook. Hapje nemen en dan uit nieuwsgierigheid bij de boxdeur gaan staan om vooral niets te missen. Zij is dus later achteraf gezet en pas afgevoerd wanneer iedereen weg was zodat ze niet gestoord zou worden.

Moet trouwens wel zeggen dat mijn kat ook zulke streken heeft. Die neemt een hapje natvoer en loopt er vervolgens mee naar waar ik ben om het daar te gaan zitten opeten en wat er uit zijn bek valt laat ie mooi liggen. Poeslief krijgt daardoor nog maar één keer per dag natvoer waarbij ik gezellig naast zijn voerbakje ga zitten totdat hij uitgegeten is.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 12:47

Sonja hij heeft geen gebitsproblemen.
Het is meer wat roos zegt,hij ziet van alles,neemt een happie en gaat vervolgens overal en nergens naar toe om te kijken,maar er is altijd wel bedrijvigheid in de schuur waar die staat

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:50

Helpt het niet hem even vast te binden terwijl hij eet? (Redelijk kort zodat het gemorste voer weer in de bak valt.)

Machie

Berichten: 16003
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:41

mijn paard doet precies hetzelfde, en het is echt heeel irri!!! Maar hij vind de omgeving intereanter als zn voer! vast zetten hept niks! en afzonderen of in de stal zetten ook niet! hij neemt allees in zn onderste lip, en doet dan zn kiezen vanelkaar, en de helft licht op de grond!!! Ik probeer alles gewoon op te vangen in de emmer, want de boer vind het ook nie zo leuk als zn erf onder t eten ligt! volgensmij doe je er HELEMAAL NIKS aan!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:09

En als je z'n bak nou aan de deur hangt? dan kan hij buiten kijken maar valt een deel van het gemorste voer wel weer terug in z'n emmer.
dan loopt ie misschien ook niet de hele tijd rond gezien z'n voer in de richting staat van het interesante gebeuren..

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 14:21

Laurake de bak hangt al aan de deur.en dan gooit ie t over de deur heen,vastzetten helpt ook niet want hoe kort je m ook vast zet hij kan altijd z'n hoofd bewegen zodat ie toch t voer over de bak heen gooit

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:26

Neem 's een paar dagen z'n extra voer weg, gewoon hooi geven, hij zal maar al te blij zijn om het dan terug te krijgen! Mijn veulen ging altijd met 'r benen in de bak staan drammen, en dan die bak rondschoppen ... gewoon 3 dagen geen bakje meer ... nu doet ze het niet meer, blijkbaar moeten ze het voelen eer ze het gaan missen! Trouwens, mogelijks heeft ie helemaal geen honger en is het gewoon een leuk spelletje voor 'm geworden (paard is gewoontedier, dus doorbreken door weg te nemen voorlopig)!!!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:57

't Is inderdaad zonde dat je paard z'n voer zo verspilt.
Vroeger hebben wij een pony gehad die het ook deed.
Pakte een hap voer, ging rond staan kijken, en liet de helft uit z'n mond vallen
Een echte oplossing heb ik er nooit voor kunnen vinden, maar wel iets om tegen te gaan dat z'n voer in de stal viel.
Ik zette hem dan op de spuitplaats, eerst de vloer netjes aanvegen.
Dan daar te eten geven, en de restanten veegde ik dan weer op en deed ze opnieuw in de emmer.
Erg omslachtig allemaal, maar het is gewoon zonde als je kostbare voer in de stal verdwijnt.
Veel succes !

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 15:38

Ja maar sonjabelgium hij heeft echt z'n voer nodig want hij moet dikker worden van de DA want hij is nogal ribbig en als je hem een paar dagen geen voer geeft dan zie je het direkt,waarschijnlijk heeft hij ook niet echt honger wat je zegt,maar hij heeft t wel nodig.
Wel n idee van je oscar maar wel veel gedoe om het dan weer op te vegen en dan moet ik wachten tot ie z'n voer op heeft want hij staat niet thuis.

In ieder geval wel bedankt al iedereen voor de reakties
ik kan er nog meer gebruiken

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 16:51

Waarom niet proberen het voer te mengen door slobber of pulp? Dat is nat en plakkerig ...

Verdorie, die paarden toch hé! Die van mij 'r neus komt niet uit die bak voor die uit is, m'n veulen staat wel nog steeds te stampvoeten, maar ze zal niet meer in 'r bak gaan staan nu ... Ze heeft het blijkbaar goed begrepen de eerste keer!!!!
Messchien een raar idee, maar kan je het bovenste deel van de staldeur niet sluiten? Als ie niets meer ziet is de lol er mogelijks ook af om te gaan rotzooien met het voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 19:18

ik heb een schrokker en gooit bewust zijn voer naast de bak. Wie wat bewaart heeft wat. Vaak schud ik het hooi uit en strooi daarover heen de brok. Moet hij rustiger eten en zoeken tussen het hooi. Duurt het wat langer met eten.

Doe dit altijd als ik hem buiten op de wei zet, waar bijna geen gras meer op staat. Voerbak gooit hij om of trapt hij plat. Vandaar met dit trukje begonnen.

Proberen waard, want hij kan zijn mond niet volproppen, nu wel kauwend kijken en als hij zijn mond open doet valt het gewoon weer terug op het hooi.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 21:31

probeer anders een voerzak. dat is een zak die je om z'n hoofd hangt. dan kan ie gewoon niet meer morsen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:47

Mijn pony schrokt ook, en morst daardoor ook veel. Over het hooi voeren hielp, maar vaak heb ik hem alleen even vast staan. Ik voer uit een lage emmer op de grond die schoon is, en dan zoekt hij daarna de rest van het voer op als hij klaar is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:42

Ik denk dat voor zo'n paard een haverzak het beste is. Die hang je aan z'n hoofd, dus hij KAN echt niet meer knoeien. Je moet een paard hier wel heel rustig aan wennen en sommigen vertikken het echt om er uit te eten. Maar voor jouw paard zou het een hele goede oplossing kunnen zijn.

Onze Leo is ook zo'n knoeierd met z'n voer, maar die eet beter als we granenmix over z'n brok gooien. Dan blijft 'ie boven z'n bak staan, en kauwt aanzienlijk beter op z'n voer. Misschien nog het proberen waard?

Of anders idd in slobber- of pulpvorm gaan voeren, dat knoeit een stuk minder.

Als je paard trouwens uit z'n deur hangt uit pure nieuwsgierigheid, kun je dan bijvoorbeeld niet vragen of ze z'n bovendeur of uitkijkrek sluiten tijdens voertijd? Misschien helpt het.

Succes!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:44

hoe morst ie. door het uit de bak te gooien of door het boven de grond uit z'n mond te laten vallen?

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:34

kijk eens of hij een tandarts nodig heeft, hij heeft mischien wel lange haken op de kiezen doordat hij zo knoeit. en anders kan je een voerbak met anti mors stang, niet dat het bij mijn paarden veel heeft geholpen hoor maar toch dat wordt vaak gezegd, of een steen onderin de bak leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:39

Phoenix en koetje, ze heeft al uitgelegd waarom en hoe hij het doet Lachen

krijgt hij verder niet te veel voer.
Kawa morst ook op die manier voer, maar gaat het daarna wel weer zoeken.
Ook hij knoeit meer als er wat te doen is, dan ls het rustig is.
Hij meent ook alles bij te moeten houden Lachen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:22

Sanex, vroeger stonden de paarden die onderweg gevoerd werden met een haverzak om de snufferd. Is dat een idee waar je wat mee kan? Een soort 'zak' die je aan het halster bindt, waarin dan de brokken zitten?

Haha ik bedenk net nog wat:
maak twee haken aan weerskanten van de voerbak met een kort kettinkje zet je hem zo vast dat hij niet naar links of rechts boven de voerbak uit kan.

Wel ff erbij blijven bij deze twee opties tot hij alles op heeft Haha!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-02 17:43

ja haverzak is een idee,maar eigenlijk ben ik zelf al even aan t prutsen geweest en toen kwam ik op al t idee dat fabienne me net gaf dat had ik dus met twee touwen gedaan maar dan moet ik er wel steeds bij blijven maar ja je moet wat voor je knol overhebben he? Pling
Trouwens mensen die me de tip gaven om de bovendeur dicht te doen...zijn stal heeft geen bovendeur! Haha! Verdrietig

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:07

gewoon een baksteen in zijn voerbak leggen! simpel, goedkoop en het proberen waard!... dan moet hij er omheen eten..................

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:09

Het schijnt dat je zijn eten gewoon op de grond moet gooien.. Dat is de tip die ik van een heleboel ruiters heb gehoord.. Alleen die van mij doen het alleen op de vrachtwagen.Dus dat kan voor een keertje geen kwaad

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:27

kijk op www.paardendrogist.nl, daar kan je zo'n bal kopen, doe je voer in en dan gaat ie rollen met haar neus en dan komt er voer uit.

Machie

Berichten: 16003
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:33

ach, leuke tips allemaal hoor!!!!! Maar bij mijn paard is er echt niks aan te doen!!!! HET IS BIJ HEM NIET DAT IE TE GEHAAST EET, juist heel langzaam, en dan lekker knoeien! Volgensmij is het gewoon onbenulligheid.....